Zaključno s nedjeljom završena je 73. sezona Svjetskog prvenstva Formule 1. Unatrag 73 godine vrhunski vozači su upravljali najbržim i najsnažnijim bolidima svog vremena. Vozači i bolidi se godinama pokoravaju nizu pravila koje moraju poštovati, a najbolji inženjeri pokušavaju biti ispred svog vremena i tih pravila te unaprijediti bolid i samo utrkivanje.

Danas, kao i prije 73 godine bolidi izgledaju neusporedivo drugačije, vozači su drugačiji, no i dalje radi se o automobilizmu najviše klase i utrkivanju na najvišim razinama. U 73 godine 770 vozača je započinjalo utrke, no samo njih 34 nagrađeni su titulama Svjetskog prvaka Formule 1. Statistika je jasna, među pet najboljih nalazi se i Sebastian Vettel, četverostruki prvak Formule 1.

„Ljudi se mogu sjećati koliko sam utrka i naslova osvojio, ali ja bih više volio da se sjećaju da sam bio ljubazan, pažljiv, da sam bio svoj“, rekao je Vettel.

U nedjelju su svi ljubitelji Formule 1 ustali i zapljeskali u čast šesnaestogodišnje karijere jednog od najboljih vozača u povijesti Formule 1. U nedjelju u Abu Dhabiju je Sebastian Vettel stavio točku na svoju osebujnu karijeru i okačio kacigu o klin. U šesnaest godina stalo je mnogo toga, od čega su najsjajnija upravo četiri osvojena naslova prvaka, bilo je tu i ljubavi i mržnje, neki su ga voljeli, neki baš i ne, ali je u zalasku karijere izrastao u osobu koja će biti upamćena upravo onako kako je željela.

Izvor: Red Bull Content Pool

Sebastian Vettel je rođen 3.7.1987. godine u Heppenheimu, u Njemačkoj, a kao klincu junaci su mu bili „tri Michaela“, Michael Schumacher, Michael Jordan i Michael Jackson. Škola mu nije bila jača strana, isprva je želio biti pjevač, kao Jackson, ali je shvatio da za taj pothvat i nema neki glas. Sa samo tri godine počeo je voziti karting pa se radi toga ubrzo predomislio, više je talenta imao za biti kao Schumacher, kad već pjevanje nije išlo.

Od 1998. godine postao je član Red Bullove junior momčadi i već tad se povijest počela ispisivati. 2006. godine promoviran je u testnog vozača F1 momčadi BMW Sauber, a svoju prvu utrku vozio je već na VN Sjedinjenih Američkih Država 2007. godine za upravljačem povrijeđenog vozača momčadi – Roberta Kubice. Utrku je započeo sa sedme startne pozicije i završio na osmom mjestu, postavši tako najmlađi vozač koji je osvajao bodove u Formuli 1.

Vettelova karijera je napredovala i polako ali sigurno se upisivao u povijest kao najmlađi u svemu svog vremena. Brzo se vratio u matičnu momčad. U srpnju 2007. godine BMW ga je oslobodio ugovornih obaveza, pa je stalno radno mjesto na gridu dobio u Torro Rossu. Sezona 2008. nije startala sjajno, ali zvijezde su se poklopile na Monzi, oblaci su se nadvili iznad staze i Sebastian Vettel je postao tada najmlađi pobjednik utrke u Formuli 1. Dan ranije postao je i najmlađi osvajač najbolje startne pozicije. Ovo će ostati i jedina pobjeda i pole position za momčad Torro Rosso, prije nego je preimenovana u AlphaTauri.

Izvor: Red Bull Content Pool

Bajka o četverostrukom svjetskom prvaku se počela ispisivati 2009. godine kad je Vettel zamijenio umirovljenog Davida Coultharda u Red Bullu. U Red Bullu je Sebastian u periodu 2010. do 2013. osvajao back to back naslove, ponosno je podizao kažiprst u zrak i mnogi su ga smatrali napuhanim, bezobzirnim, sebičnim i arogantnim. Pobjeda pod svaku cijenu, smatralo se da je Vettelov moto. Okretao je glavu od momčadskih odredbi, stavljao je sebe ispred svih. No, znao je uvijek čega je dio, kao što svaki vozač i ljubitelj Formule 1 zna, bez dobrog bolida i jake momčadi nema ni velikih rezultata i naslova.

Mnogo je onih koji naslove pripisuju samo i isključivo bolidu, no i bolid je rezultat zajedničkog rada vozača s momčadi, nadljudskih napora inženjera i raspoloživog budžeta. Formula 1 je spoj tehnologije i vozačkog umijeća i trenuci kada se Vettel klanja svom RB9 bolidu jasna je i kristalna u sjećanju svakog tko prati Formulu 1, voljeli Vettela ili ne. Seb je bio onakav kakav je morao biti da bi se upisao u povijest. U povijest se ne može upisati svatko. On se upisao odmah pored velikog profesora Prosta kao jedan od dvojice s četiri naslova svjetskog prvaka. Skupa sa svojim Red Bullom.

Sve ružno je zaboravljeno. Sebastian se oprostio, a svi kolege vozači o njemu imaju reći samo najbolje. Veliki rivali poput Hamiltona i Alonsa platili su mu večeru i pisali oproštajne poruke na društvenim mrežama. Na trenutak su zaboravili gorak okus izgubljenih pobjeda i naslova koje im je Vettel otimao iz ruku. Svi su se naklonili sjajnoj karijeri i čovjeku u kakvog je Sebastian Vettel izrastao. Danke Seb bila je tema ovogodišnje utrke za Veliku nagradu Abu Dhabija.

Izvor: Ferrari Media Center

Vozački talenat Sebastiana Vettela nikad nije bio upitan i ljubav prema Formuli 1 nikad nije bila u drugom planu. Kako je rastao kao vozač, rastao je i kao osoba. Nadobudni dječak gladan pobjeda postao je odgovoran muškarac svjestan svijeta u kojem živimo. Svjestan pozicije u kojoj se nalazi i svjetala koja ga okružuju, nije nikad propuštao da upozori na probleme s kojim se ovaj svijet susreće. Uvijek je osuđivao rasizam, nejednakost među ljudima, poticao je razlike i raznolikosti i upozoravao na klimatsku krizu u koju sve dublje tonemo. Još jednu sliku sigurno nikad nećemo zaboraviti, a to je Sebastian Vettel kako kupi smeće oko staze Silverstone nakon utrke za VN Velike Britanije prošle godine. I kad se borba na stazi završi, borba za bolje sutra za Seba traje.

Nakon dominacije u Red Bullu, Vettel je napravio transfer o kojem svaki vozač Formule 1 sanja. Dapače, o kojem svaki dječak koji sjedne za upravljač bilo kakvog četverokotača sanja. Četverostruki svjetski prvak postao je dio momčadi Ferrari i malo je reći kako se od te kombinacije očekivalo mnogo. Suradnja nije bila plodna, za Formulu 1 su došla neka nova vremena, zavladale su srebrne strijele, ali Vettel je i dalje vozio s istom posvećenošću i žarom kao i kad je bio za upravljačem najsnažnijeg bolida na gridu.

Vettel nikad više nije uspio dostići visine kojima je letio u Red Bullu. Približio im se 2017. i 2018. godine u Ferrariju, no oba puta ga je u bilo kakvim naumima spriječio Hamilton u svom Mercedesu. Karijeru je zatvorio nakon poglavlja u Aston Martinu, gdje su rezultati bivali onakvi kakvi su mogli biti, no sreća je htjela da svoju bogatu karijeru završi u bodovima, s ukupnim scoreom od 3098 bodova za 16 godina u Formuli 1.

„Svatko je Ferrarijev fan. Čak i ako kažu da nisu, jesu. Čak i kad kažu kako je Mercedes najbolji brand na svijetu i tad su fanovi Ferrarija“, rekao je Seb.

Uvijek posvećen svojoj obitelji i kao iznimno privatna osoba, okrenuo je novi list u svom životu. Oprostio se od voljenog sporta kako bi provodio više vremena sa svojim najbližima i svojih troje klinaca, s onim za koje je uvijek govorio da ga više definiraju kao osobu nego Formula 1. Svoje prioritete nikad nije krio. Iz Formule 1 odlazi svojom voljom, prema svojim pravilima, ispunjen i kao vozač i kao osoba.

Svima će nedostajati. Voljeli ga ili ne, njegove zasluge nitko nikada neće izbrisati. Trag koji ostavlja iza sebe trajan je. Statistika je jasna, iza Sebastiana Vettela, najmlađeg pobjednika i prvaka svog vremena, ostaju četiri naslova svjetskog prvaka, 299 utrka, 53 pobjede, 38 najbržih krugova, 122 pobjednička podija, 57 najboljih startnih pozicija i 3098 upisanih bodova.

„Bilo je sjajno i uživao sam u svojim uspjesima i osvajao sam naslove,“ rekao je Vettel nakon utrke u Abu Dhabiju, „sa sportske strane, bilo je golemo, no imao sam priliku rasti, sazrijevati i sagledavati svijet.“

DANKE SEB. 

Objava Sebastian Vettel: Četverostruki svjetski prvak pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic