Prošlotjedna Velika nagrada Abu Dhabija bila je posljednja F1 utrka u kojoj je Franz Tost obnašao dužnost momčadi AlphaTauri. U 18 godina na čelu Toro Rossa i AlphaTaurija proživio je puno zanimljivih trenutaka, a izdvojio je neke najznačajnije…

Svijet Formule 1 upoznao je Toro Rosso 2006. godine kao drugu Red Bullovu momčad, a na mjesto šefa zasjeo je Franz Tost. Momčad s bazom u Faenzi doživjela je prvu promjenu identiteta 2020. godine kad je dobila novo ime – AlphaTauri. Pred vratima je novi rebranding i 2024. će AlphaTauri imati novo, zasad neobjavljeno ime, ali imat će i novo vodstvo.

Nakon 18 godina na čelu ekipe, Franz Tost odlazi s mjesta šefa momčadi, a na njegovo mjesto dolazi bivši Ferrarijev zaposlenik Laurent Mekies. Novi CEO je pak Peter Bayer, koji je na tu poziciju došao s radnog mjesta u FIA-i.

U svojih više od 350 Grand Prix nastupa momčad iz Faenze upisala je dvije pobjede, pet plasmana na pobjedničko postolje i preko 800 osvojenih bodova. Bilo je boljih i lošijih sezona, ali generalno je Toro Rosso/AlphaTauri služio kao poligon za učenje mladih Red Bullovih vozača. Tako su kroz tu momčad prošli i višestruki prvaci svijeta, Sebastian Vettel i Max Verstappen.

Tost se prisjeća kako je sve počelo: “Bila su to vrlo zanimljiva vremena, moram reći. Ja sam počeo raditi u Faenzi 8. studenoga 2005. i imali smo 85 ljudi. Nije bilo lagano na početku.”

“Dietrich Mateschitz mi je rekao: ‘Gledaj, dva su temeljna zadatka tvog posla – moraš prije svega koristiti sinergiju s Red Bull Technologyjem, a drugo, educirati mlade vozače. Oni onda moraju doći u Red Bull Racing, pobjeđivati na utrkama i, ako bude moguće, osvajati prvenstva.”

“Dobili smo sav materijal, bolide od Red Bull Technologyja i možda je sve funkcioniralo pomalo predobro, zato što smo 2008. pobijedili u Monzi i nakon toga su FIA i momčadi promijenili pravila. Izmislili su popis obaveznih dijelova, što je značilo da smo morali skoro sve raditi sami.”

“Morali smo dizajnirati prednje krilo, stražnje krilo, kompletnu karoseriju, difuzor, podnicu i monokok. Nismo imali infrastrukturu za to, tako da smo morali naći ljude za aerodinamički odjel, dizajnere, ljude za proizvodnju, kontrolu kvalitete… Bila su to teška vremena, bilo je izazovno, ali moram reći da mi se sviđalo. Naučio sam puno u tom periodu i ne bih volio da smo to propustili”, priznaje Tost.

Važan trenutak za ekipu dogodio se 2018. godine kad je Toro Rosso dogovorio suradnju s Hondom. Prethodno je suradnja McLarena i Honde neslavno propala.

“Najveći je korak napravljen 2018. kad smo potpisali ugovor s Hondom i postali smo Hondina tvornička momčad. Mislim da nam se cijeli paddock smijao. McLarenovi ljudi dolazili su do mene i govorili da smo totalno ludi jer ćemo raditi s Hondom. Ja sam im rekao: ‘Gospodo, pričekajte, razgovarat ćemo o tome za pet godina.’ Nije trebalo pet godina, puno ranije je postalo jasno da je to bila ispravna odluka”, ponosno će Tost.

Pierre Gasly u bolidu AlphaTaurija na stazi u Monzi (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Već iduće godine Toro Rosso je u dva navrata imao vozača na postolju. Daniil Kvjat bio je treći u Njemačkoj, a Pierre Gasly drugi u Brazilu. Francuz je 2020. osvojio utrku u Monzi. Ipak, za Tosta je najdraža uspomena ona pobjeda Sebastiana Vettela iz 2008. godine, ostvarena također u Monzi.

“Nije lako izabrati samo jedan trenutak, ali rekao bih da je to prva pobjeda sa Sebastianom jer to je bila teška borba. Sjećam se kako sam sjedio s Gerhardom Bergerom na pit wallu i znali smo da bi moglo kišiti u subotu i nedjelju. Ovo je bilo u petak.”

“Rekao sam Gerhardu da ne razumijem zašto svi ostali ne izlaze na stazu. Kišno je, a Monza po mokrom nije tako jednostavna. Prvo zato što se podloga mijenja na različitim dijelovima staze, a drugo, zavoji Lesmo 1 i Lesmo 2 su u šumi pa voda ne odlazi samo tako.”

“Rekli smo našim vozačima da rade što je moguće više krugova, samo da bi se prilagodili na mokru stazu i kad su kvalifikacije počele, a kiša pojačala, vidio sam neke bolide kako izlaze na intermedijima i rekao sam Gerhardu: ‘Zaboravi njih, izgubljeni su’. I bili su izgubljeni. Onda dobiti tu utrku, stvarno je bilo za pamćenje”, rekao je Tost.

U zadnjih godinu dana AlphaTauri je imao dosta kriznih situacija. Ranije ove godine govorilo se o selidbi, čak i o prodaji momčadi, ali na kraju do toga nije došlo. U drugom dijelu prvenstva bilo je dobrih rezultata Tsunode, Lawsona i Ricciarda pa je na koncu osvojeno osmo mjesto u poretku konstruktora.

Vidjet ćemo kako će momčad izgledati, kako će se uopće zvati i kako će funkcionirati pod novim vodstvom u 2024.

Objava Franz Tost: Potpis s Hondom bio je najveći korak pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak