Dojmovi su se slegnuli, a sve se oči polako okreću prema nadolazećoj sezoni i nadi kako će borba za titule u 2024. biti puno napetija. Max Verstappen i Red Bull neviđenom su dominacijom pokorili Formulu 1 u 2023. godini, a sjajni Nizozemac osvojio je treću uzastopnu titulu i pritom oborio brojne rekorde.

Početkom godine predstavili smo novu seriju tekstova. Nakon svake utrke ocijenili smo nastup svakog vozača i kratko komentirali njihove vožnje, sve s ciljem kako bi obogatili naš sadržaj tijekom Grand prix vikenda i vama, našim dragim čitateljima, pružili dodatno zadovoljstvo u praćenju svima nam dragog sporta.

Nekoliko sam puta tijekom sezone “razbijao glavu” i premišljao kriterij ocjenjivanja. Uistinu nije riječ o laganom poslu. Dok se, primjerice, u nogometu može individualno analizirati nastup svakog igrača, u Formuli 1 jednostavno nemamo uvijek jasne pokazatelje i sve dostupne informacije kako bi najvjernije jednom ocjenom dočarali performanse svakog vozača. Ipak, postoje mjerila po kojima sam stvorio temelje kriterija ocjenjivanja, a to su usporedbe s momčadskim kolegom, pozicija u prvenstvu, kvaliteta bolida i okolnosti u utrci i ostatku GP vikenda.

U nastavku teksta izračunali smo prosjek ocjena svih vozača kako bi vidjeli koji su vozači bili najbolji i najkonzistentniji tijekom sezone, uz kratku analizu njihove sezone.

  • Nyck de Vries (3,80) – Skoro pa je Nizozemac pao u zaborav nakon debitantske sezone u kojoj se, nažalost, nije proslavio. De Vries je dobio povjerenje AlphaTaurija nakon sjajnog F1 debija u Monzi prošle sezone, kada je Williams doveo u bodove. Ipak, medeni mjesec De Vriesa u Formuli 1 nije potrajao. Nizozemac je odvozio sezonu ispod standarda, obilježenu sudarima i pogreškama. Samo je dva puta dobio ocjenu pet, koja se smatra prosječnom, a u svim ostalim nastupima je bio – ispod standarda. Stoga nije čudo što je sezonu završio kao najgori vozač na našoj listi.
  • Logan Sargeant (4,36) – Još jedan rookie koji je završio pri dnu naše ljestvice. Amerikanac nije imao briljantnu sezonu i, baš kao i de Vries, imao je puno sudara i amaterskih grešaka zbog kojih njegove vožnje nisu došle do izražaja. Ipak, Amerikanac je imao svojih trenutaka. Mnogi su vjerojatno zaboravili kako je upravo Sargeant bio najbolji ‘rookie’ vozač na uvodnoj utrci u Bahreinu, gdje je završio 11. i skoro osvojio bodove. Imao je i dobar nastup u Teksasu, gdje je osvojio prve F1 bodove. Ipak, jasno je kako je Williams Sargeantu produžio ugovor iz povjerenja i vjere u njegov talent, ali i kako Amerikanac iduće sezone mora pokazati puno više kako bi zadržao mjesto u sportu.
  • Lance Stroll (4,52) – Kanađanin je jedan od vozača koji ima najgori omjer u head to head okršaju s momčadskim kolegom. Fernando Alonso napunio je 42 godine ove sezone i ipak se očekivalo kako će Stroll biti puno konkurentniji u odnosu na Španjolca koji je već duboko zakoračio u peto desetljeće života. Ipak, situacija baš i nije bila takva na stazi, pa je tako Alonso slavio 17-4 -u utrkama i 19-3 u kvalifikacijama, što je katastrofalni omjer za Strolla. Kanađanin je ušao vrlo slabo u sezonu, a faktor je igrala i ozljeda šake prije početka sezone, zbog čega nije bio u optimalnoj formi u uvodnim utrkama. Ipak, često je griješio i radio neprihvatljive poteze. Istaknimo ipak kako se njegova forma znatno stabilizirala nakon što nije mogao voziti VN Singapura zbog nesreće u kvalifikacijama, pa je tako sezonu završio u prihvatljivoj formi. S druge strane, da je ta dobra forma došla ranije, Aston Martin vjerojatno bi proslavio četvrto mjesto u prvenstvu konstruktora…
  • Kevin Magnussen (4,65) – Danski vozač lani je neočekivano zamijenio Nikitu Mazepina u Haasu i nakon toga pružio sjajnu povratničku sezonu u kojoj je pomeo mladog i nabrijanog Micka Schumachera. Ipak, Magnussen je u ovoj sezoni bio neprepoznatljiv. Haas je “dao nogu” Schumacheru i zamijenio ga Nicom Hulkenbergom, koji je dobio novu šansu u F1 nakon što je tri godine bio u ulozi zamjenskog i rezervnog vozača. Magnussen je završio tek 19. u prvenstvu s tri osvojena boda i slabim omjerom u head to head usporedbi s Hulkenbergom.
  • Sergio Perez (4,84) – Možda je grubo što je Sergio Perez po prosjeku među pet najlošijih vozača u 2023. godini, ali njegova ocjena, koja je ispod prosječne petice, dostojno prikazuje njegove performanse u sezoni. Perez je u sezoni imao katastrofalni omjer protiv momčadskog kolege (2-20 u utrkama, 2-20 u kvalifikacijama), a s obzirom na to da je bolid kakav je imao na raspolaganju, nikad nije ni trebao biti u poziciji da se mora boriti za drugo mjesto u prvenstvu vozača. Iako je sezonu završio s deset postolja, Perez u 2023. čak devet puta nije izborio Q3 (toliko su Leclerc, Sainz i Hamilton zajedno propustili posljednju kvalifikacijsku rundu!). Usporedbe radi, Valtteri Bottas u Mercedesu je u četiri od pet sezona osvojio barem 11 postolja, a osam je osvojio 2018. godine. Meksikanac je i sam priznao kako je bio daleko od idealne razine u sezoni, a njegova dominantna mašinerija oprostila mu je brojne greške i na kraju je ispunio sve ciljeve koje mu je Red Bull zadao. Ugovor mu ističe sljedeće sezone i bit će pod velikim povećalom u nadolazećoj godini.
  • Zhou Guanyu (4,86) – Kineski vozač imao je prilično anonimnu sezonu, kao i Alfa Romeo. Tri je puta u sezoni osvajao bodove, a bile su to utrke u Azerbajdžanu, Španjolskoj i Katru. Ostatak sezone Zhou je proveo zakucan u sredini slabije polovice poretka, ali mu se ne može previše zamjeriti na odrađenoj sezoni.
  • Valtteri Bottas (5,09) – Baš kao i Zhou, iskusni Valtteri Bottas većinu sezone proveo je u Alfi Romeo koja je uz Haas bila očito najsporiji bolid na gridu. Ipak, Bottas je osvojio više bodova, češće je bio u bodovima, a ima i dva osma mjesta koja su bila najbolji rezultati Alfe u sezoni.
  • Nico Hulkenberg (5,11) – Nakon što je godinama bio u ulozi vozača koji je na poziv uskakao u bolid iz kreveta, Hulkenberg je odradio vrlo dobar posao u povratničkoj sezoni u Formuli 1. Haas je neiskustvo Micka Schumachera nadomjestio raskošnim iskustvom popularnog Hulka, koji je bio bolji od Magnussena i u utrkama (13-9) i u kvalifikacijama (15-7). Sigurno bi i više bodova osvojio da je u rukama imao nešto brži bolid.
  • Daniel Ricciardo (5,52) Nisam očekivao gledati Daniela Ricciarda ove sezone u F1. Australac je izgubio mjesto u McLarenu od Oscara Piastrija, a McLaren je skupo platio kako bi ranije prekinuo njihov ugovor. Australac se vratio kući, u Red Bull, u ulozi rezervnog i test vozača. Ipak, zbog loših izvedbi Nycka de Vriesa, glavešine u Red Bullu ostale su bez strpljenja i na mjesto Nizozemca promovirali Ricciarda, koji je odradio solidan posao u limitiranom vremenu na stazi, a pri procjeni njegove forme ne pomaže nam ni ozljeda šake zbog koje je propustio nekoliko utrka. Kao vrhunac sezone ostaje njegovo četvrto mjesto u kvalifikacijama u Meksiku i sedmo mjesto koje je osvojio u utrci. Za ikakvu širu analizu Ricciardovih vožnji i procjenu je li i dalje sposoban biti među boljim vozačima F1, pričekajmo sljedeću sezonu.
. (Photo by Alex Bierens de Haan/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool
  • George Russell (5,68) – Russell je nadmašio očekivanja u debitantskoj sezoni za “srebrne strijele” i čak pobijedio sedmerostrukog svjetskog prvaka u njihovoj zajedničkoj sezoni u istoj garaži. Dapače, i ove je godine mladi Britanac bio ravnopravan iskusnijem sunarodnjaku u jednom krugu, pa su tako Russell i Hamilton jedini par momčadskih kolega koji su završili sezonu s identičnim omjerom u kvalifikacijama (11-11). Nedjeljama je, ipak, pila bila okrenuta naopako, pa je Hamilton u utrkama bio bolji s omjerom od čak 15-6. Russell je ove sezone češće griješio, primjerice u Singapuru, i bio manje konzistentan u vožnjama nego lani. Imao je svoje trenutke i sezonu nije odradio loše, ali ne dobro kao lani i svakako ima prostora za napredak.
  • Pierre Gasly (5,70) – Vozači Alpinea ove su godine možda bili i međusobno najbliži po pitanju performansa. Gasly se pridružio Alpineu kao alternativa za Oscara Piastrija, koji je imao druge planove u odnosu na francuskog konstruktora. Gasly je tako s Oconom oformio francusku vozačku postavu, a obojica su opravdala status dobrih vozača. Trenutak sezone Gasly je imao u Zandvoortu, gdje je osvojio postolje. Ocon je bio nešto bolji u utrkama, s 10 pobjeda na prema 9 Gaslyjevim, koji je bio prilično bolji u kvalifikacijama (14-8).
  • Esteban Ocon (5,70) – Najveći pokazatelj koliko su Ocon i Gasly ove godine bili izjednačeni je identična prosječna ocjena koju su dobili. Ipak, Ocon je možda trebao pokazati malo više, s obzirom da je okosnica Alpineovog projekta i već višegodišnji vozač ekipe. Vrhunac sezone doživio je u Monte-Carlu, gdje je osvojio jedino postolje u sezoni.
  • Carlos Sainz (5,86) – Carlos Sainz završio je sezonu samo šest bodova iza Charlesa Leclerca, koji ga je prestigao u prvenstvu vozača drugim mjestom u Abu Dhabiju. Krunu sezone Sainz je imao u Singapuru, gdje je nagrađen desetkom zato što je pobijedio u utrci i tako se pobrinuo da Red Bullovi vozači ne slave u baš svakoj utrci. Ipak, Sainz nije imao tako dobre “vrhunce” kao Monegažanin, koji je osvojio više postolja i pole positiona, a to se odrazilo i na konačnoj ocjeni.
  • Alexander Albon (6,09) S obzirom na osjetnu razliku između top 6 konstruktora koji su svaku utrku mogli konkurirati za bodove, Albona se ove sezone može proglasiti možda i “best of the rest” vozačem. Završio je 13. u prvenstvu vozača s 27 bodova, deset više od Yukija Tsunode. Dapače, osvojio je najviše bodova za Williams još od 2017. godine, kada su Massa i Stroll osvojili 43 i 40 bodova. Sjajna sezona Albona, koji se ovim performansama istaknuo kao možda i najprimamljiviji vozač u donjoj polovici grida. Istaknimo kako je Albon deklasirao Sargeanta, 22-0 u kvalifikacijama i 18-3 u utrkama.
  • Oscar Piastri (6,13) – Iako je mladi Australac osvojio više od duplo manje bodova od Landa Norrisa, nitko mu ne može osporiti sjajne vožnje, zrelost i potencijal koji je pokazao u rookie sezoni. Istaknimo i kako je jedan od rijetkih vozača koji je slavio u utrkama ili sprintu ove sezone (osvojio je sprint u Kataru). U Japanu je okusio pobjedničko postolje u utrci i svakako je postavio ljestvicu vrlo visoko uoči druge sezone, kada će očekivanja od njega biti veća.
  • Liam Lawson (6,2)- Novozelanđanin je uskočio u AlphaTauri na VN Nizozemske nakon što je Daniel Ricciardo ozlijedio ruku. S obzirom na okolnosti, obavio je sjajan posao u pet utrkama za volanom AlphaTaurija. Parirao je Tsunodi, čak ga i pobijedio u tri od četiri utrke. Svakako ga F1 konstruktori prate nakon solidne audicije.
. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool //
  • Charles Leclerc (6,27) – Monegažanin je završio sezonu kao jedan od pet vozača s najboljom ocjenom. Osvojio je šest postolja (izjednačen s Hamiltonom na petom mjestu) i pet pole pozicija (najbolji nakon Verstappena), a uz malo sreće, osvojio bi i VN Las Vegasa. Iako je nešto slabije ušao u godinu i odvozio slabe utrke u Španjolskoj i Miamiju, Leclerc je nakon ljetne pauze bio u sjajnoj formi i prosječnom ocjenom od 6,8 kroz zadnjih devet utrka zasluženo završio kao jedan od pet najboljih vozača u 2023. godini.
  • Lewis Hamilton (6,56) – Sedmerostruki svjetski prvak ‘otrijeznio’ se od sjećanja slavnih dana kada je u rukama imao dominantnu mašineriju koja je konkurirala za najviše domete. Stoga nije ni čudo što su Hamiltonove vožnje u 2023. bile konzistentnije i bolje nego prošle godine. Do samog kraja sezone borio se za drugo mjesto u prvenstvu vozača, što je impresivno iako mu je Sergio Perez činio veliku uslugu. Sezonu je završio sa šest postolja i tri druga mjesta. S punim pravom se nada kako će Mercedes iduće godine napraviti značajni iskorak, jer se Hamilton još uvijek može boriti za pobjede i prvenstvo vozača.
  • Fernando Alonso (6,61) – Stari lisac Fernando osvojio je osam postolja u 2023. godini, više od bilo kojeg vozača koji nije upravljao Red Bullom. Time je dosegao brojku od 106 postolja u karijeri, čime se izjednačio s Alainom Prostom na četvrtom mjestu vječne liste. Bilo bi lijepo kada bi Aston Martin formu iz ove sezone prenio i u iduću, jer vozač Alonsovog kalibra zaslužuje biti u borbi za sam vrh. Uz to, Alonso je deklasirao znatno mlađeg Lancea Strolla, 17-4 u utrkama i 19-3 u kvalifikacijama. Španjolac je odvozio skoro savršenu sezonu, a uz bolji učinak Lancea Strolla, četvrto mjesto svakako bi bilo uhvatljivo za Aston Martin. Nevjerojatna sezona za vozača koji je debelo zakoračio u peto desetljeće života, a čini se kako Fernando ne planira ubrzo usporiti.
  • Lando Norris (6,68) Lando, Fernando i Lewis imali su svoje trenutke i iza svakog od njih je vrlo dobra sezona. Svaki od njih je u nekom dijelu sezone bio drugi najbolji na gridu, a Lando je ipak odnio titulu viceprvaka po našim ocjenama. U 2023. je osvojio sedam podija, od čega čak šest drugih mjesta, najviše ove godine! Lando je ove godine demonstrirao kako je vozač za velike stvari, a još uvijek čeka na prvu pobjedu koja je pitanje vremena. U utrkama je slavio 17-5 protiv Piastrija, a kvalifikacijama 15-7. Iako je Piastri demonstrirao raskošan talent, nema sumnji kako je Norris i dalje prva violina u McLarenu.
  • Max Verstappen (8,34) – Baš kao što je bio slučaj i na stazama, Max je izdominirao ocjene i uvjerljivo odnio titulu najboljeg vozača. Istina je kako se našao u idealnim uvjetima u kojima je imao puno prostora za pogreške, ali one se Maxu svejedno nisu događale. Odvozio je skoro pa savršenu sezonu i oborio brojne rekorde. Godinama će se pamtiti ono što je Nizozemac ove godine izveo – radi se o najdominantnijoj sezoni jednog vozača svih vremena.

Objava Ocjene iz sezone 2023: Tko je briljirao, a tko podbacio? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Luka Tunjić