Da, radi se o Mercedesu koji traži priključak vodećoj dvojki, Aston Martinu koji bi trebao biti “best of the rest” i Williamsu koji se mora otkačiti s dna poretka. “Glavna” momčad baš i nije nešto zadovoljna nakon testiranja, a ostali dvojac dao je solidnu dozu optimizma za bolje rezultate.

MERCEDES W14

Napravit ćemo kratko analizu ovog bolida jer nakon svih izjava i nagađanja, prilično “smrdi” da će u Brackleyu vrlo vjerojatno napustiti zero-pod dizajn bokova ili ga (napokon) bitno izmijeniti, nekad tijekom sezone.

Izvor: Mercedes Media Center

Prednje krilo fokusirano je u odnosu na prošlogodišnji zloglasni W13 na više aerodinamičke sile po samoj sredini krila (uz nos), pošto su glavni elementi krila priključeni prilično visoko na okomitoj osi nosa.

W14 poput Haasa ima također mali komadić krila na donjoj unutarnjoj strani krajnje bočne ploče prednjeg krila kako bi lakše manipuliralo protokom zraka prema vanjskoj strani kotača. Sam vrh nosa drugačiji je i od SF-23 i RB19.

Izvor: Mercedes Media Center

Eh da, ti bokovi su praktički još uvijek tu, nema ih više ni na dolje opisanom Williamsu. Otvor usisa je sad čisto pravilnog pravokutnog oblika, za razliku od trokutastog sa zaobljenom hipotenuzom kao na prošlogodišnjem W13. Mercedesu ovdje jednostavno fali prostora za manipulaciju s popularno zvanim downwashom zraka kojeg Red Bull ima napretek s dubokim kanalom ispod bokova bolida i “toboganu” iznad.

Ferrarijev kanal je nešto plići, ali Ferrari ima cijelu “kadu” preko koje usmjerava strujanje zraka prema stražnjem krilu. W14 tako nema niti “tobogan” niti nešto slično Ferrariju. U redu, bolid je nekako čišći i zato nema mnogo trikova, tj. reklo bi se i nepotrebnih elemenata koji usmjeravaju strujanje zraka prema željama. No, samim time, mogućnosti podešavanja bolida se smanjuju.

Izvor: Mercedes Media Center

Rub podnice ima zanimljiv detalj s prilično velikom okomitom skate rampom koja očito na neki način kompenzira nedostatak tog dubljeg kanala ispod bočnog usisa bolida. S ovim elementom se jednostavno nastoji postići sličan efekt kanala pomoću kojeg cirkulacija zraka teče dalje prema stražnjem dijelu bolida. Retrovizori su za sada obični, a ono što primjerice Haas ima ispod samih retrovizora, na W14 se takva slična krilca nalaze na gornjoj strani bočne zaštitne strukture od sudara.

Mercedes više nitko ne kopira, a vjerojatno ni neće do daljnjega. U Ferrariju su upravo djelomično inspiraciju pronašli i Aston Martin i Alpine, a ostali su jednostavno uzeli varijantu Red Bullove filozofije bokova. Koncept je to koji je prošle godine pobijedio na 17 utrka, logika i razum nalažu da se ovakav koncept jednostavno mora slijediti.

Kruže glasine kako će Mercedes na europski dio sezone ili barem nakon ljetne stanke donijeti novi, tj. neki već viđeni koncept na svoj bolid. Zvuči to dosta uzbudljivo, ali pitanje je koliko je to moguće uz uvedeni ograničeni budžet i koji je uopće smisao razvijanja dva različita bolida (nije dovoljno promijeniti samo bokove), od kojih se jedan vjerno pokazao promašenim.

Lewis Hamilton je doduše izjavio da nema smisla raditi novi koncept sve dok u potpunosti ne shvate što ne valja s trenutnim bolidom. To za sada zvuči kao veliki luksuz, tj. uzimati još jednu cijelu sezonu praktički za testiranje nečeg što ne valja. Tu se nadovezuje i Toto Wolff s izjavama kako se gleda šira slika, tj. spremnost za neke buduće sezone, a to je do nedavno govorio i Mattia Binotto za Ferrari.

ASTON MARTIN AMR23

Mega zvijezda zvana Fernando Alonso mogao bi biti pomalo i ljubomoran na ni manje ni više – svoj novi bolid. No, sigurno se neće žaliti jer AMR23 je praktički glavna zvijezda ovog testiranja i to upravo radi onog zbog čega i treba biti – velikog napretka u performansama u odnosu na prošlu godinu.

Izvor: Aston Martin Media Center

Prednje krilo ima jedno od najekstremnijih zakrivljenosti gornjeg elementa na gridu. Samim time i prilično strm spust prema krajnjoj bočnoj ploči, ali je barem jasna namjera ispiranja zraka na vanjsku stranu kotača. Nos sada seže skroz do prvog elementa krila, na prošlogodišnjem bolidu taj dio krila nije bio spojen s vrhom nosa.

Zanimljivi su i retrovizori, tj. nakon testiranja raznih kombinacija prošle na godine na AMR22, na kraju je to ipak odlučeno za prilično jednostavnu konfiguraciju ogledala. Iako retrovizori moraju biti veći od ove godine, ovi na AMR23 se za sada čine nekako najmanjima na gridu

Izvor: f1.com

Bokovi su neka kombinacija Red Bulla i Ferrarija. Čisto s boka izgleda slično Red Bullu, ali pogledom na gornji dio bokova vidi se da je inspiracija ipak možda više na Ferrarijevoj strani. Imao je prošlogodišnji AMR22 doduše jednostavan “tobogan” koncept još prošle godine, a i tvrdili su da imaju spremnu “Red Bull verziju”.

Elementi bargeboarda su opet jednostavniji, te se sastoje od jednog velika krila na ulazu u podnicu. Ovdje je napuštena komplicirana kombinacija tih elemenata, slična Red Bullu.

Izvor: Aston Martin Media Center

Topovi su prilično jednostavne konfiguracije, ali prilično velikog otvora. Vjerojatno se vanjskim bočnim obodom nastoji oblikovati glavni kanal koji dolazi po boku i usmjerava zrak prema stražnjem krilu.

Ipak, Aston Martin mora poraditi na pouzdanosti bolida jer testiranje u četvrtak je jedva počelo, a Felipe Drugovich morao je radi problema s elektronikom zaustaviti bolid pored staze. No, Alonso se nakon svega čini prilično zadovoljan, a “kladionice” im daju šanse za borbu s Mercedesom iza Red Bulla i Ferrarija.

WILLIAMS FW45

Momčad iz Grovea se prestala poigravati s neprovjerenim konceptima, te su se odlučili za jednostavan pristup dizajnu novog bolida. Imali su naravno i najviše dopuštenog vremena za testiranje u aero-tunelu.

Izvor: williamsf1.com

Prednje krilo spada u domenu srednje agresivnog napada na protok zraka. Iako ima veliko zakrivljenje na gornjem elementu, sam spust prema krajnjoj bočnoj ploči prednjeg krila ipak je nešto blaži u odnosu na gore opisani AMR23.

Nos je nešto sličniji onome na Alfa Romeu, dakle dodatno vidno zakrivljenje prema dolje kako bi se dobilo na željenjoj strmini nosa.

Foto: Williams Racing

U Silvestoneu prošle godine se FW44 pojavio s velikom nadogradnjom bokova koja je slična ovoj na FW45. Još uvijek tu nema nekog dubljeg kanala ispod bokova, zato na rubu podnice postoje mala zakrivljenja koja pomažu da protok zraka cirkulira lakše prema stražnjem dijelu bolida.

Williams je od svih momčadi najviše napredovao u odnosu na prošlogodišnje testiranje. Alex Albon i novopridošli James Vowles iz Mercedesa bit će glave pokretačke snage momčadi.

Objava Tehnička analiza bolida 2023. – Garaže koje traže priključak pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Vukajlovic