Protekli trkaći vikend na Silverstoneu je bio vrlo poseban. Čelnici Formule 1 su se odlučili malo zaigrati na tri trkaća vikenda ove sezone s eksperimentom zvanim sprint kvalifikacije, a upravo na Silverstoneu je održan taj prvi eksperiment. Malo je bilo neobično gledati na Silverstoneu prvi slobodni trening u vrijeme kad je inače drugi slobodni trening, a tek kako je bilo neobično gledati ovakve “kvalifikacije” petkom, što smo zadnji put gledali 2003. godine.

Osim sprint eksperimenta, svi smo nestrpljivo čekali novu rundu dvoboja između Maxa Verstappen i Lewisa Hamiltona, između Red Bulla i Mercedesa. Na kraju smo dobili i više nego smo očekivali, a zbog njihovog okršaja malo je nedostajalo da vidimo novi trijumf Ferrarija nakon Singapura 2019. godine. No, ipak je najviše rasprave, koja će još dugo trajati, izazvala rafalna paljba između Hornera i Wolffa zbog projektila koji je katapultirao Verstappena u zaštitnu barijeru. Sad su se vojske povukle na pričuvne položaje u svoje baze kako bi pripremili naoružanje za novu bojišnicu na Hungaroringu.

Udar na temelje F1 ili genijalna ideja?

Čelnici F1 su se odlučili na eksperimentiranje sa sprint kvalifikacijskom utrkom zbog želje za više akcije na stazi koja bi privukla više navijača. Dvije su strane medalje, i onoliko koliko bi donijelo prednosti toliko, po meni, donosi i nedostataka.

Prije svega, pozdravljam odluku čelnika F1 da malo istražuju neke nove formate trkaćeg vikenda kako bi imali čišću viziju za poboljšanje utrkivanja, što će rezultirati s kvalitetnijim i sadržajnijim trkaćim vikendom. Ipak, malo me smeta što je ovaj testni vikend udario na temelje Formule 1. Nekako prirodno djeluje da se startni poredak za utrku određuje prema brzini u jednom krugu. Neke ekipe imaju bolju brzinu u jednom krugu nego u utrci, te tako s boljim plasmanom u kvalifikacijama mogu dosta otežati situaciju onima što su brži u uvjetima utrke.

Kvalifikacijska utrka te razlike briše, te više do izražaja dolazi tko će imati bolji start u sprint utrci i nakon toga uspješno braniti stečene pozicije. Alonso nam je pružio najbolji primjer – poznat je kao fantastičan starter, probio se do petog mjesta, a na kraju se nije mogao obraniti od napada dva McLarena i jedva se obranio od napada Vettela. S druge strane, lako se može pozicija izgubiti, što smo vidjeli u dva primjera – Sainz i Perez. Njih dva su na kraju imali različite utrke, Perez je ostao zaglavljen na dnu a Sainz se uspio dokopati starta iz sredine poretka. Što smo na kraju svega toga dobili? Poredak skoro identičan onome kakav bi dobili u klasičnim kvalifikacijama, standardni sumnjivci na vrhu uz standardno povremeno posrtanje nekog od vodećih vozača (Perez u ovom slučaju). Zar se isto ne dogodi i u klasičnim kvalifikacijama?

Kroz povijest smo imali razne vrste kvalifikacija, neke pogođene i neke promašaje, ali uvijek su se kvalifikacije temeljile na jednom brzom krugu, krugu koji vozači voze s najviše dostupne snage kako bi osvojili što bolju startnu poziciju. Sprint utrka nije ništa drugo nego situacija koju smo imali prošle sezone nakon crvenih zastava u Monzi i Mugellu. Štoviše, meni osobno je veći užitak bilo gledati prvi dio kvalifikacija, one klasične održane u petak, nego onu sprint utrku u subotu. Samo pola sata akcije, i pobjeda koja ne donosi emocije poput onih nakon što vozač odvozi savršeno čist, brz i precizan krug vrijedan najbolje startne pozicije.

Ponavljam opet, pozdravljam sve pokušaje unapređivanja formata trkaćeg vikenda, ali neka kvalifikacije ostanu temeljene na brzini u jednom krugu. Dodatna sprint utrka ispada pokušaj srozavanja statusa Formule 1 jer se sprint utrke povezuju s nižim kategorijama. Jednostavno, to je utrka viška za trkaći vikend. Svega umjereno ne valja ni previše utrka za jedan vikend, i ovako imamo 20 i više trkaćih vikenda. Pravi istinski navijači F1 će uvijek s dosta nestrpljenja čekati subotnje kvalifikacije i uživati u borbi za najbolju startnu poziciju te s još više nestrpljenja nedjeljnu utrku. Ovo vidim kao pokušaj da sport dopre do svih ljudi na svijetu, a dobro se zna da tko se želi svidjeti svakome na kraju se ne sviđa nikome. Problemi Formule 1 nisu u konceptu trkaćeg vikenda nego u tehničkim pravilima. Nadam se da neće donositi ishitrene odluke po tom pitanju te da će pravila za iduću sezonu dokazati i pokazati da problem nije u formatu kvalifikacija i broju utrka nego u tehničkim propisima i dopuštanju jednoj momčadi da predugo dominira sportom.

Projektili ispaljeni, teren miniran, snajperi u pripravnosti

Najviše pažnje je, srećom, na akciji u nedjeljnoj utrci. Dočekali smo ono što se već dugo čekalo. Kontakata je bilo, lagane pucnjave iz pištolja također, a na Silverstoneu je ispaljen projektil koji je katapultirao Maxa u zaštitnu ogradu. Potom je počelo miniranje terena kako bi krivac koji je ispalio projektil dobio zasluženu kaznu. Kaznu je dobio, pravednu ili ne teško je procijeniti, ali barem su izrekli najmanju moguću kaznu za onakav incident. Ljuti su i jedni i drugi, te sad snajperisti čekaju najmanju pogrešku kako bi preciznim hicem trenutno eliminirali protivnika.

Hajka koja se digla oko Hamiltonovog poteza je identična onoj nakon Schumacherovog eliminiranja Hilla i pokušaja eliminiranja Villeneuvea te situacija između Prosta i Senne u Japanu 1990. i 1989. godine. Hamilton na ulasku u zavoj nije bio na pola Maxova bolida te je bio izvan trkaće putanje. Max je bio na trkaćoj putanji. Lewis je u zavoju imao još prostora desno da izbjegne kontakt, što nije učinio (u usporedbi s pretjecanjem Leclerca na istom mjestu, Lewis je s pola bolida bio preko rubnjaka na istom mjestu gdje je bio daleko od rubnjaka u prvom krugu). U maniri Schumachera je išao barem malo uplašiti Maxa iniciranjem kontakta, nije imao što izgubiti jer je svakako imao veliki zaostatak za Maxom u prvenstvu. Na kraju je završilo dobro za Lewisa i ispunile su se Totove želje – jedna utrka za Maxa i Red Bull bez bodova i opet su u igri.

Dobro, možda i nije usporedivo sa situacijom između Senne i Prosta u Japanu 1990. jer je tu bila vrlo očita namjera da Senna eliminira Prosta bez imalo pažnje da istim potezom ne eliminira i sebe. Za Engleze Hamilton je nepogrešivi zlatni dečko, crni Senna, a Max je narančasti nizozemski balavac usijane glave. Općenito je veći postotak navijača trenutno naklonjeniji Maxu nego Lewisu, vjerojatno zbog averzije prema poznatoj engleskoj aroganciji i događaja na proteklom Europskom nogometnom prvenstvu, no isto tako je razlog tome i zasićenost dominacijom Mercedesa i Lewisa.

Ferrari se vratio

Nakon što sam vidio da se Ferrari sprema na proslavu prve pobjede u Formuli 1 na Silverstoneu 1951. godine tako što su odlučili voziti taj prvi pobjednički bolid na stazi, sjetio sam se zadnjeg puta kad je taj prvi pobjednički bolid slavljenički 2011. prošao Silverstoneom. Pomislio sam “bilo bi zanimljivo vidjeti pobjedu Ferrarija nakon svih problema koje su imali”. Kad je počeo trkaći vikend nisam toj misli pridavao više pažnje, sve do sudara Maxa i Lewisa zbog čega je Leclerc preuzeo vodstvo. Sjetio sam se opet svog nazovi proročanstva, ali opet Lewis je bio odmah iza, prestigao bi ga unutar dva kruga kao u Bakuu.

Ali totalno je iznenađenje bilo da ne da se Leclerc uspješno obranio nego je Leclerc čak i bio brži od Lewisa. Kao da je nastupila zona sumraka, otkud Ferrari, onaj Ferrari s problematičnim bolidom i pogubljenim šefom momčadi Binottom, uspijeva držati prvo mjesto. Čak je i taktika pogođena, nakon bokseva Leclerc je bio skoro deset sekundi ispred drugoplasiranog i nije ispuštao vodstvo od prvog kruga. Ipak, uslijedilo je neizbježno. Ipak je Mercedes trenutno bolji paket od Ferrarija i Leclerc je u 50. krugu kapitulirao.

Drugo mjesto je ipak odličan rezultat, s obzirom na sve nevolje koje su imali, i dobar su znak za nastavak sezone. Sainz je također bio vrlo dobar, izvukao je maksimum iz datih okolnosti, i Ferrari napušta Silverstone s više osvojenih bodova od izravnog konkurenta za treće mjesto, McLarena. Bit će ovo zabavna sezona do zadnje utrke, definitivno.

Sljedeća na redu – Mađarska bojišnica

Nakon ovih događaja možemo očekivati još žešće akcije i reakcije Maxa i Lewisa na stazi. Maxa ovo neće usporiti ni pokolebati, on je vrlo temperamentan i agresivan tip te će maksimalno napasti čim mu se ukaže nova prilika. Lewis će biti na krilima pobjede pred #TheBestFans i uz motivaciju ogromno smanjene razlike za Maxom će htjeti opet pobijediti u Mađarskoj u kojoj je dosad bio vrlo uspješan. Sve u svemu, uzbudljivo je vrijeme pred nama i konačno nakon dugo vremena imamo pravu, krvničku borbu za tron. Vrijeme primirja je prošlo, ratni rovovi su iskopani, oružje spremno, čekamo idući pohod na pobjedu.

Objava Eksperiment na Silverstoneu okončan ratnom retorikom pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1
Author: Tomislav Radić