Zimska stanka u Formuli 1 konačno je došla svome kraju. Od srijede do petka u Bahreinu se održavaju predsezonska testiranja, a na istoj će se lokaciji za malo više od tjedan dana održati prvi Grand Prix sezone. Što drugo reći, nego “neka igre počnu”!

Naravno, za timove se ne može reći da su imali nekakvu konkretnu zimsku stanku jer u tvornicama se od trenutka kad je prošla sezona završila radilo punom parom na novim bolidima. Međutim za nas, fanove i pratitelje tog sporta, završava zimski period u kojem se uglavnom malo toga događa i u kojem nam nedostaje onaj ključni sastojak – jurnjava bolida po trkaćim pistama.

Istini za volju, u zadnjih nekoliko tjedana nije bilo dosadno u svijetu Formule 1. Nestrpljivo čekajući na predsezonska testiranja i prvu utrku, pažljivo smo pratili prezentacije bolida/livreja svih timova. Zatim, događale su se važne stvari na vozačkoj tržnici – prvo novi ugovori Leclerca i Norrisa, a onda ona bombastična najava transfera Hamiltona u Ferrari za 2025. Pažnju je privlačila i Andrettijeva prijava za ulazak u Formulu 1, koja je na kraju odbijena (barem zasad), a imamo i nemir u Red Bullu dok je Christian Horner pod istragom zbog navodnog nedoličnog ponašanja.

Tako da, nije ovo bila najdosadnija zima ikad, ali… Svaka čast svemu, dajte vi nama ipak bolide na stazama.

Nakon što su prezentirali svoje bolide za 2024. godinu, timovi su uglavnom odradili one probne vožnje na koje imaju pravo. Hoćemo li ih zvati shakedownovima, danima snimanja ili kako god, te vožnje ipak služe samo za provjeru osnovnih sustava bolida, dok oni ozbiljni testovi kreću ove srijede. Williams je svoju probnu vožnju odradio u Bahreinu, dan prije službenog početka testiranja.

Za one koji možda nisu toliko upoznati s konceptom predsezonskih testiranja, evo nekih osnovnih informacija.

I ove se godine predsezonska testiranja održavaju u Bahreinu, na stazi Sakhir. Timovi i vozači na raspolaganju imaju samo tri dana testiranja, a svakog će se dana akcija na stazi odvijati u periodu od 8 do 17 sati po hrvatskom vremenu (10 do 19 po lokalnom), uz jednosatnu stanku za ručak između 12 i 13 sati.

Dakle, testnih dana je opet jako malo. Vozači se povremeno žale na to i pokušavaju se uspoređivati s drugim sportovima, u kojima sportaši daleko više treniraju prije natjecanja, no čini se da vodstvo Formule 1 baš ne mari previše za te pritužbe. Ako se već ne želi povećati broj dana testiranja, nerazumno je zašto se ne dopusti da svaka momčad testira s oba bolida. Posebno u ovoj situaciji kad se ionako testira na stazi na kojoj se tjedan dana kasnije vozi prva utrka sezone. Dakle, timovima ne bi bio nikakav problem, niti dodatni trošak, doći na testiranje s dva bolida pa da oba vozača mogu odraditi tri puta po osam sati za volanom. Umjesto toga, testira se i dalje s jednim bolidom, a vozači su prisiljeni dijeliti vrijeme u kokpitu.

Pristup se tu razlikuje od ekipe do ekipe. Evo što zasad znamo o rasporedu za prvi dan testiranja, srijedu 21. veljače.

MOMČAD SRIJEDA PRIJEPODNE SRIJEDA POSLIJEPODNE
Red Bull Max Verstappen Max Verstappen
Mercedes George Russell George Russell
Ferrari Charles Leclerc Carlos Sainz
McLaren Oscar Piastri Lando Norris
Aston Martin Fernando Alonso Lance Stroll
Alpine Esteban Ocon Pierre Gasly
Williams Alexander Albon Logan Sargeant
RB TBA TBA
Sauber Valtteri Bottas Guanyu Zhou
Haas Kevin Magnussen Nico Hülkenberg

Osim što je korisno vozačima zbog hvatanja ritma vožnje i upoznavanja novih bolida, testiranje je itekako važno i inženjerima. Jasno, svi će timovi željeti maksimalno iskoristiti raspoloživo vrijeme kako bi u potpunosti odradili svoje zadane programe. Eventualni kvarovi uvijek su u ovakvim situacijama jako skupi jer se gubi dragocjeno vrijeme na stazi.

Tehnička se pravila nisu značajnije mijenjala u odnosu na prošlu sezonu, tako da su bolidi uglavnom evolucije prošlogodišnjih, no neki su timovi bili radikalno nastrojeni i dolaze testirati neke nove koncepte, ideje, dijelove… Vidjet ćemo već prvi dan hoće li biti nekakvih revolucionarnih ideja ili velikih iznenađenja, odnosno što se to skrivalo prilikom prezentacija bolida.

Red Bull, koji je prošle sezone uživao u gotovo pa totalnoj dominaciji, jedna je od momčadi koje su iznenadile prezentiranim bolidom. RB20 neočekivano se dizajnom dosta udaljio od prethodnika, a F1 stručnjaci pitaju se hoće li doista takav bolid započeti predsezonska testiranja. Mercedes, Ferrari i McLaren djeluju uvjereni da su napravili potrebne korake kako bi se ipak približili Red Bullu ove sezone i učinili prvenstvo zanimljivijim.

Aston Martin je prošle godine bio otkriće testiranja jer je napravio ogroman iskorak, a pitanje je može li tako nešto ponoviti. Naravno, i svi ostali sanjaju nekakav drastičan napredak u performansama svojih bolida, osim možda Haasa koji kao da se već pomirio da ga na početku sezone čeka čuvanje začelja poretka. Sa zanimanjem će se pratiti status novih bolida RB-a i Williamsa, ekipa od kojih se trenutno očekuje dodatni napredak u odnosu na prošlu godinu.

Vremenske prognoze najavljuju stabilno vrijeme tijekom predsezonskog testiranja. Uobičajeno za pustinjsko okruženje, bit će suho i toplo. Ipak ne prevruće, s najvišom dnevnom temperaturom zraka između 22 i 24 stupnja Celzija, dok će se noću ona spuštati do 15 stupnjeva. Petak bi trebao biti najsunčaniji, dok bi u srijedu i četvrtak moglo biti oblačnih razdoblja.

Kao i uvijek, testiranja će ponešto otkriti, a dosta toga neće jer momčadi to ne žele. Tako da ćemo vremena krugova opet uzimati “sa zrnom soli”, ali zaljubljenicima u Formulu 1 ne treba puno za sreću. Nakon stanke koja je trajala dva i pol mjeseca, samo nek ti bolidi krenu gutati kilometre i nizati krugove. Brzo će doći i one prave stvari… Prvi ovosezonski Lights out and away we go sad je već jako blizu.

Testiranja se mogu gledati uživo putem F1 TV-a. Na GP1 vas očekuju izvještaji i reakcije tijekom sva tri testna dana.

Objava Predsezonska testiranja počinju za tri, dva, jedan… pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak