Prvi zadatak svakog vozača Formule 1 je pobijediti čovjeka iz susjedne garaže. Da, oni su momčadski kolege i često moraju zajednički raditi za dobrobit svojih poslodavaca te na razvoju bolida, no kad krene utrkivanje, nema nikakve sumnje da svaki od njih prvenstveno želi biti brži upravo od vozača koji sjedi u istovjetnom bolidu. To je prvi cilj koji vozač treba ispuniti da bi mu karijera išla u željenom smjeru jer ako ste lošiji od timskog kolege, padate u očima poslodavaca i javnosti.

Stoga, pogledajmo u nastavku kakvo je stanje među momčadskim kolegama u svih deset F1 timova, uoči početka drugog dijela Svjetskog prvenstva 2024. Iskoristit ćemo pritom odlične statistike objavljene na Instagram profilu Formule 1.

Iako bodova nema ni s jedne strane garaže, Bottas je Sauberov vozač broj 1

Prvi dio sezone bio je generalno jako loš za Sauber. Na početku prvenstva ekipa je imala ogromnih problema sa zaustavljanjima u boksu, tako da su vozači redovito gubili pozicije u utrkama čak i u slučajevima kad bolid nije bio toliko nekonkurentan. Niti na jednoj utrci nije im se posložilo da se nađu u prvih 10, tako da je švicarski tim jedini koji u prvom dijelu sezone nije osvojio niti bod.

Bez obzira na to, statistika pokazuje da je Valtteri Bottas u svojim nastupima bio daleko uspješniji od Guanyu Zhoua. Od 14 trkaćih vikenda, Finac je čak 13 puta bio brži u kvalifikacijama, dok je u devet utrka bio bolje plasiran od Kineza. Bottas ima više pretjecanja u dosadašnjem dijelu sezone, desetu startnu poziciju kao najbolje ostvarenje, a Zhou u svoju obranu može reći da je došao najbliže osvajanju boda, budući da je na otvaranju sezone bio 11.

S obzirom na sve to, nije čudno da se Bottasa donekle spominje u kontekstu mogućeg ostanka u momčadi, a Zhoua baš i ne. Poznato je da u Sauber iduće godine dolazi Nico Hülkenberg, a vidjet ćemo tko će mu biti momčadski kolega. Možda će vožnje aktualnog tandema u nadolazećim vikendima odlučivati o tome.

Albon nastavio s ‘demoliranjem’ Sargeanta

Williams je krajem prošle godine dugo vagao, ostaviti ili otpustiti Logana Sargeanta. Odlučili su mu dati još jednu priliku i – pogriješili. Američki vozač niti u svojoj drugoj sezoni u Formuli 1 nije uspio podići razinu svojih nastupa, a u usporedbi s Alexanderom Albonom djeluje jednostavno nemoćno.

Niti u jednim kvalifikacijama ove sezone Logan nije uspio biti brži od Alexa, dok je u utrkama omjer 10 – 2 za Tajlanđanina. Albon je zaslužan za sva četiri osvojena boda u sezoni i bolji je u svim statističkim rubrikama, osim po broju odustajanja jer ima jedno više od Sargeanta. Što o Loganovim nastupima misli vodstvo momčadi jasno nam pokazuje vrlo rana odluka da se za iduću sezonu traži novi vozač, a odnedavno je poznato da će to biti Carlos Sainz.

Ostaje samo vidjeti može li Sargeant do kraja sezone barem malo ublažiti poraz ili, nogometnim riječnikom, postići kakav utješni pogodak.

Alpine je sada Gaslyjeva momčad

Gledajući samo statistiku u ovoj sezoni, čovjek bi se zapitao zašto. Esteban Ocon bio je bolji od Pierrea Gaslyja i u kvalifikacijama (9 – 5) i u utrkama (10 – 4). No, treba uzeti u obzir da je sezona Alpinea generalno lošija od svih planova i očekivanja, da se na trkaćim vikendima događalo svašta, te da je Gasly imao i nešto više pehova od Ocona.

Iako je Ocon duže u Alpineu, i iako je ove sezone češće bio brži od svog kolege, izgubio je naklonost momčadi. Posebno se pamti nepotrebni incident koji je izazvao u Monaku, a nakon kojega i objavljeno da će na kraju sezone napustiti Alpine. Gaslyju je pak produžen ugovor i on je sada evidentni broj jedan u ekipi. Bit će i iduće godine, pored rookie vozača Jacka Doohana.

Što se ostalih statističkih kategorija tiče, Gasly ipak ima jedan bod više (6 – 5) i ima sedmo mjesto kao svoj najbolji rezultat kvalifikacija. Svaki se od Alpineovih vozača četiri puta plasirao među osvajače bodova, a Ocon se može pohvaliti većim brojem pretjecanja.

Hulk jači od k-maga

U redovima Haasa evidentno je bolji prvi dio sezone imao Nico Hülkenberg. I u kvalifikacijama i u utrkama bio je značajno uspješniji od Kevina Magnussena te je zaslužniji što se američka momčad bori za šesto mjesto u poretku konstruktora. Posebno impresivne nastupe imao je u Austriji i Velikoj Britaniji, gdje je osvajao šesta mjesta u utrkama i momčadi donio vrijedne bodove.

Ono što ipak ne treba zaboraviti danskom vozaču, svojim je vožnjama znao pomagati momčadi i kad nije donosio bodove. U nekoliko je navrata, nekad i ne baš sasvim korektno, držao vozače suparničkih timova iza svojih leđa, upravo da bi pomogao Hülkenbergu na putu do osvajanja bodova.

Vozački gledano, ipak je Nijemac bio bolji i stoga je zaslužio novi ugovor u Formuli 1. Od iduće sezone vozit će za Sauber, koji će onda postati Audi godinu kasnije, dok je sve izglednije da će se Magnussen drugi put u svojoj karijeri oprostiti od Formule 1.

Tsunoda stavio Ricciarda na muke

Daniel Ricciardo vratio se sredinom prošle godine u tadašnji AlphaTauri, odnosno današnji Visa Cash App RB, s jasnim ciljem: Pokazati da je još uvijek vrhunski vozač koji može ostvarivati željene rezultate te si time kupiti kartu za povratak u Red Bull. Međutim, dojam je da u tome, barem zasad, nije uspio.

U drugoj polovici sezone nije imao posebno dobar učinak, ali imao je onu ozljedu i jako dobar nastup u Meksiku pa mu se malo i gledalo kroz prste. Ipak, u ovoj sezoni nikako ne može pobjeći od činjenice da ga je Yuki Tsunoda zasjenio. Japanac je u kvalifikacijama ostvario skor 9 – 5 u odnosu na momčadskog kolegu, dok je u utrkama bilo 7 – 5. Što je najvažnije, Tsunoda je osvojio deset bodova više i sedam se puta našao u prvih 10, dok je Ricciardu to uspjelo samo tri puta.

Tsunoda je već dobio ugovor za ostanak u RB-u, a još se ne zna kakva je sudbina Australca. U preostalim utrkama ove sezone morat će uvjeriti šefove da zaslužuje zadržati svoju poziciju. Naravno, ovisit će sve to i o ‘slučaju Perez’ u Red Bullu.

Alonso bolji od Strolla, ali ne koliko bi trebao biti

Lance Stroll često je na meti kritičara i vrlo često s punim pravom. Teško je uvjeriti bilo kojeg poznavatelja Formule 1 u to da Aston Martin ne bi mogao imati puno boljeg vozača od Lancea, ali barem na našim prostorima ljudi dobro znaju kako je to kad otac ima novac i moć pa želi ‘malo pogurati’ svoga sinčića.

Međutim, ako je na samom početku ove sezone Stroll zaslužio velike kritike jer imao je zaista katastrofalnih nastupa, isto mu tako treba priznati da je podigao formu i da je u određenom periodu uoči ljetne stanke bio prilično ravnopravan Fernandu Alonsu, vozaču koji pak uživa itekako veliki ugled među stručnjacima i navijačima. Tako su i došli do identičnog omjera 9 – 5 za Alonsa i u kvalifikacijama i u utrkama. Španjolac je skupio dvostruko više bodova od momčadskog kolege, ali ta je razlika stvorena kroz prvih šest utrka sezone. Nekako bismo očekivali da Fernando uvjerljivije pobjeđuje Strolla, zar ne? Primjerice kao prošle godine.

Lance ima puno više pretjecanja od Alonsa, ali to je većim dijelom zbog njegovih lošijih nastupa u kvalifikacijama. Nađe se u donjem dijelu poretka pa onda skuplja pretjecanja protiv bolida koji su dosta lošiji od Aston Martina.

Russell ima bolji omjer, a Hamilton više bodova

Vrlo je zanimljiva statistika Mercedesovih vozača. U njihovoj zadnjoj zajedničkoj sezoni, George Russell zasad ima bolji omjer protiv Lewisa Hamiltona. U utrkama je to ne baš jako izraženih 8 – 6, ali u kvalifikacijama mlađi Britanac jako dobro stoji protiv sedmerostrukog prvaka svijeta s 10 – 4.

Pogledamo li pak broj osvojenih bodova, onda stvari izgledaju drastično drukčije jer Hamilton je skupio 150 bodova, a Russell 116. Trebamo biti pošteni prema Georgeu pa reći da je do toga dovela prilično loša sreća. Naime, na dvije utrke u kojima je Hamilton pobijedio, na Silverstoneu i Spa, Russell je upisao odustajanje i diskvalifikaciju. I eto 50 bodova prednosti za Hamiltona samo u ta dva vikenda.

Generalno su u utrkama često bili vrlo izjednačeni, a napretkom Mercedesovog bolida došli su u priliku boriti se za postolja i pobjede. Bit će zanimljivo vidjeti hoće li se momčad u nastavku sezone ipak sve više okretati prema Georgeu, a Hamiltona držati ‘u mraku’ zbog njegovog odlaska u Ferrari.

Leclercu blaga prednost pred Sainzom

Aktualna sezona za Ferrari je počela dosta dobro. Talijanska je momčad imala status druge ekipe na gridu, iza Red Bulla, ali kako je sezona odmicala taj se status mijenjao. Točnije, pogoršao se na očaj svih navijača Ferrarija. U poretku konstruktora Ferrari je treći, a na dosta je utrka uoči ljetne stanke bio tek četvrti po brzini jer su ga ‘prešišali’ McLaren i Mercedes.

Vozači imaju po jednu pobjedu svaki – Carlos Sainz dobio je utrku u Australiji, što je bilo impresivno samo po sebi budući da je dva tjedna ranije propustio utrku u Saudijskoj Arabiji zbog operacije slijepog crijeva. Charles Leclerc ispunio si je dječački san pobjedom u rodnom Monte Carlu. Nakon te utrke u Monaku rezultati su krenuli silaznom putanjom i na zadnjih šest utrka svaki je upisao tek jedno treće mjesto kao najbolji rezultat.

Generalno su Monegažanin i Španjolac prilično izjednačeni u svojim nastupima i ove godine. Leclerc vodi sa 7 – 5 u utrkama i 8 – 5 u kvalifikacijama, no razlika u osvojenim bodovima (177 – 162) uopće nije velika kad se uzme u obzir da Sainz nije vozio jednu utrku. Carlos na kraju sezone odlazi iz Maranella, a još ponekom pobjedom protiv Leclerca sigurno bi želio poslati poruku vodstvu ekipe.

Norris čuva status broja 1, no Piastri je sve bolji

Lando Norris već je godinama prvi vozač McLarena i odličnim rezultatima na pravi način zahvaljuje vodstvu momčadi na ukazanom povjerenju. Ove je godine konačno dočekao svoju prvu pobjedu u Formuli 1, ali isto vrijedi i za Oscara Piastrija. Činjenica je da je Australac puno ranije u svojoj karijeri došao do premijerne pobjede i da u svojoj drugoj sezoni grabi velikim koracima prema samom vrhu sporta, što se od njega i očekivalo kad je dolazio.

Ipak, brojke zasad idu u prilog Norrisu i on još uvijek polaže pravo na status prvog vozača momčadi, iako u utrkama momčad ne želi raditi razliku među vozačima na taj način, što se jako dobro vidjelo u Mađarskoj.

U utrkama Norris ima prednost 9 – 5, a ona je još izraženija u kvalifikacijama jer je Piastri samo dvaput uspio biti brži od momčadskog kolege. Norris ima više plasmana na postolje (8 – 4) i više bodova (199 – 167), što ga drži na drugom mjestu u poretku vozača, dok je Piastri četvrti.

Max je Max, ali Perezova statistika je nedopustiva

Često možemo čuti tezu kako je u trenutačno u Formuli 1 najgora moguća uloga momčadskog kolege Maxa Verstappena. I ta teza ima svoje pokriće jer Nizozemac od odlaska Daniela Ricciarda iz Red Bulla, redovito ‘ubija u pojam’ svakoga tko se nađe u drugom bolidu njegove momčadi. Pokušali su Pierre Gasly i Alexander Albon… Nisu uspjeli, a ne uspijeva ni Sergio Perez.

Od svih utrka i svih kvalifikacija ove sezone, Meksikanac je samo jedan jedini put uspio biti bolje plasiran od Verstappena i to u Australiji kad je Verstappen morao odustati zbog kvara. U kvalifikacijama čistih 14 – 0, a po osvojenim bodovima Max ima više nego dvostruko veći broj na svom kontu. A još je ovo sezona u kojoj Verstappen ne ostvaruje onakvu dominaciju protiv vozača drugih momčadi i ima sedam pobjeda u 14 utrka, što je ipak manje u usporedbi s prošlim sezonama.

Poznato je da su u Red Bullu pomišljali na promjenu ovog ljeta, a kad se gleda učinak Pereza, stvarno je teško razumjeti što ih je uvjerilo da ga trebaju zadržati. Da je na Maxovoj razini biti teško ili možda u ovom trenutku nemoguće, u redu, ali za ovakvu se razliku ne mogu pronaći opravdanja.

Drugi dio prvenstva kreće ovog vikenda u Nizozemskoj i preostaje nam još deset utrka. Neki vozači se još uvijek bore za svoje mjesto u Formuli 1 iduće sezone, a oni koji imaju potvrđene ugovore pokušat će se izboriti za što bolji status u svojim ekipama. Neki unutarmomčadski okršaji već su sad riješeni, no kod nekih će se timova pobjednika tražiti sve do završnih utrka sezone.

Objava Kako momčadski kolege stoje jedan protiv drugoga uoči nastavka sezone pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak