Prvi puta nakon 1963. godine posljednja utrka u sezoni zagazila je u mjesec prosinac. Karavana Formule 1 obišla je u nešto manje od devet mjeseci stanice širom svijeta, a onu posljednju 21. imali smo priliku vidjeti na stazi Yas Marina u Abu Dhabiju. Staza je to koju ubrajamo u red onih novih, modernih staza na kojoj smo u posljednjim sezonama mogli pogledati neke utrke koje bismo mogli nazvati dosta dobrima i zanimljivima ali ne i više od toga jer staza Yas Marina sama po sebi nekako ipak nije jedna od onih uoči koje prosječnom gledatelju i ljubitelju Formule 1 srce zakuca malo brže. Otprilike u tom je tonu protekla i ova koju smo imali priliku gledati u nedjelju. Lewis i Mercedes uvjerljivo i suvereno priveli su sezonu kraju, Max se opet uspio ugurati ispred Ferrarija za važne bodove i trijumf ispred Leclerca u ukupnom poretku, McLareni su opet odradili dobar posao baš kao i hrčak Perez ali i dobri stari Kvyat. Više o detaljima u posljednjem ovogodišnjem pregledu dobitnika i gubitnika.

Dobitnici:

Lewis Hamilton – nakon što je na VN SAD-a i službeno potvrdio svoj šesti naslov u karijeri Lewis i Mercedes preostale utrke nisu odradili u revijalnom tonu. Nismo to doduše niti očekivali, no nakon Brazila u kojem nije sve išlo prema planu, na posljednjoj utrci sezone Britanac i Mercedes još jednom su demonstrirali svoju moć i podsjetili kako su unatoč određenim oscilacijama kojih je u nekim dijelovima sezone bilo oni još uvijek lovina i referentna točka za sve druge momčadi. Još jednu uspješnu sezonu Lewis je tako priveo kraju u velikom stilu, pobjedom u posljednjoj utrci na kojoj je uz pole position, ostvario i najbrži krug utrke te se tako uz hattrick u slavljeničkom tonu uputio na zasluženi odmor.

Max Verstappen – jedna od otvorenih borbi za pozicije u ukupnom poretku vodila se između Maxa Verstappena i Charlesa Leclerca. Nizozemac je u posljednju utrku sezone ušao s namjerom da zadrži treće mjesto u proteku što mu je u konačnici i uspjelo. Iako je na startu izgubio svoje drugo mjesto koje je zaradio u kvalifikacijama, u konačnici je Max ostvario ono što je naumio i plasmanom ispred oba Ferrarija, došao do vrijednog ostvarenja plasiravši se tako u konačnici odmah iza Mercedesovih vozača kada je ukupni poredak u pitanju. Potvrda je to dobroga rada i Maxa Verstappena ali i u početku sezone nerijetko osporavane i sa skepsom dočekane suradnje Red Bulla i preporođene Honde.

Carlos Sainz – Španjolac je bez sumnje jedan od onih koji pripada najužem krugu vozača čija je sezona bila doista kvalitetno i uspješno odrađena. Slično kao i spomenuti Verstappen i Leclerc, i Sainz je vodio bitku za u ovom slučaju šesto mjesto u ukupnom poretku s bivšim i sadašnjim vozačima Red Bulla, Albonom i prije svega Gaslyem. Za Gaslya stvari su krenule loše odmah na startu pa je zapravo rasplet te situacije ovisio o Sainzovom rezultatu. Odlazak u boks pred sam kraj utrke bacio ga je izvan kruga osvajača bodova, no dramatični prolazak na deseto mjesto u posljednjim zavojima posljednjega kruga došao je kao šlag na tortu i nagrada za sve dobro što je u sada već protekloj sezoni odradio. Iako bi situacija vjerojatno bila drugačija da su Albon ili Gasly odradili cijelu sezonu u Red Bullu to ni u kom slučaju ne umanjuje Sainzovo veliko postignuće, jer dugo je vremena prošlo od kada se netko od vozača koji nisu u top tri momčadi na kraju ubacio u među elitu.

Sergio Perez – o njemu smo pohvalno pisali i u posljednjim utrkama, a razloga za slavlje i pohvalu imao je i u ovoj. Dugačkim prvim stintom koji je trajao beskonačno dugo (kao i Kvjatov koji također zaslužuje pohvale) zadržao se na stazi dulje od konkurenata te je u završnici utrke nakon odlaska u boks nadoknađivao mjesto za mjestom. Na prilično impresivan način prolaskom ispred Norrisa u samoj završnici došao je na poziciju best of the rest i tako na lijep način završio još jednu pošteno odrađenu sezonu.

Valtteri Bottas – iako smo ove godine često viđali kako za vozače iz top tri momčadi zbog svima nam poznatih razloga, start sa začelja nužno i ne znači preveliki hendikep barem u smislu osvajanja bodova (konkretnije barem šestoga mjesta) ipak treba spomenuti Valtterijevu solidnu predstavu u Abu Dhabiju. Čak štoviše Finac je s posljednjeg 20. došao do četvrtoga mjesta pri čemu je u posljednjim krugovima priprijetio i trećeplasiranom Lerclercu. Dodatni razlog za pohvalu je i to što je i brojna preticanja kod kojih je u nekim prijašnjim utrkama nerijetko znao imati problema, uspio odrađivati relativno brzo i u nekim slučajevima efektno.

Gubitnici:

Pierre Gasly – iako se mladom Francuzu ne može ništa osporiti niti predbaciti, Gasly je ispao tragičar jer je u utrci koja mu je u bodovnom smislu bila itekako važna ostao bez mogućnosti pokazati što može i zna. Incident u prvom krugu koštao ga je promjene prednjega krila i bezbroj izgubljenih sekundi zbog čega smo odmah u startu bili uskraćeni za još jedan potencijalno zanimljiv dvoboj i nadmetanje.

Nico Hulkenberg – u svojoj posljednjoj utrci za momčad Renaulta, vjerojatno posljednjoj i u Formuli 1 Nijemac je odradio dosta dobar posao iako u konačnici nije došao do bodova. Naravno, nije to razlog zbog kojega se našao na ovoj listi već činjenica kako se ovom utrkom opraštamo od vozača koji je po mom skromnom mišljenju u Formuli 1 još uvijek mogao i imao što za reći. U brojnim rošadama i kombinacijama stvari su se rasplele na za njega nepovoljan način pa se time kroz ove retke pozdravljamo s ovim nesumnjivo talentiranim i zahvalnim ali s druge strane možda i nikada u potpunosti dokazanim vozačem.

Robert Kubica – za početak iz poštovanja prema Kubici moram naglasiti kako ga ne nazivam gubitnikom u onom pravom smislu riječi i to je vjerujem jasno. Slično kao i u Hulkenbergovom slučaju, nije se Poljak ovdje našao zbog onoga što je prikazao na Yas Marini jer u tom je kontekstu zapravo i protekla ova čitava teška i mučna povratnička sezona. Brojni navijači ali i ljubitelji Formule 1 na Poljakov su povratak gledali blagonaklono i s odobravanjem, no činilo se kako su vrijeme i prije svega ozljede bile preveliki uteg na Kubičinim leđima. U brutalno lošem Williamsu nije se u rezultatskom smislu očekivalo ništa, no primjerice Russelovih 21-0 u kvalifikacijama jedan su od znakova kako je sve skupa ipak bilo daleko od one priželjkivane Hollywoodske happy end priče.

O ostalim stalnim članovima ovoga društva kao što su primjerice u ovoj sezoni pogubljeni Haas, u nastavku sezone nevidljivoj Alfi, Kimiju, Renaultu napisali smo puno toga pa je upitno ima li sada u smiraj sezone više smisla i razloga ponavljati ono što nam je svima već odavno poznato.

Događanja na utrci – ako uzmemo u obzir činjenicu kako se na stazi u Yas Marini vozila utrka koja je za dobar dio vozača u bodovnom i svakom drugom smislu imala polu revijalni karakter, u konačnici ne možemo biti previše nezadovoljni. Jedni zbog težnje ka ostvarenju ciljeva, jedni zbog možda nešto slobodnijeg pristupa vozači su u utrci bili dosta aktivni i zaposleni. Tijekom cijele utrke mogli smo vidjeti borbe i preticanja od kojih su neka bila doista atraktivna i zanimljiva. Očekivano, većina ih se događala u području od sredine prema kraju što uvijek donekle umanjuje dojam, no i to je nešto pa u konačnici možemo zaključiti kako je sve prošlo otprilike u skladu s očekivanjima i onime što smo na ovoj stazi imali priliku gledati proteklih godina.

Neizvjesnost – na početku zadnjeg trkaćeg vikenda u sezoni imali smo nekoliko otvorenih situacija od kojih u oči upada borba Leclerc – Verstappen ali i Sainz – Gasly, dok su nam u poretku konstruktora priču mogli začiniti Renault i Toro Rosso. Primjerice Leclerc je najavljivao odlučniji start bez previše kalkulacija, Max to nije ni trebao najavljivati. U tom smo slučaju čak i vidjeli izravan dvoboj koji je ipak prošao prilično pitomo i glatko. Osvajanjem boda u zadnjim zavojima zadnjega kruga Sainz nam je priuštio malo uzbuđenja baš kao i Perez koji je nekoliko krugova u nizu naganjao Norrisa i u konačnici ga također uspio proći. Možda bi priča bilo još malo začinjenija da se kojim slučajem Bottas uspio konkretnije obračunati s Leclercom za mjesto na postolju. Ipak, s obzirom da se sve navedeno odvijalo u kontekstu borbi za treće mjesto u poretku (i niže od toga) i činjenice kako su priče o naslovima već odavno riješene sve je ovo tek utješna nagrada.