Adrian Newey: Čarobnjak iza kulisa

Adrian Newey: Čarobnjak iza kulisa

Sredinom sedamdesetih rukovodstvo javne škole Repton, smještene u okrugu Derbyshire u Engleskoj, zamolilo je jednog buntovnog šesnaestogodišnjaka da napusti školu. Naime, mladić je na rock koncertu organiziranom u jednoj od školskih zgrada toliko pojačao zvučnike da su popucala stakla na prozorima. Isti taj dečko bio je poznat po tome što je ugradio aluminijske umetke u svoje cipele s platformama, kako bi zaobišao zabranu nošenja istih takvih cipela. Naime, ako je novčić mogao proći između platforme i potpetice, cipela je bila zabranjena. Svojim aluminijskim dodatkom, domišljati mladić je zaobišao pravilo.

“Ako nađete vezu između gore navedenog i toga što danas radim nećete dobiti nagradu”, u svojoj autobiografiji piše tehnički direktor momčadi Red Bull, Adrian Newey.

Ono što je radio kao klinac oslikava karijeru Adriana Neweya, pronalaženje rupa u najkompleksnijem setu pravila, u pravilima Formule 1. Svaki put kada bi se pojavila nova pravila, Newey bi se potrudio okrenuti ih u svoju korist. Newey je uvijek pravila shvaćao na drugačiji način i tražio nešto što bi mu omogućilo da ih zaobiđe.

Adrian Newey, OBE, rođen je 26.12.1958. godine u Stratfordu na Avonu, u Engleskoj. Pohađao je javnu srednju školu Repton, iz koje je istjeran, pa je školovanje nastavio na Leamington-Spa koledžu, gdje je stekao diplomu inženjera. Studij aeronautike i astronautike na Univerzitetu u Southamptonu je završio s najvećim počastima. Po završetku studija, 1980. godine, zaposlio se u Formula 1 momčadi Fittipaldi gdje je kao inženjer za aerodinamiku radio pod okriljem Harveya Postlethwaitea. Kako bolid Fittipaldija nije polučio nikakve uspjehe, Newey je 1981. godine otišao u March, odakle je, kao i iz srednje škole, zamoljen da ode. Christian Danner nije bio zadovoljan bolidom, a momčad je nezadovoljnom vozaču odlučila naći novog inženjera. No, Newey nije napustio March u potpunosti, nego samo njihovu F1 diviziju.

Prve uspjehe za March i uopće u svojoj karijeri Newey je ostvario u Americi. Sportski automobil koji je dizajnirao za March osvojio je IMSA GTP klasu 1983. i 1984. godine, a njegov IndyCar projekt je osvojio CART i Indy 500 prvenstvo. 1986. godine se vratio u Formulu 1 kada se pridružio Haas Lola momčadi, no momčad se iz Formule 1 povukla s krajem te sezone. Newey je kratko radio kao trkaći inženjer Marija Andrettija u Indycar natjecanju, da bi ga 1988. godine momčad March ponovo zaposlila, ovaj put kao glavnog dizajnera. I tada počinje prava magija.

March 881

Neweyeva prva izvedba, bolid March 881, bio je puno bolji nego što se očekivalo. Ivan Capelli je u Neweyevom bolidu u Portugalu završio na drugom mjestu, a u Japanu se za vodeću poziciju nakratko izborio pretekavši Alaina Prosta za upravljačem turbo McLaren Honde. Kako je naredne godine March postao Leyton House Racing, Newey je promoviran u tehničkog direktora. Kratak blijesak bolid je doživio na VN Francuske kada je Capelli još jednom završio na drugom mjestu, ponovno pretekavši Prosta, ali ovaj put u Ferrariju. U ljeto 1990. Newey je dobio otkaz, no vrlo brzo je našao novi posao.

”Dobio sam otkaz u trenutku kada sam i sam odlučio da želim otići, jer kada računovođa počne voditi momčad, vrijeme je za odlazak”, govorio je Newey.

Sljedeća stanica u karijeri Adriana Neweya bila je momčad Williams, koja je osamdesetih i devedesetih prošlog stoljeća bila među vodećim u poretku, a suradnja tehničkog direktora Patricka Heada i Adriana Neweya će se pokazati veoma uspješnom. Razvoju uspješne suradnje nije škodilo ni što su imali značajan budžet i dobre vozače. Do polovice sezone 1991. šasija Williamsovog FW14 bolida koju je dizajnirao Newey je dobro parirala dominantnim bolidima McLarena. Prvi dio sezone i veličina Ayrtona Senne spriječile su Williamsovog Nigela Mansella da osvoji naslov prvaka.

Frank Williams, Adrian Newey i Patrick Head

Već 1992. godine stvar se okrenula u korist Williamsa i započela je dominacija na kakvu svijet Formule 1 baš i nije naviknuo. Mansell je osvojio naslov prvaka, a Adrian Newey se okrunio svojom prvom konstruktorskom titulom u karijeri. Naredna godina je donijela isti takav uspjeh, sada s Alainom Prostom za upravljačem izvedbe FW15C.

Tužna, sezona 1994., donijela je smrt Ayrtona Senne koji se te godine pridružio momčadi Franka Williamsa, a donijela je i probleme za Neweyeve bolide u obliku izvrsno, od strane Roryja Byrnea, dizajniranog Benettona B194. Schumacher je svojom izvedbom u Adelaideu osigurao svoj prvi naslov svjetskog prvaka s jednim bodom ispred Hilla u bolidu momčadi Williams. Unatoč izgubljenom vozačkom naslovu, Newey se okrunio trećim uzastopnim naslovom. Williams je osvojio konstruktorski naslov prvaka.

Uslijed uspjeha koje je nizao, Newey je očekivao napredovanje u momčadi, bio je spreman postati tehnički direktor, no kako je Patrick Head bio osnivač i dioničar, na toj poziciji za Neweya nije bilo mjesta. 1995. godine u korist Benettona izgubit će i vozačku i konstruktorsku titulu, a dok su naredne godine takav uspjeh za Williams ostvarili Damon Hill i Jacques Villeneuve, Adrian je odlučio otići. Karijeru u Williamsu je zaokružio s 58 pobjeda, 78 najboljih startnih pozicija, 60 najbržih krugova, četiri vozačka i pet konstruktorskih naslova.



Došlo je vrijeme za preseliti se u McLaren. U novoj momčadi Newey je složio bolid ništa manje uspješan od svojih ranijih izvedbi. Desetljeće su zaokružili titulama Mike Hakkinena 1998. i 1999. godine. Novo stoljeće je zateklo Neweya i dalje u McLarenu, ali svi se sjećamo crvene boje u koju je prvih nekoliko godina bilo obojeno. Dominacija Ferrarija i Michaela Schumachera je obilježila prve godine novog stoljeća, a Adrian Newey se spremao napustiti Rona Dennisa i McLaren. Ideja je bila da se pridruži starom prijatelju iz dana provedenih u Americi, Bobbyju Rahalu, koji je 2001. godine bio menadžer Jaguar F1 momčadi. Dennis je Neweya nagovorio da ostane, ali se sve više pričalo o tome kako će otići iz McLarena, a možda i iz sporta uopće.

U rujnu 2004. godine Jaguar Racing Formula 1 momčad je stavljena na tržište, kada je iz Forda odlučeno kako više nemaju interesa natjecati se u Formuli 1. Red Bull, proizvođač energetskih pića, je kupio momčad posljednjeg dana prodaje. Nakon jedne sezone u Formuli 1, 08.11.2005. godine, iz Red Bull Racinga je objavljeno kako u momčad dolazi Adrian Newey. Uopće nije bilo upitno što se sprema. Neweyeve prve dvije izvedbe, bolidi RB3 i RB4, su pokazivale lagane napretke, no iza kulisa su se događale prave stvari. Kompleksi su se povećavali, momčad je zapošljavala sve više i više talentiranog osoblja, a sve u cilju izrade mašine koja će osvajati prvenstva. Izmjena pravila u Formuli 1 koja je došla s 2009. godinom stvorila je priliku za Red Bull Racing. A kako je samo Adrian Newey volio nova pravila…

Značajne izmjene u pogledu aerodinamičkih pravila postavile su pred inženjere prave izazove, a Red Bull Racing je u svojim redovima imao ponajboljeg. Sa svojom ekipom Newey je složio bolid RB5 koji je momčadi donio šest pobjeda i postavio čvrste temelje za ono što će uslijediti. Već naredne godine, 2010., bolid RB6 će pobijediti devet put i momčad će osvojiti svoju prvu konstruktorsku titulu. Sa Sebastianom Vettelom iza upravljača uknjižit će i vozački naslov prvaka. Za godine koje su dolazile uslijedili su bolidi RB7, RB8 i RB9, sve jedan šampionski. Red Bull Racing, Adrian Newey i Sebastian Vettel osvojili su u periodu 2010. – 2013. osvojili četiri uzastopna vozačka i konstruktorska naslova prvaka.

Od 2014. godine Adrian Newey se oprostio od svakodnevnih tehničkih dizajna i odluka i dublje se uključio u napredne tehnologije Red Bulla koje uključuju mnogo više od samo Formule 1. Njegova inženjerska magija osjeti se svuda, od Američkog kupa do Red Bull Aston Martin Valkyrie, njihovog prvog putničkog automobila. Adrian i dalje ima značajan utjecaj i na razvoj Red Bullovog bolida u Formuli 1, pa ga se često tijekom grand prix vikenda možemo vidjeti kako šeta naokolo s tekom u ruci.

Danas momčad jako cijeni kolektivno mišljenje i zajedničke, timske radove na razvoju bolida, utjecaj i filozofija Adriana Neweya je sveprisutna u razvoju bolida. Očekujući nove promjene glede aerodinamičkih karakteristika bolida u budućnosti, vještine gospodina Neweya će sigurno biti od koristi za momčad Red Bull Racing.

Partneri TV Automagazina:

Auto godine 2020.

TVAM na Facebooku

Izaberi svoj Rent-A-Car

RSS Stanje na cestama u Hrvatskoj

  • Prognoza prometa za sutra 07/07/2020
    Prometna prognoza za 07. srpnja 2020. godine Pojačan promet očekujemo tijekom dana na pojedinim graničnim prijelazima i na važnijim dionicama cesta. Zbog povremeno veće gustoće prometa vozit će se usporeno i u koloni, pa vozače pozivamo na dodatni oprez i strpljenje. Zbog jake i olujne bure, a u prvom dijelu dana podno Velebita I s […]
  • Radari 07/07/2020
    DUBROVAČKO-NERETVANSKAPlat-Gruda,D807:00-11:3007:00-11:30ISTARSKABuzet-Ponteporton,D4408:00-09:00Kmeti,ZC500209:10-10:3009:10-10:30MEĐIMURSKADonji Vidovec,D2009:00-10:00Strukovec,D20907:45-08:15
  • Korisni telefonski brojevi 07/07/2020
    pomoć na cesti 1987 - iz inozemstva (1) +385 1 1987 - iz inozemstva (2) +385 1 4693 700 stanje na cestama 072 777 777 - iz inozemstva +385 1 464 0800 info za članove 0800 9987
  • Ograničenja u prometu 07/07/2020
    Kartografski prikaz radova na cestama Hrvatski autoklub modernizirao je evidenciju stanja na cestama te su sada radovi i događaji na cestama geolocirani te ih je moguće vidjeti na karti. Klik na sliku ili gornju poveznicu odvest će vas na kartografski pregled događaja: Ograničenja za teretna vozila-do 01.ožujka 2020. zabrana je prometa teretnim automobilima s priključnim […]

RSS Euro news