Iako je Mađarska gotovo četrdeset godina neizostavan dio Formule 1, u vozačkom smislu nije se baš proslavila. Formula 1 je u Mađarsku došla kao rezultat želje Bernieja Ecclestonea za održavanjem utrke Formule 1 iza ‘Željezne zavjese’. Već na svoje prvo izdanje utrka za VN Mađarske privukla je ogroman broj posjetitelja, oko 200.000 ljubitelja Formule 1 okupilo se tog ljetnog vikenda 1986. godine na stazi Hungaroring kako bi ispratilo trkaći vikend. Od svog prvog izdanja zainteresiranost za ovu utrku ne opada, a niti jedna sezona od tad nije prošla bez Mađarske u kalendaru. Čak je i pandemijska sezona 2020., koja je započela kasno i trajala kratko, sadržavala utrku na Hungaroringu.
Mnogo drugačija je pak zastupljenost mađarskih vozača u momčadima Formule 1, kako prije, a samo nešto malo bolje nakon uvođenja Mađarske u kalendar Svjetskog prvenstva. Do danas, samo je jedan vozač branio boje mađarske zastave na utrkama Formule 1, i tijekom svoje kratke karijere u utrkivanju osvojio je jedan jedini bod.
Zsolt Baumgartner rođen je na Novu godinu 1981. godine i jedini je vozač iz Mađarske koji se natjecao u Formuli 1. Nastupao je 2003. i 2004. godine, a vozio je za momčadi Jordan i Minardi, koje su u to vrijeme uglavnom boravile pri kraju poretka, pa nije ni neobično što njegova karijera nije polučila neke značajnije uspjehe.
Zsolt Baumgartner, Jordan-Ford EJ13, 2003 Hungary #F1 pic.twitter.com/8Nss1QxhVE
— F1 Icons That Go Hard (@CrystalRacing) July 17, 2021
Baumgartner je debitirao u Formuli 1 upravo na svojoj domaćoj stazi, na utrci za VN Mađarske 2003. godine, kao zamjena za ozlijeđenog Ralpha Firmana u momčadi Eddieja Jordana. Te godine nastupio je još na utrci za VN Italije. Na svom prvom nastupu odustao je iz utrke, a u Italiji je utrku uspio završiti na 11. mjestu. Bodovi su se tad dodjeljivali za prvih osam pozicija, tako da ipak Baumgartner i nije bio blizu osvajanja bodova.
Postojali su planovi za Baumgartnera da dobije stalno mjesto u momčadi Jordan za 2004. godinu, pod pokroviteljstvom naftne kompanije MOL. Međutim, nije se uspio dogovoriti s Jordanom, te je potpisao ugovor s Minardijem, radi čega je MOL smanjio iznos sponzorskog ugovora. Baumgartner je nakon toga zajedno sa svojim menadžerskim timom započeo „Klub ljubitelja Baumgartnera“ kojim bi pomogao financiranje svoje karijere u Formuli 1.
Nažalost, njegova karijera je kratko trajala, još samo tu jednu sezonu 2004. za momčad Minardi. U Monaku je bio nadomak osvajanju bodova, na devetom mjestu, a nešto malo dalje je završio VN Kanade, na desetoj poziciji. Jedini bod svoje karijere, a i prvi bod uopće momčadi Minardi, osvojio je osmim mjestom na VN Sjedinjenih Američkih Država na stazi Indianapolis. Bila je to utrka koju je i završilo samo osam vozača, pa je za svoje zadnje mjesto u konačnom poretku Baumgartner nagrađen jednim bodom.
Happy 41st birthday to Zsolt Baumgartner, the only Hungarian F1 driver. He scored points in thr US GP in 2004 with the slowest car on the grid. pic.twitter.com/4G6jZ65PHM
— F1 in the 2010’s (@F1inthe2010s1) January 2, 2022
Baumgartner se kasnije natjecao u drugim serijama utrkivanja i nakon utrke za VN Brazila 2004. godine se više nije vraćao u Formulu 1. Do danas ostaje prvi i posljednji Mađar koji je nastupao u Formuli 1.
Naslovna fotografija: By Martin Lee from London, UK – Zsolt Baumgartner – Minardi PS04B during practice for the 2004 British Grand Prix
Objava Hometown Heroes: Mađarska pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic