Aktualna sezona Svjetskog prvenstva Formule 1 startala je 2. ožujka Velikom nagradom Bahreina. Točno 282 dana kasnije, nakon što je ovaj putujući cirkus nekoliko puta obišao Globus, prvenstvo će završiti 8. prosinca Velikom nagradom Abu Dhabija, na lokaciji udaljenoj svega 450 kilometara od one početne.

Rekordna sezona Formule 1, s čak 24 utrke u kalendaru, bliži se svome kraju. Ostao je još samo završni čin na stazi Yas Marina u Abu Dhabiju.

Odrađene su 23 utrke: deset u Europi, šest u Aziji, šest u Americi i jedna u Australiji. Prvaka među vozačima već znamo, nakon što je Max Verstappen na Velikoj nagradi Las Vegasa potvrdio svoju četvrtu uzastopnu titulu i pridružio se elitnom društvu F1 vozača. Ono što još uvijek ne znamo: tko će biti prvak među konstruktorima – McLaren ili Ferrari?

Iako završna utrka sezone donosi brojne zanimljive priče, apsolutno je najvažnija ova borba za titulu konstruktorskog prvaka. Iako će mnogi reći da je to samo utješna nagrada i da je prvenstvo vozača puno važnije, sasvim je sigurno da bi ova titula jako puno značila i jednoj i drugoj ekipi. Dugo traje sušno razdoblje za ove velikane Formule 1. McLaren i Ferrari posljednji su put slavili naslov prvaka sad već dosta davne 2008. godine. Tada je Lewis Hamilton donio ekipi iz Wokinga vozačku titulu, dok je Ferrari slavio konstruktorsku s Kimijem Raikkonenom i Felipeom Massom.

Dugih 16 godina je prošlo od tada. Nakon onog bljeska Brawn GP-a i Jensona Buttona 2009., započela je era Formule 1 u kojoj su svi naslovi otišli na samo dvije adrese – ili Red Bullu ili Mercedesu. Od 2010. do danas Red Bull je skupio osam vozačkih i šest konstruktorskih naslova, a Mercedes sedam vozačkih i osam konstruktorskih u nizu. Za to vrijeme, Ferrari i McLaren, ekipe koje su kroz povijest skupile najviše titula, prolazile su raznorazna turbulentna razdoblja. S povremenim uspjesima u vidu pobjeda na utrkama, ali bez glavne nagrade.

Zbog toga je ova borba za konstruktorski naslov još važnija. Sigurno će biti burno proslavljena i sigurno će predstavljati dodatni vjetar u leđa pobjedničkom timu pred sezonu koja bi trebala biti jako neizvjesna i napeta.

U posljednji trkaći vikend sezone McLaren ulazi s 21 bodom prednosti, tako da je tituli puno bliži. Bila bi situacija gotovo pa komforna za društvo iz Wokinga, da se prošlotjedna utrka na stazi Lusail nije onako zakomplicirala i da Lando Norris nije dobio onako strogu kaznu zbog nepoštivanja žute zastave. Sve je vodilo ka tome da će McLarenovi bolidi biti ispred Ferrarijevih i doći koračić do naslova, ali onda se sve okrenulo i društvo u crvenom smanjilo je svoj zaostatak te zadržalo realne šanse za osvajanje prvog mjesta.

Šansa postoji, ali definitivno neće biti jednostavno ispuniti taj zadatak. Dakle, razlika je 21 bod, a jedna momčad u Abu Dhabiju može osvojiti maksimalno 44 boda. McLaren treba osvojiti minimalno 24 boda (23 ako Ferrari ne bude pobjednik utrke) da bi osvojio prvenstvo. Ferrariju pak niti dvostruka pobjeda ne jamči titulu jer McLaren može do potrebnih bodova s primjerice trećim i petim mjestom. Kombinacija je mnogo, a u jednadžbu definitivno treba uvrstiti i društvo iz Red Bulla i Mercedesa. Oni više nisu u igri za naslov, ali željet će završiti sezonu nekim dobrim rezultatom.

Među vozačima timova koji se bore za naslov, postoje i dva pojedinačna duela. Lando Norris je samo osam bodova ispred Charlesa Leclerca u borbi za status viceprvaka, a Oscar Piastri na četvrtom mjestu ima 19 bodova prednosti u odnosu na Carlosa Sainza, koji će u Abu Dhabiju odvoziti svoju posljednju utrku za Ferrari, barem za sada.

“Tako je tijesno između četiri ekipe na vrhu da ne možete ništa govoriti unaprijed. Morate pričekati barem do treninga kako biste nešto mogli vidjeti. Bio bi to najbolji mogući način za rastanak s ekipom koja je bila moj dom zadnje četiri godine, kad bih se oprostio od njih osvajanjem konstruktorske titule. To bi bilo savršeno.” “Ipak, bit će teško jer zaostajemo 21 bod za dvojicom brzih vozača i jednim od najbržih timova. To će zahtijevati savršenstvo od nas i ne baš optimalan vikend s njihove strane”, rekao je Sainz.

Kad je Red Bull u pitanju, teoretski je još moguće drugo mjesto u poretku konstruktora, ali šanse za to nisu velike. Izgledno je da će prvi put nakon 1983. ekipa koja ima svjetskog prvaka završiti na tek trećem mjestu među konstruktorima. Nakon osvajanja četvrte titule i pobjede na VN Katara, Verstappen je u dobrom raspoloženju, a u prvom je planu situacija vezana uz Sergija Pereza. Meksikanac je, čini se, sve bliže izlaznim vratima. Njegova sudbina bit će poznata nakon utrke u Abu Dhabiju.

Ovako meksički vozač gleda na svoju situaciju: “Obnovio sam ugovor ranije ove godine i namjera mi je taj ugovor ispoštovati. Postoji razlog zašto sam potpisao i želim marljivo raditi kako bih okrenuo stvari u svoju korist. Mislim da smo puno naučili jedni od drugih, o bolidu, o momčadi, tako da se stvarno nadam da možemo biti u puno boljoj situaciji iduće godine.”

Trkaći vikend iz kuta Mercedesa obilježit će rastanak od Lewisa Hamiltona. Sedmerostruki prvak svijeta nakon 12 plodonosnih godina oprašta se od Srebrnih strijela i brojnih suradnika s kojima je postavljao svevremenske rekorde Formule 1, a iduće godine gledat ćemo ga u crvenom trkaćem odijelu Ferrarija. Lewisu u zadnje vrijeme nije išlo, posebno prošlog vikenda, ali sigurno će pokušati u Abu Dhabiju doći do još jednog kvalitetnog, oproštajnog rezultata.

“Želim završiti s Mercedesom na pravi način. Ovi će dani biti jako emotivni. Velika je nepoznanica ono što je ispred mene, ali i veliko uzbuđenje.” “Cijela je godina bila vrlo emotivna za mene i ne mislim da sam se baš najbolje nosio s emocijama. Vidjeli ste i najbolje i najgore od mene, ali neću se ispričavati zbog toga. I ja sam samo čovjek”, izjavio je Hamilton.

S druge strane garaže, George Russell, osokoljen pobjedom u Las Vegasu i nekim dobrim momentima u Kataru, gladan je uspjeha na kraju sezone pune uspona i padova. Iako je upisao četiri pobjede u ovoj sezoni, po dvije svakog vozača, Mercedes prvenstvo završava na četvrtom mjestu s velikim zaostatkom za trojkom na vrhu. Pojedinačno gledano, George je šesti među vozačima i ima 24 boda više od Lewisa, što znači da bi Hamilton mogao završiti ispred momčadskog kolege jedino u slučaju pobjede, uz uvjet da Russell ne osvoji više od jednog boda.

Ekipa koja se praktično nema za što boriti je Aston Martin. Sa samo 92 osvojena boda britanska je momčad jako daleko od prošlogodišnjih rezultata (280 bodova), ali će opet osvojiti istu poziciju u ukupnom poretku. Kroz ovaj završni dio sezone vozači Aston Martina uglavnom su skupljali frustracije i loše rezultate, a konačno je malo pozitive unijelo sedmo mjesto Fernanda Alonsa na prošloj utrci.

Iza Aston Martina bijesni borba za šesto mjesto. Na prvi pogled ne tako važna, ali momčadima itekako značajna zbog financijskih nagrada koje se dijele na osnovu konačnog plasmana u prvenstvu. Alpine 59, Haas 54, RB 46 bodova. Francuska je ekipa prije nešto više od mjesec dana bila deveta u prvenstvu, ali onda je dvostrukim postoljem u Brazilu i petim mjestom Pierrea Gaslyja u Kataru došla na prag osvajanja tog šestog mjesta.

Vidjet ćemo kako će se na rezultat odraziti promjena u vozačkoj postavi. Nakon prošle utrke došlo je do razlaza Alpinea i Estebana Ocona, a svoj uranjeni debi u Formuli 1 imat će Jack Doohan. Alpine je pred Ocona postavio ultimatum – kako bi dobio dozvolu voziti za Haas (svoju buduću momčad) na testiranju idućeg tjedna, morao se odreći trkaćeg sjedala za VN Abu Dhabija.

U garaži Haasa moglo bi biti dosta suza na kraju vikenda jer se od američke momčadi opraštaju oba vozača. Bez obzira osvoje li šesto mjesto ili ne, u Haasu mogu biti zadovoljni i ponosni na svoju sezonu. Posebno to vrijedi za Nica Hülkenberga koji je skupio 37 bodova i zaslužio ugovor u Sauberu za 2025., dok je Kevin Magnussen osvojio 16 bodova i napušta Formulu 1. Ovaj iskusni dio sigurno će imati što za reći na finalu sezone, a njihova glavna meta bit će Gasly.

Magnussen uoči svog vjerojatno zadnjeg trkaćeg vikenda u F1: “Bio sam u ovoj situaciji više puta pa je na neki način normalna za mene. Ipak, bit će posebno, uvijek je posebno kad znaš da bi ti to mogao biti zadnji put, a mislim da ovo je zadnji put. Pri izlasku iz bolida u nedjelju osjećaj će biti čudan.”

Visa Cash App RB završava sezonu s puno upitnika. U Abu Dhabiju će teško osvojiti dovoljan broj bodova za skok ispred Alpinea i Haasa, a pažnja vozača ionako je najvećim dijelom usmjerena na događanja oko Red Bulla i Pereza. Yuki Tsunoda i Liam Lawson u niskom startu čekaju poziv Helmuta Marka i Christiana Hornera. Rezultati su im u zadnje vrijeme šaroliki, a vidjet ćemo mogu li za kraj sezone pokazati nešto ekstra.

U Williamsu kao da jedva čekaju kraj sezone. U posljednje vrijeme više se bave zbrajanjem štete na svojim bolidima, nego zbrajanjem bodova. Na zadnjih šest utrka ekipa iz Grovea osvojila je tek jedan bod, a u međuvremenu su prvenstveno Franco Colapinto, a donekle i Alex Albon počinili dosta štete svojim nesrećama. Sa 17 bodova na kontu Williams je deveti, a iza sebe ima samo Sauber s četiri osvojena boda. Društvo iz Hinwila prekasno se trgnulo iz sna pa do prvih bodova došlo tek prošlotjednim osmim mjestom Guanyu Zhoua. Teoretska šansa za izbjegavanje zadnjeg mjesta postoji, no u praksi je teško provediva.

Zhou i njegov mentor Valtteri Bottas ovog se vikenda opraštaju od utrkivanja u Formuli 1, budući da im ističu aktualni ugovori, a nisu osigurali nove. Isto vrijedi za Magnussena, a vjerojatno i za Colapinta koji privodi kraju svoj privremeni angažman u Williamsu. Lawson još nema potvrđenu poziciju za 2025., ali očekuje se da će biti ili u RB-u ili eventualno u Red Bullu umjesto Pereza.

Na prvom slobodnom treningu koji je na rasporedu u petak u 10:30 sudjelovat će brojni rookie vozači. Ima dosta ekipa koje još nisu koristile mlade vozače na minimalno dva slobodna treninga pa će zato u Abu Dhabiju voziti Luke Browning (Williams), Ryo Hirakawa (McLaren), Isack Hadjar (Red Bull), Ayumu Iwasa (RB) i Felipe Drugovich (Aston Martin). Prvi put u povijesti Formule 1 imat ćemo slučaj u kojem braća voze za istu momčad, budući da će uz Charlesa za Ferrari voziti Arthur Leclerc.

Zanimljivo će biti i u Formuli 2, budući da će zadnji vikend sezone odlučiti prvaka. Gabriel Bortoleto, budući vozač Saubera, ima pola boda prednosti u odnosu na Isacka Hadjara.

Staza Yas Marina do sada je ugostila 15 utrka Formule 1, a čak 12 puta radilo se o posljednjoj utrci sezone. Pritom se četiri puta odlučivalo o prvacima – 2021. u obje konkurencije, a ’10, 14′ i ’16 samo u vozačkoj. Zanimljiv je podatak da su Sebastian Vettel, Nico Rosberg i Max Verstappen svoje prve naslove prvaka osigurali upravo na ovoj stazi.

Konfiguracija staze značajno je izmijenjena 2021. godine. Krug je 300-tinjak metara kraći nego što je bio ranije, izbačeni su neki spori zavoji, tako da je prosječna brzina značajno porasla. Rekord kruga iz 2019. bio je 1:39,283 (Hamilton, Mercedes), dok je rekord ove nove konfiguracije 1:26,103 (Verstappen, Red Bull). Krug je dugačak 5281 metar i ima 16 zavoja, a nedjeljna utrka sastojat će se od 58 krugova, odnosno 306 kilometara.

I ovog bi se vikenda dosta moglo pričati o nedostatku gripa, a pažljivo će se pratiti i kretanje temperatura, posebno u slučaju kad se prvi i treći trening voze po danu, a ostale sesije u sumrak, odnosno nakon zalaska sunca. Uvjeti na stazi mogli bi biti dosta promjenjivi, a značajan će faktor biti menadžment guma. Pojava graininga nije isključena, što će utjecati na strategije timova. Očekuje se da bi idealna strategija za utrku trebala uključivati dva zaustavljanja u boksu, a svaki pokušaj undercuta mogao bi vrlo učinkovito mijenjati poredak. Pirelli je izabrao najmekše gume u svom spektru: C3 kao hard, C4 kao medium i C5 kao soft.

Posljednjih godina ova je lokacija bila sretno lovište za Verstappena, koji ima četiri uzastopne najbolje startne pozicije i četiri uzastopne pobjede. Upiše li još jednu, izjednačit će se s Hamiltonom na listi najuspješnijih vozača u Abu Dhabiju. Lewis je s McLarenom pobijedio ’11, a s Mercedesom ’14, ’16, ’18 i ’19. Ukupno je Red Bull uspješniji od Mercedesa sa sedam pobjeda naprama šest. Triput je slavlje ‘Bikovima’ donosio Sebastian Vettel. Osim spomenutih ekipa, pobjedu na stazi Yas Marina ima i Lotus s Kimijem Raikkonenom 2012. Zanimljivo, Ferrari nikad nije pobijedio na ovoj stazi, a vjerojatno će morati ovaj put ako želi titulu.

Vremenski uvjeti za vikend trebali bi biti vrlo povoljni. Šansa za kišu ne postoji, a maksimalne dnevne temperature kretat će se između 25 i 30 stupnjeva Celzija. Za vrijeme kvalifikacija i utrke temperatura će biti nešto niža, naravno. Po lokalnom vremenu te najvažnije sesije počinju u predvečerje, a za fanove u Hrvatskoj važna je informacija da kvalifikacije počinju u subotu u 15 sati, a utrka u nedjelju u 14 sati po srednjoeuropskom vremenu.

Objava Abu Dhabi domaćin završnice rekordno duge F1 sezone: McLaren ili Ferrari? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak