Nakon ljetne pauze, Formula 1 se vraća na jednu od najlegendarnijih i najdražih staza svijeta – Spa Francorchamps. Velika nagrada Belgije, 13. utrka sezone 2025., donosi borbu za ključne bodove na mitskoj stazi koja već desetljećima testira vozače, bolide i strategije.
Legendarna staza Spa Francorchamps, smještena u šumama Ardena, jedna je od najstarijih i do danas ostaje najsjajniji biser u kalendaru Formule 1. Ova staza ima gotovo kultni status među vozačima i ljubiteljima Formule 1. Spa je bila dio kalendara do kasnih šezdesetih godina prošlog stoljeća, no nesreće koje su postale ustaljena pojava na ovoj stazi su joj presudile na neki period.
Velika nagrada Belgije se potom preselila na staze Zolder i Nievlles, da bi se kasnije vratila na skraćenu i sigurniju varijantu Spa od oko 7 kilometara. Skraćena inačica duga 7,004 km, vozi se još od prvog službenog F1 prvenstva 1950. Iako kraća od originalne izvedbe staze, Spa i dalje ponosno nosi titulu najduže staze današnjeg kalendara F1.

U belgijski vikend ulazimo s iznimno zanimljivim poretkom. McLaren dominira sezonom, njihovi vozači Oscar Piastri (234 boda) i Lando Norris (226) vode ispred Maxa Verstappena (165), koji se suočava s najizazovnijom sezonom u posljednje tri godine.
U poretku konstruktora, McLaren također drži prvo mjesto s 460 bodova, ispred Ferrarija (222) i Mercedesa (210). Red Bull, pogođen internim previranjima, pao je na četvrto mjesto, a dodatni šok stigao je nedavno kad je objavljeno da Christian Horner više nije šef ekipe. Da stvari u Red Bullu nisu uopće onakve kakve bi trebale biti, govori i podatak da je od ukupnih 172 boda osvojena u poretku konstruktora Max Verstappen osvojio 165.
Njegov (trenutačni) momčadski kolega Yuki Tsunoda je skupio samo 7 bodova otkako je promoviran u Red Bull. Yuki pak ima iskustva s novim šefom, s obzirom na to da je iz momčadi Racing Bulls promoviran u „glavnu“ momčad. Naime, Laurent Mekies, dosadašnji šef momčadi Racing Bulls, preuzima kormilo, no može li zaustaviti pad i vratiti tim na pobjedničke staze?

VN Belgije biće prva utrka u kojoj će Red Bull sudjelovati, a da Christian Horner nije šef momčadi. Horner je razriješen svih dužnosti unutar momčadi, na opće iznenađenje svih zainteresiranih. Pod njegovim vodstvom, Red Bull je osvojio osam vozačkih i šest konstruktorskih naslova, a kako ova sezona nije ni slična onome na što su crveni bikovi naviknuli, moguće je da je sve to dovelo do raspada suradnje.
„Prošlog tjedna sam ponovo bio u tvornici kako bih proveo vrijeme u simulatoru i s momčadi“, rekao je Verstappen. „Radujem se bliskoj suradnji s Laurentom. Spa je klasik i moja omiljena staza u kalendaru. To je old school staza na kojoj morate sve uraditi kako treba kako biste imali dobar krug. Uživam u brzim zavojima poput Eau Rougea, konfiguraciji staze koja je drugačija od ostalih i promjenama u nadmorskoj visini koji vožnju čine izazovnijom.“
Unatoč turbulencijama na čelu momčadi, ipak je ovih dana Max Verstappen u središtu pozornosti. Glasine o pregovorima s Mercedesom sve su glasnije. Spa, u neku ruku domaća utrka za Maxa, mogla bi biti prijelomna točka u njegovim planovima.
Dok je Red Bull uživao vrhunac svoje slave tijekom 2023. godine, Max je zagovarao važnost držanja momčadi na okupu i ključnog osoblja na svom mjestu kako bi se nastavila uzlazna putanja. Od tad, dosta zvučnih imena je napustilo momčad, pa ostaje otvoreno pitanje hoće li i Max biti jedan od njih.
Ako je itko očekivao da će pauza između utrka utišati priče o Verstappenu i Mercedesu, onda je podcijenio moć interneta. Obožavatelji su ovih dana pratili zrakoplove i jahte povezane s Verstappenom i Totom Wolffom. Prema njihovim kretanjima, vrlo je vjerojatno da su se obojica u isto vrijeme nalazili u istom gradu na Sardiniji… Je li riječ samo o slučajnosti? Sardinija je ipak prekrasno mjesto za kratak odmor, a možda je doista došlo do nekog susreta, to tek treba vidjeti.
F1 in 2025 has fans tracking Max and Toto’s boats off the coast of Sardinia
pic.twitter.com/ARQTtOyjnW
— Autosport (@autosport) July 11, 2025
Jedna od najljepših, ako ne i najljepša priča ove sezone ispisana je na prošloj utrci za Veliku nagradu Velike Britanije, kad je Nico Hülkenberg upisao svoje prvo postolje u Formuli 1. Dugo očekivano postolje izazvalo je sveopće slavlje među ljubiteljima Formule 1, neovisno za koga navijali.
Bilo je to ujedno i prvo postolje za momčad nakon 13 godina, a i nastavak općeg napretka momčadi. Sauber je u Španjolsku došao s nadogradnjama i otad osvojio 35 bodova, čime je postao četvrta najuspješnija momčad u posljednje četiri utrke. Bilo bi lijepo da se pozitivan niz nastavi i ovog vikenda u Belgiji.
Ferrari još uvijek nije ostvario pobjedu u (glavnoj) utrci, ali pomalo se čini da su krenuli u pozitivnom pravcu. Od Imole su barem jedan bolid imali u top pet na kraju utrke, a upravo su u Imoli i predstavili određena poboljšanja svog bolida.

Uvijek otvoreno pitanje je ono s vrha poretka. Kad se učinilo da je Lando popustio pod pritiskom i da će put prema naslovu biti otvoreniji za njegovog momčadskog kolegu, sabrao se i smanjio zaostatak na samo osam bodova. Norris i Piastri su nedvojbeno najubojitiji dvojac na gridu, no pitanje je samo hoće li se dopustiti unutarmomčadsku borbu ili će borba za naslov ići mirnim tokom na opće zadovoljstvo cijele momčadi.
Od aktualnih vozača u Belgiji je najuspješniji Lewis Hamilton koji je na ovoj stazi pobijedio pet puta. Osim navedenog, Lewis ima i jednu ne baš tako sjajnu statistiku – na ovoj stazi je čak tri puta odustajao u prvom krugu. Charles Leclerc je 2019. godine postao prvi vozač nakon velikog Michaela Schumachera koji je svoju prvu pobjedu ostvario na stazi Spa.

Michaelu je to pošlo za rukom još davne 1992. godine. Svoju prvu pobjedu karijere na Spa je ostvario i Jim Clark, koji je ujedno tu pobijedio četiri puta uzastopno. Iako je imao izuzetno dobre rezultate na ovoj stazi, Clark ju je prezirao. Nakon svoje prve pobjede, Michael je u Belgiji pobijedio još pet puta. Sa šest pobjeda je najuspješniji vozač na stazi Spa, a prate ga već spomenuti Hamilton i Ayrton Senna s po pet pobjeda. Od vozača koji su trenutačno aktivni na gridu višestruko je pobjeđivao još samo Max Verstappen (tri puta). Fernando Alonso, čija karijera se proteže na preko 20 godina, nikad nije uspio pobijediti na ovoj stazi.

Spa donosi još jedan sprint vikend, koji se drugi put održava u Belgiji i donosi priliku za dodatne bodove. Prva verzija je bila kišna, a kiša u Belgiji uvijek znači dodatno uzbuđenje. Događanja na stazi započinju u petak slobodnim treningom i kvalifikacijama za sprint utrku. U subotu će se održati sprint utrka i kvalifikacije za glavnu trku, a za main event je rezervirana nedjelja. Subotnji sprint je po našem vremenu točno u podne, dok će se utrka održati u 15.00h.
Pirelli donosi nestandardnu paletu guma za produženi trkaći vikend. C1 će biti tvrda komponenta, C3 srednja, a C4 mekana. Zbog Sprint formata, vozači će na raspolaganju imati 12 setova guma umjesto uobičajenih 13. Svaki vozač će dobiti dva seta tvrdih guma (obilježenih bijelo), četiri seta srednjih (žuto označenih) i šest setova mekih (crveno označenih), uz šest setova zelenih intermediate guma i tri seta plavih full wet guma.

Spa bila je poprište mnogih dramatičnih trka kroz godine, često uz promjenjive vremenske uvjete, a čini se da bi i ova godina mogla donijeti kišu. Ako padne kiša na Spa Francorchampsu, što se često događa, utrka se može u potpunosti promijeniti.
Staza Spa-Francorchamps je poznata po svom mikroklimatskom fenomenu, u jednom sektoru može biti suho, dok u drugom pljušti kiša. Prema trenutačnim prognozama, postoji mogućnost pljuskova tijekom sva tri dana trkačkog vikenda, uz smjene sunčanih perioda i oblačnosti.
Za gledatelje je u Belgiji uvijek spektakl zagarantiran. Ako padne kiša na Spa, to znači čistu magiju.
Objava Najava VN Belgije: Povratak na svetu zemlju Formule 1 pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic