Od ulaska u Formulu 1, Max Verstappen neprestano ruši rekorde. Sve je počelo, sada već dosta davne 2014. godine, kad je na Velikoj nagradi Japana, samo tri dana nakon svog 17. rođendana, zamijenio Jean-Érica Vergnea na prvom slobodnom treningu. Pet mjeseci poslije imao je svoj debi u Formuli 1. Startom na Velikoj nagradi Australije 2015. godine sa samo 17 godina i 166 dana postao je najmlađi vozač koji je ikad započeo neku utrku u Formuli 1, prestigavši tako rekord Jaimea Alguersuarija koji je do tada, s 19 godina, bio najmlađi vozač koji je započeo neku Veliku nagradu.
Svoj debi u Formuli 1 Verstappen ne pamti po najboljem. Naime, unatoč tome što se nalazio u poziciji za osvajanje bodova, u 34. krugu morao je odustati od utrke nakon što se njegov motor počeo dimiti. No, dva tjedna poslije srušio je još dva rekorda. Nizozemac je sva tri treninga završio u top 10 prilikom priprema za Veliku nagrade Malezije, a odličan tempo s treninga prebacio je i u kvalifikacije te se kvalificirao na šesto mjesto i tako postao najmlađi vozač ikad koji je ušao u Q3. Nedjelja na Sepangu je također bila odlična za Maxa. Unatoč poprilično vrućim uvjetima na stazi, dobro se snašao i odvozio je odličnu utrku te završio na sedmom mjestu i tako, sa 17 godina i 180 dana, postao najmlađi vozač koji je osvojio bodove u nekoj utrci.
Zbog promjene pravila koju je FIA donijela 2021. godine, čini se da ova tri rekorda nitko neće srušiti jer prema novim pravilima, da bi vozač nastupio na Grand Prixu, mora imati najmanje 18 godina.
Prije početka Velike nagrade Španjolske 2016. godine, objavljeno je kako će Daniil Kvyat i Max Verstappen zamijeniti radna mjesta. Nizozemac se tako pridružio Red Bull Racingu, dok se Kvyat šokiran tom odlukom vratio u Toro Rosso. Christian Horner je tada objasnio svoju odluku o zamjeni vozača time što su smatrali da Verstappen i Ricciardo imaju potencijal postati najbolji vozački par Formule 1.
I imao je pravo vjerovati u to. Naime, Verstappen je u sezoni 2016. od preostalih 12 utrka u njih 9 završio u Top 10, a tu formu je nastavio i u 2017. i u prve četiri utrke tri puta završio među pet najboljih.
Max je odmah opravdao zadobiveno povjerenje, tijekom kvalifikacija je zauzeo četvrtu poziciju iza Lewisa Hamiltona, Nica Rosberga i momčadskog kolege Daniela Ricciarda. Tijekom prvog kruga Velike nagrade Španjolske došlo je do onog legendarnog sudara dvojice vozača Mercedesa i tako su ostala dva Ferrarija i dva Red Bulla u borbi za osvajanje utrke.
Ricciardo je uzeo vodstvo i ispustio ga u 13. krugu kada je otišao po promjenu guma, tako je Verstappen preuzeo vodstvo utrke i postao najmlađim vozačem koji je vodio utrku Formule 1. Iako mu se Räikkönen opasno približavao nakon 66 napetih krugova, s 18 godina i 228 dana Verstappen je zakoračio na postolje i postao najmlađi vozač koji je stajao na postolju i ujedno najmlađi vozač koji je osvojio neku Veliku nagradu. Srušio je rekord koji je do tada držao Sebastian Vettel.
Proći će 181 dan od rekorda u Barceloni do sljedećeg rekorda kojeg će uzeti leteći Nizozemac. Na Velikoj nagradi Brazila postao je najmlađi vozač koji s najbržim krugom tijekom utrke. Tek 2021. godine uzeo je svoj prvi Grand Slam – u kvalifikacijama za Veliku nagradu Austrije postavio je najbolje vrijeme kvalifikacija, vodio u utrci od početka do kraja i u 62. krugu postavio najbrži krug utrke i tako s 23 godine i 277 dana postao najmlađi vozač koji je upisao Grand Slam.
U toj 2021. godini, u kojoj je na kraju osvojio i titulu, postavio je još jedan rekord. Od 22 utrke u 18 njih je završio na postolju i tako srušio prijašnji rekord od 17 postolja Michaela Schumachera. Valja napomenuti da je Schumacher tih 17 postolja postavio 2002. godine sa stopostotnim učinkom, dok je Verstappen bio na 81.82 posto.
Prošle godine je Verstappen po prvi puta u karijeri imao dominantan bolid i to je iskoristio na najbolji mogući način. Nizozemac je osvojio 454 boda i tako srušio rekord Lewisa Hamiltona iz 2019. godine i njegove najdominantnije sezone u Mercedesu. Od 22 utrke Max je pobijedio u njih 15 i tako preuzeo još jedan rekord u svojoj karijeri. Do tada su taj rekord dijelili Sebastian Vettel i Michael Schumacher koji su imali po 13 pobjeda unutar jedne sezone.
I baš kada se pomislilo da će uz nadogradnje protivničkih momčadi ta dominacija prestati, došla je sezona 2023. u kojoj je Red Bull, barem trenutačno, nezaustavljiv. Prvi dio sezone nije mogao proći bolje za momčad Red Bull Racinga. U 12 odvoženih utrka imaju 12 pobjeda koje su vozači podijelili između sebe. Sergio Perez ima dvije pobjede, dok Max Verstappen ima 10 pobjeda.
Nizozemac se je u svih 12 odvoženih utrka našao na pobjedničkom postolju i tako ima učinak od 100 posto, jedini kome je to uspjelo je Michael Schumacher već spomenute 2002. godine. S tim da, ako ćemo gledati samo prvi dio sezone, Max još nije bio lošiji od drugog mjesta, dok je u toj sezoni Schumacher na Velikoj nagradi Malezije zauzeo treće mjesto. Verstappen ima još 10 utrka za odraditi prije nego u potpunosti sruši i taj rekord, a kako sada stvari stoje, nema nekakvih posebnih prepreka, osim eventualnog mehaničkog kvara ili sudara koji bi ga zaustavio.
Tijekom ovogodišnje utrke u Kneževini, Verstappen je pobjedom prestigao Sebastiana Vettela po pobjedama u Red Bull Racingu i tako je, barem po pobjedama, postao najbolji vozač kojeg je austrijska momčad imala. Sada na sljedećoj utrci, i to onoj domaćoj, ima priliku se izjednačiti s Vettelom po broju uzastopnih pobjeda, a tko zna, ako to uspije, možda sruši i rekord po broju uzastopnih pobjeda.
JE LI PEREZ TOLIKO LOŠ ILI JE VERSTAPPEN TOLIKO DOBAR?
Nakon 12 utrka sezone Perez zaostaje za Verstappenom nestvarnih 125 bodova te je ostala samo matematička mogućnost da Perez nešto napravi i preotme prvo mjesto Nizozemcu. S obzirom na to, više nije pitanje hoće li Verstappen osvojiti titulu, već s kolikom razlikom. Tu je zapravo još jedan rekord koji bi Nizozemac mogao srušiti.
Sebastian Vettel je 2013. godine osvojio svoju zadnju titulu s razlikom od 155 bodova u odnosu na Fernanda Alonsa, a s obzirom na to da je još 10 utrka do kraja sezone postoji realna mogućnost da uz još jedan rekord Verstappen upiše svoje prezime.
Tijekom ove sezone Verstappen je u svakoj mogućoj statistici bolji od Pereza, a iako voze u istom bolidu, ponekad se to ne čini tako. Stoga, postavlja se pitanje je li Perez toliko loš ili je Verstappen toliko dobar?
Pa točan odgovor bi bio negdje između, Verstappen ima odličan talent, radi jako malo grešaka, dok Meksikanac često radi nekakve greške i zapravo je sam sebi neprijatelj. Iako do sada nije bilo nekih direktnih obračuna, bilo je dosta trzavica između njih, a u središtu pozornosti našao se slučaj tijekom Velike nagrade Brazila 2022. godine, kada je Verstappen odbio propustiti Pereza i pomoći mu u borbi za drugo mjesto u poretku vozača. Iako mu to u konačnici ne bi pomoglo, vjerovalo se da je do tog sukoba došlo zbog Checovog namjernog izazivanja sudara tijekom kvalifikacija za Veliku nagradu Monaka, no to nikad nije dokazano.
Bilo kako bilo, Meksikanac svakom utrkom gubi bilo kakav utjecaj u momčadi. Iako je svima, od samog dovođenja Pereza u momčad Red Bull Racinga, jasno da je on očito vozač broj dva, to njemu očigledno nije jasno. On nije doveden kako bi se suprotstavljao Verstappenu, već da bi bio tu kada Max, iz nekog razloga, ne bude mogao uzeti pobjedu.
To je bilo poprilično jasno tijekom nekoliko utrka prošle sezone, ali i ove, kada je Verstappenu bilo dozvoljeno pretjecanje, dok Perezu nije. Tu odmah možemo povući paralelu sa Schumacherom i Barrichellom, gdje je Brazilac bio zadužen za podršku Michaelu kao što je Perez Verstappenu. Bolid se i za Schumachera i za Verstappena radio po njihovim željama, dok su se ova dvojica morala navikavati na takve postavke.
GDJE JE VERSTAPPEN U ODNOSU NA VELIKANE?
S obzirom na ove rezultate već su pojedini ”stručnjaci” počeli uspoređivati dominaciju Verstappena s nekim velikanima iz prošlosti i sadašnjosti kao što su Michael Schumacher, Ayrton Senna i Lewis Hamilton. Iako su sva četvorica dominirali u različitim erama i ne mogu se povući neke osobite paralele, osim onih matematičkih, pokazali su izvanredan talent i vještinu u vožnji tehnički zahtjevnih bolida.
Verstappen je opisan kao ”generacijski talent”, koji ima instinktivne sposobnosti i fantastičan osjećaj za pronalazak granica svog bolida, kao što je imao primjerice Schumacher. Ono u čemu se njih dvojicu može uspoređivati i gdje su zapravo isti, to je činjenica da su hladnokrvni, odlučni i u određenoj mjeri kontroverzni zbog svojih poteza. Također, tu je i predanost utrkivanju, što je zapravo obojici više od pukog utrkivanja, to im je i način života. Schumacher je nakon svakog treninga, kvalifikacija ili utrke odmah otišao raditi s inženjerima kako bi se bolid poboljšao gdje je moguće. Slično radi i Verstappen, stalno radi na nadogradnjama ili vozi sim. Ne samo tek toliko da vozi, već da bi, ako je moguće, našao neku bolju trkaću liniju ili kako bi našao točku gdje može kasnije kočiti u odnosu na konkurenciju.
Međutim, ovo je tek druga sezona u kojoj Verstappen ima dominantan bolid i već je srušio neke rekorde koje je Schumacher postavio na vrhuncu svoje karijere. Prerano je zasad za konačne usporedbe, s obzirom na to da Verstappen tek treba uzeti treću, dok Schumacher ima sedam titula.
Objava Max Verstappen – genijalac koji osvaja svijet Formule 1 pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Stjepan Feketija