Ah ta testiranja… Čekate ih cijelu zimu. Kad novi bolidi konačno izađu na stazu, tri dana se ne odvajate od ekrana i live timinga čekajući “ono nešto”. Kad sve završi, u najvećoj mjeri znate jedino da ništa ne znate. No, zato volimo testiranja.

I doista, koju god momčad zagovarali, jutros ste na nedjeljnoj kavi s prijateljima mogli izgraditi slučaj i uvjeriti sve u svojoj okolini da će baš ta momčad nadmašiti dosadašnja očekivanja kad idućeg vikenda krene nova sezona Svjetskog prvenstva Formule 1.

Takva su testiranja. Osim ako netko baš generalno zabrlja, optimizma ima za svakoga. Vozači, inženjeri, šefovi timova ponavljat će kao papagaji: “Sve je u redu. Pokazatelji su dobri. Odradili smo planirani program. Zadovoljni smo…”

No, neće iduće nedjelje baš svi biti zadovoljni kad se podijele prvi ovosezonski bodovi pa pokušajmo otkriti tko doista ima utemeljene razloge za optimizam, a čiji je građen na “staklenim nogama”.

Charles Leclerc, Ferrari (Foto: Scuderia Ferrari Press Office)

Bahrein – testni raj ili baš i ne?

Za početak – staza Sakhir kao mjesto jedinih predsezonskih testiranja, da ili ne?

Note: There is a poll embedded within this post, please visit the site to participate in this post’s poll.

Dani kad su testovi bolida bili neograničeni iz ove su perspektive davna prošlost. Otkad je FIA ograničila testne dane i uvela službene predsezonske testove, godinama je omiljena destinacija bila Barcelona. Circuit de Catalunya ima povoljnu klimu u zimskim mjesecima, relativno je blizu tvornica većeg broja timova, a što je najvažnije, ima konfiguraciju koja je idealna za testiranje jer svaki sektor staze nudi neke svoje izazove.

A Sakhir? Klima je u veljači definitivno bolja nego u Barceloni. Vremenski su uvjeti vrlo stabilni, a pozitivno je što se može voziti po danu dok je temperatura staze vrlo visoka i u večernjim satima kad se živa u termometrima značajno spusti. No, minus je velika udaljenost Bahreina od europskih baza timova, a i sama staza ima određene mane. Pomalo već problematičan asfalt koji nije taknut od otvaranja staze 2004. i nedostatak pravih brzih zavoja kao što je primjerice zavoj broj 3 u Barceloni.

Koliko je s jedne strane praktično i financijski isplativo održati testiranja na istoj stazi na kojoj se otvara prvenstvo, toliko bi vjerojatno bilo popularnije suočiti timove i vozače s izazovom drukčijeg tipa, umjesto da prvu utrku sezone voze na stazi na kojoj su tjedan dana ranije odradili stotine krugova. Ako ništa drugo, Sakhir barem nudi različite konfiguracije. Dalo bi se nešto napraviti po tom pitanju.

Max Verstappen, Red Bull (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Dvadeset vozača, ali jedan uljez

Na ovogodišnjim predsezonskim testiranjima priliku nisu dobivali testni vozači timova, kao što je to kod nekih bio slučaj prošlih godina. Sa samo tri testna dana nije bilo previše mogućnosti za eksperimentiranje. Vrijeme u bolidu trebalo je rasporediti na dvojicu vozača koji će startati sljedeće nedjelje.

Unutar šest timova vrijeme za volanom dijelilo se 50-50 svakog dana. Takvu su “politiku” proveli Ferrari, Mercedes, Alpine, McLaren, Haas i AlphaTauri. Prošlogodišnji prvak svijeta vozio je cijeli četvrtak i petak poslijepodne za Red Bull, a za sličan princip odlučili su se Alfa Romeo i Williams pa svakom vozaču dali jedan cijeli dan i još jednu polovicu.

Poseban slučaj ove je godine bio Aston Martin, iz prilično bizarnih razloga. Lance Stroll uputio se na trening biciklom samo nekoliko dana prije početka testiranja pa doživio nesreću i zbog ozljede zgloba šake bio prisiljen propustiti testiranja. Umjesto njega dva je jutarnja programa odradio rezervni vozač Felipe Drugovich, dok je najstariji čovjek na gridu dobio i najviše vremena na stazi. Za 42-godišnjeg Fernanda Alonsa, prepunog motiva na početku avanture s ekipom iz Silverstonea, četiri četverosatna stinta ipak nisu predstavljala problem.

Spomenuti “uljez”, prošlogodišnji prvak Formule 2, možda će voziti i idućeg vikenda. Ako Lance ne zaliječi ozljedu.

Felipe Drugovich, Aston Martin (Foto: Aston Martin Media Centre)

Tko je izgledao moćno?

Kratko i jasno – Red Bull. Prvog dana testiranja Max Verstappen je sam odradio 157 krugova, više nego bilo koji vozački par iz preostalih devet timova, a imao je i najbrži krug dana, iako je to na početku najmanje važno. U petak je bilo nekih problemčića i broj krugova nije bio tako impresivan, ali završnog dana Sergio Perez je dodao lijepa 133 kruga i postavio najbolje vrijeme cijelog testiranja – 1:30,305.

S nestrpljenjem se čekao Red Bullov nastup u Bahreinu, budući da na takozvanom “lansiranju sezone” nisu lansirali ni ‘B’ od ovogodišnjeg bolida. Koje su tehničke novitete koristili na testiranju, možete pročitati u tehničkoj analizi njihovog bolida, a nakon viđenog na stazi Sakhir, većinom vlada mišljenje da će ‘Bikovi’ biti broj 1 i na početku ove sezone.

Ne zbog tog najbržeg kruga, nego zbog dojma da je u toj momčadi apsolutno sve pod kontrolom. Vidi se da su svi izuzetno opušteni i puni samopouzdanja, a bolid svojom pouzdanošću ulijeva veliko povjerenje. Nekakvi problemi za Red Bull možda bi se mogli pojaviti kasnije u sezoni, ako na naplatu dođu ograničenja u korištenju zračnog tunela (zbog osvajanja naslova i zbog kazne za prekoračenje budžeta u 2021.).

VOZAČ MOMČAD NAJBRŽI KRUG
1. Sergio Perez Red Bull 1:30,305
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:30,664
3. Valtteri Bottas Alfa Romeo 1:30,827
4. Charles Leclerc Ferrari 1:31,024
5. Carlos Sainz Ferrari 1:31,036
6. Yuki Tsunoda AlphaTauri 1:31,261
7. Kevin Magnussen Haas 1:31,381
8. George Russell Mercedes 1:31,442
9. Fernando Alonso Aston Martin 1:31,450
10. Guanyu Zhou Alfa Romeo 1:31,610
11. Max Verstappen Red Bull 1:31,650
12. Felipe Drugovich Aston Martin 1:32,075
13. Lando Norris McLaren 1:32,160
14. Nyck de Vries AlphaTauri 1:32,222
15. Nico Hülkenberg Haas 1:32,466
16. Logan Sargeant Williams 1:32,549
17. Pierre Gasly Alpine 1:32,762
18. Alexander Albon Williams 1:32,793
19. Oscar Piastri McLaren 1:33,175
20. Esteban Ocon Alpine 1:33,257

Tko bi mogao ugroziti prvake?

S obzirom na to da su ovogodišnji bolidi evolucija prošlogodišnjih, teško je očekivati nekakve velike skokove ili padove u poretku. Stoga, za prvog izazivača Red Bullu i nakon ovih testiranja slovi Ferrari. Preko zime su odrađene promjene u vodstvu momčadi, a nedavno je Frederic Vasseur povukao i prve organizacijske poteze pa napravio promjene u strateškom odjelu.

Tijekom tri dana u Bahreinu Propeti su konjići izgledali dobro. Nije bilo kvarova na bolidu, odrađeno je pristojnih 417 krugova, a djeluje da se Leclerc i Sainz podjednako dobro snalaze u stroju SF-23. Njihove najbrže krugove dijelilo je samo 12 tisućinki sekunde. Ferrari je navodno napredovao u pogledu pouzdanosti pogonske jedinice, što bi moglo biti vrijedno oružje u borbi protiv Red Bulla, no je li doista tako, u ovom je trenutku nemoguće znati.

Spominjalo se da postoji problem s degradacijom guma. Upitan za to, Vasseur je diplomatski odgovorio da su isprobavali razne postavke pa je degradacija povremeno bila u redu, a povremeno nije. Generalno Ferrari djeluje dosta dobro, ali kao da je ipak stepenicu ispod Red Bullove razine. Osim ako su uspjeli jako dobro zamaskirati svoje realne mogućnosti.

George Russel, Mercedes (Foto: Jiri Krenek)

Mercedes je visoko postavio ciljeve za ovu sezonu, tražeći povratak u igru za pobjede i titule. Sudeći po prikazanom u protekla tri dana, sezonu će ponovno započeti na trećem mjestu, gledajući u leđa Red Bullu, a vjerojatno i Ferrariju.

Bilo je dosta uspona i padova. Prvog dana svi su odahnuli kad je bolid odradio uvodne krugove bez onog famoznog poskakivanja iz prošle godine. Generalno je taj prvi dan izgledao dosta dobro, no onda je petak donio probleme. Iz Mercedesa je stiglo priznanje kako su jednostavno zalutali u podešavanju bolida i kako ne uspijevaju pronaći rješenje, a vrhunac nevolja bio je hidraulički kvar zbog kojeg su izgubili nešto dragocjenog vremena na stazi.

U subotu su Hamilton i Russell došli blizu 150 krugova pa s 398 rundi u tri dana i ne zaostaju puno za konkurentima. Ipak, čini se da u Mercedesu već sada nade polažu u razvoj bolida tijekom sezone. Lani su u tom pogledu odradili dobar posao i imali daleko bolji drugi dio sezone, a moguće da ćemo i ove godine gledati nešto slično. Naime, Russell je već komentirao kako se u prva dva i pol mjeseca sezone vozi pet utrka, a u zadnja dva i pol mjeseca čak osam.

Navijači Mercedesa definitivno se mogu uzdati u dugačku sezonu s čak 23 utrke i priželjkivati rast forme iz mjeseca u mjesec. Titulu nitko neće osvojiti u ožujku i travnju.

Tko je ugodno iznenadio?

Naravno da je iluzorno na osnovu tri dana testiranja nekim momčadima predviđati drastičan napredak u odnosu na prošlu sezonu. Nikad ne znate s koliko goriva netko vozi, u kojem modu motora i s kakvim postavkama bolida.

No, nakon ova tri dana u F1 svijetu vlada popriličan konsenzus o značajno boljem Aston Martinu. Momčad koja je lani osvojila sedmo mjesto u poretku konstruktora ostavila je izuzetno dobar dojam, unatoč manjem problemu s elektronikom, zbog kojeg je bolid u četvrtak stao na stazi nakon svega desetak minuta vožnje. Alonso je dva od tri dana završio među trojicom najbržih, a zadnjeg su dana on i Drugovich uspješno odvozili 157 krugova.

Bolid AMR23 izgledao je konkurentno na stazi, posebno u Alonsovim rukama. Stroll generalno nema previše obožavatelja pa će neki reći da njegov izostanak i nije bio posebno primjetan, no Alonso je istaknuo da su nedostajale povratne informacije kanadskog vozača jer ipak je on vozio za istu momčad prošle sezone pa bi mogao realnije usporediti dva bolida. Analitičari Aston Martinu prognoziraju borbu za četvrto mjesto, a neki idu tako daleko pa prognoziraju da će društvo iz Silverstonea predstavljati ozbiljnu prijetnju Mercedesu. Osobno ne bih išao tako daleko, no bit ćemo pametniji za tjedan dana.

VOZAČ MOMČAD BROJ KRUGOVA
1. Fernando Alonso Aston Martin 270
2. Nyck de Vries AlphaTauri 246
3. Logan Sargeant Williams 229
4. Lewis Hamilton Mercedes 220
5. Kevin Magnussen Haas 219
6. Carlos Sainz Ferrari 218
7. Alexander Albon Williams 210
8. Yuki Tsunoda AlphaTauri 210
9. Sergio Perez Red Bull 209
10. Max Verstappen Red Bull 204
11. Valtteri Bottas Alfa Romeo 202
12. Guanyu Zhou Alfa Romeo 200
13. Charles Leclerc Ferrari 199
14. Nico Hülkenberg Haas 196
15. Esteban Ocon Alpine 178
16. George Russell Mercedes 178
17. Pierre Gasly Alpine 175
18. Oscar Piastri McLaren 170
19. Lando Norris McLaren 142
20. Felipe Drugovich Aston Martin 117

Druga momčad koju bismo mogli svrstati u krug “pozitivaca” je Williams. Jasno, njihova su predsezonska testiranja zadnjih godina znala biti toliko grozna, da stvarno nije neka pohvala ako se kaže da ovako dobri na testiranjima nisu bili već godinama.

Williams je druga momčad po broju odvoženih krugova i to dovoljno govori. Očito su uspjeli postići željenu pouzdanost bolida. Alex Albon je i prošle godine imao neke jako dobre vožnje, kao primjerice u Australiji, a u novoj bi sezoni takve prezentacije možda mogli i češće gledati. Također, vrlo pozitivan dojam ostavio je Logan Sargeant, prije svega odradivši 154 kruga tijekom drugog dana testiranja. Jako dobar posao za jednog novaka u Formuli 1 i Williams tu dobiva pojačanje, uzmemo li u obzir da je Latifi prošle sezone bio jednostavno katastrofalan.

Ne treba od ekipe iz Grovea sad očekivati nekakve spektakularne rezultate. Novi šef momčadi James Vowles preuzeo je uzde i tek ga čeka posao dovođenja svojih najbližih suradnika, posebno u tehničkom odjelu. Međutim, dojam je da će Williams ipak biti konkurentniji i češće u igri za bodove.

Kao dodatni dokaz da su vjerojatno Aston Martin i Williams najviše napredovali u odnosu na prošlu sezonu, služi i ova tablica koju je objavio Autosport.

Status quo?

Uvijek na testiranjima ima i onih momčadi koje nisu niti oduševile, a niti razočarale. Ovoga bih puta u tu rubriku ubrojio Haas, Alfa Romeo i AlphaTauri.

Kad je Haas u pitanju, nekako djeluje da su “tu negdje”, otprilike na razini iz prošle sezone. Nisu imali nekih većih problema s bolidom, djeluje da nije bilo nekakvih problema s prilagodbom povratnika Hülkenberga, ali koliko će često američka momčad biti u igri za osvajanje bodova, u ovom je trenutku doista teško prognozirati. Zadnji su dan odradili fantastična 172 kruga, Magnussen je ukupno imao sedmo vrijeme testiranja pa da se vratim na uvod ove analize – imaju i oni razloga za optimizam.

Nico Hülkenberg, Haas (Photo by Mark Sutton / LAT Images)

Slično vrijedi za Alfa Romeo. Oni su tijekom testiranja imali određenih problema i bolid im je dvaput stao. Zabrinjavajuć je subotnji kvar motora, koji će sigurno biti predmet istraživanja Ferrarijevih stručnjaka za pogonske jedinice, no Zhou i Bottas imali su i puno dobrih stvari. Kinez je u petak postavio najbolje vrijeme dana, što će mu sigurno ubrizgati dodatnu dozu samopouzdanja uoči VN Bahreina, utrke na kojoj je lani debitirao u F1 i osvojio svoje prve bodove. Bottas je pak u subotu završio s trećim vremenom, tako da bi Alfa definitivno trebala imati svoje adute za borbu u sredini poretka.

AlphaTauri je prošle godine jako podbacio osvajanjem devetog mjesta u poretku konstruktora. Možda njihov bolid nije izgledao posebno dobro i brzo tijekom testiranja, ali opet, naći će i oni razlog za pozitivu. Prva stvar, odradili su najviše kilometara (2467). Tsunoda je zadnjeg dana na mekšim gumama postavio respektabilno šesto vrijeme dana, a odradili su i dobar posao s integriranjem Nycka de Vriesa u momčad. Relativni debitant u F1 suočen je s velikim očekivanjima, a čak 246 krugova u bolidu AT04 sigurno će mu olakšati pripremu za prvu utrku sezone.

U kojim je garažama optimizam upitan?

Najlošije je ovogodišnje testiranje odradio McLaren, u to nema sumnje. Momčad iz Wokinga imala je najviše problema s bolidom, što je i rezultiralo uvjerljivo najmanjim brojem odvoženih krugova. Norris i Piastri puno su vremena morali provesti čekajući da mehaničari srede nepravilnosti na bolidu MCL60, a kad svemu pridodamo izjavu Zaka Browna kako bolid nije ispunio zacrtane ciljeve, onda je jasno da McLaren čeka težak početak sezone.

Oni će se, dakako, uzdati u razvoj tijekom sezone. Već se najavljuju neke nadogradnje koje bi trebale stići za europski dio sezone. I naravno, ne treba sad McLaren odmah bacati na začelje grida. Ipak su oni prošle godine bili u borbi za četvrto mjesto pa čak i ako nisu značajno unaprijedili bolid, za očekivati je da će biti negdje u sredini. Pod uvjetom da barem pouzdanost bude nešto bolja nego za vrijeme testova.

I na kraju – Alpine. Ta je momčad možda mogla biti i dio prethodne rubrike, ali odlučio sam ih ipak staviti blizu McLarena pa nek se nastavi borba iz prošle sezone. Šalu na stranu, za Alpine bih rekao kako postoji vrlo velika mogućnost da nisu željeli pokazati svoj potencijal. Čak ni zadnjeg dana testiranja nisu željeli voziti brže krugove na mekšim gumama, tako da lošije rezultate treba uzeti s rezervom.

Međutim, nisu briljirali niti po kilometraži. Imaju više krugova jedino od McLarena. I Gasly i Ocon su među pet vozača s najmanje krugova, ne računamo li Drugovicha, koji je imao i najmanje vremena u bolidu. Uzmemo li u obzir činjenicu da je Alpine u odnosu na prošlu sezonu izgubio Alonsa, ali i njegovog potencijalnog nasljednika Piastrija, te da si je za cilj ove sezone postavio smanjivanje zaostatka za vodećima, rekao bih da ova predsezonska testiranja nisu dala nekakve pozitivne pokazatelje za francusku momčad. No, ne djeluju zabrinuto u Alpineovom taboru pa možda znaju nešto što mi ne znamo.

Pierre Gasly, Alpine (Photo by Mark Sutton / LAT Images)

Kakvu sezonu očekivati?

Primarna želja svakog fana Formule 1 bila bi napeta borba na vrhu. Snovi o tri momčadi koje će se ravnopravno boriti za pobjede i naslov prvaka u ovom trenutku nekako ne djeluju pretjerano realno. Red Bull u prvenstvo ulazi kao favorit, a vrijeme će pokazati koliko će ozbiljni suparnici biti reorganizirani Ferrari i Mercedes lišen poskakivanja.

Nova era Formule 1 imala je zadatak osigurati ravnopravnije i zanimljivije utrkivanje. Mogli bismo reći da je taj zadatak prošle godine djelomično ispunjen, a na temelju viđenog u prethodna tri dana, čini se da bi moglo doći do dodatnog ujednačavanja grida, odnosno da će razlike biti manje između onih najboljih i ostatka društva.

Tu je i faktor ograničenih budžeta, koji sad već ima ozbiljan utjecaj. Mišljenja su oko tih financijskih pravila bila podijeljena, no rekao bih da ima pozitivnih učinaka. Oni “veliki” sada više ne mogu svaki problem riješiti beskompromisnim trošenjem, već se nagrađuje inovativnost i sposobnost rješavanja problema bez ogromnih ulaganja.

Logan Sargeant, Williams (Photo: Pirelli Media Centre)

U pogledu vozača, rekao bih da je dvadesetorka odabrana za 2023. izuzetno kvalitetna. U odnosu na prošlu sezonu, Formula 1 izgubila je Sebastiana Vettela, no četverostruki prvak svijeta davno je prestao voziti u skladu sa svojom reputacijom. Za Latifijem neće biti prolivenih suza, a Schumacher i Ricciardo dobili su barem uloge rezervnih vozača u vrhunskim momčadima.

Vratio se ‘Hulk’, kvalitetan vozač kojem se nikad nije posrećilo biti u pravo vrijeme na pravom mjestu, a debitanti bi trebali biti odlični. Nyck de Vries osvajao je titule, a osvojio je i bodove u Williamsu prošle godine. Od Piastrijeve se karijere očekuju velike stvari i definitivno je jedan od najatraktivnijih mladih vozača. Očekivanja su nešto manja od Sargeanta, no riječ je o vozaču koji je do F1 dogurao nakon što je praktično već bio otpisan. Takve ne treba zanemariti. Na kraju krajeva, 2020. je izgubio prvenstvo Formule 3 od Piastrija za samo četiri boda.

Pred nama je rekordno prvenstvo s čak 23 utrka pa kako drukčije završiti ovaj tekst, nego nam svima poželjeti sezonu za pamćenje.

Objava Bahrein prije Bahreina: Što (ni)smo doznali na predsezonskim testiranjima? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak