Vozačima Formule 1 godišnji odmor je gotov. Četiri su tjedna prošla od Velike nagrade Belgije, a sada je vrijeme za povratak utrkivanju. Odmah u belgijskom susjedstvu, na stazi Zandvoort u Nizozemskoj.

Tehnički gledano, u drugu polovicu Svjetskog prvenstva Formule 1 već smo zakoračili, budući da je prije ljetne stanke odrađeno 12 od ukupno 22 planirane utrke. Ipak, ta se ljetna stanka nekako smatra ‘polovicom’ prvenstva pa bismo u tom kontekstu mogli reći da drugi dio sezone počinje Velikom nagradom Nizozemske od 25. do 27. kolovoza.

Naša autorica Mia pripremila je određene zanimljivosti o Nizozemskoj, utrkivanju u toj zemlji i njihovim vozačima. Ako ste to slučajno propustili, pročitajte ovdje. Dakle, nizozemski Grand Prix ima bogatu tradiciju u Formuli 1, no ta je tradicija uglavnom vezana uz neka davna vremena. Zandvoort je u kalendaru F1 (s prekidima) bio od ’52 do ’85, a među velikanima tog vremena, s najviše se pobjeda može pohvaliti legendarni Britanac Jim Clark. On je osvojio četiri utrke u Nizozemskoj unutar samo pet godina (’63 – ’67). Po tri puta VN Nizozemske osvajali su Jackie Stewart i Niki Lauda. Što se pak konstruktora tiče, Ferrari ima osam pobjeda, a Lotus šest.

Moderna VN Nizozemske pojavila se prije samo dvije godine. Doživjela je, dakle, dva izdanja i oba je, na oduševljenje domaće publike, osvojio Max Verstappen u bolidu Red Bull Racinga.

Dvostruki svjetski prvak apsolutno je bio prvo ime prvog dijela ove sezone. Pobijedio je na čak deset utrka, a na ljetnu je stanku otišao s nevjerojatnim nizom od osam pobjeda. Ne treba posebno isticati da je njegova prednost u prvenstvu golema i da je osvajanje trećeg uzastopnog naslova prvaka samo pitanje vremena. Isto vrijedi i za Red Bull Racing u društvu konstruktora, budući da su i preostala dva trofeja pobjednika utrka otišla u isto jato, samo ih je osvojio Sergio Perez. Meksikanac je na odličan način otvorio prvenstvo, ali omjer bodova, 314 – 189 u korist Nizozemca, dovoljno govori o tome kakav je bio odnos snaga u svibnju, lipnju i srpnju.

Zanimljivu borbu za naslov prvaka ove godine gledati nećemo, to je jasno. Po svemu sudeći, zabava će biti u praćenju rušenja određenih rekorda. Verstappen je slavljem u Kanadi donio svojoj momčadi povijesnu 100. pobjedu u Formuli 1, dok je u Mađarskoj pao McLarenov rekord u broju uzastopnih F1 pobjeda (11) koji je stajao od 1988. godine.

Verstappena smo ove godine često gledali uzdignutih ruku (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Verstappen sada ima priliku ispisati povijest rušenjem rekorda po broju uzastopnih pobjeda jednog vozača. Sebastian Vettel drži taj rekord s devet uzastopnih trijumfa iz 2013. Verstappen bi trebao pobijediti u Nizozemskoj i Italiji da bi postavio novi rekord. Osim toga, mogao bi srušiti rekord u broju pobjeda unutar jedne sezone (lani 13), rekord u broju osvojenih bodova (lani 454), rekord u najvećoj bodovnoj prednosti u odnosu na viceprvaka (Vettel ispred Alonsa 155 bodova u 2013.) i rekord u broju uzastopnih plasmana na pobjedničko postolje. Verstappen je trenutačno na 13, a rekorder je Michael Schumacher s 19. Nijemac je jedini vozač koji je u jednoj sezoni bio na postolju na svim utrkama (17/17 u prvenstvu 2002.), a Max bi to također mogao postići, uz napomenu da se sada vozi više utrka nego u Schumacherovoj eri.

Red Bull je već najavio da se okreće razvoju bolida za sljedeću godinu, što nimalo ne čudi kad se uzme u obzir trenutna situacija u prvenstvu, ali i činjenica da momčad iz Milton Keynesa ima ograničenja u pogledu testiranja u zračnom tunelu te da mora pametno raspolagati svojim resursima. Hoće li to otvoriti mogućnost za poneku pobjedu pratećem društvu koje čine Mercedes, Aston Martin, Ferrari i McLaren – vidjet ćemo.

McLarenov CEO Zak Brown komentirao je nedavno da bi prvenstvo bilo otvoreno da Red Bull ima dva Pereza. Ima u tome nešto, kad se pogleda da su druga mjesta na utrkama ove sezone, osim Red Bullovaca, osvajali vozači čak četiriju ekipa. Sve te ekipe u drugi dio prvenstva ulaze sa sličnim ciljem – pokušati smanjiti zaostatak za najbržim bolidom i pokušati “ukrasti” neku pobjedu ako se pruži prilika. Mercedes, Aston Martin i Ferrari borit će se za drugo mjesto konstruktora, dok McLaren u tom pogledu ipak previše zaostaje zbog lošeg ulaska u sezonu.

Aston Martin u Nizozemsku dolazi s nadogradnjama podnice i još nekih aerodinamičkih dijelova na bolidu. Lošija vijest za ekipu iz Silverstonea su određeni zdravstveni problemi Lancea Strolla. Iz momčadi su u četvrtak poručili kako očekuju da će Kanađanin biti spreman za nastup, ali za svaki slučaj na stazi je rezervni vozač Stoffel Vandoorne.

Fernando Alonso još uvijek je najbolji od ostatka svijeta, prvi u poretku iza Red Bullovih asova, ali samo jedan bod ispred Lewisa Hamiltona

“Želimo biti u boljoj poziciji za iduću sezonu. Nije tajna da nam je ove godine nedostajalo konzistentnosti u bolidu te da je teško predvidjeti gdje će naš bolid biti dobar. Na to ćemo se fokusirati u drugom dijelu sezone. Razlike su male. Za pobijediti Mercedes, Aston Martin, sada i McLaren – treba desetinka sekunde. Trebamo se koncentrirati na sastavljanje dobrih trkaćih vikenda u cjelosti.”

Carlos Sainz, Ferrari

Inače, Ferrarijev Španjolac neće sudjelovati na prvom slobodnom treningu. Njegov će bolid voziti rezervni vozač Robert Shwarzman zbog obaveze korištenja rookie vozača na barem dva slobodna treninga u sezoni. U Ferrariju su odlučili da će prvi dio te obaveze odraditi na Zandvoortu.

Bit će zanimljivo pratiti kako će se razvijati stvari u Alpineu, nakon novih promjena u vodstvu momčadi. Francuska je ekipa sada ‘ni na nebu ni na zemlji’, s velikim bodovnim zaostatkom za probuđenim McLarenom, a sa značajnom prednošću u odnosu na preostale timove kojima predstoji žestoka borba za svaki bod i utješnu nagradu najboljeg među najlošijima. Williams i Haas imaju po 11, Alfa devet, a AlphaTauri samo tri boda. Iz tih ekipa pod posebnim će povećalom biti povratnik na grid Daniel Ricciardo.

“Definitivno ću ići utrku po utrku, ali želim se utrkivati ovdje još nekoliko godina. Prije šest mjeseci nisam znao, ali pri povratku – osjećao sam se kao prije deset godina, kao da opet imam onu mladenačku energiju i motivaciju. Ponovno se probudila ona sreća, ona ljubav. Stoga, plan je voziti još nekoliko godina.”

Daniel Ricciardo, AlphaTauri

Naravno, u drugom je dijelu sezone uvijek aktivna i tržnica, iako ove godine možda u nešto manjoj mjeri jer su mnoga mjesta za 2024. već rezervirana. Najnovija potvrda stigla je baš dan prije početka VN Nizozemske: Haas zadržava za iduću sezonu Magnussena i Hülkenberga. Čeka se još potpis novog ugovora između Mercedesa i Lewisa Hamiltona, a od aktualnih vozača za iduću sezonu još nisu potvrđeni Guanyu Zhou u Alfi, Logan Sargeant u Williamsu te vozački par AlphaTaurija, Tsunoda-Ricciardo.

“Bilo je to veoma jednosmjerno. Lijepo je raditi s iskusnim kolegom vozačem i postoje stvari koje mogu naučiti od njega kako bih poboljšao svoje nastupe. Dobar smo vozački tandem. Dobro radimo zajedno i respektiramo jedan drugoga.”

Kevin Magnussen o potpisu novog ugovora i suradnji s Hülkenbergom

A sad malo konkretnije o Nizozemskoj…

S obzirom na ishod utrka u prethodnim sezonama i prikazanu formu tijekom 2023., apsolutni favorit za pobjedu je Max Verstappen. Sve osim njegove treće pobjede na domaćoj stazi bilo bi jako veliko iznenađenje. Određeni optimizam može postojati i kod Mercedesovih vozača i navijača, budući da su Srebrne strijele imale drugo mjesto na VN Nizozemske 2021. i 2022. Ove godine će Zandvoort prvi put otvoriti drugi dio prvenstva, a kome će to ići u prilog – otkrit ćemo tijekom vikenda na stazi čiji je krug dugačak 4259 metara i koja ima 14 zavoja.

Još jedna karakteristika Zandvoorta su narančasto obojane tribine (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

Staza je to koja je vrlo zavojita, ali ujedno i vrlo brza, sa samo jednim dugačkim pravcem, startno-ciljnim, koji na svome isteku nudi i najbolju priliku za pretjecanje, na kočenju za prvi zavoj imena ‘Tarzan’. Staza ima uspona i nizbrdica, vijuga među pješčanim dinama, a iako spada u red tradicionalnih staza, popularna je među vozačima.

“Drugu polovicu sezone otvaramo jedinstvenom utrkom. Velika nagrada Nizozemske vozi se u Zandvoortu, na jednoj od najzahtjevnijih staza u kalendaru, koja se vratila u raspored Formule 1 prije tri godine na valu lokalne podrške Maxu Verstappenu, a on je svojim navijačima pružio par pobjeda.”

“Staza je vrlo zavojita i ima dva zavoja s nagibom – zavoje 3 i 14 koji, za usporedbu, imaju nagib strmiji od onoga na Indianapolisu. Opterećenje na gumama kod takvih zavoja je veće nego kod normalnih zavoja jer se vertikalne sile povećavaju s većim brzinama na nagibu. Ove godine donosimo po nazivu iste smjese guma kao 2022. – C1, C2 i C3, no aktualni C1 je zapravo nova smjesa ove godine, smještena između C2 i prošlogodišnje C1 gume, koja se sada zove C0.

Mario Isola, Pirellijev Motorsport Director

U pogledu strategija za utrku, na papiru je najbolji izbor strategija s dva zaustavljanja u boksu. Trebalo bi biti izvedivo odraditi utrku i sa samo jednim ulaskom u boks, uz dobro čuvanje guma. Inače, prošle godine su vozači većinom imali po tri promjene guma tijekom utrke, ali taj dodatni ulazak dogodio se prilikom perioda sigurnosnog automobila pred kraj utrke.

Ono što bi moglo začiniti vikend u Nizozemskoj su promjenjivi vremenski uvjeti. Tijekom ljetne stanke smo u našim tekstovima obrađivali problematiku kišnih utrka u modernoj Formuli 1, no nadajmo se da potencijalna kiša na Zandvoortu neće upropastiti vikend.

Šansa za padaline procjenjena je na 40 posto za sva tri dana. Dakle, pljuskovi su mogući u bilo kojem trenutku, a nije nemoguće da cijeli vikend prođe bez kiše, barem za vrijeme sesija. Najviša dnevna temperatura kretat će se oko 20 stupnjeva, tako da neće biti pretjerano vruće. U nedjelju bi moglo biti dosta vjetrovito.

Nadajmo se dobrom i zanimljivom povratničkom F1 vikendu, a raspored događanja provjerite u nastavku…

Objava Najava VN Nizozemske: Max na domaćem terenu pokušava izjednačiti Sebov rekord pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak