Siječanj je za svijet Formule 1 trebao biti miran mjesec u kojemu bi se uglavnom u tišini odrađivale završne pripreme za novu sezonu, no zahvaljujući onoj cirkusantskoj završnici prošle sezone i tradicionalnoj inertnosti tijela Svjetske automobilističke federacije, još se vuku repovi iz 2021. godine. Repovi koji bi, prema izvještajima nekih utjecajnih britanskih medija, doista mogli odrediti hoće li sedmerostruki prvak svijeta nastaviti s natjecanjem u Formuli 1.

Prošlo je mjesec dana od Velike nagrade Abu Dhabija, posljednje utrke Svjetskog prvenstva Formule 1 u prošloj godini i utrke koja je imala izrazito kontroverznu završnicu. Nakon što je Lewis Hamilton vodio od samog početka i bio na pragu osvajanja svoje osme titule, pet krugova prije kraja na stazu je poslan Safety Car zbog nesreće Nicholasa Latifija. Hamilton je nastavio voziti iza SC-a, a njegov glavni suparnik Max Verstappen otišao je u boks po nove gume i onda izašao iza Hamiltona i još pet bolida koji su zaostajali za cijeli krug.

Onda je krenuo show u kojem se direktor utrke Michael Masi sasvim pogubio. Prvo je rekao da će se zaostali vozači moći vratiti u isti krug, onda je rekao da ipak neće, da bi ih na kraju ipak pustio, ali samo tih pet između dvojice kandidata za naslov i to neposredno prije restarta utrke. Ostao je jedan krug, Verstappen je na svježim gumama lako prošao pored Hamiltona i osvojio svoj prvi naslov prvaka, a u Mercedesu je zavladala nevjerica, pomiješana s bijesom i osjećajem nepravde.

Nakon utrke, vodstvo Mercedesa uložilo je protest, pozivajući se na članke pravilnika koji se tiču perioda sigurnosnog automobila, a kojih se prema njihovom stajalištu Michael Masi nije držao. Suci su taj protest odbili, a Mercedes, iako je imao pravo na žalbu, kasnije je od iste ipak odustao. Svojevrsni revolt iskazao je nedolaskom Lewisa Hamiltona i Tota Wolffa na FIA-inu gala večeru u Parizu.

U istom tom tjednu u glavnom gradu Francuske održani su izbori za novog predsjednika Svjetske automobilističke federacije, a za nasljednika Jeana Todta izabran je Mohammed Ben Sulayem iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, koji se odmah po inauguraciji založio za istragu cijele te ‘abudhabijevske’ farse. Treba istaknuti da je proces revizije inicirao još njegov prethodnik, što mu je bio i jedan od posljednjih poteza na predsjedničkoj funkciji. Najavljena je detaljna analiza tih događaja, a kako to obično biva, kao cilj je postavljeno učenje na navedenom primjeru da se slične stvari ne bi ponavljale u budućnosti.

Novi predsjednik je sa sobom možda donio neke nove vjetrove u FIA-u, no već ovaj slučaj otkriva kako se tu radi i koliko problema ima. Dakle, mjesec dana kasnije, objavljuje se sljedeće priopćenje:

“Predsjednik FIA-e pokrenuo je konzultacije sa svim F1 timovima o raznim pitanjima, uključujući i ovo. Ishod detaljne analize bit će predstavljen komisiji Formule 1 u veljači, a konačne odluke bit će objavljene na Svjetskom vijeću motorsporta u Bahreinu 18. ožujka.”

“Mohammed Bin Sulayem zatražio je od glavnog tajnika i nedavno imenovanog direktora trkaćih jednosjeda, Petera Bayera, prijedloge za reviziju i optimizaciju organizacije FIA-ine strukture Formule 1 za sezonu 2022”, stoji u priopćenju.

Mislim da je sasvim logično zapitati se: Zašto pobogu to toliko traje? Što su radili ovih mjesec dana, zašto im treba još skoro mjesec za prezentaciju toga F1 komisiji, da bi odluke bile objavljene 18. ožujka!? Treba li reći, to je dan izlaska novih F1 bolida na prve slobodne treninge u Bahreinu. Od kraja prošle pa do početka nove sezone puna su tri mjeseca, a jednoj takvoj “moćnoj” organizaciji treba baš od prvog pa do posljednjeg dana stanke za analizu jednog slučaja… U odnosu na ovo, i hrvatska birokracija djeluje prilično učinkovito.

Što bi tek bilo da se Ben Sulayem nije “osobno uključio u rješavanje slučaja” i naglasio “da želi da se to odradi kako treba i što je brže moguće”. Jasno, iz FIA-e naglašavaju da proces mora biti temeljit, objektivan i transparentan.

Pojavivši se na otvaranju Dakar Rallyja u Saudijskoj Arabiji, Ben Sulayem je dao jednu značajnu izjavu: “Integritet FIA-e moj je posao i moja je dužnost čuvati ga, ali to ne znači da ne trebamo proučavati naša pravila. Ako postoji prostor da ih unaprijedimo, učinit ćemo to. Rekao sam i na prvoj konferenciji za medije, nije to Knjiga Božja. Pravilnike su napisali ljudi, a ljudi ih mogu poboljšati i mijenjati.

Ono što je donekle pozitivno, iz krovne su automobilističke federacije barem priznali da je onakva završnica bacila mrlju na Svjetsko prvenstvo, no nisu propustili istaknuti da je cijela hajka jednim dijelom nastala zbog nerazumijevanja cijele situacije od strane fanova, pa čak i timova i vozača.

Inače, u FIA-i je nakon izbora glavni čovjek za utrke jednosjeda postao dosadašnji glavni tajnik za motorsport, Peter Bayer, tako da se od njega očekuju rezultati ove istrage. Njega je prozvao i Toto Wolff u svom obraćanju javnosti prošlog mjeseca, kad je rekao da je dobio određena uvjerenja kako će nakon onakvog Abu Dhabija doći do promjena.

Jedna velika promjena o kojoj se puno govori je funkcija direktora F1 utrka. Michael Masi radi na toj dužnosti od početka 2019. i iznenadne smrti Charlieja Whitinga, a nije Abu Dhabi jedina mrlja u njegovom životopisu. Cijeli je tu niz situacija u kojima je pokazao poprilično nesnalaženje, a po mnogima i donosio pogrešne odluke. Iz prošle sezone dovoljno se prisjetiti sramotne nedjelje na stazi Spa-Francorchamps ili onog njegovog cjenkanja “kao na placu” u Saudijskoj Arabiji.

Može li nakon svega Michael Masi nastaviti s radom kao direktor F1 utrka?

Povjerenje timova u Australca definitivno je poljuljano i zapravo djeluje nezamislivo da bi on mogao/trebao nastaviti raditi kao direktor utrka. Nakon svega što se događalo krajem 2021., Masi je u potpunosti izgubio integritet. Autoritet nikad nije niti nametnuo, rekao bih. Jasno, drugi je problem koga postaviti na njegovo mjesto. Na tu temu, Martin Brundle kaže “pazite što si želite”.

“Kime bi ga zamijenili? Ono što s apsolutnom sigurnošću znam, zamjena Michaela Masija neće riješiti problem. Prevelik je to posao za jednu osobu, u sezoni s 23 utrke, a taj broj samo može rasti”, kaže Brundle pa dodaje: “On bi mogao biti žrtveno janje. Ono što je stvarno važno ovdje je da se sve ovo ne pomete pod tepih. Moramo razumjeti što se dogodilo i zašto se neće ponoviti. Moramo ponovno uvjeriti navijače da je ono što vide stvarno, iskreno i da koriste svoje slobodno vrijeme kako bi gledali jedno pravo natjecanje.”

Još jedan od bivših vozača, Johnny Herbert, sličnog je stava: “Na poziciji koju on drži, morate imati povjerenje. Mislim da je to povjerenje u potpunosti isparilo. Problem je s kime ćete ga zamijeniti jer iskustvo je vrlo, vrlo važno za onoga tko dođe na tu poziciju. Michael je imao veliku sreću da je radio pod Charliejem Whitingom i naučio puno dobrih stvari u tom pogledu. Imamo li nekoga tko iskače u prvi plan kao zamjena za njega? Ne, to je prava zagonetka.”

Možda se prema nekim napisima pogrešno shvatilo da u novoj kadrovskoj križaljci FIA-e nema mjesta za Masija ili Nikolasa Tombazisa. Oni su i dalje na svojim funkcijama (Tombazis kao glavni čovjek za tehnička pitanja u utrkama bolida jednosjeda), ali sada imaju novog čovjeka kojem odgovaraju, a to je spomenuti Bayer. I još treba naglasiti da je to dogovoreno prije utrke u Abu Dhabiju, a nije posljedica onoga što se tamo dogodilo.

Pojavila se čak priča u jednom dijelu medija da je Mercedes odustao od žalbe, uvjetujući smjenu Masija i još nekih visokorangiranih dužnosnika FIA-e. Naravno, nema nikakve službene potvrde takvog dogovora.

Ono što u Mercedesu ne skrivaju – veliko razočaranje raspletom prošle sezone, kao i osjećaj da je Hamiltonu titula “ukradena”. Zbog toga zahtijevaju već spomenutu detaljnu reviziju i nakon toga reakciju Svjetske automobilističke federacije.

Je li uistinu moguć Hamiltonov odlazak iz Formule 1?

Dok je Wolff kiptio od bijesa u Abu Dhabiju i “lupao na vrata” sudačkih prostorija, Hamilton je poraz ponio gospodski. Čestitao je Verstappenu na naslovu prvaka i ponio se doista korektno u svakom pogledu. Nakon toga odradio je još završni posjet Mercedesovoj tvornici i kakvu – takvu proslavu konstruktorskog naslova, koji je ipak nekako ostao u sjeni, a onda se sasvim povukao u izolaciju. Nema nikakvih aktivnosti na društvenim mrežama, niti javnih pojavljivanja, a brzo su počele priče kako razmišlja o povlačenju iz Formule 1.

Hamilton čestita Verstappenu nakon VN Abu Dhabija (Photo by Lars Baron/Getty Images)

Takva nagađanja potpalio je Wolff izjavom da se nada da Lewis nije previše razočaran da bi nastavio voziti u Formuli 1. U početku se sve činilo kao pretjerano dramatiziranje, no što više vremena prolazi, kao da i rastu sumnje u nastavak karijere sedmerostrukog prvaka.

Kako prenosi britanski Sky Sports, Hamiltonova budućnost u Formuli 1 još uvijek nije jasna, a jednim dijelom ovisi o ishodu FIA-ine istrage događaja na VN Abu Dhabija. Ako je tome doista tako, postoji jedan veliki problem. FIA će rezultate svoje istrage objaviti 18. ožujka, a predsezonska testiranja trebaju početi 23. veljače. Dakle, Lewis svoju odluku jednostavno mora donijeti ranije. Ponavljam, ako je odluka uopće upitna. Osobno, ne vjerujem da stvarno pomišlja o povlačenju, no opet ništa nije sigurno dok se Hamilton javno ne izjasni o svom statusu.

Predsjednik FIA-e na temu Hamiltonova odlaska: “Ne mislim da će otići. Je li Lewis objavio da se neće utrkivati? Nije. Kad ste vozač, onda se izjasnite, a ne puštate da glasine govore umjesto vas. Uvjeren sam da će se Lewis vratiti. On je važan dio motorsporta i Formule 1, naravno, a nova era može povećati broj njegovih pobjeda i postignuća. Tu je i Verstappen. Vrlo sam siguran u to da ćemo gledati vrlo izazovnu sezonu Formule 1.”

Tko su potencijalne zamjene za Hamiltona?

Ako najtrofejniji F1 vozač stvarno još uvijek nije odlučio hoće li voziti u 2022. godini, time stavlja svoju momčad u vrlo nezgodan položaj. Sve su vozačke postave za iduću F1 sezonu formirane i potvrđene, tako da Mercedes baš ne bi imao puno manevarskog prostora pri traženju zamjene za Hamiltona, u slučaju da se on odluči povući.

Bila bi to situacija dosta slična onoj kad je Nico Rosberg kao grom iz vedra neba objavio svoje povlačenje, a Mercedes reagirao dovođenjem Valtterija Bottasa iz Mercedesa. Finac je nedavno baš otišao u Alfa Romeo, a na njegovo mjesto (opet iz Williamsa) stigao je mladi George Russell.

Jasno, u bespućima interneta sada se kreiraju različiti scenariji. Prema jednom, Mercedes bi mogao odigrati na sigurno pa pokušati vratiti Bottasa u momčad, no to bi vjerojatno dosta koštalo jer je Valtteri s Alfom potpisao višegodišnji ugovor i sigurno se švicarskoj momčadi takav preokret ne bi dopao.

Kao opcije se spominju Nyck de Vries i Stoffel Vandoorne, obojica Mercedesovi vozači u Formuli E. De Vries, inače aktualni prvak Formule E, već se spominjao kao mogući novi vozač u Formuli 1, najviše prošle godine u kontekstu Williamsa, no mjesto je ipak dobio Alex Albon. Vandoorne je ranije vozio za McLaren, Mercedesov je rezervni vozač zadnjih godina, no nekako je teško vjerovati da bi on bio ‘taj’.

Dobro zvuči priča da bi Mercedes probao vratiti Estebana Ocona, svog bivšeg vozača koji je sad u Alpineu, a francuska momčad ionako ima na čekanju F2 prvaka Oscara Piastrija. Zanimljiva teorija – Mercedes uzima sve boljeg Pierrea Gaslyja iz AlphaTaurija, budući da ga Red Bull očito baš ne doživljava kao ozbiljnog kandidata za mjesto Verstappenovog momčadskog kolege. Lando Norris koji bi s Russellom činio mladi i potentni britanski vozački par, Nico Hülkenberg kao super zamjena… no, da sad ne idemo previše u širinu s tim idejama. One zasad ionako nemaju neko uporište.

Na VN Rusije 2021. Hamilton je proslavio svoju 100. F1 pobjedu (Photo: Steve Etherington)

Lewis Hamilton postigao je jako puno u Formuli 1, no ostao je taj jedan cilj do čijeg ga je ostvarenja dijelilo pet krugova na stazi Yas Marina. Osmim naslovom prvaka svijeta ostvario bi nešto što nikome do sada nije uspjelo, a usprkos toj gorčini iz Abu Dhabija, nekako više vjerujem da mu je to dodatna motivacija i da mu se budi želja pokazati u novoj sezoni svima kako bi stvari trebale stajati, nego da stvarno razmišlja o odlasku. Mišljenja sam da se ta prijetnja njegovim odlaskom više koristi u političke svrhe, no vrijeme će pokazati.

Nećemo čekati dugo. Do početka testiranja ostalo je malo više od mjesec dana, a uskoro će i prva predstavljanja bolida. Sreća pa se očito lakše i brže može odraditi kompletne pripreme između dvije sezone, nego proanalizirati jednu spornu situaciju. Da se pita FIA-ine stručnjake, sezona 2022. počela bi vjerojatno za dvije-tri godine.

Objava Ovisi li doista nastavak Hamiltonove F1 karijere o rezultatima FIA-ine istrage? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak