Max Verstappen i njegov Red Bull Racing su uspjeli. Titula prvaka svijeta za 2021. godinu u Nizozemčevim je rukama. Postao je prvi Nizozemac u povijesti kojemu je to uspjelo, a ukupno 34. vozač koji je uspio osvojiti Svjetsko prvenstvo Formule 1.

S navršene 24 godine Verstappen je tako upisao svoje ime među elitu ovoga sporta. U F1 karijeri do sada je odradio sedam sezona, vozio 141 utrku, na njih 19 pobijedio i 13 puta osvojio pole position. Titula prvaka u njegovom je slučaju nekako bila i očekivana, prije ili kasnije. Jednostavno, takav mu je bio životni put. Sada je “kanta” namijenjena šampionu konačno u njegovim rukama i sigurno će mu biti ogroman poticaj za nastavak karijere i godine koje dolaze.

Max Verstappen rođen je 30. rujna 1997. godine u Hasseltu u Belgiji. Otac Jos također je bio vozač Formule 1 (1994. – 2003.), a majka Sophie Kumpen natjecala se svojedobno u kartingu, tako da nije bilo nikakvo čudo kad je Max već s četiri godine krenuo stopama svojih roditelja. Iako je rođen u Belgiji i majka mu je Belgijka, Max je ipak odlučio nastupati pod nizozemskom zastavom, rodnim krajem svoga oca.

Njegovi rezultati u kartingu bili su impresivni praktično od prvog dana i pobrojati sva prva mjesta koja je osvojio zahtijevalo bi poduže nabrajanje različitih nacionalnih, regionalnih, kontinentalnih ili pak natjecanja na svjetskoj razini. Dovoljno je reći da je bio višestruki pobjednik u WSK Euro Series te osvajač brojnih prvih mjesta na Europskim i Svjetskim prvenstvima.

Iz kartinga je prešao u utrke formula 2014. godine. Jedna sezona u Europskom prvenstvu Formule 3 i treće mjesto u poretku, s deset pobjeda i još šest plasmana na postolje u 33 održane utrke, bilo je dovoljno za ulaznicu tog darovitog mladića u svijet Formule 1. Debitirao je za momčad Toro Rosso na Velikoj nagradi Australije 2015. godine, a već u svojoj drugoj sezoni nakon samo četiri utrke obavio transfer u redove Red Bulla pa prvi put pobijedio na svom debiju za tu momčad, u Barceloni 2016.

Barcelona 2016. – prva Verstappenova pobjeda u F1

U prvim sezonama imao je dosta sudara, odustajanja, incidenata. Došao je zbog toga i na loš glas, često bio pod posebnom prismotrom kod sudaca, no vjerojatno se tako nešto i može razumjeti kod tako mladog vozača koji je ušao u Formulu 1 bez previše iskustva u formulama nižih rangova. Na kraju krajeva, i Hamiltonu se u njegovim prvim sezonama predbacivalo zbog preagresivnog stila vožnje.

Bez obzira na te povremene “mušice”, mnogi su bili spremni “staviti ruku u vatru” da će to biti novi najmlađi prvak svijeta u Formuli 1, no on je nanizao peto, šesto, četvrto i dva treća mjesta u Svjetskom prvenstvu vozača. Devet pobjeda skupio je s Red Bullom od spomenutog debija 2016. pa do završetka prošlogodišnjeg prvenstva. Pored super dominantne Mercedesove mašinerije i Lewisa Hamiltona nije išlo.

Verstappen na VN Bahreina, prvoj utrci sezone 2021. (Photo by Joe Portlock/Getty Images)

Međutim, već je uvod u sezonu 2021. nagovijestio neke nove momente. Odjednom Mercedes više nije izgledao tako uvjerljivo, a Red Bull je uspio odraditi dobar posao sa svojim bolidom. Već se od starta u Bahreinu vidjelo da Mercedes i Hamilton napokon imaju konkurenciju, da Red Bull i Verstappen mogu predstavljati najveći izazov do tada naglašenoj dominaciji Srebrnih strijela.

Lewis je dobio tri od prve četiri utrke, no onda je krenula strašna serija Red Bulla od pet uzastopnih pobjeda. Verstappen je osvajao Monako, Francusku i dvaput Austriju, a Perez Azerbajdžan nakon odustajanja momčadskog kolege. Ono što je bilo posebno interesantno, gotovo na svakoj utrci dogodio se barem jedan izravni duel Maxa i Lewisa.

Hamilton vs Verstappen, Imola 2021. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

Jedan prebliski duel za svačiji ukus dogodio se na Silverstoneu i taj je događaj pokrenuo novi preokret u tijeku sezone. Dogodio se sudar za koji su suci okrivili Hamiltona, no blago ga kaznili, tako da je on ipak pobijedio u toj utrci, nakon što je Verstappena lansirao u zaštitnu ogradu. Onda je još na idućoj utrci u Mađarskoj Bottas razbio Verstappenov bolid. Te su dvije situacije definitivno vratile Mercedes i Hamiltona u igru, na nimalo popularan način.

“Ne mislim da je kazna bila ispravna. U osnovi, izbacio je svog glavnog rivala, a posebno uz brzinu koju imamo i činjenicu da smo miljama ispred treće najbolje momčadi, lako je ostvariti prednost od 40 ili 50 sekundi u normalnim uvjetima, tako da kazna od deset sekundi ne znači ništa. Definitivno je trebala biti stroža”, govorio je nakon Silverstonea Nizozemac.

Bilo je još puno “spornih” situacija i utrka o kojima bi se moglo debatirati danima. Sjetimo se Imole i crvene zastave koja je Hamiltonu pomogla da se vrati u utrku iz prethodno izgubljene pozicije. Sjetimo se Belgije gdje su bodovi dijeljeni, iako se utrka nije ni vozila, pri čemu je profitirao Max. Sjetimo se sudara u Monzi, za koji su suci dominantno okrivili Maxa, sjetimo se kontroverznih odluka i situacija iz Brazila i Saudijske Arabije.

Hamilton vs Verstappen, Monza 2021. (Photo: LAT Images)

Ili pak ova posljednja utrka, koja je doista bila priča za sebe. Verstappen je bio na pragu poraza, Hamilton je sve držao u svojim rukama i kontrolirao zbivanja na stazi Yas Marina, no onda drama na kraju – Safety Car, odluka direkcije utrke koja je otišla na stranu Red Bulla i uz poljubac božice Fortune Verstappen je zasjeo na vrh svijeta. Bez obzira kakva bila ta završnica, mislim da bi bilo nepošteno reći da nije zaslužio naslov, iako ga je bez ikakve dvojbe zaslužio i Hamilton za svoju vožnju u ovoj godini, posebno u drugom dijelu sezone. Kako uopće ustvrditi drukčije kad je prvenstvo riješeno u zadnjem krugu zadnje utrke sezone.

No, kad podvučemo crtu, svi ti navedeni detalji, uz brojne fantastične nastupe, senzacionalno brze kvalifikacijske krugove i veliku većinu super zanimljivih utrka, ovoj sezoni daju maksimalnu desetku za napetost, neizvjesnost i dramu… sve ono što godinama u Formuli 1 nismo imali.

Što je presudilo u korist Verstappena? Pobijedio je na deset utrka, u odnosu na osam Hamiltonovih. Još je osam puta došao do drugoga mjesta i to je konzistentnost kakva se rijetko viđa. Jedina utrka na kojoj je osvojio bodove, a da nije bio prvi ili drugi, bila je ona spomenuta u Mađarskoj kad se dovukao do devetog mjesta praktično bez pola bolida. U Azerbajdžanu je odustao zbog puknuća gume, a njegove nastupe na Silverstoneu i Monzi okončali su sudari s Hamiltonom.

Jednu od svojih najvećih pobjeda sezone Max je ostvario na domaćoj utrci, na povratku staze Zandvoort u F1
(Photo by Francisco Seco – Pool/Getty Images)

Naravno, priliku za takve rezultate ne bi imao da Red Bull i Honda nisu odradili odličan posao s bolidom i motorom za ovu sezonu. Promjene pravila između 2020. i 2021. bile su neznatne, razvoj većim dijelom zamrznut, no Maxu je njegova momčad dala stroj za najveće dosege. U jednom dijelu sezone je čak djelovao moćnije od Mercedesa, no u završnici sezone kao da je Hamilton ipak imao određenu prednost u tom tehničkom pogledu.

Što se stila vožnje tiče, može se reći kako je zadržao onu agresivnost koja ga je krasila od ulaska u Formulu 1. Nije se libio upustiti u izravne duele na stazi protiv Hamiltona, kada su se lomile utrke. Možda ga je to djelomično i koštalo, misleći naravno na više puta spomenuti Silverstone. Ipak, rekao bih da je u većem dijelu sezone znao kontrolirati i dozirati tu svoju agresivnost. Vozio je pametno.

Da je u završnici sezone rasla nervoza, to je logično. Da je napravio neke poteze koji mu nisu trebali, definitivno jest. Kad je od Brazila na ovamo osjećao da Hamilton i Mercedes imaju veću moć, griješio je s vremena na vrijeme. Bez potrebe da se Maxa opravdava, ali da su ga kaznili u Brazilu, vjerojatno se ne bi dogodila Saudijska Arabija, no bolje je da suce i suđenje što manje spominjemo ovom prilikom. Oni su ionako bili najveća negativa ove briljantne sezone.

Verstappen vs Hamilton, Saudijska Arabija 2021. (Photo: LAT Images)

Verstappen je ove godine veliki iskorak napravio u pogledu kvalifikacija. Jasno, i to je dijelom vezano uz mogućnosti bolida, ali pogledamo li omjere pobjeda i pole positiona, možemo izvući određene zaključke. Do ove sezone imao je devet pobjeda i samo tri pole positiona, a tijekom 2021. taj je omjer 10-10. Značajno je popravio svoje brze kvalifikacijske krugove.

Formula 1 dobila je tako svog 34. prvaka u 72. izdanju Svjetskog prvenstva. Verstappen je 18. s jednom osvojenom titulom, šest vozača ima po dvije, petorica po tri, dvojica po četiri, Fangio je na pet, a Schumacher i Hamilton ostaju na sedam. Lewis je nedavno priznao da bi mu ovaj, osmi naslov, bio i najznačajniji u karijeri. Zbog činjenice da nitko nema osam i zbog načina na koji bi do njega došao u toj velikoj borbi s Verstappenom. Morat će pokušati iznova, znamo da Lewis neće odustati.

Za ovu sezonu obojica zaslužuju čestitke. Verstappen za osvojeni naslov, Hamilton za odličnu borbu do samog kraja. Priuštili su nam nezaboravnu sezonu, podsjetili nas na sve ono što smo propuštali gledajući sedam godina potpuno neinteresantne dominacije jedne momčadi. Hvala Max, Hvala Lewis… hvala za ovu 2021. i slobodno nastavite sljedeće godine, a nećemo se buniti ako borba za vrh dobije još nekog novog protagonista.

Objava Max Verstappen – 34. prvak svijeta u povijesti Formule 1 pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak