„Jer nitko nije znao sakrit suze k’o Yas Marina!“, asocijacija je to na jednu poznatu pjesmu. Ali doista, Yas Marina u Abu Dhabiju je godinama bila tek posljednja formalnost već riješenog prvenstva. Ovog vikenda gledamo možda i najvažniju utrku u povijesti ove staze. Obucite nešto svečano, počinje pravo finale ove neizvjesne sezone.

Sada već davne 2009. godine, kada je kroz Formulu 1 protutnjao Buttonov bijelo-zeleni BrawnGP, rodila se i velika nagrada Abu Dhabija. Tada je ta utrka također bila finale sezone, no prvak se već znao. To je bila prva utrka u povijesti koja je počela po danjem svijetlu, a završila u po noći.

Jenson Button u bolidu BrawnGP na VN Abu Dhabija 2009. (Autor: Yuriy Lapitskiy)

Već godinu kasnije na ovoj se stazi odvijao pravi četveroboj. U UAE je kao vodeći u poretku vozača stigao Ferrarijev Fernando Alonso s 246 bodova, za petama mu je bio Red Bullov dvojac; Webber s 238 bodova te Vettel s 231 bodom. U teoriji je do naslova mogao doći i Lewis Hamilton u Mclarenu s 24 boda manje od vodećeg Alonsa.

To je ujedno bio i jedini slučaj da su četiri vozača u posljednjoj utrci mogla dohvatiti naslov prvaka. Na toj je utrci slavio Sebastian Vettel, a nakon što je Alonso u cilj ušao u kao sedmi, iza Renaultovih Kubice i Petrova, začuo se onaj slavni usklik „Du bist weltmeister“ upućen Sebastianu Vettelu. Hamilton je završio na drugoj stepenici poretka, a Webber na osmoj poziciji.

U godinama koje slijede, Formula1 je ostala u Abu Dhabiju, ali utrka nije bila posljednja u sezoni. Od 2014. godine, pa sve do danas finale sezone na Yas Marini je postala tradicija koju nije ugrozila niti pandemijska 2020. godina. Shodno tome, baš je danas izašla vijest kako će VN Abu Dhabija još bar deset godina zatvarati sezonu Formule1.

Čest je slučaj bio da se svjetski prvak znao već po dolasku u Abu Dhabi, stoga je velik broj utrka na ovoj stazi odvožen u „revijalnom“ dijelu. Bljedoću utrke na Yas Marini nakratko je prekinula sezona 2016. kada je Nico Rosberg bacio rukavicu tada trostrukom svjetskom prvaku Lewisu Hamiltonu. Nico je oprezno odvozio tu utrku te rutinskim drugim mjestom ušao u povijest. Od 2016. do 2020. Hamilton je pitanje prvaka rješavao prije ove utrke.

Nico Rosberg nakon osvajanja naslova prvaka 2016. (Photo by Peter J Fox/Getty Images)

Može se reći da je pravi slavljenik posljednje utrke u sezoni, ma gdje god ona bila, vozač koji je osvojio naslov. Pa kome je onda važno što je Bottas osvojio VN Abu Dhabija 2017. godine budući da se tad slavio naslov Lewisa Hamiltona.

No, vratimo se mi u sadašnjost. Svega tri dana dijeli nas do kraja najduže sezone Formule1, a praktički smo na početku. Nakon 21 utrke koje smo odgledali u posljednjih devet mjeseci, oba pretendenta za naslov imaju 369.5 bodova.

Finale sezone odvija u blizini mjesta gdje je sve počelo. Sezona je startala krajem ožujka na obali Crvenog mora. Uvodna utrka u Bahrainu dala je naslutiti neizvjesnost sezone. U toj su se utrci Verstappen i Hamilton našli u izravnoj borbi na stazi. Tri kruga prije kraja Max je u trećem zavoju uspio prestići Lewisa, no budući da je prilikom prestizanja izašao van granica staze, bio je prisiljen vratiti poziciju. U utrkama koje su slijedile, gledali smo raznolika izdanja dvojice najboljih vozača današnjice.

Rutinske pobjede Hamiltona u Španjolskoj i Portugalu, baš kao i Verstappenova uvjerljiva slavlja u Austriji i Meksiku. Hamilton nije bio pretjerano uvjerljiv u Monaku, a ovogodišnji Azerbajdžan je obojicu ostavio bez bodova. Iznimna strategija Red bulla donijela je pobjedu Verstappenu u Francuskoj, a Hamiltonov podvig u Brazilu će se još dugo pamtiti.

Hamilton slavi pobjedu na VN Brazila (Photo: LAT Images)

Njihovi sudari su također obilježili sezonu. Bliske susrete su imali u Brazilu i prije par dana u Saudijskoj Arabiji, ali najviše će se pamtiti Silverstone i Monza. Poput filmske priče, u zadnju ovosezonsku utrku ulaze posve izjednačeni. To je prvi takav slučaj nakon 1974. godine i dvoboja Fittipaldi – Regazzoni.

„Ovogodišnje finale sezone je za nas ‘sve ili ništa.’ Ovo je nevjerojatno za ovaj sport, za navijače, a i za sve nas. Staza je doživjela dosta promjena otkako smo se zadnji put utrkivali tamo, ali uživat ćemo u izazovima utrke u Abu Dhabiju.“

“Posljednja ovosezonska utrka će biti intenzivna. Važno je ne sputavati se i čvrsto stajati na zemlji. Tako ćemo imati učinak koji smo do sada ostvarivali. Činjenica da će oba prvenstva biti odlučena u završnici sezone dokazuje koliko jako su obje strane izazivale i gurale jedna drugu naprijed. Zahvalni smo što smo još uvijek u ovoj borbi.“, najavljuje Toto Wolff.

Verstappen i Hamilton u borbi za pozicije na VN Saudijske Arabije (Photo: LAT Images)

Najuspješniji vozač na ovoj stazi je upravo Lewis Hamilton. Lewis je od 2011. do 2019. godine na ovoj stazi upisao čak pet pobjeda. Hamilton zasigurno zna kako se pobjeđuje na ovoj stazi, ali zna i Verstappen. Baš je on slavio na posljednjoj VN Abu Dhabija. U toj je utrci Hamilton završio treći, a podsjećam da je to bila prva Hamiltonova utrka nakon što je prebolio Covid19.

Obojica pretendenata za naslov će svoje najbolje izdanje tražiti već u subotnjim kvalifikacijama. U posljednjih šest izdanja ove utrke pobjednik je došao sa pole pozicije.

„Uzbuđen sam što sam se vratio u Abu Dhabi! Staza Yas Marina doživjela je nekoliko promjena i sada je mnogo brža. Bit će zanimljivo vidjeti kako će to utjecati na postavljanje automobila. Vrlo je važno imati dobre kvalifikacije u Abu Dhabiju pa se nadamo da ćemo to uspjeti.“

„Ove godine smo imali puno pobjeda i dobrih trenutaka. Bili smo znatno konkurentniji u odnosu na prošle godine. Nedostajalo nam je malo tempa u zadnjih nekoliko utrka, ali nadamo se da to neće biti slučaj ovog vikenda. Bodovno smo izjednačeni i znam da će momčad dati sve od sebe da osvojimo ovo prvenstvo. Ovo će biti uzbudljiva utrka i želimo sezonu završiti na najbolji mogući način.“, riječi su Maxa Verstappena.

Max Verstappen pobijedio je u Abu Dhabiju 2020. (Photo by Kamran Jebreili – Pool/Getty Images)

Posljednja će ovosezonska utrka odrediti i prvaka u konkurenciji konstruktora. U momčadskom okršaju Mercedesa i Red Bulla, momčad Tota Wolffa ima ugodnih 28 bodova prednosti. Mercedes može izgubiti naslov konstruktora jedino pod uvjetom da obojica vozača budu imali utrku za zaborav. Jedini ovosezonski slučaj da je na nekoj utrci Red bull skupio 28 ili više bodova od Mercedesa je bilo na VN Monaka gdje su Max i Checo zajedničkim snagama svojoj momčadi priskrbili 31 bod više od Mercedesovog dvojca.

„Naša momčad je ove godine napravila sjajan pothvat. Pobijedili smo u čak deset utrka i uspjeli parirati Mercedesu sve do finalne utrke. Imamo još jednu šansu da osvojimo vozački naslov; dat ćemo sve što možemo, pripremiti se i pregrupirati. A dečki? Nisu klonuli duhom. Mogu biti ponosni na trud koji je uložen. U borbi konstruktora gubimo i potrebno nam je čudo da tu pobijedimo…”

“U posljednju trku idemo bodovno poravnati, ali ipak vodeći zbog ukupnog broja pobjeda. Sada je Hamilton pobijedio tri puta zaredom, a prije toga je Max dobio dvije. Vozačka titula je prestiž i iako je konstruktorski naslov financijski vrlo važan, ovo je ono veliko. Tko će biti prvi nakon ovog vikenda? Nemam pojma!”,  poručuje Christian Horner.

A što nas ovog vikenda očekuje na Yas Marini? Tilkeova tvorevina je od posljednjeg druženja s  bolidima Formule1 promijenila svoj izgled. Staza je promijenjena na dva mjesta, a ukupni broj zavoja je s 21 pao na 16. Peti i šesti zavoj prijašnjeg layouta su otklonjeni, što znači da je nekad sedmi, danas peti zavoj ujedno i prvi zavoj drugog sektora.

Početak trećeg sektora također je doživio promjene. Nakon druge DRS zone slijedi dugi lijevi zavoj broj devet. Izlazak iz devetog zavoja vozače vodi do nekadašnjeg zavoja broj 15 nakon čega sve ostaje po starom.

Navedene izmjene staze su skratile krug na 5,28 kilometara, stoga bi se vrijeme kruga smanjilo za otprilike 14 sekundi, a broj krugova s 55 povećao na 58. Stazu krase dvije DRS zone koje su praktički jedna za drugom. Prva DRS zona je između zavoja pet i šest, a druga između zavoja sedam i osam. Yas Marina je uz Silverstone jedina ovogodišnja staza koja nema DRS zonu na startno ciljnoj ravnini.

Pirelli je na VN Abu Dhabija donio istu klasifikaciju guma kao i prošle godine. Vozači će sve sesije ovoga vikenda voziti na C3 hardu, C4 mediumu te C5 softu. Prošlogodišnja strategija većine vozača značila je jedno zaustavljanje u boksu. U toj utrci nije bilo potrebne za intervencijom safety cara, no jednom je na snazi bio virtualni safety car.

„Yas Marina je poznato mjesto za održavanje posljednje utrke u sezoni. No, modifikacije na stazi pružaju novi zaokret i jamče uzbudljiv zaključak isto tako uzbudljivoj sezoni. Suočivši se s novom konfiguracijom staze, naišli smo i na neka područja s novim asfaltom, no mogli smo se osloniti na simulacije i prema tome se pripremiti.“

„Najvažnija novost je da je zbog novih dijelova staza brža i nudi više mogućnosti za pretjecanje. Rezultat tih promjena su veća vertikalna opterećenja, posebice na prednjim gumama. Međutim, ne očekujemo da će se opća trošnost guma povećati, stoga smo, baš kao i lani, nominirali najmekše gume.“, pojasnio je šef Pirellija Mario Isola.

Kao i u svim ostalim utrkama na Bliskom istoku, najrelevantnija sesija za pripremu strategija će biti drugi slobodni trening. Jedino se taj trening vozi u noćnim uvjetima utrke, dok se preostala dva treninga odvijaju po vrućini dana. U petak nas prvi slobodni trening očekuje u 10:30, a drugi starta u 14:00. Treći slobodni trening po rasporedu je u subotu u 11:00 sati, a uzbuđenja kvalifikacija pratimo od 14:00 sati.

Službeni mediji Formule1 ovu utrku dočekuju natpisima #HistoryAwaits. Lewis Hamilton u lovu na rekordnu, nikad prije viđenu osmu titulu svjetskog prvaka te Max Verstappen koji kani ponoviti uspjeh Sebastiana Vettela – na stazi Yas Marina u bolidu Red Bulla dohvatiti svoj prvi naslov prvaka. A svjetski prvak 2021. godine je…

VN Abu Dhabija, Yas Marina (Yas Marina Circuit), 10. - 12. prosinca 2021.
Petak 10. prosinca       1. slobodni trening   10:30-11:30
                         2. slobodni trening   14:00-15:00
Subota 11. prosinca      3. slobodni trening   11:00-12:00
                         Kvalifikacije         14:00-15:00
Nedjelja 12. prosinca    Utrka                 14:00-16:00

Kao šećer za kraj par riječi o Kimiju Matiasu Raikonenu. Abu Dhabi, mjesto na kojem je “znao što treba raditi” će biti posljednja utrka za ovog finskog velikana. Osobe rođene one godine kada je Kimi krenuo u svoju F1 avanturu su već dugo punoljetne, a ovaj veteran je u međuvremenu upisao najviše startova u povijesti Formule1.

Kimi Raikkonen ovog vikenda vozi svoju posljednju F1 utrku

Iznimno umijeće je pokazivao u jakom Mclarenu i naravno Ferrariju s kojim je 2007. godine postao svjetski prvak. Mnogi ga pamte u crnom bolidu Lotusa s kojim je i pobijedio na VN Abu Dhabija 2012. godine. Posljednjih godina ga pratimo u ispodprosječnoj Alfi Romeo sa kojima se ne mogu bilježiti bog zna kakvi rezultati. Pa ipak, rado se sjetimo njegovog starta na VN Portugala kada je kao u video igrici nanizao desetoricu. Ledeni čovječe, odmori se, zaslužio si.

Objava Najava VN Abu Dhabija: Veliko finale! Max vs. Lewis pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Marko Dobrecovic