Nakon ljetne stanke vraćamo se jurnjavi bolida Formule 1 i to u domovini aktualnog svjetskog prvaka i najuspješnijeg vozača koji se u Formuli 1 natjecao pod zastavom Nizozemske. Od ukupno 17 vozača iz Nizozemske koji su se natjecali u Formuli 1 od 1952. godine, Max Verstappen je daleko najuspješniji. Jedini je koji je osvajao jedan ili više naslova svjetskog prvaka, a ujedno je i jedini iz svoje zemlje koji je pobjeđivao i utrke započinjao s najbolje startne pozicije.
Max Verstappen, sin dosta manje uspješnog Josa koji je devedesetih također vozio bolide Formule 1 i bivše karting prvakinje iz Belgije, svoju je karijeru u Formuli 1 započeo 2015. godine za momčad Toro Rosso. Maxu je utrkivanje u genima, a od prvih krugova na stazi predviđala mu se blistava budućnost. Iako je karijeru započeo u momčadi Toro Rosso kao najmlađi vozač u povijesti ovog sporta sa samo 17 godina i 166 dana, očekivalo se da će Max vrlo brzo prijeći u prvi tim gdje će moći pokazati svoj potpuni potencijal.
In Spain 2016, Max Verstappen achieved the record for the youngest win in F1.
In that race, Raikkonen finished second, only 0.616 seconds behind Verstappen, which is also the record for the smallest margin ever in Barcelona. pic.twitter.com/lrFpUvCupF— Holiness (@F1BigData) June 17, 2024
Od utrke za VN Španjolske 2016. godine Max je prebačen u Red Bull, i već na svom prvom nastupu mladi Nizozemac nije razočarao. Naime, odmah se upisao kao najmlađi pobjednik u povijesti Formule 1 i po prvi put ikad nizozemska zastava se zavijorila na najvišoj stepenici pobjedničkog postolja.
Na kraju sezone 2021. je po prvi put okrunjen kao svjetski prvak, i da njegov uspjeh nije bio slučajan potvrdio je i naredne dvije godine, kad je suvereno vladao stazom. Aktualni i trostruki svjetski prvak niže dobre vožnje jednu za drugom i na dobrom je putu da se u povijest upiše i kao četverostruki svjetski prvak.
Od začetaka Svjetskog prvenstva Nizozemci su sudjelovali u utrkama. Prvi Nizozemci na stazi bili su Jan Flinterman i Dries van der Lof, koji su nastupili na VN Nizozemske 1952. godine. Bila je to prva i posljednja utrka u Svjetskom prvenstvu za ova dva vozača. Nekoliko godina kasnije, 1957. godine je Carel Godin de Beaufort postao prvi stalni Nizozemac u Formuli 1 i prvi osvajač bodova za ovu zemlju. Godin de Beaufort je nastupio na 31 utrci u periodu od 1957. do 1964. godine. Osvojio je četiri boda tijekom karijere koja je tragično završila. Godin de Beaufort je poginuo u udesu na VN Njemačke 1964. godine.
Šezdesetih godina su još Ben Pon i Rob Slotemaker nastupali pod nizozemskom zastavom. Ben Pon je vozio samo jednu utrku, VN Nizozemske 1962. godine, kao momčadski kolega uspješnijem Godin de Beaufortu, a Rob Slotemaker nažalost nije nastupio u utrci, jer mu bolid nije bio spreman do starta utrke.
Gijs van Lennep, dvostruki pobjednik utrke 24 sata Le Mansa, bio je prijavljen za 12 utrka početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Nastupio je na osam utrka, i osvojio dva boda.
Today, Dutch racing legend Gijs van Lennep celebrates his 77 birthday. Congratulations and hopefully we see you this year on the Historic GP at the Zandvoort circuit. pic.twitter.com/tIhgRIJhJK
— JohnR (@BrabhamJohn) March 16, 2019
Do prvog predstavnika Verstappen dinastije ovo će biti posljednji nizozemski bodovi u Formuli 1. U drugoj polovici sedamdesetih godina utrkivali su se Roelof Wunderink, Boy Hayje i Michale Bleekemolen, no niti jedan nije napravio neki značajniji rezultat. Naime, nijedan nije upisao niti jedan jedini bod. Ni osamdesete za Nizozemsku nisu bile plodonosne. Jan Lammers je pobjeđivao na Le Mansu i Daytoni, no u Formuli 1 se nije baš najbolje snašao. Kao ni njegov sunarodnjak Huub Rothengatter, nije osvajao bodove.
Krajem 1993. godine, Jos Verstappen je impresivnim nastupima u Formuli Lotus i Formuli 3 postao jedan od traženijih mladih vozača za Formulu 1. Svoj prvi ugovor potpisao je s momčadi Benetton 1994. godine i debitirao na utrci za VN Brazila kao zamjena za ozlijeđenog JJ Letha. Stalno mjesto u momčadi dobio je od utrke u Francuskoj, a u Mađarskoj i Belgiji se penjao na pobjedničko postolje. Već svojim prvim nastupima u Formuli 1 postao je najuspješniji Nizozemac u povijesti, a s trona će ga kasnije skinuti i daleko prestignuti vlastiti sin. U Benettonu se nije dugo zadržao, pa je 1995. godinu proveo u Simteku.
Verstappenova karijera se nastavila i u konačnici i završila u momčadima donjeg dijela poretka kao što su Arrows, Tyrell i Minardi. Jos je u Formuli 1 nastupio 107 puta tijekom devet godina i osvojio je ukupno 17 bodova. U mirovinu je otišao nakon utrke za VN Japana 2003. godine.
Jos Verstappen, Benetton, German GP – 1994. #Formula1 #F1 pic.twitter.com/ikver3kofN
— F1 Images (@F1_Images) January 4, 2015
Početkom novog milenija nekoliko je Nizozemaca nastupalo u Formuli 1. Robert Doornbos je 2004. godine angažiran kao testni vozač momčadi Jordan, a svojim dobrim nastupima zaradio je stalno mjesto na gridu. 2005. godine se pridružio sunarodnjaku Christijanu Albersu u Minardiju. Albers je jedan od rijetkih Nizozemaca koji su upisali bodove. On ih je tijekom svoje kratke karijere osvojio ukupno četiri.
Do vladavine Maxa Verstappena boje njegove domovine kratko je branio Giedo van der Garde u ne baš uspješnoj momčadi Caterham. Osim Maxa, koji suvereno vlada Formulom 1 posljednjih godina, 2022. i 2023. godine nastupao je Nyck de Vries za momčad Williams i AlphaTauri. De Vries je osvoji dva boda za Williams, a polovinom prošle godine zbog nezadovoljavajućih uspjeha zamijenio ga je povratnik Daniel Ricciardo.
Sve u svemu, svi uspjesi Nizozemske u Formuli 1 stoje uz Maxa Verstappena, koji je za svoju zemlju osvojio tri naslova svjetskog prvaka i preko 2.800 prvenstvenih bodova. I na tome sigurno neće stati.
Objava Hometown heroes: Nizozemska pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic