Scuderia Toro Rosso sa sjedištem u Faenzi, momčad koja je u to vrijeme u većoj mjeri nego danas služila kao juniorski pogon za izobrazbu mladih Red Bullovih potencijala, tog je rujna 2019. godine obznanila svoju namjeru kako u sezonu 2020. želi ući rebrandirana, točnije pod novim imenom.

Rečeno je bilo učinjeno već koji mjesec kasnije te je 1. prosinca iste godine objavljeno kako će se momčad preimenovati u Scuderia AlphaTauri, umirovljujući tako ime Toro Rosso nakon 14 godina bivanja u Formuli 1.

Bio je to prvi kakav-takav susret s AlphaTaurijem. U danima i mjesecima koji su dolazili, upoznali smo vizualni identitet i izgled bolida nove inkarnacije momčadi koju još iz vremena Minardija nazivamo “Momčad iz Faenze”. Promjenom imena u AlphaTauri, momčad je u samome imenu zadržala bikovski karakter, a noseći sponzorsko ime modne marke, osiguran je priljev novca od sponzorstva.

Danas, četiri F1 sezone kasnije, nakon učestalih najava iz samog Red Bulla, iz sjedišta momčadi očekujemo sličnu objavu da se AlphaTauri sprema obući novo ruho, ono za 2024. i druge nadolazeće godine. Prije negoli nam ime AlphaTaurija iščezne iz svakodnevnog korištenja i ostane prisutno samo u almanasima ovoga sporta, dobrodošao je osvrt na godine druženja s AlphaTaurijem i svega što je donio Formuli 1.

Debitantska 2020.

Putovanje od 83 utrke, koliko je momčad pod tim imenom provela u F1, AlphaTauri započeo je 2020. godine u turbulentnoj sezoni za Formuli 1. Poznata po tome da spaja različite zakutke svijeta, Formula 1 silom se prilika te 2020. godine zadržala uglavnom na europskom tlu.

Debitantsku sezonu za AlphaTauri odvozili su Daniil Kvyat i Pierre Gasly; vozačka postava iz čijih se članova i tada mogla izlučiti riječ – iskustvo.

Znajući da je Toro Rosso nerijetko služio kao poligon mladim i neiskusnim vozačima, duo Kvyat-Gasly u prve kilometre AlphaTaurija stavio je predznak iskustva. U tom trenutku obojica su već imali odvoženih sezona iza sebe pa čak i u vrućem stolcu drugog vozača Red Bulla, a pritom su obojica poznavali momčad budući da su kraj prethodne sezone proveli u Toro Rossu.

Ono što ih je obojicu moglo motivirati jest da su u sezoni 2019. ostvarili postolje upravo za volanom Toro Rossa, Kvyat na posljednjoj VN Njemačke, a Gasly u Brazilu.

I doista, AlphaTauri je u rukama Pierra i Daniila krenuo pouzdano. U prvih sedam utrka, ova je momčad ostvarila bodove na njih šest; Gasly je četiri puta bio u Top 10, Kvyat dvaput, a VN Mađarske je kao treća utrka sezone bila prva od dvije u kojoj nisu uzeli ni boda.

Da sreća prati hrabre i da se ustrajnost isplati pokazala je osma utrka sezone. Prepričavana VN Italije, utrka je puna uzbuđenja u kojoj je kao pobjednik izašao Pierre Gasly koji je tek osmi puta u karijeri vozio svoj AT01.

Gasly pobjeđuje u Monzi (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)

Bilo je to prvi put nakon 24 godine da je francuski vozač slavio u utrci Formule1 te, nakon što je 2008. godine Toro Rossov Sebastian Vettel slavio na Monzi, ista se staza i 11 godina kasnije ponovno nasmiješila talijanskoj momčadi iz Faenze.

Da bi lov na bodove bio potpun, Kvyat je Monzi dosegao deveto mjesto što je bila prva od samo dvije utrke u sezoni u kojima su oba vozača AlphaTaurija završila u bodovima.

Do kraja sezone, koja je te 2020. imala 17 utrka, valja se sjetiti pa pohvaliti Gaslyjevo peto i dva šesta mjesta te Kvyatovo četvrto mjesto na VN Emilije-Romagne.

Poput prave renesanse, AlphaTauri je svoju debitantsku sezonu završio na sedmom mjestu momčadskog poretka sa 107 bodova na kontu, što je najveća količina bodova koju je tim Toro Rosso/AlphaTauri do tada bila osvojila.

Gasly u bolidu AT01 u Imoli (Photo by Davide Gennari – Pool/Getty Images)

Sezona za pamćenje

AlphaTauri je na krilima uspješnog debija sezonu 2021. odradio za lovorike. S osvojena 142 boda, sezona 2021. bila je najuspješnija u povijesti momčadi. Konkurentan i dosljedan bolid AT02, pogonjen Hondinim motorom ostat će zapamćen kao najuspješniji bolid što je izašao iz garaže Momčadi iz Faenze. Momčadi se na koncu pisalo šesto mjesto poretka, prvi put nakon 2008. godine.

Bila je to posljednja godina prije velikih promjena unutar tehničkog pravilnika, stoga su svi bolidi gotovo dosegli vrhunac svojih razvoja. Očekivalo se da će borba u sredini poretka biti još tješnja, a ona je to nesumnjivo i bila. Ne samo da su momčadi sredine bile konkurentne u međusobnim duelima, već su se nerijetko našle na samom vrhu poretka.

Uvijek se vrijedi podsjetiti u mnogim aspektima zanimljive sezone 2021. pa i činjenice da se te sezone čak 13 vozača penjalo na pobjedničko postolje. Osim uobičajenih imena iz Red Bulla, Mercedesa, Ferrarija pa i McLarena, svoje su imali reći i vozači momčadi sredine pa su u raspletima utrka okretali vodu na svoj mlin, a među najbolja tri penjali su se Alpinovi Ocon i Alosno, Sebastian Vettel u Aston Martinu, Williamsov George Russell na fantomskoj VN Belgije te ponovno Pierre Gasly u skladno namještenom AT02 bolidu AlphaTaurija.

Treće mjesto na ulicama Bakua bio je vrhunac sezone za Pierra Gaslyja i najbolji momčadski rezultat. U napetom finišu utrke Gasly je svojim vozačkim vrlinama uspio nadmudriti Ferrari Charlesa Leclerca duž cijele staze u Bakuu počevši od vraćanja pozicije na startno-ciljnom pravcu. Taj uspjeh i danas ostaje zapamćeno kao posljednje postolje AlphaTaurija, ali i Pierra Gaslyja koji je tim podvigom vezao tri postolja u tri godine vozeći Toro Rosso/AlphaTauri.

Gasly i Tsunoda činili su vozački par AlphaTaurija od 2021. (Samo Vidic/Red Bull Content Pool)

Uspješan je u Bakuu bio i Yuki Tsunoda. Japanac iz omladinskog pogona Red Bulla bio je nova akvizicija AlphaTaurija za sezonu 2021. Uz Pierrovo treće, Yuki je svojim sedmim mjestom u Bakuu u momčadsku kasicu-prasicu spremio još nekoliko bodova za najuspješniji vikend u sezoni i prvu od tri utrke u kojima su se obojica vozača našla u Top10.

Tsunodina debitantska sezona u Formuli1 obilovala je početničkim greškama u vidu ponašanja na stazi. Gdjekad je doživio peh, kao na VN Italije kada uslijed kvara na bolidu nije niti startao ili u Španjolskoj i Nizozemskoj gdje je iz istog razloga morao odustati iz utrke, dok je na startu utrke u Meksiku imao kontakt s Oconom vrijedan odustajanja.

Yuki je jednu od svojih najvećih pogrešaka napravio na kvalifikacijama za spomenutu VN Azerbajdžana kada je, nakon što je prvi put u karijeri izborio Q3, s prevelikom brzinom ušao u jedan od zavoja te je zabivši se u zid prije vremena okončao kvalifikacijsku rundu.

Yukijeva sezona počela je obećavajuće, devetim mjestom na prvoj utrci sezone u njegovom debiju u ovom natjecanju. Kao najbolji rezultat karijere pamtit će završnu utrku u sezoni. U sjeni borbe Maxa i Lewisa, Yuki je utrku završio na visokom četvrtom mjestu.

Yuki Tsunoda na VN Monaka 2021. (Photo by Lars Baron/Getty Images)

S vrla 32 osvojena boda i Japanac je dao svoj doprinos velikom momčadskom uspjehu od 142 boda u sezoni. Najveća je to količina bodova koju je ova momčad, kako god se zvala, osvojila u jednoj F1 sezoni. Naravno, valja reći da je ta sezona imala znatno više utrka od nekih prijašnjih, ali je i bodovni suficit bio znatno veći.

Najveći obol u tome dao je spominjani Pierre Gasly koji je te sezone, ostvarivši više od stotinu bodova, ostvario svoj najbolji rezultat u karijeri i zaista pružao iznimne poteze tijekom utrkivanja. Uz spomenuto postolje, Gasly se još osam puta našao u Top6 vozača, a jedan od rezultata koji se pamte je četvrto mjesto na VN Nizozemske. Gasly je startao četvrti te cijelu utrku nikome nije dozvolio da mu dođe blizu.

Sve to urađeno je zahvaljujući pouzdanosti bolida i vozačkih predstava vozača, uz naglasak na Gaslyja koji je nosio momčad. Od prigodnih uspjeha, koji se inače ne vežu za ovu momčad, valja naglasiti VN Katara gdje se Gasly po prvi (i zadnji) puta u povijesti momčadi kvalificirao u prvi startni red, baš kao i prvi momčadski bod za najbrži krug što ga je Gasly odvozio na VN Mađarske. Isto je na VN Španjolske 2016. godine za volanom Toro Rossa uspjelo Daniilu Kvyatu.

Slabe predstave u eri novog pravilnika

Nakon dugog odlomka za najuspješniju sezonu AlphaTaruija, u godinama novog trkaćeg pravilnika nema se bogzna čega lijepoga reći za talijansku momčad.

Dvije vrlo uspješne godine za momčad podigle su ljestvicu visoko, a razvoj novog bolida to nije mogao pratiti, stoga je sezona 2022. bila najneuspješnija u četiri godine postojanja momčadi. Slabašno deveto mjesto u poretku sa svega 35 bodova spustile su AlphaTauri na niske grane.

AlphaTauri se nije najbolje snašao u novoj eri Formule 1 (Photo by Chris Graythen/Getty Images)

Odnosi snaga sredine poretka promijenile su se. Alpine je te sezone nadišao McLaren, a od momčadi donjeg dijela ljestvice najveći je iskorak napravio Alfa Romeo koji je skupio čak 55 bodova.

AlphaTauri je u tom raspletu izvukao deblji kraj. No čak i nije počelo tako loše. Gasly i Tsunoda su združenim snagama u prve četiri utrke momčadi donijeli neloših 16 bodova. Međutim, vozači su u idućih 16 utrka imali svega šest ulazaka u Top10, a uz češća odustajanja i nekonkurentni bolid, bodovi se mogu osvajati samo na kapaljku. Svjetla točka te je sezona ponovno bila utrka u Bakuu gdje je Gasly dohvatio peto mjesto u poretku; rezultat sezone za sebe i momčad.

Rezignirani slabom sezonom 2022. i nakon odlaska Pierrea Gaslyja iz momčadi, direkcija AlphaTaurija je za sezonu 2023. Yukiju Tsunodi pridružila Nycka de Vriesa. Ovaj duo neće ostati zapamćen po iznimnim rezultatima ili performansima na stazi, već po tome što su Tsunoda i de Vries činili prosječno najnižu vozačku postavu u povijesti sporta.

Nova vozačka postava za 2023. (Photo by Peter Fox/Getty Images)

Prvak Formule E Nyck de Vries nije izdržao niti polusezonu u garaži momčadi. Unatoč Tsunodinim riječima podrške izrečene za svog novog kolegu, već u jedanaestoj utrci sezoni momčadi se pridružio Daniel Ricciardo.

Prometna gužva u garaži momčadi povećana je nakon Ricciardove ozljede pa je pet utrka za AlphaTauri odvozio i Liam Lawson. Novozelanđanin je u pet nastupa prikupio dva boda devetim mjestom u Singapuru te sveukupno ostavio dobar dojam.

Ricciardov povratak u stroj poklopio se s dobrim momčadskim rezultatima pa iako je većinu sezone tavorio na posljednjem mjestu s jednoznamenkastim brojem bodova, AlphaTauri je u posljednjih pet utrka prikupio čak 16 bodova čime se izdignuo na osmo mjesto poretka i ostavio prihvatljiv dojam u svojoj posljednjoj sezoni pod tim imenom.

Ricciardo se vratio starom jatu (Photo by Jared C. Tilton/Getty Images)

Zaključak i perspektiva

Ode nam AlphaTauri, barem pod tim imenom. Šteta, jer trajao je višekratno kraće negoli njegova prošla inkarnacija Toro Rosso, a uspoređujući ih, kao da je ostavio nešto bolji dojam, donio više uzbuđenja i bio nekako življi. U brojkama, u godinama natjecanja u F1, AlphaTauri je ostvarivao redom sedmo, šesto, deveto pa osmo mjesto u ukupnim konstruktorskim porecima.

Za ovu treću Momčad iz Faenze, u ove četiri godine vozilo je šest vozača. Da se ove posljednje godine silom prilika nisu izmijenila čak četvorica vozača, mogli bismo reći da je i u prosjeku AlphaTauri radio puno manje promjena vozačkog kadra u odnosu na dane kada je Toro Rosso uglavnom služio kao filter onih vozača koji će jedno sutra nastaviti karijeru u Big brotheru, Red Bullu dakako, ili, kako se često pokazalo, uopće neće nastaviti.

Carlos Sainz je, primjerice, jedini vozač koji je svoju karijeru započeo u Toro Rossu te napuštajući ga ostao u F1, ali ne u Red Bullu, već u nekoj drugoj momčad s grida.

Govoreći upravo o vozačkom iskustvu, a netipično za Toro Rosso/AlphaTauri, ta će momčad kako god da se iduće godine zvala imati najiskusniju vozačku postavu u svojoj povijesti. U garažu se vratio Daniel Ricciardo, a sve pouzdaniji je i Yuki Tsunoda koji će krenuti u svoju četvrtu F1 sezonu, kada bi dječje bolesti trebale biti iza njega.

Ricciardo i Tsunoda vozit će za momčad pod novim imenom u 2024. (Photo by Peter Fox/Getty Images)

Daniel Ricciardo nedavno je već rekao, a što smo prenijeli na portalu, da AlphaTauri više nije juniorska momčad. AlphaTauri se i ove sezone othrvao neuspjehu i, u sezoni kada ga je napustio najbolji vozač u povijesti momčadi Pierre Gasly, na koncu pobjegao s dna na neloše osmo mjesto.

Pri kraju teksta red je sjetiti se i Franza Tosta. Dugovječni šef momčadi iduće godine, kao što je to dosad činio, neće krenuti na novu svjetsku turneju zvanu Formula 1. Umirovio se Tost koji je prethodnih nešto manje od dvadesetak godina znao kako raditi s mladim vozačima koji su dolazili u momčad.

U njegovu tešku stolicu sjest će novi šef momčadi Laurent Mekies, a kao CEO pojavit će se Peter Bayer. Perspektiva za novu sezonu jest i nastavak suradnje s Red Bullom, a budući da je prošla polovica razdoblja nove ere utrkivanja, AlphaTauri i druge momčadi imaju više podataka kojima bi razvijali svoj bolid.

U iščekivanju nove momčadi koja će popuniti startnu rešetku, AlphaTauri šaljemo u povijesne knjige, a ako se ikad više poželi vratiti, bit će dobrodošao.

Objava Inkarnacija AlphaTauri: Četiri vrijedne godine, a sad adio pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Marko Dobrecovic