Bilo samo jednom – utrke koji nisu opstale

Bilo samo jednom – utrke koji nisu opstale

U Formuli 1 bilo je staza i utrka koje su uspjele svoju organizaciju odraditi samo jednom u povijesti. Neke staze su bile predugačke, neke utrke su doživjele teške nesreće, a neke su jednostavno preseljene na drugu lokaciju. Kratkim pregledom kroz povijest prisjetit ćemo se takvih utrka.

VN Pescare 1957.

Slikovni rezultat za pescara gp 1957

Ova utrka, zajedno s onom u Monzi koja je uslijedila, obilježila je povijest Formule 1 kao prvi puta da su se dvije utrke u sezoni održale u istoj zemlji. No, postoji još veća značajka ove staze na jadranskoj strani obale. Pescara je najduža staza koja je ugostila Formulu 1, s 25 kilometara duljine. Obilježja staze tipična su za cestovno utrkivanje, a samim time i iznimno opasna. Polja, šume i strme provalije lako su ovu stazu klasificirale kao opasnu za vozače i gledatelje i više se nije pojavljivala u kalendaru Formule 1. Vozile su se samo sporije serije.

No, na utrci te 1957. godine brojčano su dominirali Maseratijevi modeli 250F, a aktualni svjetski prvak Juan Manuel Fangio startao je s prve pozicije. Enzo Ferrari je bio u nekoj svađi s vlastima i vladajućim auto klubom te je odbio sudjelovati u utrci, ali na kraju se jedan auto ipak pojavio. Ipak, dominacija i kontrola u utrci bila je u rukama, kako će povijest poslije ispisati, najboljeg ne-prvaka Stirlinga Mossa u Vanwallu. Moss nije vodio samo u jednom od 18 krugova utrke, ostavivši Fangia s preko tri minute zaostatka.

VN Maroka 1958.

Godinu dana prije, na stazi Ain-Diab pripremljenoj nekoliko tjedana prije samog održavanja utrke u okolici Casablance, skupila se tadašnja elita Formule 1, doduše bez gripom zaraženog Stirlinga Mossa. Bila je to utrka koje se nije bodovala za svjetsko prvenstvo, no sljedeće godine bila je itekako odlučujuća.

Velika Britanija trebala je početkom jeseni okruniti svojeg prvog svjetskog prvaka. Računica je bila jednostavna, Moss je morao pobijediti i osvojiti dodatni bod za najbrži krug, a Ferrarijev Mike Hawthorn nije smio završiti bolje od trećeg mjesta. Iako je Hawthorn startao prvi, Moss u Vanwallu preuzeo je vodstvo na startu i odjurio s drugim Ferrarijem, onim Phila Hilla, naprijed u veliko vodstvo. Hill je ipak malo izgubio kontakt kratkim izletavanjem, a Mossu je otraga posao dodatno olakšavao momčadski kolega Tony Brooks, uzevši Hawthornu treće mjesto. Ipak, motor u Brooksovom Vanwallu je otkazao, ostavivši Mossa s Ferrarijima u vrhu poretka. Rekli bi danas – tipično, Ferrari signalizira Hillu na drugom mjestu da uspori, Hawthorn ga sustiže i osvaja prvenstvo na drugom mjestu. Moss je pobijedio s minutom i pol prednosti.

Nažalost, Vanwallov vozač Lewis-Evans ovdje je doživio tešku nesreću i umro od teških opeklina nekoliko dana poslije. To je također doprinijelo povlačenju Vanwalla iz natjecanja.

VN Dallasa 1984.

Nigel Mansell collapses trying to push his Lotus across the line at the 1984 Dallas Grand Prix

Dolaskom u jednu od meka bogatstva naftne industrije i auto salona svih vodećih proizvođača automobila, činilo se kako je Formula 1 pogodila organizacijom utrke u skoro svakom aspektu. Skupilo se tu 90 tisuća gledatelja, postojala su klimatizirana mjesta za gledanje s cijenom od čak 25 tisuća dolara, a i staza je na kraju bila hvaljena od strane vozača jer nije bila tipična dosadna gradska sa zavojima pod kutem od 90 stupnjeva. Utrke u Detroitu i Kanadi prethodile su ovoj utrci, pa je i logistički lako odgovaralo ovdje dovesti utrku.

Ipak, bio je početak srpnja i problemi su se pojavili. Najviše je do izražaja došla iznimno visoka temperatura zraka, oko 40 stupnjeva Celzija. Svemu nije pomogao ni užareni beton State Fair Parka, koji je i sam po sebi povećavao nesigurnost za vozače u slučaju sudara. Dizalica za uklanjanje sudarenih bolida nije bilo. Platio se ceh što se ovdje nisu vozile probne utrke, kao na ovim gore navedenim, kako bi se glavna utrka mogla savršeno odraditi. Nakon početnih govora u bojkotu utrke, vozači su ipak krenuli u pakao užarenog Teksasa.

Pobijedio je, vjerojatno dobrim dijelom zahvaljujući i svojoj iznimnoj tjelesnoj spremi i izdržljivosti, Keke Rosberg. To još više dolazi do izražaja kada se uzme u obzir tijek utrke Nigela Mansella, ne baš nekog pobornika rada izvan staze Formule 1. Startao je s prve startne pozicije i polako stvarao ‘vlakić’ iza sebe. Warwick i Rosberg pokušavali su mu preuzeti vodstvo, a Keke je u tome i uspio. Slijedi i malo sreće za Rosberga nakon što je izgubio vodstvo jer vodeći Prost završio u zidu.

No, sve je ipak na kraju zasjenio Mansell svojom tvrdoglavošću i upornošću. Nakon što mu je otkazao mjenjač, gurao je bolid posljednjih nekoliko metara do cilja i od iscrpljenosti se onesvijestio. U sjeni je ostala i fenomenalna vožnja Renea Arnouxa koji je jedva uspio pokrenuti svoj Ferrari na začelju poretka i na kraju završiti na fenomenalnom drugom mjestu.

Vjerojatno jedna od najboljih utrka te sezone trebala se sljedeće godine voziti u klimatski puno prikladnijem ožujku, ali na kraju nije bilo druge prilike.

 

Bilo je kroz povijest staza koje su samo jednom ugostile utrku, ali utrka sama po sebi se održavala više puta. Tako se u VN SAD-a vozila još u Riversideu (1960.) i Sebringu 1959. (naslovna slika). Iste godine vozila se VN Njemačke u Berlinu na tadašnjem AVUS-u, tj. začecima njemačkog Autobahna.

Slikovni rezultat za le mans f1 1967

Slavni Le Mans utrku za VN Francuske je ugostio samo jednom, 1967. godine. U zračnoj bazi Zeltweg, 1964. vozila se VN Austrije, a Monsanto je 1959. ugostio VN Portugala.

Ovoj listi pripada i Donington 1993. godine kao domaćin VN Europe. Sva sreća da se desio “poguranac” Bernija Ecclesteonea i upornost Toma Wheatcrofta za organizaciju ove utrke jer navijači Formule 1 dobro znaju o kojoj se utrci radi. Bila je to jedna od najboljih predstava vozačkih sposobnosti pobjednika utrke s različitim vremenskim uvjetima – Ayrtona Senne. VN Meksika trebala je biti zamijenjena s VN Azije radi želja nekog japanskog biznismena, ali dogovori su propali. Tada je Ecclestone ubacio Donington pod “fintom” VN Europe, a Wheatcroft je napokon ostvario svoj san nastojeći dovesti Formulu 1 u Donington još od 1988. godine.

Povezana slika

Partneri TV Automagazina:

Auto godine 2020.

TVAM na Facebooku

Izaberi svoj Rent-A-Car

RSS Stanje na cestama u Hrvatskoj

  • Prognoza prometa za sutra 09/07/2020
    Prometna prognoza za 09. srpnja 2020. godine Pojačan promet očekujemo tijekom dana na pojedinim graničnim prijelazima i na važnijim dionicama cesta. Zbog povremeno veće gustoće prometa vozit će se usporeno i u koloni, pa vozače pozivamo na dodatni oprez i strpljenje. Zbog visokih dnevnih temperatura vožnju na dužim relacijama savjetujemo ujutro ili navečer, a svima […]
  • Untitled 09/07/2020
    VUKOVARSKO-SRIJEMSKAVukovar08:00-12:00
  • Korisni telefonski brojevi 09/07/2020
    pomoć na cesti 1987 - iz inozemstva (1) +385 1 1987 - iz inozemstva (2) +385 1 4693 700 stanje na cestama 072 777 777 - iz inozemstva +385 1 464 0800 info za članove 0800 9987
  • Ograničenja u prometu 09/07/2020
    Kartografski prikaz radova na cestama Hrvatski autoklub modernizirao je evidenciju stanja na cestama te su sada radovi i događaji na cestama geolocirani te ih je moguće vidjeti na karti. Klik na sliku ili gornju poveznicu odvest će vas na kartografski pregled događaja: Ograničenja za teretna vozila-do 01.ožujka 2020. zabrana je prometa teretnim automobilima s priključnim […]

RSS Euro news