U ovoj kratkoj analizi slijedi pregled nekih bolida vezanih uz Mercedesov pogon, dakle momčadi Mercedes, Aston Martin i Williams, a McLaren će radi većeg značaja od potonjeg dvojca po običaju već biti ‘strpan’ s Alpineom.
Najviše se naravno očekuje od “matične” momčadi, koji bi možda mogla imati problema s Aston Martinom. Williams definitivno više neće biti na začelju poretka.
Mercedes-AMG F1 W15 E PERFORMANCE
U Brackleyu su krajem prošle sezone obećali promijeniti svaku komponentu tadašnjeg bolida za potrebe ovogodišnjeg W15. Prošla godina je još uvijek na neki način imala repove zero-pod dizajna, a najglasnija pobuna vozačkog dvojca odnosila se na vozačku poziciju koja je bila previše naprijed u odnosu na konkurenciju.
Taj problem je prema riječima vozača sada riješen, te cijela momčad napokon djeluje zadovoljnije u odnosu na prošlogodišnja testiranja. Njihov W15 imao je praktički glavni trik na proteklim testiranjima, tj. element na prednjem krilu koji je izazvao dosta pažnje.
Radi se o tankom komadu najvišeg elementa prednjeg krila koji se duljim razmatranjem čini kao da je obična žica. Iako se to na prvu upravo radi nespretnog oblika čini nepotrebnim, taj komadić je nužno potreban kako bi se zadovoljila legalnost prednjeg krila pošto taj vodoravni element mora biti spojen s nosom bolida.
Naravno, odmah se alarmiralo oko legalnosti ovakvog rješenja, ali forma je zadovoljena i Mercedes može nastaviti s željenim protokom zraka kroz prednji ovjes prema bočnim dijelovima podnice bolida. Upravo je i prednji ovjes bio interesantan na proteklim testiranjima.
Usred testiranja u momčadi su odlučili značajno spustiti ili ponovo podignuti jednu od glavnih struktura prednjeg ovjesa (wishbone) kako bi testirali postavke anti-dive sustava koji donosi mnogo prednosti u trenutnoj eri bolida s efektom tla.
Optimalno podešen prednji ovjes s navedenim sustavom sprječava struganje bolida po asfaltu staze, što naravno donosi daljnju stabilnost pri kretanju bolida kroz zavoj. No, ostaje za vidjeti koji će točno vertikalni pomak spomenutog elementa momčad koristiti tijekom sezone.
Bočni usisi za sada su zanimljivog, skoro trokutastog oblika, reklo bi se nešto poput spoja okomitog i vertikalnog viđenog na RB20. Donji dio tog otvora se pruža prema naprijed, a ispod usisa nalazi se po uzoru na Red Bull prilično velik “tunel” za strujanje zraka po podnici bolida prema stražnjem kraju bolida.
Rubovi podnice su za sada bili slični rješenjima viđenim na W14 s kraja prošle sezone. Ovdje će svakako biti još razvoja tijekom sezone. Nježan pad “tobogana” je također viđen na specifikaciji W14 s kraja 2023., iako ove godine ima modifikacija kako bi strujanje zraka bolje odgovaralo novom okruženju. To uključuje i novi dizajn izbočenja poklopca motora, koji više ne sadrži duboki žlijeb kao njegov prethodnik (i RB20 trenutno).
Straga je najveća novost prijelaz rasporeda ovjesa s pull-rod konfiguracije na push-rod. Gornji pokrov bolida iz ovog kuta izgleda dosta masivno, te ostaje dojam da bi se ovdje možda neke linije mogle još suziti.
Stražnje krilo je za sada viđeno u više verzija koje će inženjeri koristiti zavisno o zahtjevima staze tijekom sezone. Za sada su poznate verzije sa samog predstavljanja bolida, inicijalne vožnje na Silverstoneu (slično prošlogodišnjem W14) kao i s proteklog testiranja.
Nakon testiranja, ostavlja se dojam da momčad napokon zna kako usmjeriti razvoj bolida. No, radi nekih ideja ima možda malo i previše prostora za manevar što bi moglo rezultirati nedostatkom vremena i kilometara za potrebno testiranje mnogo različitih postavki bolida.
ASTON MARTIN ARAMCO F1 AMR24
Fernando Alonso je nakon testiranja izjavio kako je novi bolid Aston Martina solidno odrađena evolucija prošlogodišnjeg bolida, te da je brzina u utrci prilično zadovoljavajuća.
Prednje krilo prati trenutni trend nešto blažih vodoravnih elemenata, a nos završava na drugoj “stepenici” krila. Dakle, nešto kraće od RB20. Push-rod konfiguracija prednjeg ovjesa ima jedan zanimljiv detalj, a to je lagano svinuta gornja vilica. Razlozi za to su vrlo vjerojatno aerodinamičke prirode, nego neki konkretniji oko ponašanja bolida.
Retrovizori poput Ferrarijevih, a u velikoj suprotnosti od VCARB 01, nemaju nikakve posebne aero elemente koji bi pomogli bi strujanju zraka, ali mogu se očekivati varijacije tijekom sezone.
Glavni bočni usis je na neki način obrnuto okrenut u odnosu na RB20. Donja strana je prilično izdužena prema naprijed, a zanimljiv detalj je i oštrokutni izrez na rubu otvora (lijevo gore od BOSS logoa). I ovdje su inženjeri pomicanjem tog otvora što je više moguće nastojali napraviti što veći i čišći prostor ispod glavnog bočnog elementa bolida. Sukladno tome, i gornji elementi podnice su također dosta spušteni u odnosu na prethodna dva bolida.
Kontura donjeg dijela bokova odrezana je agresivno prema podnici bolida, a prije samog dolaska strujanja zraka do stražnjeg dijela bolida, slijedi još jedan mali uspon kod slova ‘o’ kod glavnog Aramco logoa. Ovakva ideja je bilo prvo primijenjena na prošlogodišnjem Mercedesovom W14 bolidu.
Tobogan na glavnom bočnom elementu se čini nešto širi na početku (odmah bočno kraj glave vozača) u odnosu na ostatak grida, a sam tijek prelaska prema stražnjem dijelu bolida za sada nema nekakvih posebnosti. Glavni gornji pokrov bolida za sada nije nešto drugačiji od prošlogodišnjeg AMR23.
Stražnji ovjes je sada naravno u push-rod konfiguraciji, a to je zajedno s mjenjačkom kutijom dostavljeno iz Mercedesa. Kućište mjenjačke kutije je eventualno nešto kompaktnijeg dizajna s ciljem maksimalno mogućeg indirektnog pomicanja položaja vozača prema stražnjem dijelu bolida.
Momčad iz Silverstonea je prošle godine muku mučila s krajnjom brzinom bolida, a za poboljšanje iste inženjeri bi trebali poraditi na aerodinamičkim značajkama same podnice bolida, kako bi se donekle rasteretili glavni i vidljivi aero elementi na gornjoj strani bolida. Ovo je ujedno i prvi bolid iz nove moderne tvornice, te momčad sada više nema baš izlika za nedostatke u razvoju bolida.
WILLIAMS F1 FW46
Momčad iz Grovea odlučila je u nekim elementima razvoja odstupiti iz smjera “sestrinskih” Mercedesa i Aston Martina, ali najbitnije je nastaviti rast s kraja prošle sezone.
I FW46 ima širi, ravniji izgled nosa u cjelini, dok vrh ima četvrtasti dio “brade” koji je uži od glavnog dijela. Početak nosa jest na drugom elementu prednjeg krila, poput Aston Martina i Mercedesa. Prednje krilo nastavlja pratiti razvoj iz 2023., a i ova konfiguracija se čini nešto agresivnija od do sad viđenog na ostatku grida.
Što se tiče glavnih bočnih elemenata, Williams je također slijedio trend koji se proširio na gotovo cijeli grid, a koji je naravno započeo Red Bull. Kao i kod Aston Martina, nastoji se što agresivnijim rezom/završetkom prema podnici na prednjem dijelu bokova povećati čisti prostor za strujanje zraka.
To donosi na neki način zaštitu od turbulencija koju stvara prednji ovjes s kotačima. Zanimljiv detalj jesu još otvori na gornjem dijelu bokova pri samom dnu tobogana.
Stražnje krilo također u skladu ovogodišnjeg trenda, započetog doduše još sredinom prošle sezone, ima agresivnim rezom odvojen gornji element od glavne bočne strukture krila koja je zadržala zakrivljenu liniju za outwash efekt.
Stražnji ovjes na FW46 bio je jedna od glavnih tema razgovora unutar ove “grupacije” bolida. Naime, Mercedes i Aston Martin krenuli su stopama Red Bulla s push-rod konfiguracijom stražnjeg ovjesa i dok se isto očekivalo od Williamsa, momčad je ipak ostala na pull-rod konfiguraciji.
Momčad se prilično mučila na prvom danu testiranja, ali na kraju je to izgledalo urednije u odnosu na prošlu godinu. I da, vozači napokon imaju volan s ugrađenim monitorom:
Objava Tehnička analiza bolida 2024. – Mercedesov aero napokon posložen? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Vukajlovic