Neočekivanom smrću Charlie Whitinga, neposredno prije VN Australije 2019. godine, u Formuli 1 ostala je velika praznina na mjestu direktora utrke. U toj ga je ulozi zamijenio Michael Masi, koji se morao nositi s ogromnim pritiskom koji dolazi s tom teškom ulogom.

Naime, Whiting je 22 godine (1997-2019) bio direktor F1 utrka. Iza sebe je imao kredibilitet, ali i poštovanje koje osoba na takvoj poziciji mora imati. A poštovanje se ne dobije preko noći, već se gradi čak i godinama, kao što je činio Whiting. On je svojim mirnim karakterom bio stabilna figura Formule 1. Whiting je, naravno ne svojom krivicom, ostavio teški teret za njegovog nasljednika – Masija.

Masi je 2018. postavljen kao direktor utrke u F2 i F3, kao i zamjena za Whitinga. To definitivno nije dovoljno vremena da ‘uhvatite konce’ bilo kakvog posla, kamoli tako zahtjevnog kao što je direktor utrke. Umjesto da se godinama brusio u nižim kategorijama i učio od Whitinga, Massi je o ožujku 2019. morao uskočiti u nezahvalne cipele. Njegov trogodišnji mandat dobro je evidentiran i nema potrebe isticati njegove greške koje su ga, na kraju, koštale posla, ali vjerojatno i nekog osobnog mira, s obzirom da su mu na kućnu adresu stizale prijetnje smrću nakon VN Abu Dhabija 2021.

Igre prijestolja

Masi je tako u igri prijestolja smijenjen s pozicije direktora utrke, prije konačnog odlaska iz FIA-e, koja se potom odlučila za potpuno novi i do sad neviđeni sistem direktora utrke. Niels Wittich i Eduardo Freitas imenovani su novim direktorima utrke, ali oni nisu radili zajedničkim snagama, već su se rotirali na toj poziciji! Autoru ovog teksta i danas je ta odluka posve bizarna. To je kao da u nogometu pomoćni sudac na poluvremenu zamijeni glavnog suca i njegove dužnosti. Pratite me?

A da je ta odluka stvarno bizarna, dokazala je i praksa. Tijekom prošle godine evidentirano je nekoliko trzavica na relaciji FIA-e i vozača. Sastanci vozača bili su vatreni zbog bizarnih tema kao što je nošenje nakita – a najvokalniji protivnici FIA-e bili su Lewis Hamilton i Pierre Gasly.

Lako za nakit, doduše. Veći je problem bio to što su vozači i momčadi F1 izgubile povjerenje u FIA-u. I to s pravom.

“Moramo nastaviti raditi s FIA-om kako bi poboljšali situaciju. Bilo je frustrirajuće kada bi pričali o nekom incidentu na stazi, a sudac koji je zapravo donio tu odluku nije bio prisutan kako bi ju obrazložio. Treba istaknuti da taj posao nije lagan, a Japan je primjer toga. Svi smo krivo protumačili pravila što se tiče bodovanja, a FIA je bila na vrhu toga. Tako da čak i nama, koji učimo sve, nije bilo jasno.”

George Russell, predsjednik Udruge vozača.

Wittich će u 2023. biti jedini direktor utrke u Formuli 1, a FIA je uz to pokrenula program obuke sudaca kako bi ih u budućnosti imali nekoliko na raspolaganju.

Cirkus u režiji FIA-e

Upravo je VN Japana bila kulminacija čudnih sudačkih odluka prošle godine. Podsjetimo, zbog monsunskih uvjeta odvoženo je samo 28 od 52 kruga u utrci, ali FIA je vozačima dodjelila punu sumu bodova zato što je utrka završila pod zelenom zastavom. Svi su očekivali da će vozači dobiti manje bodova od standarda, ali to pravilo vrijedi samo za one utrke koje završe pod crvenom zastavom! Da, ponovno možemo reći – bizarno. FIA je tijekom zimske pauze ‘zakrpala’ tu sivu zonu i u 2023. nadalje mora biti dovršeno barem 75 posto utrke da se dodijele puni bodovi, nebitno završi li utrka pod crvenom ili zelenom zastavom.

Sjetimo se i cirkusa oko vremenske kazne od 30 sekundi koju je lani Fernando Alonso dobio na VN SAD-a. Podsjetimo, Alonso je odletio u zrak nakon sudara s Lanceom Strollom, a sjajnom je reakcijom spasio bolid od teškog zakucavanja u zid pri brzini od 300 km/h. Španjolac se nekako dovukao do boksa i čudom nastavio utrku koju je na kraju završio na sedmom mjestu. Međutim, Haas je nakon utrke uručio protest zato što je Alonso do kraja utrke vozio bez desnog retrovizora, a žalili su se i na Sergija Pereza koji je vozio s odlomljenim krilom, a usporedbe radi, sjećamo se da je Kevinu Magnussenu prošle sezone u više navrata pokazana crno-narančasta zastava zato što je njegov bolid “bio nesiguran” za vožnju po stazi. Pa kakvi su to dvostruki standardi, pitali su iz Haasa. FIA nije imala odgovora.

Tako su samo odmahnuli rukom na prigovor Perezu, a Alonso je kažnjen s 30 sekundi vremenske kazne. Međutim, Alpine se žalio na tu odluku zato što je Haas uručio protest nakon vremenskog roka, pa je Alonsu nakon nekoliko dana vraćeno sedmo mjesto! Pravi cirkus. Tu se povlači nekoliko pitanja. Zašto je Magnussenu zbog štete na prednjem krilu lani nekoliko puta pokazana crno-narančasta zastava, a Perezu nije u istom slučaju? Zašto direktor utrke i komisija sudaca nije evidentirala štetu na Alonsovom desnom retrovizoru i zašto je na Haasu pala odgovornost da dijele pravdu u tom slučaju? Sjetimo se još VN Japana 2019. godine, kada je Charles Leclerc vozio nekoliko krugova sa oštećenim bolidom. Komadić s bolida odletio je u ogledalo Lewisa Hamiltona koje je pritom uništeno, ali njegov Mercedes tada nije proglašen ‘nesigurnim za vožnju’, kao što je bio slučaj s Alonsom u SAD-u, jer, podsjetimo, FIA ga je kaznila zbog oštećenog bolida, a ta je kazna povučena isključivo iz administrativnih razloga.

Nije mi namjera da se ovaj tekst pretvori u militarističko evidentiranje sudačkih grešaka iz prošle godine, ali moram još istaknuti VN Singapura u kojoj je trijumfirao Sergio Perez unatoč vremenskoj kazni od pet sekundi. Meksikanac je bio pod istragom zbog ubrazanja za vrijeme sigurnog automobila (nije održao razmak od 10 duljina bolida za SC-om), a FIA je evidentirala da je u tri navrata kršio proceduru pod sigurnosnim automobilom. Ipak, kažnjen je samo jednom (pet sekundi), za drugi incident je dobio… opomenu?! Dakle, sudačka komisija je implementirala politiku školskog učitelja, koji će nekoliko puta upozoriti dijete prije nekog disciplinskog postupka.

FIA si ne može priuštiti da tumačenje pravila bude otvoreno za osobnu interpretaciju. Linija mora biti jasno podvučena, a kriteriji moraju biti isti za sve. Ako je nešto kažnjivo, to je onda kažnjivo. Jasno, opomene služe za manje prekršaje na stazi, ali svi bi se trebali strogo pridržavati procedure za vrijeme sigurnosnog automobila. Na kraju dana, zato je Masi izgubio posao. Sigurnosni protokoli uvedeni su s razlogom.

Predsjednik FIA-e nije omiljen u F1…

Mohammed Ben Sulayem izabran je kao novi predsjednik FIA-e u prosincu 2021. Na toj je funkciji zamijenio Jeana Todta i postao prvi predsjednik koji nije Europljanin. Rođen je u Dubaiju i ima 61 godinu i bio je 14 puta prvak Bliskog istoka u reliju, kao i potpredsjednik FIA-e i član Svjetskog motosport vijeća.

Ben Sulayem je na početku započeo mandat s brojnim obećanjima, ali iza njega su samo problemi. Naime, upravo za vrijeme emiratovog mandata značajno se povećala napetost na relaciji FIA-e i Formule 1. To je evidentirano u nekoliko slučaja. Primjerice, Ben Sulayem je javno podržao ulazak Andrettija u Formulu 1, a konstruktore je optužio za pohlepu zato što ne žele podijeliti dio financijskog kolača bez adekvatne kompenzacije. Jasno je da se u F1 sve vrti oko novaca, kao i u svakom sportu i biznisu. Ben Sulayem je prozvao konstruktore na moralnu kartu, a to ga je opeklo. Našao je na žestoki otpor među šefovima konstruktora, a jedan od njih deset je anonimno izjavio za Sky F1 da “Ben Sulayem mora otići”.

Osim toga, Ben Sulayem nije omiljen ni među vozačima. Tako je Ben Sulayem u siječnju izjavio da F1 vozači moraju biti neutralni i da sport nije platforma za njihove političke poruke. Naletio je, ponovno, na žestoki otpor u Formuli 1, koja se posljednjih godina aktivirala u pogledu raznovrsnosti u sportu. FIA će tako, u budućnosti, tražiti pisanu zamolbu od vozača za političke, religijske i osobne izjave.

Predsjednik FIA-e se, u cijelom tom cirkusu, morao baviti i skandalom zbog mazohističkih komentara koji su iscurili na njegovoj web stranici. Radi se o navodnoj poruci staroj 20 godina u kojoj je Ben Sulayem rekao da “ne voli žene koje misle da su pametnije od muškaraca, jer to nije istina”.

Ben Sulayem je nakon svih ovih trzavica objavio da odstupa od svakodnevnog upravljanja Formulom 1. Dakle, predsjednik FIA-e, nadležnog tijela Formule 1 i krovne organizacije svjetskog motosporta više ne sudjeluje direktno u upravljanju najpoznatijeg sporta na kotačima. Bio je odsutan na prvom sastanku komisije Formule 1 koji se održao prije početka predsezonskog testiranja u Bahreinu.

Tako je budućnost Ben Sulayema u FIA-i i Formuli 1 pod velikim upitnikom. Očito je da vozači i konstruktori nemaju povjerenja u velikog šefa, a to je loše za sport. Izvjesno je da FIA mora naći odgovarajuću osobu za upravljanje Formulom 1, što Ben Sulayem očito nije.

Objava Cirkus u režiji FIA-e: Problem trkaćeg direktora i pobunjeli Ben Sulayem pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Luka Tunjić