S obzirom na sve ono što smo gledali tijekom Svjetskog prvenstva Formule 1 u 2021. godini, u 21 održanoj utrci od ožujka pa do prosinca, zar je uopće bilo za očekivati da će veliko finale sezone biti drukčije od viđenog? Nije. Neizvjesnost, dramatiku, nove sporne situacije smo očekivali, a to smo i dobili. I novu epizodu katastrofalnog vođenja utrke. I novog svjetskog prvaka.

Max Verstappen prvak je svijeta u Formuli 1. To je najvažnija vijest nakon Velike nagrade Abu Dhabija, rekordne 22. utrke u ovogodišnjem prvenstvu, koja je održana na redizajniranoj stazi Yas Marina.

Takvim raspletom “mrtve trke” Verstappena i Hamiltona, koji su na tu utrku došli s identičnim brojem osvojenih bodova, djelomično je prekinuta strašna dominacija Mercedesa u Formuli 1, koja je u periodu od 2014. do 2020. iznjedrila sedam dvostrukih kruna. Zašto djelomično? Zato što je Mercedes usprkos gubitku vozačke bitke, ipak osvojio osmu uzastopnu konstruktorsku titulu.

Start Velike nagrade Abu Dhabija, Hamilton uzima vodstvo ispred Verstappena (Photo by Peter Fox/Getty Images)

Promatrajući ovu utrku kao zasebnu priču, nije ona bila pretjerano sadržajna. Figurativno rečeno, sve važno za rasplet dogodilo se u prvih i posljednjih 90 sekundi, a onih sat i 27 minuta između toga nije bilo “za prste polizati”, ako ne uzimamo u obzir cijeli kontekst ove posljednje epizode prvenstva.

Start utrke. Max Verstappen na pole poziciji nakon fantastičnog kruga u završnoj rundi kvalifikacija. Kruga kojem je malo kumovao Sergio Perez dopuštajući timskom kolegi korištenje slipstreama na dugačkim pravcima, ali i kruga za koji je Christian Horner rekao da je jedan od Maxovih najboljih ikad.

Poslužimo li se nogometnim rječnikom, Verstappen je nakon subotnjeg prvog poluvremena imao 1:0. Međutim, u prvoj minuti drugog dijela zabio je autogol. Ponovno smo vidjeli jako loš start Red Bulla, što u zadnje vrijeme nije rijetkost. Nije Maxova reakcija bila loša, no Hamilton je lansirao svoj Mercedes s drugog startnog mjesta na vodeću poziciju. A nemojmo zaboraviti, Max je startao na softu, a Lewis na mediumu.

Red Bullovom vozaču sve je bilo kristalno jasno. Morao je odmah pokušati vratiti poziciju jer ako Hamilton pobjegne, samo će ga neki vanjski faktor spriječiti na putu do četvrte pobjede u nizu. Pokušao je Verstappen na kočenju za šesticu, iako je realno bio predaleko. Uletio je Hamiltonu s unutarnje strane, a bez obzira na to što je ovaj put ostao unutar granica staze, svog je rivala prisilio da produži ravno kako ne bi došlo do sudara.

Naravno, Red Bull je odmah pokušao izvršiti pritisak kako bi suci Hamiltonu rekli da mora vratiti poziciju, no oni to nisu napravili. S tom prosudbom da je Verstappen natjerao Hamiltona van staze se slažem, ali Mercedesov vozač je presjekao šikanu pa pojurio punim gasom i pritom od situacije da se nalazi kotač uz kotač sa suparnikom došao do minimalno sekundu i pol prednosti. To je dio koji se nije činio u redu i ostao je dojam da je Britanac stekao značajnu prednost koju nije vratio. Da se kasnije nije odigralo ono što se odigralo, danas bi cijela F1 zajednica vjerojatno najviše brujila upravo o toj situaciji.

No, želimo li biti iskreni, čak i da je Hamilton dobio naredbu kako treba vratiti poziciju, njegov je tempo bio takav da bi Verstappena lakoćom ponovno prestigao i vratio vodeću poziciju.

Jednostavno, Mercedes je za utrku imao bolji bolid i bolju gumu. Lewisova prednost rasla je iz kruga u krug i bilo je sasvim jasno da Max nema odgovor. Rano je otišao u boks po tvrđu smjesu (14. krug pri zaostatku od pet sekundi), a Mercedes logično odgovorio istom mjerom. Onda je fenomenalan posao za Red Bull odradio Perez, lavovskom borbom protiv Hamiltona omogućio je svom momčadskom kolegi smanjivanje zaostatka s osam na ispod dvije sekunde, ali činilo se da je to opet bilo uzalud jer kad je Verstappen nešto trebao napraviti sam, nije mogao pratiti Hamiltona.

Hamilton i Mercedes u Abu Dhabiju su imali tempo koji nitko nije mogao pratiti (Photo: LAT Images)

Tračak nade pružio mu je virtualni sigurnosni automobil zbog parkirane Giovinazzijeve Alfe. Red Bull je na svoj bolid montirao svježi set guma bez prevelikog gubitka vremena, nadajući se da će zaostatak za Mercedesom padati, no nije padao dovoljno brzo. Lewis je čak i na puno starijim gumama mogao voziti jednakim ili tek neznatno lošijim tempom.

Pet krugova do kraja, Max je kasnio skoro 12 sekundi i još imao gomilu zaostalih bolida na putu do Hamiltona. Atmosfera na narančasto obojenoj tribini bila je komorna, a Horner je rezignirano priznao da im treba čudo.

A onda se čudo i dogodilo. Dobro, različiti su pogledi na tu situaciju s Latifijem. Popularno je u današnje vrijeme u svemu tražiti teoriju zavjere. Nekima je to sve bilo dogovoreno – kriva je FIA, kriv je Netflix, isplanirali su to. Nisam pobornik takvih priča i želim vjerovati da se svi ti ljudi ne bi bavili Formulom 1, ulagali tolika sredstva, toliko truda i vremena da bi sudjelovali u nečemu što je namješteno i unaprijed režirano.

“Mučili smo se s gripom kroz taj niz zavoja, a posebno tamo gdje sam i izletio. Taj mi je zavoj bio nezgodan cijeli vikend i onda na prljavim gumama u prljavom zraku, napravio sam pogrešku. Nisam bio svjestan situacije u utrci. Naravno, nije mi bila namjera utjecati na rasplet, ali napravio sam pogrešku i upropastio vlastitu utrku. Mogu se jedino ispričati zbog toga što jesam utjecao i stvorio tu situaciju, no opet, napravio sam pogrešku”, izjavio je nakon utrke Kanađanin.

Strah me uopće pomisliti što bi to bilo da se u zid zabio Tsunoda, Gasly… Ovako, barem je netko iz momčadi koja gravitira Mercedesu. Ali, čudo nije došlo samo ili kako se kaže, nevolja nikad ne dolazi sama. Tako je s Latifijevom nesrećom došao i apsolutni kaos u direkciji utrke.

Izlazak sigurnosnog automobila okrenuo je utrku naglavačke

Što su napravili, svi smo vidjeli i sve je opisano, objašnjeno… Ono što treba naglasiti, u komunikaciji Hamiltona i njegovog inženjera, čim je objavljen izlazak sigurnosnog automobila ustvrđeno je da će zaostali bolidi dobiti pravo vratiti se u isti krug, a da će prilikom restarta Verstappen biti odmah iza Hamiltona, na novim gumama. Dakle, u Mercedesu su na to odmah bili spremni i takav se rasplet očekivao.

Zašto je Michael Masi unio pomutnju onom najavom da se ti bolidi neće smjeti vratiti u isti krug, to je dio koji nikome nije jasan. Na kojoj osnovi i zašto bi im uskratio nešto što je uvijek predstavljalo uobičajenu praksu? I zašto se onda predomislio, zašto nije pustio ranije da svi prođu… Masi nije htio pred sedmu silu, tako da objašnjenje tih postupaka nismo čuli.

Za njegovu namjeru mislim da je bila dobra. Dopustiti da utrka završi utrkivanjem, ne iza sigurnosnog automobila, i da se o prvaku ovakve dramatične sezone odluči finalnim krugom i borbom dvojice kandidata, zvuči dobro. Problem je opet bila ta njegova neodlučnost, predomišljanje kojim je zapravo i stvorio cijeli taj kaos. Da se razumijemo, dirigirati ovosezonskim utrkama nije bilo nimalo lako, niti balansirati pritiscima koji dolaze čas s Mercedesove, a čas s Red Bullove strane, ali Masi je jednostavno ostavio dojam da nije dovoljno kompetentan za tu ulogu. Nije mu ovo bila prva sezona, a kikseva je bilo previše. Svojim odlukama frustrira vozače, momčadi i publiku. Formuli 1 na tom mjestu pod hitno treba osoba koja je čvrsta, sigurna u svoje stavove i koja će znati u svakoj situaciji doslovno primjenjivati pravila, a ne balansirati između onoga što joj u uho govore razni Wolffovi i Horneri.

Verstappen je iskoristio dar s neba koji mu je pao u ruke. Napao je Hamiltona možda i ranije nego što je trebao, riskirajući da mu Hamilton uzvrati na jednom od dva dugačka pravca, ali ipak je obranio poziciju do kraja. Uzeo pobjedu u Abu Dhabiju, a s njom i svoj prvi naslov prvaka svijeta. Burno slavlje moglo je početi.

Verstappen je prvi nizozemac na tronu Svjetskog prvenstva Formule 1

U ovoj godini Max nije završio tri utrke, jednu je s polurazbijenim bolidom okončao na devetom mjestu, a sve ostale na prvom ili drugom. Najviše pobjeda, najviše pobjedničkih postolja, najviše pole positiona, najviše bodova, izjednačen na vrhu po broju najbržih krugova. Doista nema osnove da netko kaže kako je nezasluženi prvak.

Zaslužio je i Lewis, nema sumnje, posebno zbog vožnji koje je prikazao na posljednje četiri utrke sezone kad je doista bio u svojoj zoni. Bila je to sezona za pamćenje, epska bitka, a prvak može biti samo jedan. Hamiltonu treba skinuti kapu za ono kako se ponio po završetku utrke. Stavite se u njegovu kožu i zapitajte bi li mogli zadržati mirnoću, progutati tu gorku pilulu i stisnuti ruku suparniku, izgovoriti riječ “čestitam”. Podnio je taj poraz kao veliki sportaš, što se ne može reći za vodstvo njegove momčadi. Totovo urlanje na Masija i hvatanje za predmete koje bi mogao razbiti, zamijenilo je bjesomučno traženje članaka pravilnika na temelju kojih bi se moglo osporiti pobjedu suparničkog tima. Protesti su uloženi i odbijeni, ostaje pravo na žalbu, ali valjda je i ljudima u Mercedesu jasno da ništa time postići neće.

Hamiltonu je rekordna osma titula izmaknula “za dlaku”

Da je general nakon bitke biti lako, to znamo, ali Mercedes može prvenstveno zamjerati sebi što strateški nije bio na razini vožnje Lewisa Hamiltona. Nije bilo hrabrosti za ulazak u boks i promjenu guma, naravno da nije lako donijeti takvu odluku u situaciji koja je vladala, ali dojma sam da bi Mercedes iz svojih najboljih dana tu odluku donio. Pitao je i Lewis “zašto nismo mijenjali gume?”, odgovor je bio: “Izgubili bismo poziciju na stazi.” Trebali su vjerovati da bi njihov vozač tu poziciju vratio.

Za kakvu takvu utjehu ostaje im konstruktorska titula, osma u nizu, što je izvanserijsko postignuće na koje trebaju biti ponosni. Izdominirali su ovu eru Formule 1 kao što nitko nije nijednu u povijesti, a sada ćemo sa zanimanjem čekati početak nove sezone, s novim pravilima, novim bolidima… Možda i nekim sasvim novim odnosom snaga. Preostalih osam momčadi, umornih od borbi za sitne bodove, nada se baš takvom scenariju.

Mercedes – konstruktorski prvak 2021 (Photo: Steve Etherington)

Što se te osmorke tiče, za posao u Abu Dhabiju pohvale definitivno treba poslati na adresu Carlosa Sainza i Ferrarija. Španjolac je četvrti put u ovoj sezoni stao na pobjedničko postolje, a tim je rezultatom došao i do statusa best of the rest u ukupnom poretku vozača. Smjestio se na peto mjesto, iza pilota Red Bulla i Mercedesa, a završio ispred svog bivšeg kolege Norrisa i sadašnjeg kolege Leclerca.

Norris je svojevrsni tragičar završnog dijela sezone. Vozač koji je do otprilike polovice prvenstva bio ravnopravan Bottasu i Perezu po osvojenim bodovima, na zadnjih osam utrka sezone nije uspio ostvariti plasman bolji od sedmoga mjesta. I na stazi Yas Marina bio je sedmi. Završio je šesti u prvenstvu, samo zbog Leclercove kiks strategije u Abu Dhabiju, zbog koje je drugi vozač Ferrarija na zadnjoj utrci sezone osvojio deseto mjesto.

Kad padu Norrisove forme pridodate ionako blijedog Ricciarda, McLaren protiv Ferrarija nije imao šansu u borbi za treće mjesto konstruktora. Veliki skok za društvo iz Maranella, nakon slabog šestog mjesta prošle godine.

Carlos Sainz – “Tiha voda brege dere”

Yuki Tsunoda došao je do rezultata sezone/karijere, četvrtog mjesta. Bit će to veliki poticaj Japancu koji je sezonu dobro otvorio, a onda se izgubio negdje usput i puno lutao tijekom godine. U Abu Dhabiju je prvi put u kvalifikacijama dobio momčadskog kolegu Gaslyja, a u utrci je Francuz bio odmah iza njega, na petom mjestu.

Nažalost za AlphaTauri, ovaj briljantan rezultat nije ih mogao dovesti do petog mjesta u poretku konstruktora, tu je poziciju potvrdio Alpine osmim mjestom Alonsa i devetim Ocona.

Jedini osvajač bodova koji još nije spomenut je Bottas, no njegova vožnja i nije bila vrijedna spomena. Šesto mjesto na oproštaju od Mercedesa i vozačkog mjesta koje po mnogima ionako nije niti zaslužio držati pet godina. Vidjet ćemo kako će izgledati u Alfi sljedeće godine.

Na oproštaju od ove i od svojih vozača, Alfa je doživjela još jedno veliko razočaranje. Zbog tehničkih problema odustati su morali i Raikkonen i Giovinazzi. Velika je šteta da u svom 349. i posljednjem F1 nastupu Kimi nije mogao barem završiti utrku i odvoziti oproštajni krug uz ovacije s tribina. Završila je jedna velika karijera i odlazi vozač koji će sigurno nedostajati Formuli 1.

Kimi Raikkonen odvozio je svoju posljednju utrku u Formuli 1 (Photo Florent Gooden / DPPI)

Utrku nisu završili niti vozači Williamsa, tako da je i Russell na oproštaju od dosadašnje momčadi doživio razočaranje. Aston Martin bio je uobičajeno blijed, kao i u većem dijelu sezone te ponovno ostao bez bodova, a Haas – standardno najlošiji od onih koji završavaju. Ovaj put imali su samo jedan bolid (Schumacher na 14. mjestu), budući da je Mazepin morao propustiti utrku zbog pozitivnog testa na Covid-19.

Svim ovim momčadima iz zadnja dva odlomka, 2022. ne može doći dovoljno brzo, tako im je “dobra” bila ova sezona.

Nama neutralnim promatračima bila je uistinu dobra i nakon dugo vremena od Formule 1 smo dobili jedno veliko rivalstvo, neizvjesne utrke, žestoke borbe na stazama i napeto finale sezone na kojem se odlučivao prvak svijeta. Daleko od toga da je sve bilo idealno. Daleko od toga da Formula 1 nema na čemu raditi. Međutim, nakon ovakve sezone imamo pravo vjerovati u kvalitetno i zanimljivo nadmetanje u novoj eri koja starta za tek nešto više od tri mjeseca.

(Photo by Lars Baron/Getty Images)

Objava Ludo finale lude sezone – ništa manje nismo ni očekivali pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak