U posljednje dvije godine, momčad Red Bull Racing napustio je najviši profil inženjera zaslužnih za velike uspjehe proteklih godina. Jedan od najvažnijih odlazaka bio je onaj Roba Marshalla. Glavni tehnički inženjer je 2023. nakon 17 godina rada prešao u McLaren na poziciju tehničkog direktora. Njegov prelazak bio je dio McLarenovih napora da ojača svoj tehnički tim s ciljem smanjenja razlike u performansama u odnosu na upravo Red Bull.

Osim toga, Red Bull je izgubio dva ključna inženjera koji su došli u Maranello kao dio restrukturiranja Ferrarijevog tehničkog odjela. Iako njihova imena nisu bila eksplicitno navedena, ovaj potez bio je dio Ferrarijeve strategije za jačanje tehničkog odjela uoči ove sezone.

Rob Marshall; izvor: Red Bull Content Pool

Uz ove promjene, i Jonathan Wheatley, sportski direktor Red Bulla, planira otići i pridružiti se Audijevom projektu Formule 1 do sredine 2025. Upravo Wheatleyjev odlazak prati internu reorganizaciju Red Bulla, koja je dovela do proširenja uloga postojećih inženjera, poput Gianpiera Lambiasea, Verstappenovog trkaćeg inženjera.

Tu je naravno i Adrian Newey kao “kruna” odlaska osoblja momčadi iz Milton Keynesa. Newey je obogatio još jednog budućeg konkurenta Red Bullu. Radi se o “susjedima” iz Silverstonea – Aston Martin Racing. U nadmetanju je sudjelovao i Ferrari, ali teško se moglo nadmašiti ponuda Lawrencea Strolla – posljednjeg “il Commendatorea”, šefa starog kova neke momčadi u Formuli 1.

No, ne grebu se u Ferrariju nešto zbog ovog propusta. Njihova želja, a vrlo vjerojatno i ostalih momčadi, je nešto racionalnija, iako taj kapitalac Red Bull Racinga za sada ne odaje znakove odlaska. To je tehnički direktor Pierre Wache.

Utjecaj Adriana Neweya

Newey je svoj odlazak iz momčadi zasigurno nastojao odraditi bez repova, tj. bez nedovršenog posla, što bi značilo da je ključno osoblje mnogo naučilo od Adrianovog mentorstva. Bio je Newey u posljednje vrijeme više samo u savjetodavnoj ulozi konstrukcije bolida.

Ideje je naravno trebalo znati implementirati, što je do sada odlično odrađivao spomenuti Wache. Newey je momčadi onako gandalfski pri odlasku rekao da s razvojem bolida više ne traže toliko aerodinamčku efikasnost, već da se posvete ostalim elementima poput trakcije i same pogonske jedinice.

Adrian Newey; izvor: Red Bull Content Pool

Tajna te aerodinamičke efikasnosti Red Bullovih bolida u odnosu na konkurenciju jest stabilniji downforce, što naravno znači da je u nekim segmentima i slabiji od konkurencije. No, konstantnost učinka donosi lakše upravljanje gumama kao i predviđanje mogućih scenarija u utrci.

Tragom nedavnih rezultata, odlazak Neweya se ipak odrazio na momčad. Bolid je nakon određenih nadogradnji po dolasku sezone u Europu nestabilniji, što bi mogao biti znak traženja dodatnog downforcea, ali i gubitka spomenute konstantnosti. Nešto što je Newey, baremo po sebi, očito doveo do savršenstva.

Afera Christiana Hornera

I sam šef momčadi, suočen s optužbama za neprikladno ponašanje koje uključuju navode o seksualno sugestivnim porukama poslanim kolegici tijekom dužeg razdoblja, nikako nisu pomogle cijeloj ovog situaciji odlazaka. Optužbe su se pojavile krajem 2023. i nastavile i ove godine. Prema izvješćima, neprikladne poruke korištene su kao dokaz tijekom istrage koju je vodio neovisni odvjetnik, a navodno je Horner pokušao riješiti situaciju velikom novčanom isplatom.

Izvor: Red Bull Content Pool

Situacija je dovela do javnih previranja oko odnosa unutar momčadi u kojima je najviše “cvjetao” Jos Verstappen – deklarirani Hornerov hejter. Iako je izgledalo da bi optužbe mogle ugroziti Hornerovu budućnost u momčadi, Red Bull ga je nakon interne istrage oslobodio krivnje početkom 2024. Jos nije puštao, te je javno izrazio zabrinutost zbog Hornerovog nastavka vođenja momčadi no unatoč tome, Horner je ostao na svojoj poziciji.

“Ne može ovako dalje. To će eksplodirati. Ovdje postoji napetost sve dok on ostaje na poziciji.”

Jos Verstappen o Christianu Horneru

Priča se na kraju okrenula u političku igru, tj. pomalo postala i teorija zavjere. Ukratko, radi/lo se o tome da je to sukob između vodstva matične tvrtke Red Bulla u Austriji i tajlandske obitelji Yoovidyah, koja je suosnivač Red Bulla i podržava Hornera. Newey je oduvijek pokazivao kako nije bio zainteresiran za takve političke borbe, što bi moglo značiti da je i ova afera bila jedan od razloga odlazaka, iako ne baš u nekoj velikoj mjeri.

Utjecaj smrti Dietricha Mateschitza

Smrt Dietricha Mateschitza u listopadu 2022., kako se za sada čini, značajno je utjecala na Red Bull Racing i širu Red Bull grupu. Mateschitz je bio ključna figura u sportskom i poslovnom segmentu Red Bulla, posebno u Formuli 1, gdje je njegovo vodstvo pomoglo oblikovati momčad u dominantu silu u nedavnoj povijesti Formule 1.

Izvor: Red Bull Content Pool

Veže se to na gore spomenuto političko previranje što je u biti logičan slijed događaja nakon odlaska ključne figure u nekoj organizaciji. O odnosima Mateschitza i Hornera se nije mnogo pričalo, jer očito nije bilo većih problema, ali se znalo za bliskost s Helmutom Markom – glavnim i odgovornim za Red Bullovu vozačku akademiju.

Situacija pomalo podsjeća na pad generalne forme Ferrarija nakon smrti njihovog direktora – Sergia Marchionnea. U Maranellu su doduše ispoštavali Marchionneovu posljednju želju, Charlesa Leclerca, a upravo želja Mateschitza za konstantnim traženjem novih Vettela i Verstappena, naravno preko Helmuta Marka, pomalo gubi na snazi guranjem Daniela Ricciarda i ono najgore – Sergia Pereza.

Helmut Marko – jedini dosljedan?

Marko se i dalje drži svoje zadaće, zadane još od Mateschitza, a to je konstanto traženje i “guranje” novih i mladih vozača iz akademije kako bi se na vrijeme otkrio i iskoristio vozački talent. Nema tu ništa čudnog, ovakvo ulaganje se uvijek isplati i kao takvo je potrebno kapitalizirati. Marko je jasno dao do znanja da ne želi ni Ricciarda niti Pereza, a tek se nedavno uspio riješiti barem Ricciarda kojeg ima na nišanu još od početka sezone.

Koliko god bio voljen od strane navijača, vozački trenutno nije konkurentan u sestrinskoj RB momčadi. Liam Lawson se dostojno dokazao, te glavnu momčad treba pripremiti za odlazak Pereza i vrlo vjerojatno Maxa Verstappena. Max bi baš kao i Newey mogao u Aston Martin.

Izvor: Red Bull Content Pool

Horner se tu opet bavio glupostima i potpiruje vatru iskazivanjem želje dolaska Georgea Russella. Poslužilo mu je to da malo vrati svojem frendiču Totoju Wolffu za skakanje oko Verstappena, ali s druge strane opet se potencijalno gura netko “vanjski” koji realno momčadi vozački nije potreban, baš kao ni Sergio Perez.

Marko, koji kod navijača ima status uglavnom skroz suprotan od Ricciarda, od većih figura u momčadi očito jedini dosljedno radi svoj posao. Traži nove talente, gura kapitalizaciju momčadskog ulaganja i zanimaju ga čisti rezultati na stazi. Njega nažalost stižu godine, a njegov odlazak mogao bi i vozačka mjesta u momčadi u potpunosti prepustiti politici, utjecaju i novcu.

Zasićenje ili dublji problemi

Inženjerski prebjeg se lako može okarakterizirati zasićenjem, tj. dolaskom do određene granice unutar momčadi gdje se više teško može iskazati neka inovativnost. Nova momčad lako predstavlja novi izazov i platformu za daljnji razvoj znanja. Tehničkom osoblju su potencijalni “dublji problemi” unutar momčadi vjerojatno manje bitni jer, pošto se ne nalaze visoko u organizacijskog piramidi, svjesni da ni ne mogu mnogo toga promijeniti.

Iako se Newey nije spominjao u političkim previranjima unutar momčadi, trenutni status unutar Aston Martina pokazuje drukčiju sliku. Dosta visoka pozicija unutar njemu nove momčadi sugerira da je Adrian možda ipak težio nekoj većoj poziciju u organizaciji, što mu u Red Bullu radi nekih razloga vjerojatno nisu dopustili. Možda je Newey zaista postao trn u oku sa svojim ambicijama, ali tek ćemo saznati kako će se snaći u novoj ulozi i jesu li možda u Red Bullu znali, tj. nakon toliko godina suradnje točno pretpostavili da u tim ulogama Adrian baš i ne briljira.

Za sada ostaje dojam da se napušta brod koji tone, posebice ako se pita Josa Verstappena koji će s Maxom u treptaj oka pronaći novu momčad i produbiti trenutnu krizu, ali dok god bude solidnih rezultata momčadi, lakše će se dijeliti ovlasti unutar same organizacije. Ostaje za vidjeti što donosi nova reorganizacija momčadi.

Objava ‘Raspad sustava’ u Red Bullovom kadru – Zasićenje ili dublji problemi? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Vukajlovic