Datum je 2. prosinca 2016. Nico Rosberg je na opće iznenađenje objavio da odlazi u mirovinu samo pet dana nakon osvajanja prvog naslova prvaka svijeta i da je to gotova priča. Toto Wolff, Niki Lauda i ostatak društva u Mercedesu morali su se baciti u potragu za novim vozačem.

U tom trenutku Mercedes je treću sezonu zaredom uvjerljivo osvojio oba naslova pa je prazan kokpit bio privlačan većini, ako ne i svakome. Opcija je, također, bilo napretek, ali koliko god dobro zvučalo voziti najbrži bolid postojala je velika vjerojatnost da će taj vozač imati ulogu ‘drugog vozača’ iza Lewisa Hamiltona.

U tom trenutku Mercedes je imao Hamiltona pod dugogodišnjim ugovorom vrijednim otprilike 25-30 milijuna eura i u najboljim vozačkim godinama i bilo bi potpuno nelogično dovesti još jednu zvijezdu sličnog kalibra. Također, odluka da potpišu mladog i neiskusnog vozača isto ne bi imala previše logike jer je pitanje koliko bi mladi vozač pomogao momčadi u borbi za oba naslova. Jedina preostala solucija bila je dobar vozač koji ima nekoliko godina iskustva utrkivanja u F1, koji je osvajao naslove u mlađim kategorijama, koji je timski igrač i pomoći će momčadi u osvajanju oba naslova. Neki od kandidata koji su se spominjali bili su vezani ugovorima za druge momčadi (Vettel, Hülkenberg), njihovi juniori (Wehrlein, Ocon) su bili preneiskusni, a bivši Hamiltonovi timski kolege (Alonso, Button) teško da bi se zadovoljili ulogom drugog vozača. I tako je odluka pala na Finca Valtterija Bottasa koji je vozio jako dobro za Williams. Njegov menadžer bio je upravo Toto Wolff koji se naravno povukao s pozicije Bottasova menadžera nakon potpisa s Mercedesom.

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain – Monday 22 February 2016.
Valtteri Bottas, Williams FW38 Mercedes (World Copyright: Steven Tee/Williams F1)

Kratka biografija

Valtteri Viktor Bottas rođen je 28. kolovoza 1989. godine u Nastoli, Finska. Obrazovao se u Heinoli, a kratko je i služio u vojsci što je obavezno za odrasle u Finskoj. Od malih nogu volio je utrkivanje i sa šest godina počeo voziti karting na finskim cestama prekrivenim ledom i snijegom za koje je rekao: „ako možeš voziti na njima, onda možeš voziti bilo gdje“. Naslove je osvajao i u kartingu, ali i kasnije. Jedini je vozač koji je dvije godine uzastopce osvojio Formulu 3 Masters, a nakon toga je bio prvak GP3 serije. Od 2013. do 2016. vozio je za Williams, a od iduće sezone vozit će za Alfa Romeo.

Priliku nije dobio nezasluženo ili samo zato što mu je Toto Wolff bio menadžer. Bottas je pokazao dobre vožnje i zajedno s Massom u Williamsu konkurirao Mercedesima u određenim vikendima kroz tri sezone dominacije njemačke momčadi prije prelaska u njihove redove. Uz pet momčadskih naslova, Bottas je ostvario “samo” dva druga mjesta u poretku vozača što sigurno nije zadovoljavajuće s obzirom na to da je u rukama imao najbrži bolid. Također, ostvario je 10 pobjeda, 58 podija, 20 pole positiona i 18 najbržih krugova te 1327 bodova.

Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Australian GP 2017. Valtteri Bottas

Vrijeme u Mercedesu

Više je razloga za Bottasovo neplodonosno razdoblje u najdominantnijoj momčadi F1, a glavni razlog je uloga ‘drugog vozača’ koja mu je bila namijenjena i prije nego što je potpisao ugovor s Mercedesom. Iz već spomenutog razloga Hamilton je imao gotovo pa zacementirano mjesto ‘prvog vozača’ i jedini način da momčad obrne uloge je veliko neimanje sreće ‘prvog vozača’, a svjedoci smo da je božica Fortuna gotovo u stopu pratila Hamiltona. Čak i kada nije bila na njegovoj strani, Rosberg je jedvice osvojio naslov.

To je dokaz kakvog je vozača Bottas morao pobijediti da bi došao do naslova. Nažalost po njega nije uspio, ali je svoju momčadsku dužnost odradio korektno. Koliko je bolje mogao, teško je reći jer je momčad od njega nemali broj puta tražila da ostane dulje na stazi i u dvoboju za poziciju usporava Hamiltonove konkurente za naslov čime je njegova utrka bila kompromitirana. Ironično je to što je upravo Bottas imao bolid s najviše izgleda da se bori s timskom kolegom za naslov. Osim taktičkih odluka momčadi da dulje ostane na stazi, nerijetke su bile odluke da propusti Hamiltona i ne bori se s njim za poziciju čime mu se jasno daje do znanja da je ‘broj dva’ što psihološki utječe na vozača bez obzira koliko on mentalno bio jak.

Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Russian GP 2018. Lewis Hamilton, Valtteri Bottas

Sve su to faktori na koje Bottas nije mogao utjecati, a smanjivali su mu šanse da dođe u priliku boriti se za naslov. Doduše, nisu ga sputavale samo momčadske odredbe, sjajni timski kolega, uloga ‘drugog vozača’ i (ne)sreća. Imao je Bottas i vlastitih ‘mušica’. One su se najviše ogledale u praćenju bolida ispred i približavanju. Nije mali broj puta Bottas zaglavio iza vozača u sporijem bolidu i gubio puno vremena kako bi mu se uopće približio na ispod jedne sekunde da bi mogao koristiti DRS i tako pokušao proći naprijed. Isti problem se javljao na nekim utrkama prilikom prestizanja vozača za puni krug. Žalio se Bottas preko tim radija svojem inženjeru da bi mu se bolid ispred njega trebao maknuti, ali Bottas nije bio dovoljno blizu da se vozaču zaostalom za puni krug maše plavim zastavama i da ga propusti.

Također, pitanje je koliko je Bottas bio (ne)zainteresiran kada bi pao u poretku, bilo to zbog loših kvalifikacija, pada na početku utrke zbog lošeg starta ili zbog momčadskih odredbi da ostane dulje na stazi. Ogromna je razlika u pristupu takvoj situaciji između Bottasa i Hamiltona. Dovoljno se sjetiti što je Hamilton napravio na VN Brazila, dok je Bottas u sličnim i u čak ne tako lošim situacijama kao što je bila ta, izgledao potpuno nezainteresirano za proboj prema naprijed. Ulogu u tome je sigurno imao i njegov problem približavanja bolidu ispred. S druge strane u netom završenoj sezoni, Red Bull je imao Sergia Pereza koji je nekoliko puta pokazao da mu je forte probijanje prema naprijed i zato su uspjeli izazvati Mercedes za oba naslova, jedan su im uzeli.

Bottas i Hamilton, 2021 French Grand Prix (Foto: Steve Etherington)

Istina je da je Bottas podbacio u završnom vikendu prošle sezone kada ga je momčad najviše trebala za vrijeme njegovog boravka u Mercedesu. Red Bull je imao oba svoja vozača iza Hamiltona i imali su prednost s taktičke strane koju su iskoristili kada je Perez omogućio Verstappenu da nadoknadi sedam sekundi zaostatka u krug i pol. Bottas je već tada možda ‘glavom’ bio u Alfi za koju je potpisao, ali ne može mu se ništa prigovoriti zbog toga koliko je “služio” Mercedesu i Hamiltonu, pa čak i onda kada za to nije bilo potrebe. Nećemo nikada znati, ali čini se da njegovo mišljenje nije imalo veliki utjecaj u njemačkoj momčadi. Dobar primjer za to je VN Francuske kada je Verstappen prestigao Hamiltona na starijim gumama, a Perez Bottasa. Preko tim radija se Bottas prilično ljuto žalio kako ga nitko ne sluša kada je govorio da neće uspjeti strategija jednog ulaska u boks. Takvog Bottasa nismo imali prilike vidjeti za vrijeme njegovog boravka u Mercedesu.

Njegovih pet godina u Mercedesu bilo je prilično uspješno s momčadskog stajališta. Dobili su točno onakvog vozača kakvog su htjeli, odnosno kakav je Mercedesu i Hamiltonu bio potreban nakon Rosbergovog umirovljenja. U njemačkoj momčadi nemaju za čime žaliti, postali su najdominantnija momčad s osam uzastopnih konstruktorskih naslova, a svoj obol dao je i Bottas te mu jedino mogu zahvaliti za pet godina koje im je posvetio. S vozačkog stajališta, Bottas ne može biti zadovoljan jer nije osvojio naslov, niti je bio u prilici za njega se boriti, a statistika u usporedbi s momčadskim kolegom izgleda prilično loše. Bottas je u pet godina ostvario 10 pobjeda dok je Hamilton u tri od pet sezona imao više pobjeda nego Bottas u pet sezona zajedno. Ništa puno bolja situacija nije u ostalim statističkim pokazateljima i to je ono za čime Finac može žaliti. Imao je na raspolaganju jedan od najboljih bolida u povijesti, a statistika kaže da u nekim segmentima (pobjede i pole positioni) nije bio bolji ni od Rosberga u prve tri sezone dominacije Mercedesa. U najbržim krugovima, podijima i bodovima Rosberg ne zaostaje previše, a odvozio je dvije sezone manje u tom moćnom Mercedesu (vozio je za njih inače sedam godina).

Usporedba s ostalim velikanima

Iako Bottas nije osvojio naslov za vrijeme boravka u Mercedesu, a statistika s momčadskim kolegom i svojim prethodnikom nije pretjerano bajna, svejedno je ostvario dobre rezultate u usporedbi s ostalim velikanima i legendama ovog sporta gledajući samo tih pet godina njegove karijere. Bottas je osvojio 1327 bodova čime se nalazi na 20. mjestu, tik iza velikog Nikija Laude, a ispred Jackieja Stewarta, Damona Hilla i mnogih drugih koji su osvojili naslov prvaka. S 10 pobjeda nalazi se na 35. mjestu ljestvice ispred osvajača naslova kao što su John Surtees, Giuseppe Farina, Keke Rosberg i drugi. Puno bolje plasiran je u kategoriji pole positiona (15. mjesto) gdje je iza sebe ostavio mnoge veličine kao što su Stewart, Moss, Ascari itd. Ostvarenih 58 podija stavlja ga na 13. mjesto ispred već spomenutih velikana, a iza njega su i Fangio, Clark, Fittipaldi i ostali. 18 najbržih krugova ga stavlja na 19. mjesto svih vremena iza Senne (19, toliko ima i Bottas kada se uračuna jedan ostvaren za Williams). Također, ostvario je čak 48 drugih i trećih mjesta što ga svrstava na visoko 9. mjesto, samo su Barrichello i Coulthard, od vozača bez naslova, ispred njega.

Valtteri Bottas, 2020 Emilia Romagna Grand Prix (Foto: Steve Etherington)

Ova usporedba je samo pokazatelj koliko dobar i moćan bolid je Valtteri imao u rukama jer je za samo pet godina nadmašio mnoge velikane, uzimajući u obzir njihove cijele karijere, ovog sporta u raznim statističkim pokazateljima osim u jednom, onom najvažnijem po kojem se ‘šoferi’ pamte. Do naslova nije uspio stići, ali će u povijesti ostati upamćen kao dio momčadi koja je osvojila rekordnih osam uzastopnih naslova.

Dojam i budućnost

Kao što sam već spomenuo, priliku nije dobio nezasluženo, ali ostaje upitnik koliko je Bottas mogao više napraviti, da se mogao boriti s Hamiltonom umjesto da mu je otpočetka bila dodijeljena etiketa ‘drugog vozača’. Dojam koji je Finac ostavio je da se radi o vrlo dobrom vozaču, koji se ističe iz gomile prosječnih, ali ipak ne o vozaču koji može otići do kraja i biti prvak. Kao što je bio slučaj s njegovim idolom i sunarodnjakom Hakkinenom te još jednim Fincem, Raikkonenom. Možda će mu odlazak u Alfu više odgovarati, neće imati pritisak da svaku utrku mora biti u/na vrhu i bit će iskusniji vozač u momčadi pa će njegova riječ imati puno veći značaj i utjecaj. Također, više će do izražaja doći njegovo vozačko znanje i umijeće jer će on biti taj od kojeg se očekuje veći doprinos i da bude mentor mladom kolegi. Teško je išta prognozirati za iduću sezonu, ali ako mu Alfa podari bolid sposoban boriti se u sredini poretka, mislim da ćemo vidjeti puno boljeg Bottasa.

Objava Valtteri Bottas: U pravo vrijeme u krivom bolidu pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Alojzije Brcic