Nakon što je domaćom pobjedom izjednačio Vettelov rekordni niz od devet uzastopnih pobjeda, lider u prvenstvu Max Verstappen lovi okruglu desetu pobjedu zaredom. Nije to jedini niz koji ćemo imati na umu prilikom vikenda na VN Italije. U posljednjih pet godina na Monzi je slavilo pet različitih timova, a još uvijek traje neslavni niz onih koji su nakon slavlja na utrci, ispali u idućem izdanju utrke. Uoči posljednje europske utrke sezone, Liam Lawson nastavlja nizati svoje dane u Formuli 1.

Ipak Italija! Čelnici Formule 1 još od prethodne sezone postavili su Imolu kao prvu europsku stanicu kalendara te Monzu kao posljednju utrku na Starom kontinentu. Međutim, uslijed vremenskih nepogoda u središnjoj Italiji krajem svibnja, regija Emilija-Romagna suočila se s poplavama, a utrka na omiljenoj Imoli bila je otkazana.

Italiji se, kao jednoj od nezaobilaznih stanica automobilizma i Formule 1, ovog vikenda vraćaju vozači, bolidi i akcija kakva je u Monzi uvijek prisutna. Hram brzine posljednjih je godina nudio atraktivne i nezaboravne utrke, a svi se nadamo kako će i ova utrka obilovati uzbuđenjima pa da se Europa u punom sjaju oprosti od ovogodišnjih bolida.

Jedan od zanimljivijih nizova u povijesti ove staze još uvijek traje, a svi koji ga štuju ovog će vikenda navijati za, primjerice, Aston Martin ili možda Alpine.

Četveroboj zabilježen u Monzi 2021. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)

Na posljednjih pet utrka za Veliku nagradu Italije slavili su Lewis Hamilton u Mercedesu, Charles Leclerc u Ferrariju, Pierre Gasly za volanom AlphaTaurija, Daniel Ricciardo vozeći McLaren te Max Verstappen u bojama Red Bulla. Iz te će perspektive zanimljivo biti gledati nedjeljnu utrku, no sudeći po rezultatima koje u posljednjim utrkama ostvaruje momčad Red Bulla, nije suludo očekivati novu pobjedu bikova.

Zanimljivo, Monza je i u bližoj prošlosti već imala niz od pet godina u kojima su pobjeđivali različiti timovi. Od 2008. do 2012. na najvišu stepenicu poretka penjali su se vozači Toro Rossa, Brawna, Ferrarija, Red Bulla i McLarena.

Ono što bi u nekom „što bi bilo-kad bi bilo“ scenariju moglo zaustaviti Verstappena od nove pobjede je takozvana “kletva Monze”. Ovaj nabrijani termin skovan je kada Leclerc, Gasly i Ricciardo nakon svojih pobjeda nisu uspjeli završiti iduću utrku u Monzi. No, bolid Red Bulla već je pokazao da je često imun na manjkavosti, a lanjski slavljenik ove utrke već je rušio rekorde i nizove pa bi mogao i ovaj.

Verstappen je lani prvi put osvojio VN Italije (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Pa ipak, u sjeni super-dominantne sezone letećeg Nizozemca ostatak grida vodi svoje borbe za pozicije poretka. Ferrari, Mercedes i Aston Martin dijeli svega 54 boda. Forma sve tri momčadi nije stabilna, toplo-hladne izvedbe krase ovaj troboj, a kada im dodamo McLaren koji je prema mnogima u nastavku sezone preuzeo titulu druge snage, ostale pozicije gornjeg dijela prvenstva ne možemo nikome sa sigurnošću dodijeliti.

Donji dio prvenstva ne nudi nam takva uzbuđenja. Osim uvijek raspoloženog Albona, gotovo da nitko ne plijeni pažnju svojim izvedbama. Tajlandski vozač na svojim leđima nosi Williams. Velikih 15 bodova stoji na kontu britanske momčadi, a svoje nove bravure Albon će moći ostvariti na stazi na koju se vraća nakon tri godine.

Naime, nakon što 2021. godine nije imao svoje mjesto na gridu, Alexander Albon se uoči lanjske VN Italije morao podvrgnuti operacijskom zahvatu, a za volanom ga je više nego uspješno zamijenio Nyck de Vries koji je svoj debi završio na nelošoj devetoj poziciji.

U sličnoj će se ulozi ovog vikenda naći Novozelanđanin Liam Lawson. Nakon nenadane ozljede Daniela Ricciarda na VN Nizozemske, Lawson je ekspresno morao ući u bolid AT04. Lawson će svoj prvi cjeloviti vikend s momčadi iz Faenze odraditi na domaćoj utrci za AlphaTauri.

Nakon iznenadnog debija u Nizozemskoj, Lawsonu će ipak biti malo lakše u Monzi
(Photo by Lars Baron/Getty Images)

Bodove na Zandvoortu nije osvojio, ali dojam nipošto nije bio loš. U zahtjevnoj utrci s mnogo varijabli Lawson je utrku odvozio bez kardinalnih grešaka, imao bolji konačni plasman negoli njegov privremeni momčadski kolega Tsunoda te na koncu zauzeo 13. mjesto između 17 vozača koji su svoje bolidi dovezli do cilja. Usporedbe radi, smijenjeni Nyck de Vries samo je jednom u konačnici utrke zauzeo 13. ili bolje mjesto.

Lawson, stoga, u novi vikend može ući s punim samopouzdanjem, u njegovim riječima nadahnuća ne nedostaje.

“Podrška ekipe bila je nevjerojatna. Učinili su sve da me što bolje pripreme u ograničenom vremenu koje smo imali. Čak i tijekom utrke, Pierre (Hamelin) pružao mi je veliku podršku i informacijama me vodio kroz utrku. Utrka je obilovala raznim uvjetima i to je bilo teško, ali dobro iskustvo koje mi je pomoglo da se spremim za Monzu.”

“Osim toga, bio sam u simulatoru i, iako se nismo morali puno igrati sa sjedalom, ima nekoliko stvari koje smo pregledali. Odlazak u Monzu s talijanskom momčadi bit će poseban. Kad se sjetim prošlog vikenda, Formula 1 je jednostavno drugačiji svijet. Nikada nisam doživio nešto takvo, tu posebnu razinu pažnje prilikom ulazaka u sesiju. Nevjerojatno je raditi ovo. To je bio moj san i jako je cool imati ovu priliku i pokušat ću je maksimalno iskoristiti”, uoči svog drugog vikenda Formule 1, Liam Lawson je pun dojmova.

Velikih motiva pred svoju domaću utrku su i momčadi Ferrari i Alfa Romeo. Pred svoju slavljeničku utrku obje su momčadi priredile poseban dizajn bolida u želji da im VN Italije donese što više bodova.

Ferrarijev SF-23 za ovu će prigodu pridobiti žute tonove, a šef Ferrarija Fred Vasseur navodi da će propeti konjić dati sve od sebe.

“Prilično smo dugo čekali Monzu koja je, nakon otkazivanja Imole u svibnju, naša jedina domaća utrka ove sezone. Izlazak pred naše Tifose cijelom timu predstavlja poticaj da u svoj rad uložimo srce i dušu. Želja nam je uzvratiti obožavateljima za svu njihovu podršku. Planiramo prirediti sjajnu predstavu i isporučiti utrku na koju ćemo biti ponosni.”

“Ovo je moja prva VN Italije otkako sam se pridružio momčadi i zbog toga će mi biti još uzbudljivija. No, kako bismo postigli naše ciljeve, emocije ćemo morati ostaviti sa strane i od prvog kruga na treningu do posljednjeg u utrci usredotočiti se na provedbu. U Belgiji smo vidjeli da je naš SF-23 konkurentan na nekim stazama. Morat ćemo sve odraditi do savršenstva. Charles i Carlos spadaju među najbolje vozače svijeta i dužni smo im omogućiti sve kako bi izrazili svoje talente. Razlike među momčadima iza Red Bulla male su i svaki detalj može napraviti razliku“, najavljuje Vasseur.

Alfa Romeo je, pak, svoj bolid ucrnio te na njega smjestio talijansku trobojnicu. Povrh same VN Italije, Alfa Romeo kao brend automobila predstavio je novo izdanje modela 33 Stradale. Šef momčadi iz Hinwilla Alessandro Aluni Bravi spaja dva povoda i ne krije zadovoljstvo.

“Dok se približavamo domaćoj utrci u Monzi, zadovoljstvo je otkriti ovu nevjerojatnu livreju. To je počast ne samo modelu Alfe 33 Stradale, već Alfa Romeu u cjelini i zemlji iz koje potječe. Uzbuđuju me reference na model 33 Stradale. Originalni model iz 1967. godine bio je kultni automobil koji je utjecao na stil i dizajn za generacije. Njegova posljednja inkarnacija utjelovljuje svo to nasljeđe, a istovremeno postavlja put budućnosti Alfa Romea”, kazao je Aluni Bravi.

Uoči Velike nagrade Italije objavljena je važna vijest za budućnost Mercedesa. Lewis Hamilton napokon je potpisao novi ugovor te će voziti za Srebrne strijele minimalno do kraja 2025. godine, a timski kolega u tom će mu periodu biti George Russell. Nakon ove objave konačno mogu stati brojna nagađanja kojima su se zabavljali mediji i fanovi.

Staza nadomak Milana dugačka 5,7 kilometara, a vozeći ukrug vozači će se susresti s 11 zavoja, sedam desnih te četiri lijeva, i dvije DRS zone.

Prvi sektor sastoji se od većeg dijela startno-ciljne ravnine, sporog prvog zavoja Rettifilo i dugog desnog zavoja Curva grande. Drugi sektor otvara Variante della Roggia, a potom dolaze zavoji 6 i 7 nakon kojih se otvara druga DRS zona koja ujedno i zatvara drugi sektor kruga. Posljednji sektor staze sastoji se od sustava zavoja Variante Ascari nakon koje dolazi još jedan pravac, a potom i Curva Alboreto, znana i kao Parabolica, koja zatvara krug u Monzi.

Vrijeme najbržeg kruga na Monzi još je uvijek ono Rubensa Barrichella iz 2004. godine. Brazilac je prije 19 godina postavio rekordno vrijeme 1:21.046.

Govoreći o gumama, sprint utrka nije sastavni dio vikenda VN Italije, no alokacija guma ovog vikenda bit će reducirana, nalik onoj kakva je bila u Mađarskoj. S namjerom da smanji broj guma koje donosi na trkaći vikend, Pirelli će uz F1 održati drugo ispitivanje alternativne raspodjele guma (Alternative Tyre Allocation – ATA). Umjesto 13 setova guma, Pirelli u Lombardiju donosi 11 setova guma po momčadi. Timovi će raspolagati s tri seta hard gume C3 smjese, četiri seta mediuma C4 smjese te četiri seta softa C5 smjese.

Tri najmekše postavke guma ide rukom pod ruku s onime kako će se one koristiti za vrijeme kvalifikacijske sesije. Vozači su pri Q1 obavezni koristiti hard gumu, tijekom Q2 medium, dok je najbrža soft guma rezervirana za Q3.

Isti je model korišten na VN Mađarske. U tom je vikendu pole position osigurao Lewis Hamilton, dok su dva Alfa Romea osigurala Q3, stoga ćemo pažljivo gledati kako će ovakva alokacija guma utjecati na kvalifikacijske pozicije vikenda.

Mogućnost kiše u danima vikenda u Lombardiji je mala, a sesije vikenda održavat će se prema sljedećem rasporedu. Petak donosi prvi slobodni trening u 13:30 sati te drugi trening s početkom u 17:00 sati. Posljednji slobodni trening odvit će se u subotu u 12:30 sati, a potom i kvalifikacije u 16:00 sati. Utrka za Veliku nagradu Italije 2023. godine počinje u nedjelju u 15:00 sati.

Objava Najava VN Italije: „Ciao“ Europi i nizanje nizova pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Marko Dobrecovic