Azerbajdžan, bivša sovjetska republika koja se nalazi između istočne Europe i jugozapadne Azije, domaćin je utrkama Svjetskog prvenstva Formule 1 od 2016. godine kad je na stazi u glavnom gradu Bakuu održana utrka za Veliku nagradu Europe. Godinu kasnije održana je prva ikad utrka za Veliku nagradu Azerbajdžana. U Azerbajdžanu se ovog vikenda održava sedmo izdanje utrke Formule 1, a šesta po redu utrka za VN Azerbajdžana s obzirom na to da izdanje predviđeno za sezonu 2020. nije održano zbog pandemije koronavirusa.
Pričalo se kako je izgnani bivši šef momčadi Renault Flavio Briatore pomogao Bernieju Ecclestoneu u dovođenju Formule 1 u Azerbajdžan, za naknadu od oko pedeset milijuna američkih dolara za mjesto u kalendaru. Azerbajdžan je još jedna zemlja domaćin utrke Formule 1 s velikim naftnih rezervama i upitnom razinom uvažavanja osnovnih ljudskih prava. Novi vlasnici Formule 1 od starta nisu bili u dobrim odnosima s organizatorima utrke na ulicama Bakua, a ne može se reći ni kako tribine budu prepune obožavateljima tijekom trkaćeg vikenda. Opće je poznato kako se za europske utrke traži karta više, a prvu utrku u Azerbajdžanu s tribina je pratilo samo 30.000 gledatelja tijekom cijelog trkaćeg vikenda. Stvari su se nešto popravile posljednjih godina kad se posjećenost penje i do 85.000 gledatelja, ali Baku i dalje ostaje najlošije posjećena utrka tijekom cijele sezone Formule 1.
Uličnu stazu Baku (Baku City Circuit) dizajnirao je otac modernih staza Formule 1 Hermann Tilke. Staza se nalazi u samom srcu glavnog grada, u blizini glavne šetnice uz Kaspijsko jezero. Jedna je od najbržih staza na svijetu i jedna od najdužih u kalendaru, uz staze Spa Francorchamps, Jeddah Corniche i stazu u Las Vegasu koja će ove godine prvi put biti dio kalendara.
Na prvoj utrci u Azerbajdžanu na VN Europe pobijedio je Nico Rosberg, dok je prvi pobjednik utrke za VN Azerbajdžana bio Daniel Ricciardo, tad vozač momčadi Red Bull. Dosad niti jedan vozač nije uspio dva puta pobijediti u Azerbajdžanu, dok su od momčadi pobjeđivale samo dvije, Red Bull i Mercedes.
Ferrarijev Charles Leclerc je prvi vozač koji je upisao više od jedne najbolje startne pozicije u Bakuu, no niti jednu od njih nije uspio pretvoriti u pobjedu. Samo su Nico Rosberg i Valtteri Bottas uspjeli kapitalizirati najbolje startne pozicije i pretvoriti ih u pobjede, 2016. i 2019. godine.
Najviše puta se na pobjedničko postolje penjao Sergio Perez, a njegov bivši momčadski kolega Lance Stroll je 2017. godine postao drugi najmlađi vozač u povijesti Formule 1 na pobjedničkom postolju. Stroll je s 18 godina i 239 dana osvojio treće mjesto na VN Azerbajdžana, a bio je samo jedanaest dana stariji od Maxa Verstappena kad je pobijedio na VN Španjolske 2016. godine. Na pobjedničkom postolju su se 2021. godine prvi put našli jedan Meksikanac, Nijemac i Francuz (Sergio Perez, Sebastian Vettel i Pierre Gasly), a godinu kasnije se Alonso u povijest upisao kao vozač s najduljom karijerom u Formuli 1. Na dan utrke u Bakuu, Alonsova karijera napunila je 21 godinu, 3 mjeseca i 8 dana, čime je pretekao Michaela Schumachera.
Šesta utrka sezone 2021. trebala je proteći mirno. Na VN Azerbajdžana kao vodeći u prvenstvu stigao je Max Verstappen, s četiri boda prednosti u odnosu na tada vladajućeg svjetskog prvaka Lewisa Hamiltona. Za utrku se na najbolju startnu poziciju kvalificirao Ferrarijev vozač Charles Leclerc ispred Hamiltona i Verstappena. Start utrke je prošao bez problema, Perez se probio na četvrto mjesto, a svi su uglavnom vozili prilično oprezno. Već na kraju drugog kruga Hamilton prolazi Leclerca ta vodeću poziciju, a nedugo zatim je poziciju izgubio i u korist Verstappena. Max je bez oklijevanja krenuo u lov na Lewisa i prvo mjesto, a Leclerc je bitku izgubio od još jednog moćnog Red Bulla kojim je upravljao Sergio Perez. Max je preuzeo vodstvo nakon prvih ulazaka u boks i započeo svoj mirni put prema još jednoj pobjedi te sezone. Barem je tako trebalo biti.
Situaciju na terenu je nakratko uzburkao Lance Stroll teškim sudarom na startno ciljnoj ravnini. Sigurnosni automobil je poveo kolonu vozača, Lance je stigao da boksa i sve je, na sreću, bilo uredu s njim. Sigurnosni automobil se na stazi zadržao pet krugova, a po njegovom odlasku nastavila je mirna utrka u Bakuu, s nekoliko borbi za niže pozicije u poretku.
U samoj završnici utrke, sa samo pet krugova do kraja, vodećem u utrci desilo se slično kao Lanceu Strollu. Uslijed puknuća gume imao je udes na startno ciljnoj ravnini i zabio se u zid. Sigurnosni automobil je ponovo izašao na stazu, a ubrzo su istaknute crvene zastave. Bolidi su se uputili natrag u boks.
Utrka je ponovno startala nakon crvenih zastava, s novim startnim poretkom. S najbolje pozicije krenuo je Perez, ispred Hamiltona i Vettela, a svi vozači su stavili najmekšu komponentu guma. Hamilton je nakratko preuzeo vodstvo od Pereza, no pogriješio je na kočenju za prvi zavoj i vratio se tek na 16. poziciju. Vettel je zauzeo drugo, a Pierre Gasly odlično treće mjesto. U utrci je pobijedio Red Bullov vozač Sergio Perez, ostvarivši tako drugu pobjedu u svojoj karijeri.
Azerbajdžan je još jedna zemlja domaćin utrka Formule 1 koja nema tradiciju u utrkivanju i automobilizmu. Dosad niti jedan vozač iz Azerbajdžana nije se natjecao u Formuli 1, a ni u drugim serijama nemaju zapaženih rezultata. Nekoliko ih se natjecalo u turskoj Formuli i određenim serijama izdržljivosti, ali bez značajnijih uspjeha.
„Baku je staza drugačija od ostalih, ima mjesta za pretjecanje. Za razliku od Monaka i Singapura, koji uopće ne nude takve mogućnosti.“, o stazi u Azerbajdžanu rekao je Daniel Ricciardo.
Objava Formula 1 u Azerbajdžanu: Najmanje posjećena utrka u kalendaru pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic