Posljednjeg srpanjskog vikenda održava se 12. utrka sezone Svjetskog prvenstva Formule 1 2023. Posljednja je to utrka prije tradicionalne četverotjedne ljetne stanke, a ujedno i posljednja šansa za zaustavljanje Red Bullovog pobjedničkog niza prije odlaska na ‘godišnji’. Hoće li neka od momčadi čudom pronaći pobjednički recept ili će ‘Bikovi’ završiti prvi dio prvenstva s 12/12?

Twitter/F1

Aktualna sezona započela je 5. srpnja 2023. pobjedom Maxa Verstappena na Velikoj nagradi Bahreina. Nepunih pet mjeseci kasnije, i dalje se samo dva vozača i samo jedna momčad mogu pohvaliti pobjedama u ovom prvenstvu. Sergio Perez ima skromne dvije, a Max Verstappen čak devet. Red Bull Racing – 11/11.

Strašna dominacija jedne momčadi, ali i jednog vozača, koja je nažalost već nakon prve trećine prvenstva ubila svaku neizvjesnost kad je u pitanju osvajanje naslova prvaka. Realnost je takva, Red Bull je jednostavno napravio puno bolji posao od svojih rivala i zadovoljno ubire plodove tog rada, dok svima ostalima preostaje samo češati se po glavi i tražiti neku magiju koja će zaustaviti nove rekordere po broju uzastopnih pobjeda u Svjetskom prvenstvu Formule 1.

Budući da se više i ne postavlja pitanje tko će biti prvak ove godine, preostaje nam iz vikenda u vikend pratiti dokle Red Bull može ići sa svojim rekordom i može li eventualno dobiti sve utrke u sezoni, što još nikome nikad nije uspjelo. Rekord drži Mercedes s 19 pobjeda u 21 nastupu 2016. godine.

Max Verstappen slavi pobjedu na VN Austrije (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Brzinom svog bolida, RBR to sigurno može. Međutim, puno je tu faktora koji u datom trenutku mogu pokvariti savršeni učinak. Gledajući raspored utrka do kraja sezone, Grand Prix koji bi sigurno mogao biti dosta izazovan i zahtjevan, upravo je pred nama. Velika nagrada Belgije na stazi Spa-Francorchamps.

Na zadnjih pet izdanja ove utrke Red Bull i Max Verstappen imaju jedan pole position i dvije pobjede, iako jedna od te dvije pobjede upisana je 2021. godine kad se utrka praktično nije ni vozila zbog jake kiše. A kiša će apsolutno biti jedan od faktora, koji bi ovog vikenda mogao zakomplicirati situaciju favoritima i eventualno donijeti nekakav neočekivani rasplet nedjeljne utrke. Šansa za kišu u petak se procjenjuje na 80, u subotu na 60, a u nedjelju na 40 posto.

Kišna VN Belgije 2021. (Photo by Mark Sutton / LAT Images)

U slučaju nekakve lude utrke s još luđim raspletom, pobjedi ili plasmanu na postolje praktično se mogu nadati svi. Koliko je ove sezone naprijed situacija čista, toliko je iza leđa Red Bulla komplicirana da kompliciranija ne može biti. S izuzetkom AlphaTaurija koji se u ovom prvenstvu (još) ničime nije istaknuo u pozitivnom smislu, svi su ostali imali svojih bljeskova i jako dobrih trenutaka, bilo u kvalifikacijama ili u utrkama, a jednom takvom nadat će se i ovog zadnjeg trkaćeg vikenda prije ljetne stanke. Ako Red Bull slučajno ne bude na visini zadatka.

Aston Martin je imao odličan prvi dio sezone pa onda u zadnje vrijeme proživio nešto lošiji niz rezultata. Mercedes i Ferrari su uz puno problema sa svojim hirovitim bolidima povremeno ipak ostvarivali dobre rezultate, a u zadnjih nekoliko tjedana u izvrsnoj je formi McLaren. Alpine, Haas, Alfa, Albon u Williamsu, povratnik Ricciardo… U nekoj ludoj utrci, kakvih smo se na stazi Spa nagledali u prošlosti, nikad se ne zna. Svi se imaju pravo nadati nekakvom čudu.

I još jedna važna stvar, čeka nas treći ovosezonski vikend sa subotnjim sprintom. To znači samo jedan slobodni trening i klasične kvalifikacije već u petak. S takvim rasporedom lako je promašiti set-up bolida prvog dana i uprskati stvar u borbi za startne pozicije. Subota je rezervirana za Shootout i Sprint, a nedjelja za standardnu Grand Prix utrku. S već spomenutom vremenskom prognozom koja otvara mogućnost za kišu tijekom sva tri dana, ne bi trebalo biti dosadno.

Ricciardo po dolasku u F1 Paddock na stazi Spa (Photo by Francois Nel/Getty Images)

Posebno kad uzmemo u obzir da se vozi na jednoj od kultnih F1 staza, stazi s najdužim krugom u kalendaru – 7004 metra. Rekorder kruga je Valtteri Bottas iz doba dok je vozio za Mercedes, vrijeme 1:46,286 postavio je 2018. godine. Više o povijesti utrkivanja u Belgiji potražite u tekstu koji je pripremila naša autorica Mia, a ovdje ću još samo spomenuti rekordere po broju prvih startnih pozicija i pobjeda – Lewisa Hamiltona sa šest pole positiona i Michaela Schumachera s isto toliko nedjeljnih proslava.

Spa je staza koja je zbog svojih karakteristika jedna od omiljenih među vozačima, iako taj je status u zadnje vrijeme djelomično narušen. U zadnje četiri godine dogodile su se dvije nesreće s tragičnim ishodom. Živote su u zavoju Raidillon izgubili Anthoine Hubert 2019. i Dilano van ‘t Hoff prije samo nekoliko tjedana, zbog čega su i vozači Formule 1 sve glasnije počeli zazivati promjene na tom legendarnom, ali i jako opasnom dijelu staze, kod zavoja Eau-Rouge i Raidillon.

“Često povezujem mjesta s doživljenim emocijama, a ovdje sam doživio neke od najgorih osjećaja u mom životu. U isto vrijeme, ovo mi je jedna od najdražih staza i to je vrlo kontradiktorno. Volim ovu stazu i volim se utrkivati ovdje, ali u isto vrijeme nikad neću zaboraviti što sam osjećao kad sam doznao za Anthoineovu pogibiju”, rekao je Pierre Gasly.

Tragična nesreća mladog nizozemskog vozača u regionalnom Europskom prvenstvu formula dogodila se baš u uvjetima smanjene vidljivosti zbog kišnog vremena. F1 društvo tog je vikenda bilo na utrci u Austriji i od nekih su se vozača mogli čuti vrlo jasni i glasni pozivi na promjene, ali sve je to nekako utihnulo i prihvaćeno je da nikakvih promjena neće biti uoči ovogodišnje VN Belgije. Opet, s najavom kišnog vremena i sjećanjima na događaje iz 2021., tko zna kako će cijeli vikend funkcionirati. Poslije nemilih događaja, ljudi u vodstvu natjecanja sigurno će biti na oprezu.

Nakon što je na Hungaroringu isprobano novo pravilo u pogledu korištenja setova guma, Pirelli se u Belgiji vraća na staro. Svaki će vozač na raspolaganju imati dva seta tvrđih guma, u ovom slučaju komponente C2. Tri seta srednje tvrdih guma C3 i osam setova mekših guma C4. Naravno, tu je i standardna količina intermedija i guma za kišu, koje će vrlo vjerojatno biti u prometu.

“Tradicionalno, vrijeme na stazi Spa je ključan faktor tijekom vikenda. Činjenica da je Grand Prix promijenio datum, umjesto prve utrke nakon stanke sad je posljednja utrka prije stanke, ne bi trebala činiti veliku razliku. Vremenska je prognoza ionako varijabilna.”

“Osim toga, na Spa često vidimo neke od najvećih razlika među timovima u pogledu aerodinamičkih postavki bolida. Neki preferiraju više potisne sile kako bi mogli jače pritiskati u drugom sektoru, dok drugi preferiraju nešto slobodniji bolid koji daje veću brzinu za napadanje i branjenje na pravcima. Voze se dvije utrke ove godine, na jednoj od najspektakularniji lokacija u sezoni, tako da bismo trebali imati još veći show”, izjavio je direktor Pirelli Motorsporta Mario Isola.

Prošle godine u utrci su gotovo svi timovi išli na strategiju dva zaustavljanja u boksu. Max je bio pobjednik utrke nakon što je startao s 14. mjesta zbog kazne. Startao je na softu, a onda koristio još dva seta srednje tvrdih guma. Verstappen će tražiti svoju osmu pobjedu u nizu, čime bi došao na korak do izjednačavanja rekorda Sebastiana Vettela, koji je 2013. godine nanizao devet pobjeda. Dakle, Red Bull ima konstruktorski rekord, ali Max još nema vozački.

Satnica za trkaći vikend je sljedeća:

Objava Najava VN Belgije: Odlazi li Red Bull sa stopostotnim učinkom na godišnji odmor? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak