Glamurozni Monte Carlo ugostit će F1 utrku 71. put u povijesti. Za očekivati je da će na uskim ulicama za konačni plasman ključne i ovaj put biti subotnje kvalifikacije, ali… U subotu bi moglo biti i malo kiše, a za nedjeljnu utrku novim su pravilima propisana minimalno dva zaustavljanja u boksu. Tko će se najbolje snaći u takvim uvjetima? Može li Verstappen do svoje treće pobjede u Kneževini? Hoćemo li vidjeti prvu McLarenovu pobjedu u Monaku nakon 17 godina? Ili nas možda čeka nekakvo iznenađenje i neočekivani pobjednik?

Utrkom u Imoli prošlog je vikenda počeo europski dio sezone Svjetskog prvenstva Formule 1. Vozači i timovi ponovno su u jednom periodu koji im ne nudi priliku za odmor, nalaze se usred tzv. triple headera koji ih iz Imole vodi u Monte Carlo pa odmah nakon toga i u Barcelonu.

Nakon Velike nagrade Emilije-Romagne najviše razloga za zadovoljstvo imao je Max Verstappen. Pretjecanjem Oscara Piastrija u prvom zavoju još je jednom dokazao vozačku klasu, a i bolid Red Bulla djelovao je vrlo dobro u toj utrci, tako da je Nizozemac rutinski došao do svoje druge pobjede u ovoj sezoni. Iza njega ostali su McLarenovi vozači. Lando Norris bio je drugi, a Oscar Piastri treći.

U ukupnom poretku vozača situacija je takva da je već sada prilično jasno da će se između te trojice tražiti prvak svijeta u 2025. I opet se postavlja pitanje kako će vodstvo momčadi iz Wokinga riješiti pitanje ravnopravnosti svojih vozača. Dok je sa sportske strane stav ‘pustimo ih da se bore’ pohvalan, pragmatično gledajući nije koristan. Norris i Piastri jedan drugome otkidaju bodove iz vikenda u vikend, a Verstappen je, usprkos prilično lošem ulasku u sezonu za njegove standarde, samo 22 boda udaljen od prvoga mjesta.

Budući da Red Bull već sada ima 148 bodova zaostatka za McLarenom i da nikako ne može računati na bodove svog drugog vozača, jasno je da će sve resurse usmjeriti na Verstappena i pokušaj nove obrane vozačke titule. Iz McLarena su više puta poručili kako ove godine žele dvostruku krunu, no vidjet ćemo u nastavku sezone mogu li do nje doći ovakvom politikom.

“Nemam ideju gdje smo u poretku. Povijesno gledano mi nismo bili odlični na uličnim stazama, tako da stvarno ne znam. Monako je poseban. Dok pritišćete, staza dolazi k vama, no važno je biti vani u pravo vrijeme. Imate promet, trebate pravi ritam, a nikad se ne osjećate sasvim ugodno. Uvijek ste na rubu. S novim C6 gumama, nemam pojma kako će se one ponašati ovdje.”

Max Verstappen u najavi VN Monaka

S obzirom na viđeno u Imoli, mnogi su vozači i timovi zadnjih dana mogli biti djelomično zadovoljni. Primjerice, Ferrarijev je dvojac doživio katastrofu u kvalifikacijama, ali je u nedjelju sretno i spretno značajno popravio rezultat. Charles Leclerc i Lewis Hamilton ispali su već u drugoj rundi kvalifikacija na 11. i 12. mjestu, ali su vikend završili na četvrtom i šestom te su s 20 osvojenih bodova bili treća momčad po uspješnosti.

Obrnuta je pak situacija Aston Martina, koji je u Imoli imao najbolje ovosezonske kvalifikacije pa onda ostao bez osvojenog boda. Fernando Alonso imao je petu startnu poziciju, ali spletom okolnosti pao je u poretku i ostao 11. Za sebe je rekao da je najnesretniji vozač u povijesti. Loše se u Imoli proveo i Mercedes, budući da je George Russell završio sedmi, a Kimi Antonelli morao je odustati zbog kvara na bolidu. Bio je to najlošiji vikend Srebrnih strijela u ovoj godini.

Posebna priča je Williams, koji zapravo bilježi izvrsne rezultate, ali vozači gladni uspjeha svejedno nisu sasvim zadovoljni. Alex Albon je drugu utrku zaredom osvojio peto mjesto, ali je uvjeren da se možda nudila prilika i za postolje. Carlos Sainz je završio osmi, ali ga ljuti što je zbog pogrešne strategije izgubio nekoliko pozicija. Sve u svemu, momčad iz Grovea je na petom mjestu među konstruktorima i nije počela sezonu ovako dobro još od 2016.

“Napredovali smo u svemu. Naš tempo utrke sada se može uspoređivati s najboljim timovima i doveo nas je do toga da se možemo suprotstaviti Ferrariju i Mercedesu. Stvarno je bio užitak boriti se protiv top timova, lijepa promjena.”

Alex Albon o usponu Williamsa

Polovično zadovoljan može biti i Yuki Tsunoda, koji je nakon teške nesreće u kvalifikacijama i starta sa začelja ipak uspio doći do jednog boda. Završio je iza svog bivšeg timskog kolege Isacka Hadjara. On je zapravo bio jedini koji je mjesto osvojeno u kvalifikacijama uspio zadržati i u utrci. Bez bodova Imolu su napustili već spomenuti Aston Martin, zatim Alpine, Sauber i Haas. Američka momčad stvarno nije imala ništa pozitivno u vikendu jer su oba vozača završila kvalifikacije u Q1. Esteban Ocon je zbog kvara morao odustati u 27. krugu utrke, a Oliver Bearman je osvojio 17. mjesto.

Prije utrke u Imoli vozači su kao papagaji ponavljali koliko su važne kvalifikacije jer će u utrci biti teško pretjecati. Uoči ovog vikenda važnost kvalifikacija možemo podići na n-tu potenciju… Pred vozačima su izazovne i uske ulice Monte Carla.

Otkako su bolidi postali ovako veliki, a pretjecanja u Monte Carlu praktički nemoguća, mnogo je onih koji zazivaju izbacivanje Velike nagrade Monaka iz kalendara Formule 1. No, legendarna utrka u Kneževini još je uvijek tu i nosi neke svoje izazove. Naglašava važnost kvalifikacija i jednog brzog kruga, ne dopušta vozačima niti najmanju pogrešku te donosi neku posebnu atmosferu i mističnost. Koliko su god u pravu svi oni koji govore da su utrke u Monaku jako dosadne, činjenica je da vozači i dalje vole voziti uskim ulicama, uspinjati se od Sainte Devotea prema Massenetu, prolaziti najsporijim zavojem u čitavom prvenstvu, juriti kroz tunel prema luci i kao u video igri svladavati šikane kraj bazena. Nije bez razloga Velika nagrada Monaka dio čuvenog automobilističkog ‘Triple Crowna’, uz Le Mans i 500 milja Indianapolisa.

S tehničke strane, Monako je također poseban. Bolidi moraju biti podešeni tako da generiraju što je moguće više potisne sile i pružaju dobar grip vozačima prilikom jurnjave gradskim ulicama. Punim gasom vozi se samo 25 posto kruga. Prosječna brzina kruga je 162 km/h, a vozači u jednom krugu moraju 44 puta promijeniti brzinu. Zavoja je 19, a rekord kruga drži Lewis Hamilton iz 2021. godine – 1:12,909.

Otprilike polovica staze dugačke 3337 metara ima novi sloj asfalta, segment od 12. (Tabac) pa do trećeg zavoja (Massenet). Pirelli je za drugi uzastopni vikend pripremio najmekše gume u svom spektru: C4 kao tvrđu, C5 kao srednju i C6 kao mekšu smjesu.

Važna novost za ovu godinu je promjena u pravilniku koja vozačima propisuje minimalno dvije promjene guma tijekom utrke. Do toga je dovela prošlogodišnja utrka u kojoj smo imali crvenu zastavu već u prvom krugu pa su svi vozači tijekom prekida promijenili gume i većinom kasnije nisu niti išli u boks. U prvih deset nije bilo nikakvih promjena u odnosu na startni poredak.

Sada je tu pravilo o minimalno dva ulaska u boks, što će možda potaknuti timove na neke inovativne strategije kako bi pokušali napredovati u poretku. Pravilo vrijedi i u slučaju kišne utrke, tako da će svaki vozač imati jedan set kišnih guma više nego inače. Vremenska prognoza ipak najavljuje suho vrijeme za nedjelju, ali kišnih kapi moglo bi biti u subotu.

Tijekom sva tri dana maksimalna dnevna temperatura trebala bi biti oko 20 Celzijevih stupnjeva ili malo iznad te vrijednosti. U petak bi trebalo biti suho i uglavnom sunčano, dok bi u subotu moglo biti malo kiše za vrijeme trećeg treninga i kvalifikacija. Šansa za to procjenjuje se na 60 posto, a eventualna kiša učinila bi ključni dio vikenda još napetijim. Ako možemo vjerovati vremenskim prognozama, tijekom utrke će u prometu biti samo gume za suho.

Satnica je ista kao u Imoli. Prva dva treninga pratit ćemo u petak od 13:30, odnosno 17 sati. Subotnji trening počinje u 12:30, a kvalifikacije u 16 sati. Start utrke je u nedjelju u 15 sati.

Za kraj, malo o povijesti Velike nagrade Monaka. Ova je utrka imala svoje mjesto u prvoj sezoni Svjetskog prvenstva 1950. godine i na njoj se prvi put pojavila Ferrarijeva momčad. Iduće četiri godine nije se vozilo u Monaku, no povratak se dogodio 1955. i od tada utrka u Kneževini nije održana tek jednom, 2020. godine zbog pandemije.

Najuspješniji vozač svih vremena na Velikoj nagradi Monaka je Ayrton Senna s pet najboljih startnih pozicija i čak šest pobjeda. Prvu je ostvario s Lotusom 1987., a onda nanizao pet zaredom s McLarenom od 1989. do 1993. Po pet pobjeda na ulicama Monte Carla slavili su Graham Hill i Michael Schumacher. Od aktivnih vozača tri pobjede ima Hamilton, po dvije Alonso i Verstappen, a jednu Leclerc iz prošle sezone. Leclerc ima i tri pole positiona u zadnje četiri godine, a jedini je domaći pobjednik ove utrke u sklopu Svjetskog prvenstva. Njegov sunarodnjak Louis Chiron slavio je davne 1931.

Iz perspektive timova, najviše uspjeha u Monaku imao je McLaren. Društvo iz Wokinga slavilo je pobjedu 15 puta, dok je Leclerc prošle godine Ferrariju donio deseti uspon na najvišu stepenicu postolja. Po sedam pobjeda imaju Lotus i Red Bull.

“Kad bih barem znao što nije dobro na našem bolidu… naravno da vjerujem u sebe i ulične su staze za mene bile relativno pozitivne u prošlosti. Jedina promjena ove godine u odnosu na prethodne je jedna vrlo specifična mana našeg bolida, a to su spori zavoji. Stoga, bit će iznenađenje ako uspijemo biti bolji od onoga što očekujemo. No ovo je posebna i vrlo jedinstvena staza.”

Charles Leclerc o šansama za ponavljanje prošlogodišnje pobjede

Kako je ovo sezona s jako puno rookie vozača, vrijedi istaknuti da će za šestoricu to biti prvi nastup u Monte Carlu s F1 bolidom, ali svi su u svojim karijerama iskusili vožnju po ulicama Kneževine i ostvarili neke dobre rezultate. Oliver Bearman prošle je sezone bio četvrti u utrci Formule 2, a Isack Hadjar je u istoj utrci osvojio drugo mjesto. Također 2024., ali u sprint utrci, do drugog je mjesta došao Gabriel Bortoleto, dok je Kimi Antonelli bio četvrti, a Franco Colapinto peti. Liam Lawson zadnji je put vozio u Monaku 2022. godine u Formuli 2, a najbolji rezultat na toj stazi mu je sedmo mjesto godinu ranije. Prigodno, možemo zaključiti ovu najavu utrke jednom anketom…

Note: There is a poll embedded within this post, please visit the site to participate in this post’s poll.

Objava Najava VN Monaka: Verstappen treći put, McLaren nakon 17 godina ili možda neko iznenađenje? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak