„Odakle su sada to izvukli?“, bilo je potencijalno retoričko pitanje većine nas nakon što je vodstvo Formule 1 odlučilo da će katarski Losail zamijeniti Australiju kao stanicu u ovogodišnjem kalendaru. Ovog ćemo vikenda saznati tko će s Losaila otići pjevajući, a kome će posljednji ovogodišnji triple-header završiti „katastrofom.“

Novac čini čuda, zato se vozi svuda. Za nekoliko se dana Katar priključuje zemljama Arapskog poluotoka koje su ugostile utrku Formule1. Bahrain je već godinama standardna utrka u kalendaru, a od 2014. godine Yas Marina u Abu Dhabiju ima čast zatvoriti sezonu svjetskog prvenstva. Ovogodišnjem obilasku Arabije pridružuju se Katar i Saudijska Arabija. To su zemlje u kojima je povijest Formule1… pa, nikakva.

Ali Losail ima svoje argumente zašto je on pravi izbor za utrku Formule1, stoga mu ne moramo baš odmah prestrogo suditi. Kada se u obzir uzmu sva natjecanja koja je ova staza ugostila, dolazak Formule 1 u Katar je bilo pitanje vremena. Iste godine kada se F1 zaputila u Bahrein, Losail je postala staza po kojoj će voziti virtuozi na dva kotača.

Utrke MotoGP se od 2004. godine održavaju na toj stazi. Na Losailu su pobjede bilježili novi svjetski prvak Fabio Quartararo, prošli tjedan umirovljeni Valentino Rossi, Casey Stoner, Marc Marquez, Andrea Dovizioso i ostala sila vozača motocikala.

Staza je poznata u svijetu raznih automoto natjecanja. Tu su se održavale utrke Superbike World Championshipa, Motocross World Championshipa, Speedcar seriesa i mnogih drugih natjecanja. Red je da i Formula 1 svrati na ovu stazu, stoga je zadnjeg dana ovoga rujna objavljena vijest kako će se 21. studenoga na ovoj stazi održati utrka za Veliku nagradu Katara.

„Katarski motoristički i motociklistički savez i katarske vlasti su bili nevjerojatni te punom parom radili na tome da se utrka već ove godine može održati na stazi Losail Circuit, mnogima poznatoj iz MotoGP-a.

Pokazali smo da se možemo nastaviti prilagođavati i da postoji ogroman interes za naš sport. Mnoge lokacije se nadaju da će ugostiti grand prix. Veliki trud svih timova, Fomule1 i FIA-e omogućio je izradu kalendara s 22 utrke. To je vrlo impresivno budući da se radi o vrlo izazovnoj godini i nešto na što svi možemo biti ponosni“, stav je predsjednika i izvršnog direktora F1 Stefana Domenicalija.

Ovaj ustupak je samo početak suradnje Katara i Formule 1. Naime, 2023. godine trebalo bi početi desetogodišnje partnerstvo. U tom bi se razdoblju VN Katara održavala svake godine i to na stazi koja se tek treba izgraditi. Riječi hvale povodom dolaska F1 u Katar imao je i katarski domaćin, predsjednik Katarskog motorističkog i motociklističkog saveza Abdulrahman Al-Mannai.

„ Vrlo sam ponosan što smo uspjeli podržati Formulu 1. U tako kratkom vremenu smo uspjeli organizirati utrku u našoj zemlji, a istovremeno smo osigurali revolucionarni dugoročni ugovor s F1.“

„Ovaj uzbudljiv događaj znači da će Katar biti dom Formule1 i MotoGP-a u sljedećem desetljeću. To su vrhunski događaji globalnog motosporta. Imamo ponosnu povijest motosporta i ovo je sljedeće poglavlje za nas. Katar će biti sjajna destinacija za F1 i radujemo se što ćemo uskoro poželjeti dobrodošlicu svim timovima i vozačima, medijima i navijačima“, poručuje Al-Mannai.

Za ovu stazu često govore da je najbolja staza bliskog istoka, a budući da se MotoGP ovdje vozi godinama, staza ima što za ponuditi. Tečni i brzi zavoji dozvoljavaju utrkivanje, a atmosferu bi mogla uzburkati i činjenica da timovi nemaju mnogo podataka o ponašanju bolida na stazi. Stoga, ovoga će vikenda slobodni treninzi biti od velikog značaja.

Budući da se vraćamo na onu klasičnu satnicu, vozači i timovi će imati tri treninga od 60 minuta kako bi otkrili zamke koje Losail skriva. Utrka na Losailu bi mnoge mogla podsjetiti na znani bahreinski Sakhir. Staza se nalazi „usred ničega“, na pijesku pustinje nadomak Perzijskog zaljeva. Ova će utrka biti noćna, baš kao i ona po Sakhiru. Staza je uglavnom okružena umjetnom vegetacijom kako bi se ograničilo taloženje pijeska koji dolazi iz pustinje, ali često, osobito u prvim sesijama, vozači nailaze na pješčane ostatke taložene na asfaltu, pa onda moraju napraviti nekoliko krugova kako bi si očistili putanju.

Dok će neki u Losailu vidjeti Sakhir, druge bi mogao podsjetiti na Mugello ili Istanbul park. Iako katarska staza nema nagiba, nego je izrazito ravna, ona ima kontinuirani niz zavoja koji se stapaju jedan u drugi, baš kao što je slučaj na toskanskoj stazi. Osim startno-ciljnog pravca, veći dio kruga provodi se u nizovima uglavnom brzih zavoja, dio staze na kojoj bi se moglo dogoditi najviše highlightsa je sustav zavoja 12, 13 i 14. Tri zavoja koja će zbog potisne sile postati dugi zavoj sa tri apexa, neodoljivo podsjećaju na tursku Diabolicu.

Nakon Hamiltonove pobjede u Brazilu, s nestrpljenjem se očekuje novi obračun na vrhu (Photo: LAT Images)

Fokus ove utrke, baš kao i svake prethodne, će biti na borbi za prvo mjesto u poretku vozača i konstruktora. Dok se ostali dvoboji polako raspleću, Red bull i Mercedes kao da vode mrtvu trku. Svaki vikend jedna momčad potpuno dominira stazom dok se druga koncentrira na smanjivanje štete. Dobro to njima ide, u završetak sezone Max i Lewis ulaze udaljeni 14 bodova, dok Mercedes ima prednost od 11 bodova u odnosu na Red bull. Obje momčadi se bore i van staze, raznim žalbama, dopisima i prijedlozima pokušavaju uvjeriti suce u nepoštenu igru onog drugog. Svaka sudačka odluka mogla bi imati dalekosežne posljedice, pa tako niti suci ne nagle sa donošenjem odluka.

„Stižemo u Katar na potpuno novi izazov; novu stazu za F1. Jedva čekamo utrkivati se. Pripremili smo se najbolje što možemo za novu stazu. Potreba da maksimalno iskoristimo naša znanja stečena na treninzima bit će važna kao i uvijek.

Sezona je takva da se dojam mijenja iz utrke u utrku. Nepredvidljivo je, to je pokazao i Brazil. Posljednja utrka trostrukog vikenda ponekad testira vašu razinu energije, ali sa samo tri utrke koje odlučuju o oba prvenstva, naša motivacija je veća nego ikad“, riječi su Tota Wolffa.

Iako većina vozača nikada nije iskusila asfalt Losaila, uvijek se nađe iznimka. Bilo je to poprilično davno; Dok se natjecao u GP2 Asia series 2009. godine, Checo Perez je na Losailu bilježio zavidne rezultate. Perez je u utrci ostvario drugo mjesto, a u sprint utrci pobijedio. U oba su mu navrata društvo na postolju pravili ni manje ni više nego Nico Hülkenberg i tada momčadski kolega Vitaly Petrov. Simpatizeri Red bulla ne bi imali ništa protiv da Meksikanac ponovi taj uspjeh.

„Mislim da u Kataru možemo biti konkurentni i stvarati im (Mercedesima) poteškoće. To je baš brza staza na kojoj je potrebna velika sila pritiska, stoga ćemo vidjeti koliko zaista možemo biti brzi. Mnogo je prošlo od vremena kada sam vozio po ovoj stazi. Ne sjećam se točnog osjećaja, tako da ne vjerujem da je to nekakva velika prednost za mene“, govori Red bullov Sergio Perez.


Nije nemoguće da ovo bude jedna luda utrka. Prema svim raspoloživim podacima, ovotjedne će aktivnosti više sličiti šahovskoj partiji, negoli utrkivanju.

Postojeći podaci i simulacije timova upućuju na to da će bolide ograničavati agresivni asfalt staze koji nikada nije obnavljan. Dakle, to je ista ona podloga iz 2004. kada je staza otvorena. Ulogu će igrati i pijesak koji bi mogao praviti probleme, ali i temperatura staze budući da se radi o noćnoj utrci.

Pirelli nije htio komplicirati, stoga na Losail donosi tri najtvrđe komponente. Alokaciju C1 hard, C2 medium te C3 soft smo već gledali u Nizozemskoj, Engleskoj, Španjolskoj i Portugalu, a Katar je ujedno i posljednja stanica s takvom alokacijom.

„Poseban karakter Katara pružit će uzbudljiv novi izazov, veselimo se našem prvom posjetu Losailu. Dolazak na novu stazu za nas nije novo iskustvo. Oslanjamo se na podatke simulacije i na informacije o praćenju koje prikupljamo unaprijed te prema tome postavljamo alokaciju guma.“

„Nismo imali priliku mjeriti hrapavost asfalta našim instrumentima, no promotor nam je dao vrlo bitne informacije o karakteristikama asfalta. Koliko možemo vidjeti, Losailu će zbog svojeg abrazivnog asfalta i zahtjevnih zavoja najbolje odgovarati najtvrđe gume. Tek ćemo po dolasku u Katar saznati kako gume zaista rade na ovoj stazi“, Pirellijev Mario Isola pojašnjava izbor guma za ovaj izazovan vikend.

Katar je jedna od četiri utrke koje se ove godine održavaju u večernjim satima pod svjetlima reflektora. To znači da bi evolucija temperature staze tijekom dana velike nagrade trebala biti sasvim drugačija u usporedbi sa standardnom popodnevnom utrkom.

S odmakom utrke moglo bi doći i do velikog pada temperature. U pustinji postoji velika razlika u temperaturi između dana i noći. Budući da se utrka održava u 17 sati po lokalnom vremenu, a prvi i treći trening tijekom vrućine dana, samo će drugi trening i kvalifikacije pružiti reprezentativnu sliku vjerojatnih uvjeta utrke. Zaključak je sljedeći, degradacija će biti uvelike prisutna zbog poprilično abrazivne staze, a još ako uslijed nanosa pijeska staza postane prašnjava, jao si ga njima.

Startno-ciljni pravac, ujedno i jedina DRS zona, je dug nešto više od kilometra, a krug se sastoji od 16 zavoja. Staza je dugačka 5.3 kilometara, a vozi se 57 krugova. Prema prognozama krug bi trebao trajati oko minutu i pol.

Vrijeme u Kataru će u idućim danima biti sunčano, a nebo vedro. Prvi slobodni trening se po hrvatskom vremenu vozi ovog petka u 11:30, a drugi u 15:00 sati. Sličan je raspored i u subotu; Treći slobodni trening počine u podne, a kvalifikacije gledamo u 15:00 sati. Utrka za VN Katara vozi se ove nedjelje u 15:00 sati.

VN Katara, Doha (Losail International Circuit) 19. - 21. studenog 2021.
Petak 19. studenog       1. slobodni trening   11:30-12:30
                         2. slobodni trening   15:00-16:00
Subota 20. studenog      3. slobodni trening   12:00-13:00
                         Kvalifikacije         15:00-16:00
Nedjelja 21. studenog    Utrka                 15:00-17:00

A za kraj jedan off-topic. Nije teško za primijetiti da se sve više prestižnih sportskih događaja organizira upravo u Kataru. To je počelo 2015. godine kada je Katar ugostio svjetsko rukometno prvenstvo. Tada su čak, vođeni španjolskim trenerom, postali viceprvaci svijeta, a reprezentaciju su predvodili igrači kao što su Šarić, Memišević, Damjanović…

2019. godine stadion u Dohi je bio poprište svjetskog prvenstva u atletici. Kako atletičari ne bi kolabirali, organizatori su u stadion ugradili klime koje su temperaturu spuštale na optimalnu. Spretna je slučajnost da će točno godinu dana nakon utrke za VN Katara, dakle 21.11.2022. godine, u toj zemlji početi FIFA-ino svjetsko nogometno prvenstvo. Održavanje mundijala u zimskim mjesecima je veliki presedan, a mnogi su to već dočekali „na nož.“

Možda Katar nema neke iznimne sportske rezultate, možda Katar i Formula 1 osim sponzorskih veza nemaju neku poveznicu i možda se na svim tim prvenstvima Katarci nikada ne bi pojavili da ih nisu organizirali, no jedno im se mora priznati, u sportwashingu su svjetski prvaci velemajstorske kategorije.

Objava Najava VN Katara: Joker ‘zovi’ pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Marko Dobrecovic