Po završetku neočekivano uspješne 2020. godine, rebrandingom trkaćeg tima, povratkom slavnog imena britanskog proizvođača luksuznih automobila te dovođenjem četverostrukog svjetskog prvaka, ove se godine trebao dogoditi dodatni uzlet momčadi u vlasništvu Lawrencea Strolla, međutim realnost je bila značajno drukčija. I negativnija.

F1 momčad koja korijene vuče još od Jordan Grand Prix Teama iz 90-ih godina prošlog stoljeća, preko Midlanda, Spykera, Force Indije i Racing Pointa, u 2021. godini postala je Aston Martin Cognizant F1 Team. Trebao je to biti spektakularni povratak ove legendarne automobilske marke u Formulu 1, prvi put s vlastitom momčadi nakon punih 60 godina. Momčad Aston Martin natjecala se u Svjetskom prvenstvu 1959. i 1960., a kasnije se to ime pojavljivalo samo u svojstvu sponzora drugih timova. Najsvježije, kao naslovni sponzor Red Bull Racinga od 2018. do 2020.

Na krilima odličnih rezultata ostvarenih u 2020. godini pod imenom Racing Point, letvica očekivanja postavljena je veoma visoko. Rebranding je donio jednu novu energiju, vodstvo momčadi najavljivalo je i započinjalo velike, važne projekte, a na vozačku poziciju doveden je četverostruki prvak svijeta Sebastian Vettel, uz kojeg je svoj zanat trebao do kraja istesati Lance Stroll. K tome, između dviju sezona nije bilo prevelikih promjena u pravilima pa se brzina Racing Pointovih bolida trebala samo ogrnuti novim bojama i nastaviti ubirati plodove, no svi su se ti planovi i ambicije rasprsnuli kao balončić od sapunice i Aston Martin je 2021. bio jedna ispodprosječna momčad.

Sebastian Vettel, Aston Martin AMR21

STATISTIKA MOMČADI

Pozicija u poretku konstruktora: 7.
Broj osvojenih bodova: 77
Broj pobjeda: 0
Broj pobjedničkih postolja: 1
Broj pole positiona: 0
Najbolja utrka po broju osvojenih bodova: VN Azerbajdžana, 18 bodova

Najbolji pojedinačni rezultat vozača:
Sebastian Vettel, 2. mjesto, VN Azerbajdžana
Lance Stroll, 6. mjesto, VN Katara

ANALIZA UČINKA MOMČADI U SEZONI 2021.

Racing Point je na kontroverzan način došao do izvrsnih rezultata u 2020. godini. Dobro se pamti afera s kopiranjem Mercedesovog bolida W10, kroz koju je ružičasti blizanac RP20 postao respekta vrijedna jurilica. Pobuna suparnika rezultirala je oduzimanjem 15 konstruktorskih bodova i novčanom kaznom od 400 tisuća dolara, ali stečenu prednost Racing Pointu nitko oduzeo nije. Pamte se četiri plasmana na postolje, a čak i pobjeda Sergija Pereza na VN Sakhira. U konačnom plasmanu Meksikanac je bio četvrti, a i Racing Point je bio četvrti, sedam bodova iza McLarena, tako da je oduzimanje bodova ipak imalo svoju cijenu.

Izvrsne vožnje i rezultati, sve ono što je Checo napravio na stazama i izvan staza za Force Indiju/Racing Point, nije bilo dovoljno za novi ugovor jer Stroll Senior želio je veliko vozačko ime za Aston Martin. Doveo je Sebastiana Vettela, koji se nakon šest uglavnom frustrirajućih godina oprostio od Ferrarija. Drugo vozačko mjesto nije bilo upitno jer… Krv nije voda.

Stroll i Vettel otkrivaju AMR21 na službenom predstavljanju momčadi

Kad je velika promjena tehničkih pravila, koja je bila najavljena za 2021., zbog situacije s Covidom prebačena za 2022. godinu, u Racing Pointu su sigurno zadovoljno trljali ruke, računajući kako će njihov bolid nastaviti s ostvarivanjem dobrih rezultata i u prvoj sezoni pod imenom Aston Martin. Ipak, one manje promjene u pravilnicima pokazale su se itekako značajnima u slučaju bolida AMR21 i on nije zadržao “Mojo” kojim je raspolagao RP20.

Problemi su počeli na predsezonskim testiranjima kad je Aston Martin bio pri dnu po odvoženim krugovima (jedino Mercedes imao manje), a vozači su gubili dragocjeno vrijeme za volanom zbog tehničkih poteškoća. Iz današnje perspektive možemo ustvrditi da je taj broj odvoženih krugova zapravo bio znakovit i dao nagovijestiti da će baš te dvije momčadi biti u najvećoj mjeri pogođene novitetima u pravilima. Šef momčadi Otmar Szafnauer govorio je kako nije pobornik teorija zavjere, ali indirektno je poručio kako su pravila prilagođena da bi se usporilo bolide koji koriste low-rake konfiguraciju bolida.

Sebastian Vettel loše se proveo na otvaranju sezone u Bahreinu

Problemi su nastavljeni i na početku sezone. Nakon prve četiri utrke Vettel je još uvijek bio na nuli, a Stroll ulovio “mršavih” pet bodova. Onda su se dogodila dva najbolja trkaća vikenda u sezoni. Prvi u Monaku kad je Vettel završio peti, Stroll osmi, a nakon toga u Bakuu gdje je Nijemac momčadi donio jedino postolje u cijeloj sezoni. Bila je to kaotična VN Azerbajdžana koju Verstappen nije završio, Hamilton je pogreškom ostao bez bodova, ali pohvale idu Vettelu što se našao na pravom mjestu u pravo vrijeme i osvojio drugo mjesto. Trebao je i Stroll tu doprinijeti, ali je završio baš kao Verstappen, u zaštitnoj ogradi nakon puknuća gume.

Povratkom na one tradicionalne trkaće piste, postalo je jasno da Aston Martin skok svoje forme može zahvaliti isključivo konfiguraciji uličnih staza u Monaku i Azerbajdžanu. Do ljetne stanke momčad je samo još jednom imala oba bolida u bodovima, na VN Francuske osvajanjem devetog i desetog mjesta. Naravno, treba spomenuti da je Vettel još jednu kaotičnu utrku završio na drugom mjestu, onu za VN Mađarske, ali je na koncu diskvalificiran jer u bolidu nije ostalo dovoljno goriva za analizu. Spomenuti se još mogu dva osma mjesta i to je otprilike to. Skromno, ali zbog Bakua Aston Martin je bodovno još uvijek bio u igri za osvajanje petog mjesta, odnosno u borbi protiv Alpinea i AlphaTaurija.

Na slici ispred, a na kraju sezone Aston Martin daleko iza konkurenata

Nakon Silverstonea, AlphaTauri je imao 49, Aston Martin 48, a Alpine 40 bodova. Kad pogledate stanje na kraju sezone (Alpine 155, AlphaTauri 142, Aston Martin 77), treba li uopće objašnjavati kakav je bio drugi dio sezone momčadi s bazom u Silverstoneu? Najbolji rezultat bilo je peto mjesto Vettela u Belgiji, na utrci koja to nije bila, a nakon toga je još samo tri puta bio u prvih deset. Kod Strolla se može istaknuti šesto mjesto u Kataru i sedmo u Italiji. Kad se sve zbroji i oduzme, rezultati su bili daleko ispod očekivanja i nitko u Aston Martinu ne može biti zadovoljan odrađenim u 2021.

Sve ono što je prethodilo Svjetskom prvenstvu Formule 1 2021. činilo se kao veliki korak za ovu momčad, no sve ono što se događalo od veljače do danas, zapravo predstavlja dva koraka natrag. “Ode godina”, kaže pjesma Parnog Valjka.

Sebastian Vettel na pobjedničkom postolju u glavnom gradu Azerbajdžana

STATISTIKA VOZAČA

Sebastian Vettel vs Lance Stroll
Pozicija u poretku vozača: 12. – 13.
Osvojeni bodovi: 43 – 34
Pobjede: 0 – 0
Postolja: 1 – 0
Pole position: 0 – 0
Najbrži krug utrke: 0 – 0
Međusobni omjer u kvalifikacijama: 14 – 8
Međusobni omjer u utrkama: 9 – 12

*Na VN Mađarske su obojica ostali bez plasmana

ANALIZA UČINKA VOZAČA U SEZONI 2021.

Sebastian Vettel došao je u momčad nakon grozne oproštajne sezone s Ferrarijem, nadajući se nekakvom novom početku kojim bi probudio u sebi onog vozača koji je osvajao prvenstva od 2010. do 2013. Međutim, brzo je konstatirao da se u bolidu ne osjeća kao kod kuće i da će trebati vremena za prilagodbu. Kad se na prvoj utrci sezone kvalificirao na 18. mjesto i još dobio grid penalty od pet mjesta, a u utrci završio 15. nakon još jedne kazne zbog izazivanja sudara s Oconom, možda je i požalio što nije otišao u mirovinu.

Početak je doista bio loš, a vrhunac njegove sezone bili su već spomenuti vikendi u Monte Carlu i Bakuu, kad je povezao peto i drugo mjesto. Stajao je na postolju nakon utrke na Hungaroringu, ali pehar je kasnije ipak trebao predati Hamiltonu. Osim te tri utrke, sve što smo ove sezone vidjeli od Sebastiana bilo je ispodprosječno, posebno za standarde četverostrukog prvaka svijeta. Osvojio je nagradu za najveći broj pretjecanja u sezoni, no rezultatski gledano ta ga pretjecanja nisu daleko odvela. Simpatije je pobrao zbog svojih aktivnosti van staze, poput skupljanja smeća na tribinama Silverstonea ili uloge mentora mladom Micku Schumacheru.

Sebastian Vettel, Aston Martin AMR21 – jedan od njegovih boljih nastupa vidjeli smo u Monaku

Lance Stroll po mom mišljenju nije ni trebao biti u Formuli 1 ove sezone. Da se momčad lani vodila zdravom logikom pa zadržala svog boljeg vozača, pored Vettela kojeg su toliko željeli, onda bi Stroll bio višak. Ali, zdrava logika nestaje kad je tata Stroll vlasnik momčadi, a sin Stroll jedan od dvojice vozača.

Teorija vodećih ljudi Aston Martina bila je kako će Lance od Sebastiana jako puno naučiti. Sve ono što mu nedostaje, a što jedan četverostruki prvak svijeta zna i umije. S obzirom na to da Vettel nije pokazao puno, očito ni Stroll nije imao puno za naučiti. Rezultati su im generalno bili “tu negdje”. Vettel je bio značajno bolji u kvalifikacijama. Bio je brži 14 puta, ima za tri mjesta bolji top plasman ove sezone, a i jedan ulazak više u završnu rundu kvalifikacija. U utrkama je odnos izgledao drukčije. Vettel je osvojio više bodova, ali u najvećoj mjeri zbog Bakua, dok je Stroll u čak 12 nastupa momčadi donio bolji rezultat od svog kolege.

Lance je u prošloj sezoni imao dva treća i dva četvrta mjesta, a ove godine tek jedan ulazak u prvih šest

PERSPEKTIVA ZA BUDUĆNOST

“Mislim da mogu reći u ime svih, nije to bila sezona kakvu smo namjeravali imati. Molim vas, vratite se gladniji i jači nego ikad jer sljedeće godine trebamo isprašiti neke stražnjice i pokazati tko smo mi. Želim vam zahvaliti svima iz dubine srca, vi ste odlična ekipa, a ja ću vam dati sve alate koji su potrebni da bismo pobijedili naše suparnike. Hvala vam još jednom. Dignite glave i vratite se jači iduće godine”, glasio je motivacijski govor Lawrencea Strolla u garaži Aston Martina na VN Abu Dhabija.

Naravno, o nekakvoj perspektivi za sljedeću sezonu jako je teško pričati i nagađati. Sve momčadi rade posve nove bolide, a tko će se u tome najbolje snaći, tko će pronaći nešto što je ostalima promaklo, tek trebamo vidjeti. Aston Martin ima resurse i Lawrence Stroll je čovjek velikih ambicija. Počela je izgradnja novih objekata u tvornici te kampusa s posve novim zračnim tunelom i simulatorom. Radovi bi trebali biti gotovi 2023.

Tmurna je bila ova godine za Lawrencea Strolla, čak i kad nije kišilo

Preduvjeti za uspjeh u godinama koje dolaze su tu, ali ostaje upitno ima li Aston Martin ljude s potrebnim znanjima, majstore od zanata koji će znati iskoristiti sve to što im je na raspolaganju? Je li Otmar Szafnauer pravi vođa za ulogu šefa momčadi? Dobar je znak što očito i sami sumnjaju u to da znaju kako jednu prosječnu momčad odvesti prema vrhu pa su već “ukrali” nekoliko stručnjaka iz Mercedesa i Red Bulla.

Posebna je priča vozačka postava, koja je za mene neperspektivna. Sebastian Vettel više nije ni blijeda slika vozača koji je dominirao s Red Bullom i teško mi je zamisliti nekakvu dramatičnu promjenu. U srpnju iduće godine navršit će 35 godina i realno se njegovoj karijeri bliži kraj. S druge strane, Lance Stroll je još uvijek dosta mlad. Nedavno je navršio 23 godine, ali s pet odrađenih sezona u Formuli 1 ima i dosta iskustva. Jednostavno, djeluje kao vozač koji može povremeno bljesnuti, ali rekao bih da nije za one najviše domete, da nije talentiran poput Verstappena, Leclerca, Norrisa, Russella – predvodnika nove generacije.

Aston Martin je definitivno intrigantna momčad u ovom trenutku, momčad koja bi mogla igrati važnu ulogu u Svjetskom prvenstvu sljedećih godina, ali mislim da ih ipak čeka nešto duži put prema ostvarenju ciljeva. Trebat će vremena za promjenu tog mentaliteta ekipe sredine poretka, a vjerojatno možemo očekivati i neke nove vozačke akvizicije, možda već za 2023.

Vozi li Aston Martin u bolje sutra?

Objava Aston Martin: Korak naprijed, natrag dva pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak