Jesenska američka turneja Formule 1 nastavlja se utrkom u glavnom gradu Meksika, na stazi koja nosi ime legendarnih meksičkih vozača, braće Pedra i Ricarda Rodrigueza. Bit će to 19. od ukupno 24 utrke u ovoj sadržajnoj sezoni, a za očekivati je nastavak interesantnih borbi za vrh poretka.

Vikend pred nama sigurno će donijeti prekid jednog niza Maxa Verstappena, samo je pitanje – kojeg? Pozitivnog ili negativnog? Naime, Verstappen u Meksiku ima pet pobjeda u zadnjih šest nastupa, a posljednja tri izadanja ovog Grand Prixa pripala su upravo njemu. S druge strane, posljednjih se mjeseci događa nešto što je nedavno djelovalo nezamislivo. Nizozemac već devet GP utrka ne zna za pobjedu, ne računajući sprint. Uspije li eventualno doći do još jednog trijumfa u svom sretnom meksičkom lovištu, napokon će stati na kraj tom postu… Ili ćemo idućeg tjedna pričati o okruglih deset GP utrka suše.

Utrka Formule 1 u Meksiku kakvu danas poznajemo, počela se održavati 2015. godine, no tradicija održavanja natjecanja u zemlji središnje Amerike puno je duža. Svjetsko prvenstvo Formule 1 prvi je put došlo u Meksiko sad već jako davne 1963. godine. Staza je tada nosila naziv Magdalena Mixhuca, iako se zapravo radi o istoj lokaciji na kojoj i danas gledamo bolide Formule 1.

Velika nagrada Meksika vozila se redovito od 1963. do 1970. godine pa onda opet od 1986. do 1992. Tada je staza već nosila naziv Hermanos Rodriguez. Uslijedila je nova dugačka stanka, sve do povratka utrke u kalendar 2015. Održano je pet utrka pod imenom VN Meksika, 2020. utrke nije bilo zbog pandemije koronavirusa, a od 2021. utrka nosi naziv VN Mexico Cityja.

Najviše uspjeha u Meksiku imao je Max Verstappen, koji je pobijedio čak pet puta. Od zadnjih šest izdanja ove utrke, poražen je samo jednom, 2019. od Lewisa Hamiltona. Najtrofejniji vozač svih vremena ima dvije pobjede u Meksiku, baš kao Jim Clark, Alain Prost i Nigel Mansell, s tim da je Clark pobijedio još jednom, 1962. godine kad utrka nije bila dio Svjetskog prvenstva. Clark je i rekorder po broju najboljih startnih pozicija. Četiri je puta u Meksiku startao s pole pozicije.

Max Verstappen zna kako se pobjeđuje u Meksiku (Photo by Jared C. Tilton/Getty Images)

Red Bull je najuspješniji konstruktor, zahvaljujući spomenutim pobjedama s Verstappenom za volanom. Po tri pobjede imaju Lotus, McLaren, Williams i Mercedes, a Ferrari tek dvije. McLaren je zadnji put slavio u Meksiku 1989. godine s Ayrtonom Sennom, a Ferrari godinu kasnije s Alainom Prostom. S obzirom na aktualnu formu tih momčadi, jedan od ta dva dugačka posta mogao bi završiti.

U najboljem raspoloženju na Veliku nagradu Mexico Cityja dolazi društvo iz Maranella. Nakon prošlotjedne dvostruke pobjede u Austinu, crveni tabor napunio se optimizmom, a što je još puno važnije, došao je u priliku boriti se za konstruktorsku titulu u preostalih pet utrka ove sezone. Apsolutno, McLaren je i dalje prvi favorit jer ima 40 bodova više od Red Bulla i 48 bodova više od Ferrarija, ali za vikenda u Texasu Propeti su konjići nadmašili Papaye za 27, a Bikove za 26 bodova. To nam govori da je do kraja prvenstva još uvijek sve moguće, pogotovo jer je još 250 bodova u igri.

Kao i na mnogim drugim utrkama u prošloj sezoni, Ferrari je i u Meksiku bio odličan u kvalifikacijama te su Charles Leclerc i Carlos Sainz osigurali mjesta u prvom startnom redu. Međutim, lani u utrci nisu imali šanse protiv Verstappena. Drugi je bio Hamilton, a treći Leclerc. Trendovi su kod Ferrarija nešto drukčiji ove godine, a vikend će nam pokazati jesu li spremni za prvu pobjedu u ovoj modernoj eri meksičkog Grand Prixa.

Staza Hermanos Rodriguez predstavlja potpuno drugačiji izazov. Činjenica da se Mexico City nalazi na 2200 metara nadmorske visine zahtijeva potpuno jedinstven pristup kada je riječ o podešavanju bolida. Razrijeđeni zrak dodatno opterećuje komponente bolida koje trebaju raspršiti toplinu, što znači sustave, kočnice, pogonsku jedinicu i naravno gume. Pronalaženje pravog balansa za rješavanje ovoga, a istovremeno izvlačenje maksimalnih performansi iz bolida nije lak zadatak, ali dobro smo se za to pripremili još u tvornici. Naš pristup ovoj utrci bit će isti kao i svakoj drugoj, fokusirajući se na sebe i obraćajući pažnju na detalje. Kao i obično, očekujem da će sve biti vrlo tijesno između najboljih momčadi i da ćemo krajem vikenda vidjeti gdje smo.

Frederic Vasseur, šef Ferrarijeve momčadi

“Ove je sezone teško bilo što predviđati od utrke do utrke. Na papiru, Meksiko bi trebao biti dosta dobar za nas, ali to ne znači da ćemo moći reproducirati utrku kakvu smo imali u Austinu. Konstruktorska titula još je moguća, tako da ćemo pokušati sve kako bismo je osvojili. Unutar momčadi motivacija je velika, napravili smo neke značajne pomake u posljednjih nekoliko utrka.”

Charles Leclerc, Ferrari

Red Bull je nakon vikenda u Austinu mogao biti relativno zadovoljan, ali ne sasvim. Pozitivno je bilo što je Verstappen nakon dugo vremena izgledao konkurentno u kvalifikacijama. Osvojio je prvu startnu poziciju za sprint utrku, u kojoj je i pobijedio bez većih poteškoća. Vjerojatno bi imao i pole position u nedjeljnoj utrci, da nije bilo nesreće Georgea Russella u završnici kvalifikacija.

Ono što za Red Bull nije bilo dobro, tempo u samoj utrci nije bio na potrebnoj razini. Verstappen nije mogao pratiti bolide Ferrarija, a pred kraj utrke našao se pod velikim pritiskom Landa Norrisa i jedva sačuvao treće mjesto svojom žestokom, ali lukavom obranom. Također, loš je prošlog vikenda bio Sergio Perez. Deveto mjesto sprinta i sedmo mjesto utrke nije baš neki poticaj uoči devetog nastupa na domaćoj utrci. Najbolji Checovi rezultati na stazi braće Rodriguez dogodili su se 2021. i 2022. kad je osvajao treće mjesto.

“Znam da sam imao groznu sezonu, ali jedan dobar rezultat može sve promijeniti. Mislim da je momentum u Formuli 1 jako važan, ali isto tako znam kako ovaj sport funkcionira i da se uvijek gleda tvoja zadnja utrka. Ako će biti dobar ovdje, moja sezona definitivno može doživjeti zaokret.”

“Prošle sam godine želio ići na pobjedu i dao sam sve od sebe. Kao vozač utrka ne možeš žaliti ni za čim ako daš sve od sebe. To je moj cilj, dati najbolje od sebe za ljude koji dolaze ovdje i koji su izvanredni”, rekao je u najavi utrke Perez.

McLaren je napustio COTA-u s mnogo frustracija, nakon što je Norris kažnjen s pet sekundi zbog pretjecanja Verstappena izvan granica staze. Imali su i Norris i njegovi šefovi dosta primjedbi na tu sudačku odluku, kao što je i dobar dio javnosti ocijenio suđenje prilično lošim i nekonstantnim. Međutim, bodovi su otišli na stranu Verstappena, koji je tako povećao prednost u ukupnom poretku vozača na dosta velikih 57 bodova. Teško će Norris tu nešto moći napraviti u završnici sezone, osim u slučaju da Verstappen ne završi neku od preostalih utrka.

“Ja se i dalje ne slažem s odlukom, a ne slaže se ni moj tim. Mislim da smo mogli vidjeti situaciju sličnu našoj između Russella i Bottasa. Ja sam bio sasvim ispred Maxa, bio sam ispred njega za više od dužine bolida. Nisam ja bio taj koji je napadao u zavoju, nego on. Ako sam ja bio ispred, onda sam se ja trebao braniti. On je napadao i učinio je to prežestoko pa otišao izvan staze. Ja sam zadržao poziciju i siguran sam da je to nešto o čemu će se još razgovarati. Mnogi se vozači i timovi nisu složili. Mislim da je bio ispred mene na vrhu zavoja samo zato što nije kočio onda kad je trebao kočiti da bi ostao na stazi. Po mom mišljenju, to je očito”, komentirao je Lando situaciju s VN SAD-a.

Kod Norrisa se također gomilaju frustracije zbog neuspješnih startova. U Austinu je imao pole position, a opet nije uspio obraniti prvo mjesto u prvom zavoju. Dobar vikend nije imao ni Oscar Piastri, koji u sprintu nije osvojio niti bod, dok je u glavnoj utrci osvojio peto mjesto. Tako je kraju došao fantastičan niz od čak 14 utrka u kojima je McLaren imao barem jednog vozača na pobjedničkom postolju.

Ipak, od četiri najjače momčadi, daleko se najlošije na jugu SAD-a proveo Mercedes. Dobro je počelo za Srebrne strijele, drugim mjestom Russella u kvalifikacijama za sprint utrku. U toj utrci Mercedes je osvojio peto i šesto mjesto, a onda je sve pošlo po zlu. U kvalifikacijama je Hamilton ispao u Q1, a Russell imao spomenutu nesreću u Q3. U istom zavoju, na gotovo isti način, Hamilton je izletio već u drugom krugu Grand Prix utrke, a obraz momčadi donekle je osvjetlao Russell probijanjem od starta iz boksa do pristojnog šestog mjesta.

U Mercedesu se nastavljaju boriti s hirovima svog bolida, koji je povremeno dovoljno moćan za najveća ostvarenja, a povremeno nije ni blizu konkurentima iz vrha. Na stazi braće Rodriguez Mercedes je slavio 2015., 2016. i 2019.

“Nemamo se na što osvrtati. Nije bilo odlično, a sada samo želim obaviti posao bolje i ne ponoviti onakav vikend. Stvarno sve ovisi o tome hoćemo li doživjeti iste probleme koje smo imali na prošloj utrci s nadogradnjama. Bolid je bio nestabilan prošlog vikenda, ali bila je ono prilično neravna staza, dok ovdje imamo glatku stazu. Možda možemo biti nešto bliže vrhu, ali sve je to jako upitno.”

Lewis Hamilton, Mercedes

Prošlog su se vikenda dobrim nastupima i osvajanjem bodova istaknuli Nico Hülkenberg u Haasu te uvjetno rečeno novaci na gridu – Williamsov Franco Colapinto i RB-ov Liam Lawson. Argentinac je u svojoj tek četvrtoj F1 utrci osvojio deseto mjesto i tako se drugi put našao među osvajačima bodova. Lawson je bio jedno mjesto bolji u svom prvom ovosezonskom nastupu, nakon što je zamijenio Daniela Ricciarda. Haas i RB vode vrlo interesantnu borbu za šesto mjesto konstruktora, a američka momčad trenutačno ima malu prednost od dva boda.

Jako loš vikend je iza Aston Martina, bez ijednog osvojenog boda. Iskupljenje će potražiti u Meksiku, no lani se tamo nisu dobro proveli. U kvalifikacijama se niti Fernando Alonso niti Lance Stroll nisu uspjeli probiti u Q3, a u utrci nisu vidjeli cilj. Španjolac će u Mexico Cityju proslaviti veliki jubilej, svoj 400 Grand Prix nastup u Formuli 1.

Prekid negativnog niza tražit će Alpine, koji četiri trkaća vikenda zaredom nije osvojio niti bod. U Austinu je Pierre Gasly imao jako dobar nastup u kvalifikacijama i startao je sa šeste pozicije, no u utrci stvari nisu išle dobrim smjerom za njega i francusku momčad, tako da je ostao bez bodova. Ako govorimo o lošem nizu, što tek reći za Sauber, koji se niti nakon 18 ovosezonskih utrka nije pomaknuo s nule.

Startovi su u Meksiku posebno atraktivni s izuzetno dugačkim pravcem koji vodi do prvog zavoja
(Photo by Andy Hone / LAT Images)

Staza u Mexico Cityju ima određene posebnosti koje ju značajno izdvajaju u odnosu na ostale trkaće piste Formule 1. Glavna razlika leži u činjenici da se staza nalazi na nadmorskoj visini većoj od 2000 metara, a značajno rjeđi zrak itekako ima utjecaja na ponašanje bolida, smanjujući downforce. Posljedica toga su vrlo velike brzine, a rekord je postavljen 2016. godine kad je Valtteriju Bottasu izmjerena brzina od 372,5 km/h. Finac drži i rekord kruga – 1:17,774 iz 2021. godine.

Krug je dugačak 4304 metra i ima 17 zavoja. Površina nije pretjerano gruba prema gumama, a ove je godine obnovljen asfalt između zavoja 12 i 15. Niska je i razina gripa, posebno u početnoj fazi vikenda jer se staza Hermanos Rodriguez tijekom godine vrlo rijetko koristi. Još jedna karakteristika ove staze, na dugačkim pravcima površinska temperatura guma dosta naglo pada, pa vozači moraju biti itekako oprezni na kočenju, primjerice prije prvog i četvrtog zavoja.

U pogledu strategije, timovi se obično odlučuju za jedno zaustavljanje u boksu tijekom utrke. Prošlogodišnja utrka bila je podijeljena u dva dijela, budući da je nakon nesreće Kevina Magnussena pokazana crvena zastava.

Pirelli je za ovu utrku pripremio C3 kao tvrđu, C4 kao srednju i C5 kao mekšu smjesu guma. Drugi slobodni trening trajat će pola sata duže jer timovi i vozači imati zadatak testirati gume za iduću sezonu Svjetskog prvenstva.

Za ovaj vikend najavljen je nastup čak petorice mladih vozača na prvom slobodnom treningu. Oliver Bearman, budući vozač Haasa, vozit će za Ferrari. Kimi Antonelli dobit će svoju drugu priliku u Mercedesu, nakon što je u Monzi razbio bolid nakon samo deset minuta. Aston Martin će na prvom treningu koristiti svog rezervnog vozača Felipea Drugovicha, Sauber Roberta Shwartzmana, a McLaren će pak priuštiti posebno zadovoljstvo za Pata O’Warda, koji će voziti pred svojom publikom.

Vremenska prognoza za vikend u Mexico Cityju najavljuje sunčano i ugodno vrijeme. Najviše dnevne temperature trebale bi biti između 20 i 25 stupnjeva Celzija, a šansa za kišu procjenjuje se na otprilike 20 posto za subotu i nedjelju.

(Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Naravno, posebna priča u Meksiku su fanovi i luda atmosfera koju stvaraju oko staze. Posebno je prepoznatljiv ‘stadionski’ segment u završnom sektoru staze, koji svake godine bude krcat ljudima i izuzetno bučan.

Ljubitelje Formule 1 u Hrvatskoj još jednom očekuje uživanje u praćenju omiljenog sporta u večernjim satima. Prvi slobodni trening vozi se u petak u 20:30 po srednjoeuropskom vremenu, dok drugi trening starta u ponoć. Treći trening je u subotu u 19:30, a početak kvalifikacija zakazan je za 23 sata. Nedjeljna utrka počet će u 21 sat.

Objava Najava VN Mexico Cityja: Verstappenov niz će stati, ali koji? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak