Jubilarna 75. sezona Svjetskog prvenstva Formule 1 počet će Velikom nagradom Australije na stazi Albert Park u Melbourneu. Bit će to još jedna rekordno duga sezona, poput prošle, s čak 24 postaje u kalendaru, ‘razbacane’ na pet kontinenata. Od prvog slobodnog treninga u Melbourneu 14. ožujka pa do posljednje utrke u Abu Dhabiju 7. prosinca ukupno je 269 dana.
Također, bit će ovo posljednja sezona u ovoj eri Formule 1, misleći pritom na aktualni set tehničkih pravila. Od iduće godine na snagu stupaju novi pravilnici za bolide, a poučeni prijašnjim iskustvima, imamo pravo očekivati da će natjecanje tijekom 2025. biti vrlo interesantno i nadajmo se – neizvjesno do kraja.
Max Verstappen i dalje je glavna uzdanica Red Bulla i branit će titulu, odnosno pokušati osvojiti svoju petu uzastopnu. U povijesti nijedan vozač nije uspio osvojiti prvih pet naslova u nizu. Max bi to definitivno mogao, ali čeka ga težak posao. Red Bull je u drugom dijelu prošle sezone izgubio moć i počeo gubiti od svojih konkurenata.
“Znam da nismo najbrži u ovom trenutku, ali ponovno imamo vrlo dugačku sezonu. Da smo pričali o istoj temi ovdje prošle godine pa onda na kraju sezone, slika je bila posve drukčija, tako da puno se stvari može dosta brzo promijeniti u Formuli 1. Mi ćemo dati sve od sebe kako bismo bili što je moguće kompetitivniji.”
Max Verstappen, vozač Red Bulla

McLaren je osvojio konstruktorsku titulu, svoju prvu nakon 25 godina čekanja. Ferrari je također ‘živnuo’, do zadnje utrke bio u igri pa završio na drugom mjestu, ispred razočaranog Red Bulla na trećem. Bio je tu i Mercedes, četvrti u poretku, ali s nekim jako dobrim nastupima i pobjedama. Sedam različitih vozača na mjestu pobjednika utrka u 2024. – ponovilo se!
Sve navedene momčadi imaju se pravo nadati velikim stvarima u 2025. godini, iako se zimus puno toga promijenilo. McLaren je najstabilniji i jedini je među četvorkom zadržao vozačku postavu. Norris i Piastri uživaju veliko povjerenje u Wokingu, o čemu svjedoče njihovi dugački, dugački ugovori. Novi deal s Piastrijem objavljen je neposredno prije njegovog domaćeg GP-a, s glavnim ciljem tjeranja svih ‘morskih pasa’ koji su počeli kružiti oko 23-godišnje zvijezde u usponu.
Ferrari je Leclercu dodao najtrofejnijeg vozača svih vremena, Red Bull je indisponiranog Pereza zamijenio poludebitantom Lawsonom, a Mercedes rupu nastalu odlaskom sedmerostrukog prvaka svijeta popunio 18-godišnjim debitantom koji je tek prije par tjedana dobio vozačku dozvolu. Bez brige, nije to nikakvo podcjenjivanje Antonellija. Čim je Mercedes prvi put stavio debitanta u svoj bolid, možemo biti sigurni da novi Kimi puca od talenta u svojim rukama.

Dakle, izazivača je puno. Svi piloti ovih jakih timova maštaju o trenutku u kojem upravo oni prekidaju Verstappenovu dominaciju, ali da bi to napravili, moraju biti gotovo pa besprijekorni u iduće 24 runde te dugačke borbe. A vrijeme će pokazati hoće li u zrak još jednom ići Maxova ruka uz povik ‘And still…’ ili će se titulom prvaka okruniti netko drugi.
Što se preostalih timova Formule 1 tiče, realnost je da bi njihova najveća nagrada u ovoj sezoni moglo biti poneko neočekivano postolje i peto mjesto u ukupnom poretku. Što ipak nikome nije toliko važno pa će vrlo vjerojatno Aston Martin, Alpine, Haas, Racing Bulls, Williams i Sauber vrlo rano usmjeriti većinu svojih resursa prema idućoj sezoni, kako bi iskoristili promjenu pravila pa oni bili ti koji će pretendirati na pobjede i postolja. Jasno, neće svi uspjeti u tom naumu.
“Mislim da će u sredini poretka ovo biti nevjerojatna sezona. Vidjet ćemo koji će se bolid najbolje prilagoditi ovoj stazi. Mi smo puno analizirali nakon Bahreina i mislim da je naš bolid, više ili manje, korak naprijed. Ima nekih pozitivnih stvari u njemu, ali svi rade vrlo dobar posao.”
Fernando Alonso, vozač Aston Martina
Pod velikim povećalom bit će brojni novaci u natjecanju. Osim već spomenutih Lawsona u Red Bullu i Antonellija u Mercedesu, od kojih će se sigurno najviše očekivati već u prvoj sezoni, tu su još Bortoleto u Sauberu, Doohan u Alpineu, Hadjar u Racing Bullsima i Bearman u Haasu.
“Ovo je ostvarenje sna. Ne znam što očekivati od mog prvog Grand Prixa, samo želim odraditi vikend bez problema i u dobrom ritmu. Poznajem stazu iz F2, tako da je ne trebam učiti. Znam gdje se može pretjecati, a gdje se možete braniti.”
Kimi Antonelli, vozač Mercedesa

O predsezonskim testiranjima mogli ste puno čitati i slušati prošlih tjedana. Ovdje su ključne informacije o toj temi, no sada polako sve to pada u zaborav jer kreće utrkivanje. Nakon subotnjih kvalifikacija neće svaka teorija završavati s upitnikom.
Što još očekivati u 2025. godini? Zanimljive tehnološke ratove između timova, pri čemu se već u startu igraju određene igre sa savitljivim krilima. Bilo bi ogromno iznenađenje kad bi razina suđenja u Formuli 1 postala bolja, tako da ćemo vjerojatno imati čudnih i još čudnijih odluka sudaca. Ne bi bilo pretjerano neobično da se dogode i neke promjene u vozačkim postavama tijekom sezone – primjerice Doohana neki već mijenjaju Colapintom, iako sezona nije još ni počela. Možda ne kao prošle godine, ali zanimljivo će biti i na vozačkoj tržnici za 2026. Dosta je timova koji imaju otvorene opcije, a pojavljuju se i dva dodatna mjesta u novoj momčadi Cadillac.
Idemo mi redom. Za početak – Australija…
Velika nagrada Australije doživjet će svoje 39. izdanje u sklopu Svjetskog prvenstva Formule 1. Od 1985. do 1995. vozilo se na stazi u Adelaideu, a od 1996. australski Grand Prix svoje utočište ima u Melbourneu. Utrke nije bilo jedino u doba pandemije, 2020. i 2021.
Dok se vozilo u Adelaideu, Australija je bila posljednja stanica u kalendaru. Melbourne je svoje mjesto našao u ranoj fazi sezone, često kao prva utrka, kao što će biti i ove godine. Prvi put nakon 2019.
Gledajući listu bivših pobjednika u Australiji, ova se utrka ističe vrlo velikim brojem vozača koji su se penjali na najvišu stepenicu postolja. Čak ih je 20. Najviše uspjeha imao je Michael Schumacher, koji je pobjeđivao četiri puta. Po tri pobjede imaju Jenson Button i Sebastian Vettel. Od aktivnih vozača samo Hamilton ima dvije pobjede, a po jednu Leclerc, Verstappen i od prošle godine Sainz.
Nešto je drukčija situacija s osvajačima najboljih startnih pozicija. Tu značajno odskaču Hamilton s osam i njegov idol Senna sa šest. Među ostalim aktivnim vozačima, Verstappen ima dvije, a Leclerc jednu.
“Imao sam veliku sreću da sam izgradio ovakvu izvanrednu karijeru. Bio sam ovdje s McLarenom pa onda s Mercedesom, to je bilo vrlo posebno. A sada, biti u crvenoj garaži, nevjerojatan je osjećaj. Kako stojimo teško je znati. Čini se da će biti tijesno među svima nama i jedva čekam da krenemo. Prvi Grand Prix s ovom ekipom, osjećam se veoma počašćeno i zahvalno jer sam dobio ovu priliku.”
Lewis Hamilton, vozač Ferrarija
Statistika timova kaže da su u Australiji najviše uspjeha imali Ferrari i McLaren. Svaki od tih legendarnih F1 timova ima po 11 pobjeda, ali Ferrari ima jedno postolje više (28 – 27) i ima dvije pobjede u zadnje tri godine, dok McLarenov post u Australiji traje od 2012.
Kao i prošle godine, australska će publika imati priliku navijati za domaće dečke. Tko zna, Piastri bi možda mogao postati prvi australski pobjednik ove utrke. U odnosu na prošlu sezonu Ricciarda više nema u Paddocku, ali tu je sada Doohan. Na neki način, ovo je skoro pa domaća utrka i za Novozelanđanina Lawsona. Kroz tekst od prošle godine prisjetite se i ostalih australskih F1 pilota.

Staza Albert Park ima krug dugačak 5,278 kilometara. Konfiguracija je posljednje promjene doživjela nakon otkazivanja utrke 2021. godine, a najznačajnija modifikacija vezana je uz kombinaciju zavoja devet i deset, koji su postali puno brži nego ranije. Također, staza je tada dobila i novi sloj asfalta, koji nije pretjerano grub prema gumama. Također, ne nudi neku razinu gripa, budući da se ne radi o stalnoj stazi, već se neki dijelovi tijekom godine koriste za svakodnevni promet.
- Staza Albert Park ima najkraći Pit lane u F1 kalendaru, dugačak samo 281 metar
- U jednom krugu vozači trebaju mijenjati stupanj prijenosa samo 35 puta. Manje promjena brzina čine jedino kad voze u Monzi
- Još jedna statistička rubrika u kojoj je Albert Park drugi iza Monze; 71 posto kruga se vozi punim gasom
- Prolazeći kroz zavoje 9 i 10 vozači su izloženi lateralnim silama jačim od 5G
Pirelli je za otvaranje sezone iz svog spektra odabrao smjesu C3 kao tvrdu, C4 kao srednju i C5 kao mekšu. Nominalno je to kopija prošlogodišnjeg odabira, ali iz talijanskog gumarskog giganta objašnjavaju kako su smjese C4 i C3 doživjele određene promjene za ovu sezonu. Mekša varijanta C3 tako bi trebala biti otpornija na aerodinamičko opterećenje koje će stvarati posljednja generacija ovih bolida, dok su kod gume C4 nastojali smanjiti mogućnost graininga.

Analiza prošlogodišnjih strategija tijekom utrke u Melbourneu pokazuje da su u prometu dominantno bile tvrđe gume te je čak 80 posto krugova voženo na njima. S druge strane, na startu su vozači većinom koristili srednju smjesu, a uglavnom su birali strategiju s dva ulaska u boks.
Međutim cijela ta priča o strategijama mogla bi pasti u vodu, doslovno, ako se ostvari vremenska prognoza. Meteorolozi kažu da će u petak i subotu biti sunčano – u petak vrlo toplo s najvišom temperaturom od 28 Celzijevih stupnjeva, a u subotu i vruće kad će živa u termometrima ići preko 30. Nedjelja donosi veliku promjenu, bit će hladnije i kišovito. Šansa za kišu tijekom utrke procjenjuje se na 80 posto.

Otvaranje sezone u Australiji može značiti samo jedno – ovog vikenda alarmi na mobitelima bit će vam potrebniji nego radnim danima. Mnogi će slobodne treninge vjerojatno i prespavati, ali u subotu je buđenje na kvalifikacije u 6 sati, a u nedjelju i sat ranije. Utrka starta već u 5.
Za kraj, u tekstu ispod možete se prisjetiti nekih legendarnih utrka održanih ‘Down under’.
Objava Neka igre počnu! pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak