Drugi put ove sezone timovi i vozači Formule 1 otputovali su u Sjevernu Ameriku. Na redu je deseta utrka Svjetskog prvenstva 2025., Velika nagrada Kanade.
Nakon prvih devet utrka u ovoj sezoni situacija izgleda vrlo komforno za McLaren. Momčad iz Wokinga stiže u Montreal s ogromnom prednošću od gotovo 200 bodova ispred drugoplasirane momčadi u poretku konstruktora. Na posljednje četiri utrke McLaren je imao oba vozača na pobjedničkom postolju, a sve je izvjesnije da će se upravo Oscar Piastri i Lando Norris boriti za naslov prvaka.
Pobjedom u Španjolskoj Oscar je povećao prednost na deset bodova ispred timskog kolege. Omjer u pobjedama je 5-2, a u najboljim startnim pozicijama 4-2 za Australca. Postojale su određene teorije kako bi se odnos snaga među timovima mogao promijeniti od utrke u Barceloni, ali budući da se to nije dogodilo, iz današnje perspektive izgleda kao da se McLarenu smješi dupla kruna, iako je još dalek put do kraja.
How do things now stand…
Here are the all-important drivers’ standings to tell us!
#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/mhrV4bU2zu
— Formula 1 (@F1) June 1, 2025
Pogledamo li rezultate Piastrija i Norrisa na prvih devet utrka, od ukupno 18 rezultata, samo su dva lošija od trećeg mjesta – Piastrijevo deveto u Australiji i Norrisovo četvrto u Saudijskoj Arabiji. McLaren je na tri utrke upisao dvostruke pobjede: U Kini, Miamiju i Španjolskoj.
“Oscar i ja smo kompetitivni, želimo pobijediti jedan drugoga, no sve je otvoreno. Obojica želimo pobijediti, ali na kraju može biti samo jedan pobjednik.”
Lando Norris, McLaren
U prvenstvu konstruktora suparnici McLarena jednostavno su nedovoljno konstantni. Ferrari je na posljednje dvije utrke zabilježio nešto bolje rezultate pa se popeo na drugo mjesto na tablici, no raspoloženje u i oko momčadi nije bajno jer su svi očekivali puno, puno više. Za Mercedes možemo reći da je nakon dosta dobrog početka sezone upao u određenu krizu rezultata, a Red Bull ionako ne može konkurirati za vrh konstruktorskog poretka dok ima samo jednog vozača koji osvaja konkretniji broj bodova.
Ferrari jump up to P2 in the standings!..
…And there’s several other movements throughout the field
#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/vIzJ5asbvm
— Formula 1 (@F1) June 1, 2025
Kako je pokazao prvi dio sezone, Max Verstappen jedini je vozač koji može ugroziti dominaciju McLarena, ali i on je značajno pokvario svoju situaciju u prvenstvu onim nepromišljenim potezima u završnici utrke u Barceloni. Sada za vodećim Piastrijem zaostaje 49 bodova, a u nastavku prvenstva mora jako paziti na svoje postupke ako želi izbjeći suspenziju. Ima 11 kaznenih bodova na svojoj vozačkoj licenci i još samo jedan bod značio bi zabranu nastupa na jednoj utrci. Nizozemac će biti pod posebnim povećalom u Montrealu, iako uoči vikenda i on i Russell smiruju situaciju.
“Vidjeli smo se neki dan kad smo putovali i sve je u redu. Mislim da svi živimo i učimo, a ja sam objasnio svoje gledište odmah u ponedjeljak nakon utrke, tako da idemo dalje i pokušat ćemo imati dobar vikend ovdje. Koncentrirani smo na ono što je ispred nas, dat ćemo najbolje od sebe. Ja neću mijenjati pristup.”
Max Verstappen, Red Bull
“Nema problema s moje strane. Drukčije bih se osjećao da me izbacio iz utrke, ali ovako sam ja zapravo profitirao, dok je on kažnjen. Bio sam pomalo iznenađen da je preuzeo odgovornost, no to je dobro. Iako nisam s njim razgovarao o tome. Zapravo smo naletjeli jedan na drugoga u zračnoj luci neki dan, no ja sam već zaboravio da smo se sudarili par dana ranije.”
George Russell, Mercedes
Williamsu je u Španjolskoj prekinut niz od četiri uzastopne utrke s oba bolida u prvih deset. Iako je proživjela svoj najlošiji vikend sezone, momčad iz Grovea još se uvijek čvrsto drži na petom mjestu poretka konstruktora. Barcelona je već po tradiciji loša staza za Williams, a u Montrealu će se očekivati povratak boljih rezultata.
Za dobru formu možemo pohvaliti debitanta Isacka Hadjara, koji ima tri uzastopna plasmana među osvajače bodova. Za razliku od Kimija Antonellija, koji je na zadnje tri utrke upisao dva odustajanja i 18. mjesto. Nico Hülkenberg oduševio je osvajanjem petog mjesta u Španjolskoj, dok je Fernando Alonso na domaćoj utrci konačno osvojio prve bodove u ovoj sezoni. Njegov timski kolega Lance Stroll propustio je prošlu utrku zbog problema s rukom, no obavio je medicinski zahvat i oporavio se na vrijeme za nastup na svom domaćem Grand Prixu.
U donjem dijelu poretka vodit će se žestoka bitka u nastavku sezone. Pet timova dijeli samo 17 bodova, tako da svaki dobar nastup poput primjerice Hülkenbergovog, može napraviti ogromnu razliku. Financijska nagrada za osvajanje šestog ili sedmog mjesta nikako nije zanemariva, tako da će nam Racing Bulls, Haas, Sauber, Aston Martin i Alpine osigurati interesantne bitke za bodove do kraja sezone.
Vrijedi još spomenuti da će se u Kanadi slaviti dva jubileja. Haas će odraditi svoj 200. nastup u Formuli 1, dok će Yuki Tsunoda 100. put sudjelovati na Grand Prix utrci u Formuli 1.
Suited up like it’s 2016
Celebrating 200 races with full throwback race suits
#HaasF1 #F1 #CanadianGP pic.twitter.com/zvaHjsGm3i
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) June 12, 2025
Velika nagrada Kanade počela se održavati na stazi Mosport Park još 1961. godine, no tek je 1967. prvi put našla mjesto u kalendaru Svjetskog prvenstva Formule 1. Tada je slavio Jack Brabham. U narednim godinama utrka se održavala na dvije lokacije – na stazama Mosport Park i Mont-Tremblant, sve dok 1978. nije prvi put došla na današnju lokaciju. Tada je staza u Montrealu nosila službeni naziv Circuit Île Notre-Dame, a preimenovana je 1982. u Circuit Gilles Villeneuve.
Od 1982. Velika nagrada Kanade ima stalni dom u Montrealu, a samo se u četiri navrata dogodilo da nije održana – 1987., 2009. te 2020. i 2021. zbog pandemije virusa Covid-19.
Poslije Barcelone, u kalendaru imamo još jednu slavnu lokaciju Formule 1 na kojoj rekordni broj pobjeda dijele Michael Schumacher i Lewis Hamilton. Nijemac je svoju prvu kanadsku pobjedu ostvario 1994. s Benettonom, a onda još šest puta pobjeđivao u bolidu Ferrarija. Hamilton je malo ravnopravnije rasporedio pobjede pa ima tri s McLarenom i četiri s Mercedesom. Njih dvojica izjednačeni su i po broju najboljih startnih pozicija u Montrealu, svaki je osvojio po šest.
“Ovo mi je jedna od najdražih Grand Prix utrka, staza je vrlo jedinstvena. Volim dolaziti u Kanadu jer su navijači ovdje izvanredni još od mog početka u 2007. godini. Osim moje domaće utrke, ovo mi je jedno od najdražih iskustava s navijačima. Možda zato što su tribine tako blizu staze. Ovdje su odmah pored vas kad kočite za zavoj broj 10. Iz perspektive vozača, to jednostavno morate voljeti.”
Lewis Hamilton, Ferrari
Zanimljivo, od aktivnih vozača u Formuli 1 jedino još Max Verstappen i Fernando Alonso znaju kako je pobijediti u Montrealu. Nizozemac je u bolidu Red Bulla nanizao tri uzastopna trijumfa u zadnje tri godine, dok je Španjolac svoju jedinu pobjedu u Kanadi ostvario dosta davne 2006. s Renaultom.
Iz perspektive konstruktora, McLaren je najuspješniji po broju pobjeda na Velikoj nagradi Kanade u Svjetskom prvenstvu Formule 1. Ima ih 13, jednu više od Ferrarija. Williams je slavio sedam, Red Bull pet, a Brabham i Mercedes po četiri puta.

Krug stazom Gilles Villeneuve dugačak je četiri tisuće i 361 metar. Zavoja je 14, šest lijevih i osam desnih. Staza je prepoznatljiva po vrlo brzim sekcijama, koje su isprekidane sporim šikanama. Rekli bi vozači da je to stop ‘n go staza, na kojoj je izuzetno važna stabilnost na kočenju, kao i trakcija na izlasku iz sporijih zavoja. Sasvim sigurno, najpoznatije mjesto na ovoj stazi je izlazak iz posljednjeg zavoja, prozvan ‘zidom prvaka’ zbog nesreća koje su tamo doživjele brojne zvijezde Formule 1.
Pretjecati se može i utrke u Kanadi rijetko su dosadne. Vozači na raspolaganju imaju čak tri DRS zone, a pretjecanja su najčešća na pravcu koji vodi prema posljednjoj šikani ili eventualno u nastavku na startno-ciljnom pravcu i prilazu prvoj kombinaciji zavoja.
Vremenski uvjeti u Kanadi često igraju važnu ulogu, kao što je bilo i prošle godine kad je utrka krenula u kišovitom okruženju. To je dovelo do nekih iznenađujućih situacija u poretku, no u završnici su u promet došli i slickovi, a poredak se vratio u normalu. Verstappen je pobijedio ispred Norrisa i Russella.
Ove godine, ako je za vjerovati meteorolozima, kišne gume ne bi trebale izlaziti iz garaža. Šanse za kišu vrlo su male i očekuje se vikend bez padalina, iako to u Montrealu uvijek treba uzeti s rezervom. Bit će sunčanih i oblačnih perioda, a najviše dnevne temperature trebale bi se kretati između 20 i 23 Celzijeva stupnja.
Pirelli je pripremio najmekše gume iz svog spektra – smjesu C6 kao mekšu, C5 kao srednju i C4 kao tvrđu. Staza je prošle godine dobila novi sloj asfalta, no vozačima svejedno fali gripa. Površina je dosta glatka i nije abrazivna, tako da ne troši gume u velikoj mjeri. Najveći stres izazivaju snažna kočenja. S obzirom na to da se staza tijekom godine ne koristi za druge utrke, evolucija staze ovdje je vrlo izražena tijekom vikenda.
Ljubitelji Formule 1 u Europi ponovno će se morati prilagoditi na večernje termine sesija. Prvog dana slobodni treninzi su u 19:30 te u 23 sata. Treći trening je u subotu u 18:30, a kvalifikacije počinju u 22:00. Start nedjeljne utrke je u 20 sati.

Objava Najava VN Kanade: Može li netko zaustaviti McLarenov dvojac? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak