Charles Leclerc osvojio je Veliku nagradu SAD-a prije dva tjedna. Na Velikoj nagradi Mexico Cityja prošlog vikenda slavio je njegov momčadski kolega Carlos Sainz. Uoči utrke u Brazilu glavno je pitanje može li talijanska momčad pobijediti tri puta zaredom, s obzirom na to da je u zadnjih 15 godina samo jednom uspjela ostvariti takav niz uspjeha.

Osim Ferrarija, pod povećalom javnosti ponovno će biti Max Verstappen i Lando Norris. Vozači koji drže prvo i drugo mjesto u prvenstvu imali su žestoke dvoboje na prošle dvije utrke i produkt tih dvoboja bile su kazne – za Norrisa u Americi, a za Verstappena u Meksiku. Mogu li jedan vikend odraditi čisto ili će suci opet imati pune ruke posla?

Američki triple header u Svjetskom prvenstvu Formule 1 dolazi do svog posljednjeg poglavlja – Velike nagrade Sao Paula na stazi koja se službeno zove Autodromo Jose Carlos Pace, no među fanovima je puno poznatija kao Interlagos.

Utrke održane u protekla dva vikenda itekako su zakuhale situaciju u svijetu Formule 1 nakon one netipične jesenske stanke koju smo imali nakon poslije utrke u Singapuru. Top tema su dueli vodećeg u prvenstvu Maxa Verstappena i njegovog najbližeg pratitelja Landa Norrisa koji su, svaki na svoj način, obilježili Velike nagrade SAD-a i Mexico Cityja.

Na Circuit of the Americas spomenuti je dvojac imao nekoliko izravnih dvoboja tijekom utrke. U onom najvažnijem Verstappen se žestoko branio, a iako je izgubio poziciju od svog rivala, u konačnom plasmanu bio je ispred Norrisa jer su suci kaznili vozača McLarena za pretjecanje izvan granica staze.

Jedan od žestokih duela Verstappena i Norrisa u SAD-u (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

U momčadi iz Wokinga teško su prihvaćali tu odluku, smatrajući da je Verstappen pretjerao s agresivnošću svoje obrane te da je svojim manevrom izgurao Norrisa sa staze. Zadovoljštinu su donekle dobili u Meksiku, gdje je Nizozemac dobio čak dvije kazne od deset sekundi zbog dva odvojena nepropisna postupka u duelima s Norrisom. Tom je prilikom Britanac došao do drugog mjesta i nadoknadio deset važnih bodova u vozačkom prvenstvu.

Pogledi na te navedene situacije i danas su različiti te se i dalje mogu čuti raznorazne teorije i prosudbe tih okršaja, a oni se ne odražavaju samo na vozače i ekipe koje su izravno uključene. Poteze vozača i odluke sudaca itekako prate svi ostali i automatski prilagođavaju svoje stilove utrkivanja. Zbog toga svi trebaju biti jako oprezni u svojim odlukama jer bi u suprotnom moglo biti dalekosežnih posljedica.

Primjerice, već je u Meksiku na nekim primjerima bilo vidljivo kako su određeni vozači vozili vrlo oštro, a na to je sasvim sigurno utjecao Verstappenov modus operandi koji je prošao nekažnjeno u Austinu.

“Ne slušam svačija mišljenja, nego radim po svom. Ja sam trostruki prvak svijeta i mislim da znam što radim. Imam svoja mišljenja pa ne mislim da ih trebam dijeliti. Slušam ljude koji su objektivni i meni bliski, koji ne žele samo zakuhati situaciju. Neki su stvarno vrlo iritantni, znam koji su to ljudi, ali zapravo ionako na njih baš ne obraćam pažnju.”

“Negdje dobijete, negdje izgubite. Generalno, tako to ide u utrkivanju. Ja volim pobjeđivati, ne volim gubiti. Mislim da nema puno ljudi koji vole gubiti. Jednostavno, pokušao sam maksimizirati svoj rezultat”, izjavio je Verstappen.

Norris o dvobojima s Nizozemcem kaže: “Nismo razgovarali i ne mislim da trebamo. Ja nemam ništa za reći. I dalje imam puno respekta prema Maxu i svemu što radi, iako ne respektiram što je napravio prošlog vikenda. Poštujem njega kao osobu i njegova postignuća.”

“Nije na meni da pričam s njim. Nisam mu ja učitelj ili mentor. On zna što mu je činiti. On zna da je pogriješio, negdje duboko u sebi to zna. Na njemu je da se promjeni, nije na meni.”

Ono što je nepobitno – neutralni ljubitelji Formule 1 mogu uživati u vrlo interesantnoj završnici sezone, a četiri utrke prije kraja pitanje prvaka još uvijek nije riješeno. Pratimo sezonu koja će ostati zapamćena kao jedna od najzanimljivijih u ovom stoljeću, posebno kad uzmemo u obzir da je čak šest vozača iz četiri momčadi pobjeđivalo minimalno dva puta.

Okršaje Verstappena i Norrisa na najbolji su način iskoristili vozači Ferrarija. U Austinu su zabilježili dvostruku pobjedu, a u Meksiku prvo i treće mjesto. I dok su ovi uspjesi došli malo prekasno za njihov uspjeh u pojedinačnoj konkurenciji, Charles Leclerc i Carlos Sainz odrađuju fantastičan posao za svoju momčad. Ferrari je nakon Meksika drugi u poretku konstruktora, s 29 bodova zaostatka za McLarenom, tako da prva momčadska titula nakon 2008. više uopće ne izgleda nemoguće.

Leclerc je odnio trofej pobjednika iz Texasa, a Sainz si je u Meksiku ispunio veliku želju i ostvario još jednu pobjedu u crvenom bolidu, prije nego napusti Maranello na kraju sezone. Bio je to jedan od najboljih trkaćih vikenda u Španjolčevoj karijeri, nema nikakve sumnje.

Carlos Sainz slavi pobjedu u Meksiku (Foto: Florent Gooden / DPPI)

Jasno, neće McLaren tek tako prepustiti prvo mjesto jer čekanje u Wokingu traje još puno, puno duže. Od 1998. i ere Mike Häkkinena. Red Bull je još uvijek u igri i nikad ga ne treba otpisivati, ali čini se da branitelji naslova trenutačno imaju previše problema sa svojim bolidom i nekim unutarnjim pitanjima. Verstappen je bez pobjede deset utrka i više ne može sam osvajati dvostruku krunu, a u isto vrijeme nema nikakvu podršku od Sergija Pereza koji za Top 5 rezultat ne zna još od početka svibnja.

Ne dogodi li se nekakvo čudo u zadnje četiri utrke, dojam je da će Perez jako teško dočekati početak iduće sezone na istom radnom mjestu. Bez obzira na ugovor koji je potpisao.

Inače, Verstappenu nad glavom visi i izgledna kazna zbog korištenja dodatne pogonske jedinice. Vozač je priznao da će prije kraja sezone morati uzeti još jednu pogonsku jedinicu i prihvatiti kaznu u vidu gubitka startnih pozicija, no nije potvrdio ili negirao da će se to dogoditi u Brazilu. Ako već morate prihvatiti kaznu, Interlagos je obično dobar izbor jer nudi dovoljno mjesta za pretjecanje.

Mercedes također ima dosta problema u ovom drugom dijelu sezone. Nakon onih pobjeda u Austriji, Velikoj Britaniji i Belgiji, očekivanja su bila jako velika, ali bolid W15 nastavio je biti prilično hirovita zvijer i zadavati česte glavobolje svojim vlasnicima. Rezultat toga je samo jedan plasman na pobjedničko postolje u zadnjih šest utrka i poveći broj nesreća u posljednje vrijeme. George Russell je razbijao bolid i u SAD-u i u Meksiku, što otežava Mercedesova nastojanja da se zadrži unutar dopuštenog budžeta. Četvrto i peto mjesto u Meksiku ipak je donekle popravilo raspoloženje u taboru Srebrnih strijela.

Što se ostalih ekipa tiče i njihovih nedavnih nastupa, veliki palac gore zaslužuje Haas. Američka momčad ima niz od pet utrka s minimalno jednim bolidom među osvajačima bodova, a u zadnja dva vikenda Kevin Magnussen i Nico Hülkenberg osvojili su čak 15 bodova i stvorili deset bodova prednosti u odnosu na RB. Važna je to bitka za šesto mjesto konstruktora.

Kod RB-a situacija nije baš dobra. Svijetla točka bio je ovosezonski debi Liama Lawsona i osvajanje devetog mjesta u Austinu, ali Novozelanđanin je dobio dosta loših recenzija za svoju vožnju u Meksiku i nepotrebno sukobljavanje s Perezom.

“U svakoj se utrci događa toliko toga i puno je stvari koje možete napraviti bolje. Sveukupno, da, naravno da je bilo situacija u kojima sam mogao biti bolji, ali naučit ću nešto iz toga za iduće trkaće vikende. Moj cilj nije stvarati neprijatelje, nisam ovdje da bih radio probleme, ali u isto vrijeme, nisam ovdje da bih sklapao prijateljstva, već da bih pobjeđivao. Na to sam fokusiran”, rekao je Lawson uoči nastupa u Brazilu.

Williams uglavnom funkcionira po principu toplo-hladno, Alpine je prošlog vikenda konačno došao do jednog boda nakon četiri sušne utrke, a Sauberu je sušna cijela sezona pa Valtteri Bottas i Guanyu Zhou do bodova ne mogu niti slučajno. Prilična nepoznanica je Aston Martin, ekipa koja praktično ima zagarantirano peto mjesto u poretku konstruktora, ali u ovoj fazi sezone izgleda jako loše i nekonkurentno. Je li ‘Strollovo carstvo’ u potpunosti preusmjerilo svoju pažnju na iduću sezonu, vrijeme će pokazati. Istina je da u ovoj više nemaju što niti dobiti, a niti izgubiti.

U Sao Paulu ćemo četvrtu godinu zaredom gledati trkaći vikend sa sprint programom. Činjenica je da su na Interlagosu sve utrke zadnjih sezona bile vrlo zanimljive pa nema razloga očekivati neku dosadu u vikendu koji je ispred nas. Prošle sezone je Verstappen bio veliki pobjednik vikenda, kao uostalom na gotovo svim stanicama prvenstva u 2023. Nizozemac je u sprint krenuo s druge pozicije pa odnio pobjedu ispred Norrisa i Pereza. Na pobjedničkom postolju nakon nedjeljne utrke stajali su Verstappen, Norris i Alonso.

Dakle, lani je Red Bull bio u prvom planu, ali pogled u ne tako davnu prošlost dovodi nas do izjednačenog učinka Red Bulla i Mercedesa. Od posljednjih 14 utrka na Interlagosu, Red Bull i Mercedes imaju po šest, a McLaren i Ferrari po jednu pobjedu. Od aktivnih vozača Lewis Hamilton prednjači s tri pobjede, Verstappen ima dvije, a Russell jednu.

Promatramo li pak povijest brazilskog GP-a od prvog pojavljivanja u Svjetskom prvenstvu 1973. godine pa sve do danas, ustanovit ćemo da je pravi vladar ove zemlje Alain Prost, pobjednik čak šest puta u periodu od 1982. do 1990. i to s čak tri različite ekipe – Renaultom, McLarenom i Ferrarijem. Važno je napomenuti da je samo jednu od tih pobjeda ostvario na Interlagosu, dok je ostale slavio na stazi Jacarepagua. Michael Schumacher ima četiri pobjede, Carlos Reutemann tri plus jednu u utrci neprvenstvenog statusa. Triput je na brazilskom tlu pobjeđivao i Sebastian Vettel.

Kad su najbolje startne pozicije u pitanju, imamo čak pet vozača koji su po tri puta osvajali pole position na Interlagosu. To su Ayrton Senna, Mika Häkkinen, Felipe Massa, Rubens Barrichello i Lewis Hamilton. Ipak, među njima se ističe Senna jer je on još tri puta osvajao prvu startnu poziciju na stazi Jacarepagua u Rio de Janeiru.

Dakle, domaći su vozači znali ostaviti utisak, kao i općenito u 74 godine dugoj povijesti Formule 1. Budući da je ovo godina u kojoj obilježavamo tri desetljeća od smrti Ayrtona Senne, Brazilci za vikend priređuju određene aktivnosti kojima će se prisjetiti svog nikad prežaljenog heroja.

Velika čast pripala je Hamiltonu, koji će u subotu na stazu izvesti legendarni bolid McLaren MP4/5B s kojim je Senna potvrdio naslov prvaka 1990. godine.

“Nikad u milijun godina ne bih pomislio da ću ovdje voziti Sennin bolid. U doba kad sam bio u McLarenu, imao sam priliku voziti MP4/4 na Silverstoneu i to je bilo nevjerojatno. Sjećam se kad je konačno uspio pobijediti ovdje i kako je držao zastavu. Definitivno će to biti emotivno iskustvo”, rekao je Lewis.

McLaren je najuspješniji konstruktor s 12 pobjeda, ali post u Brazilu traje od 2012. i slavlja Jensona Buttona. Ferrari, uspije li ovog vikenda nastaviti svoj pobjednički niz, izjednačit će se s McLarenom. Posljednju od 11 pobjeda na Interlagosu, Propeti su konjići slavili 2017. s Vettelom. Osim Mercedesa i Red Bulla, šest pobjeda ima i Williams.

Naravno, konfiguracija staze u Sao Paulu jako je dobro poznata svima. Prepoznatljivi zavoji su ‘Senna S’ nakon startno-ciljnog pravca, dvostruki lijevi zavoj ‘Descida do Lago’ te jako važni ‘Juncao’ u kojem se lovi izlazna brzina za dugačku ravnicu. Krug je dugačak 4309 metara, ima 15 zavoja, a utrka traje 71 krug. Rekord kruga drži Valtteri Bottas iz 2018. godine, kad je s Mercedesom postavio vrijeme 1:10,540.

Ipak, uoči 21. utrke u sezoni postoje određene nepoznanice. Naime, staza je u punoj dužini dobila novi asfalt. Ti su radovi obavljeni nedavno, tako da vozači zapravo ne znaju što ih očekuje. Pirelli je izabrao mekše gume nego prošle godine – ovaj će put smjesa C3 biti najtvrđa, C4 srednja, a C5 najmekša. U jednadžbu dodajte sprint vikend i činjenicu da će se voziti samo jedan slobodni trening i sve bi to moglo rezultirati dosta kaotičnim trkaćim vikendom i nekim neočekivanim rezultatima.

Brazilski Grand Prix je ionako na glasu kao jedan od najuzbudljivijih u godini. Pretjecanja uvijek ima, velike su šanse za pojavljivanje sigurnosnog automobila na stazi, a vremenski uvjeti… Vremenske prognoze kažu: Sve je moguće. Šansa za kišu u petak je 20 posto. Subota će biti najtopliji dan vikenda s temperaturom zraka blizu 30 stupnjeva, ali tu je i 40 posto šanse za pljuskove. U nedjelju se očekuje dolazak vlažne fronte iz područja Amazone pa su kiša i pljuskovi itekako mogući u vrijeme utrke. 60 posto, kažu meteorolozi.

“Proveo sam veći dio svog života utrkujući se u Europi, tako da je mogućnost utrkivanja u Južnoj Americi ovog vikenda poseban trenutak u mojoj karijeri. Brazil je za mene najbliže domaćoj utrci, a podrška navijača tijekom ovog trostrukog programa već je bila nevjerojatna. Siguran sam da će u publici biti puno Argentinaca koji će me bodriti tijekom vikenda. Bit će ovo moj drugi sprint event u tri tjedna. Sada znam što mogu očekivati, tako da ćemo nastojati maksimalno iskoristiti sat slobodnog treninga da bismo se uhvatili u koštac sa stazom. Imamo dvije prilike boriti se za bodove na ovoj kultnoj stazi, pa ćemo dati sve od sebe.

Franco Colapinto, Williams

Vozači su u četvrtak odradili svoje obaveze prema predstavnicima medija, a bilo je tu još nekih interesantnih aktivnosti, poput fotografiranja s divovskom kacigom Ayrtona Senne, napravljenom od recikliranih materijala. Aktivnim vozačima pridružio se ovom prilikom i Sebastian Vettel. U petak se odmah kreće jako ozbiljno. Prvi i jedini trening bit će izuzetno važan timovima, a počinje u 15:30 po hrvatskom vremenu.

Objava Najava VN Sao Paula: Može li Ferrari do treće pobjede u isto toliko vikenda? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak