Svjetsko prvenstvo Formule 1 2023. startalo je 5. ožujka, tada su se prvi put ove godine ugasila crvena svjetla na startu Velike nagrade Bahreina. Kroz idućih 267 dana Formula 1 odradila je nekoliko “krugova oko svijeta” i 26. studenoga završit će ovogodišnju avanturu Velikom nagradom Abu Dhabija. Počelo je na stazi Sakhir, a nakon 22 utrke završit će na stazi Yas Marina, udaljenoj samo 450 kilometara od početne točke prvenstva.

Sezona je protekla u aspolutnoj dominaciji Red Bull Racinga i Maxa Verstappena. Titule su već davno osigurane, čeka se samo službeni kraj sezone kako bi trofeji prvaka opet došli u iste ruke kao i prošle godine. Čak je i Sergio Perez, koliko god neuvjerljiv bio u svojim nastupima ove sezone, uspio osigurati drugo mjesto u poretku vozača pa je ovo rezultatski najuspješnija godina u povijesti Red Bull Racinga.

Nakon rekordnih 20 pobjeda u ovoj sezoni do sada, nema razloga da Red Bull ne bude u prvom planu i na Velikoj nagradi Abu Dhabija. Ferrari je u Singapuru uspio prekinuti Verstappenov pobjednički niz i Red Bullu pokvariti savršeni učinak, no nakon te utrke Max je nanizao već šest pobjeda i ne prestaje rušiti rekorde. Na stazi Yas Marina pokušat će ostvariti svoju 19. pobjedu sezone, što bi mu bila 54. pobjeda u karijeri pa bi ostao sam na trećem mjestu vječne liste vozača s najviše F1 pobjeda. Trenutno je situacija sljedeća: Lewis Hamilton 103, Michael Schumacher 91, Sebastian Vettel i Max Verstappen po 53 svaki.

U osvrtu na ovu sezonu, Max je istaknuo ove utrke i pobjede: “Povratak u Miamiju bio je odličan, to je bilo važno. Pobjeda na mojoj domaćoj utrci u Zandvoortu i pobjeda u Suzuki nakon teške utrke u Singapuru. Imali smo ludu, ludu godinu. Vrlo sam fokusiran na ono što je ispred mene i nadam se da ćemo sljedeće godine ponovno imati kompetitivnu sezonu.”

Dakle, sve osim nove pobjede Verstappena i Red Bulla na finalu sezone, smatralo bi se iznenađenjem. Posebno ako uzmemo u obzir da je upravo ta kombinacija osvojila zadnje tri Velike nagrade Abu Dhabija. Ta se utrka pojavila u F1 kalendaru 2009. i do sada po šest pobjeda imaju Red Bull i Mercedes, a po jednu McLaren i Lotus. Najuspješniji vozač je Lewis Hamilton s pet pobjeda i isto toliko najboljih startnih pozicija, dok Verstappen ove godine ima priliku doći doći do svoje četvrte.

Više o povijesti VN Abu Dhabija, prvenstvima koja su se odlučivala na stazi Yas Marina i nekim drugim zanimljivostima o toj utrci – čitajte u ovom tekstu koji je pripremila naša autorica Mia.

I dok će Red Bull vjerojatno opet grabiti prema pobjedi, pažnja javnosti će, kao i mnogo puta ove sezone, u većoj mjeri biti usmjerena na ono što će se događati u pozadini. Nekoliko je otvorenih pitanja u vozačkom i konstruktorskom poretku, a odgovore će dati Yas Marina.

Glavna nepoznanica je tko će ove godine biti viceprvak među konstruktorima. S jedne strane nije to toliko važno kad niste prvi, ali opet svaka ta mala pobjeda nosi i svoju nagradu. Mercedes je ljetos imao sasvim pristojnu prednost ispred Ferrarija, no talijanska se momčad dosta popravila u drugom dijelu sezone i dočekuje zadnju utrku sa samo četiri boda zaostatka.

Mercedes je vrlo loše odradio utrke u Sao Paulu i Las Vegasu. Ima jedno sedmo, dva osma mjesta i odustajanje. Ferrari pak drugo mjesto Charlesa Leclerca u Vegasu, njegov DNS u Brazilu i dva šesta mjesta Carlosa Sainza. Evidentno je Ferrari u boljoj formi i ima priliku preoteti drugo mjesto u foto finišu. Kako je sezona počela za Propete konjiće, to bi zapravo bio dobar rezultat.

“Ultimativno, želimo pokušati zacementirati to drugo mjesto u prvenstvu, a onda oči okrenuti prema idućoj godini. Zadatak je golem – svi pokušavamo uhvatiti najdominantniji bolid u povijesti Formule 1. Ulazimo u ovu zimu u mnogo boljem stanju nego što je to bilo prošle godine.”

George Russell, Mercedes

Tko će u nedjelju čestitati, a tko primati čestitke? (Foto: Mercedes/Jiri Krenek)

“Bit će tijesno u borbi s Mercedesom. Mi smo uhvatili dobar zalaet prije ove utrke, ali povijesno gledano, Mercedes je dobar tu. Sve će ovisiti o tome tko će bolje optimizirati svoj paket. Mi dolazimo nakon vrlo dobre utrke i svi su super motivirani pobijediti Mercedes u konstruktorskom prvenstvu.”

Charles Leclerc, Ferrari

Kad smo već kod konstruktora, još je aktivna i borba za četvrto mjesto. McLaren je onim sjajnim nizom rezultata od Singapura do Austina iskoristio loš period Aston Martina i preuzeo tu četvrtu poziciju, međutim na zadnje dvije utrke Fernando Alonso i Lance Stroll osvojili su više bodova od Landa Norrisa i Oscara Piastrija te se približili na 11 bodova zaostatka. Treba priznati da je McLaren imao dosta nesreće u ta dva vikenda, no morat će biti na oprezu u Abu Dhabiju kako bi zadržao poziciju.

Što se plasmana vozača tiče u tom gornjem dijelu poretka, sve je jasno oko prve trojice Verstappen – Perez – Hamilton. U borbi za četvrto mjesto su Sainz (200), Alonso (200) i Norris (195), a matematičku šansu ima i Leclerc sa 188 osvojenih bodova.

“Uzbuđen sam, uvijek sam uživao voziti ovdje i bolid je u dobrom stanju. Oscar je odradio dobar posao prošlog vikenda, gledao sam dok sam letio helikopterom nakon svoje nesreće. Naravno, izgubili smo nešto bodova u odnosu na Aston, ali nadam se da je to bio abnormalan vikend i da će se ovog vikenda sve vratiti u normalu.”

Lando Norris, McLaren

Alpine je na šestom mjestu, ne može ni gore ni dolje u poretku konstruktora, ali moglo bi biti zanimljivo među vozačima francuske momčadi. Pierre Gasly ima tek četiri boda više od Estebana Ocona, koji je osvojio odlično četvrto mjesto u Las Vegasu. S obzirom na njihovu prošlost, sigurno bi obojici dosta značilo završiti u poretku ispred timskog kolege i prvog rivala.

Las Vegas nije donio nikakve promjene ekipama iz donjeg doma jer za njih nije bilo bodova. Williams je i dalje sedmi s 28 bodova, AlphaTauri ima 21, Alfa Romeo 16, a Haas 12. U Abu Dhabiju će trebati nekakav pomor favorita da bi bilo tko od navedenih timova osvojio veći broj bodova za eventualni pomak u ukupnom poretku.

Za jednog od osmorice vozača tih timova sa začelja, zadnja utrka sezone imat će veći značaj. Logan Sargeant jedini je koji još uvijek nema potvrđen status za iduću sezonu i željet će u Abu Dhabiju dokazati vodstvu Williamsa da zaslužuje još jednu priliku. U zadnje je vrijeme imao nekoliko dobrih vožnji – osvojio je bod u Austinu, bio sedmi u kvalifikacijama u Vegasu… Je li to dovoljno?

Ovogodišnja Velika nagrada Abu Dhabija predstavljat će oproštaj od imena AlphaTauri, budući da će druga momčad Red Bulla doživjeti novu promjenu identiteta ove zime, a bit će ovo i posljednja utrka na mjestu šefa te momčadi za Franza Tosta.

Na pitanje koliko će Tost nedostajati Formuli 1, Daniel Ricciardo odgovara: “Strahovito. Sjećam prvog sastanka kojeg smo imali u njegovom uredu. Uletio sam unutra sa smješkom, a on me pogledao… Pokušao me pripremiti. Težak je to sport i poput Helmuta, on me natjerao da malo sazrijem.”

“Nadam se da ćemo ovog vikenda ponovno pokazati onu brzinu koju smo imali na tri uzastopne utrke u tri vikenda. Standardna je staza pa vjerujem u to.”

Ako ćete gledati prvi slobodni trening, na grafici sa strane bit će mnoga nepoznata prezimena. Naime, puno je timova koji su do zadnjeg trenutka čekali s korištenjem rookie vozača na slobodnim treninzima, kao što to propisuju pravila. Zato će bolide Red Bulla voziti Isack Hadjar i Jake Dennis. Za McLaren će prvi put nastupiti Pato o’Ward, a za Williams Zak O’Sullivan. “Ponavljači” s Velike nagrade Meksika bit će Theo Pourchaire (Alfa Romeo), Frederik Vesti (Mercedes), Jack Doohan (Alpine), Robert Shwartzman (Ferrari), Felipe Drugovich (Aston Martin) i Oliver Bearman (Haas).

Staza Yas Marina doživjela je preinake 2021. godine pa je s tom novom konfiguracijom krug dugačak 5,28 kilometara i ima 16 zavoja. U utrci se vozi 58 krugova, a može se reći da je to staza manjeg do umjerenog opterećenja na bolid i gume. Pirelli je za posljednji vikend sezone odabrao C3 kao tvrđu opciju, C4 kao srednju opciju i C5 kao mekšu opciju iz svog spektra F1 guma.

Važne informacije o stazi Yas Marina

U pogledu strategije za utrku, prošle su sezone gotovo svi startali na srednje tvrdoj smjesi, a oni iz vrha u boks su išli samo jednom te prešli na tvrđe gume između 16. i 21. kruga utrke.

“Staza je modificirana 2021. kako bi bila brža i tečnija, što je stvorilo dodatne prilike za pretjecanja, kao što smo vidjeli u posljednje dvije tamošnje utrke. Yas Marina je u donjem kraju ljestvice kada je riječ o zahtjevima za gume, unatoč vertikalnim opterećenjima posebno na prednjoj osovini. Kao rezultat toga, odabrali smo tri najmekše smjese. Ovo je isti izbor kao i prošle godine, a također i identičan izbor onom viđenom u Las Vegasu prošlog vikenda.”

“Kao što je do sada postalo uobičajeno, u utorak nakon Velike nagrade održat će se testni dan pri čemu će svaka momčad izvesti dva automobila: jedan za mlade vozače i drugi, u teoriji, za testiranje guma. Međutim, neće biti novih smjesa za isprobavanje. FIA je nedavno priopćila da će smjese za 2024. biti iste kao i ove godine, s jedinom promjenom da će ih sada dostupno biti pet umjesto šest, zbog eliminacije smjese C0 (koje nikada nije korištena tijekom trkaćeg vikenda ove godine).”

“Dakle, test bi mogao biti od pomoći timovima u pogledu menadžmenta guma i prikupljanja podataka za sljedeću sezonu. Timovi će imati unaprijed određene gume za testiranje. Bolid koji radi na gumama na testu će imati na raspolaganju 10 setova, jedan C1, jedan C2, dva C5 i po tri seta C4 i C3. U međuvremenu, bolid za mladog vozača imat će dostupna po dva seta C3 i C5, kao i četiri seta C4.”

Mario Isola, Pirelli Motorsport

Prošlog se tjedna u Las Vegasu puno pričalo o hladnoći i problemima sa zagrijavanjem guma. Naravno, u Abu Dhabiju takvih problema neće biti, a ljudi zaduženi za vremensku prognozu mogu uživati u toplom i suhom vremenu. Maksimalne dnevne temperature bit će oko 30 stupnjeva Celzija, a nekoliko stupnjeva hladnije bit će u kasnijem poslijepodnevnom terminu kad će se voziti drugi slobodni trening, kvalifikacije i utrka. Malo kiše možda bi moglo pasti u subotu ujutro, no to ne bi trebalo utjecati na F1 vikend.

Raspored vikenda također je bio popularna tema tijekom i nakon boravka u Las Vegasu. Timovi i vozači dosta su se žalili na satnicu jer se vozilo u kasne sate. Još kad se uzme u obzir vremenska razlika i jet lag, a samo par dana kasnije svi su morali krenuti za Abu Dhabi, možemo reći da je raspored prilično okrutan. No, nakon Abu Dhabija vozači mogu na odmor.

Za sve vas koji F1 pratite u Hrvatskoj i regiji, raspored posljednjeg vikenda sezone je sljedeći:

Objava Najava VN Abu Dhabija: Mercedes vs Ferrari za utješnu nagradu i zbogom imenu AlphaTauri pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak