Bahreinski Sakhir i australski Albert Park osigurali su svoje mjesto u kalendaru Formule 1 sve do druge polovice 2030-ih; Imola proživljava renesansu, a Las Vegas je šminka. S druge strane, Kina je “na čekanju”, Vijetnam zaboravljen, Paul Ricard dobio otkaz, ruska Igora, čini se, priliku neće ni dobiti, a Kyalami je težnja o svesvjetskom prvenstvu. Suzuka je svetinja, Monako tradicija, a Silverstone utočište. Od toliko staza, kojim putem krenuti?
Godine na prijelazu desetljeća za Formulu 1 su, u svjetlu globalnih događanja, označile odlazak na mnoge poznate, manje poznate i skroz nove staze. Kroz prethodne četiri sezone (2019. – 2022.) voženo je čak 35 različitih utrka na 31 različitoj stazi.
Tome je u najvećoj mjeri kumovala pandemija koronavirusa. Početak sezone 2020. bio je odgođen za ljetne mjesece, a kada je sezona krenula, kalendar nije bio postojan, već smo u etapama, svakih nekoliko tjedana saznavali na kojim će se stazama sezona nastaviti. Tih se dana Formula 1 u potpunosti preselila u Europu, a usto, to je razdoblje donijelo neke utrke i staze koje su osvježile Formulu 1, a više nemamo priliku gledati ih u sklopu Svjetskog prvenstva.
Improvizirana sezona 2020. je neočekivano donijela utrke kao što su VN 70. obljetnice Formule 1 na Silverstoneu, VN Toskane na stazi Mugello, VN Eifela na Nürburgringu te nezaboravnu VN Sakhira na vanjskom krugu te bahreinske staze.
Ta je sezona donijela i VN Štajerske, ali i VN Turske te VN Portugala uslijed kojih smo posjetili Istanbul City Park te Portimao, a te su tri utrke bile i u kalendaru sezone 2021. Jedina utrka koja je 2020. godine neplanirano ušla u kalendar, a još je uvijek imamo prilike gledati je Velika nagrada Emilije-Romagne koja se vozi u legendarnoj Imoli na stazi Enzo i Dino Ferrari.
Valja reći i to da se 2020. godine Formula 1 trebala pojaviti u Nizozemskoj i Vijetnamu. Nizozemska je, kao što znamo, ostala dio ovog natjecanja, samo je premijeru doživjela godinu kasnije, a Vijetnam je neslavno zaboravljen.
Posljednju VN Njemačke gledali smo 2019. godine na Hockenheimu. Ta neizvjesna i pomalo kaotična utrka kasnije je bila proglašena utrkom desetljeća. Hockenheim se u stilu oprostio od bolida Formule 1 te nije poznato kada će se ta staza ili sama utrka za VN Njemačke ponovno naći u kalendaru Svjetskog prvenstva Formule 1.
Godine 2021. gledali smo, bar u dogledno vrijeme, posljednju VN Rusije; ludu utrku na Autodromu Sochi gdje je Landu Norrisu kiša pomrsila planove da upiše prvu pobjedu. Sve je bilo dogovoreno da se VN Rusije u idućim godinama održava na stazi Igora Drive nadomak Sankt Petersburga, no ruska invazija na Ukrajinu suspendirala je ikakvu VN Rusije iz F1 kalendara.
U nabrajanju staza koje su sve do nedavno činile sezonu Formule 1 spomenimo i francuski Paul Ricard. Trkalište nadomak Sredozemne obale mnogo je puta u svojoj povijesti ulazila i izlazila iz kalendara Formule 1, a nakon VN Francuske 2022. godine Paul Ricard i Formula 1 rekli su si novi “Zbogom.”
Nakon staza koje smo sve do nedavno imali prilike gledati u sklopu prvenstva Formule 1, okrenimo se pregledu staza koje krase ovogodišnje izdanje Svjetskog prvenstva.
Posljednje sezone Svjetskog prvenstva Formule 1 najduže su u povijesti. Broj utrka prešao je 20, a kraj sezone već “pod normalno” dolazi početkom prosinca. Ekspanziju utrka podcrtava veći broj utrka u novim dominantnim tržištima poput Sjedinjenih Američkih Država i Bliskog istoka. Uslijed toga, neki stari klasici ovoga sporta, kao što je Spa-Francorshamps, naći će se pod prijetnjom nestanka iz kalendara jer F1 nastoji maksimizirati prihod od naknada za domaćinstvo utrka.
Portal RacingNews365 konzultirao je nekoliko izvora, uključujući promotre, samu Formulu 1, kao i 10 natjecateljskih momčadi, te sastavio pregled trenutnih ugovora o domaćinstvima utrka. Staze na kojima iz vikenda u vikend gledamo nova trkaća uzbuđenja za domaćinstvo utrke moraju platiti određeni iznos, a taj novac godišnje čini najveći dio prihoda Formule 1.
Europske stanice svoju cijenu drže između 20 i 30 milijuna dolara, rijetko i više; bogati Bliski istok najčešće sudjeluje s više od 50 milijuna dolara; Staze Dalekog istoka Azije i staze dviju Amerika bliže su europskim iznosima, a valja napomenuti kako dio troškova utrka za VN Miamija i VN Las Vegasa preuzima i sama Formula 1, budući da su im te stanice važne za nastavak eksplozivnog rasta koji ovaj sport trenutačno uživa na prostorima SAD-a.
Staza Bahrain International Circuit u Formulu 1 ušla je 2004. godine te od tada neprekidno bila dio kalendara Formule 1. Na toj je stazi voženo 19 utrka za Veliku nagradu Bahreina te još jedna, ona za VN Sakhira. Utrka na ovoj stazi otvorila je ovu te prethodne dvije sezone, a staza u Sakhiru postala je staza na kojoj se uoči početka sezone održavaju predsezonska testiranja bolida. Iz svih se tih razloga Formula 1 udomaćila u Bahreinu, a to će, prema tekućem ugovoru, tako ostati do 2036. godine. Bahrain International Circuit kao naknadu za održavanje utrke Formuli 1 plaća 52 milijuna američkih dolara po utrci.
Posljednju utrku koju smo gledali ove sezone bila je Velika nagrada Saudijske Arabije. Bila je to tek treća takva utrka u povijesti, a sva tri izdanja VN Saudijske Arabije održala su se na uličnoj stazi u gradu Džedi. Naknada za održavanje Velike nagrade Saudijske Arabije iznosi 55 milijuna dolara, a ova utrka će, prema važećem ugovoru, biti dio kalendara sve do 2030. godine. Treba reći da bi se i prije isteka tog ugovora VN Saudijske Arabije s ulica Džede mogla preseliti na stazu Qiddiya koja je u izgradnji.
Idućeg će tjedna vozači voziti „Down under.“ Velika nagrada Australije na Sir Albert Parku znana je stanica Svjetskog prvenstva Formule 1. Ova je utrka dugo vremena otvarala sezonu, a nakon izbivanja iz kalendara uslijed pandemije, F1 bolidi prošle su se godine vratili u Melbourne. Naknada za održavanje VN Australije iznosi 37 milijuna USD. Ova utrka ima ugovor do daleke 2035. godine, a postoji mogućnost dvogodišnjeg produžetka ugovora do 2037. godine. U godinama koje dolaze VN Australije bi još koji put trebala biti prva utrka sezone.
Četvrta stanica ovogodišnjeg kalendara bit će ulična staza Baku i VN Azerbajdžana. Ova je staza bila domaćin šest utrka Formule 1; Nakon 2016. godine, kada je u kalendar ušla kao VN Europe, preostalih pet puta vožena je kao VN Azerbajdžana. Zanimljiva ulična staza u svojih je šest domaćinstava iznjedrila isto toliko pobjednika. Naknada koju organizator VN Azerbajdžana plaća Formuli 1 za održavanje utrke iznosi 57 milijuna dolara, a to je najveći iznos naknade koju neka staza plaća. VN Azerbajdžana svoje mjesto u kalendaru ima do 2024. godine, a u planu je i novi desetogodišnji ugovor.
Prošle smo godine premijerno gledali VN Miamija. Lažna marina u sportskom kompleksu Miami Gardens pozvala je na stazu mnoge američke jet-settere, celebrityje i ostale goste koji su se šetali startno-ciljnom ravninom. Staza na Floridi dobila je svoje mjesto u F1 kalendaru do 2031. godine, a u organizaciji utrke još uvijek financijski sudjeluje sama Formula 1.
Staza Enzo i Dino Ferrari u talijanskoj Imoli u kalendar Formule 1 privremeno je ušetala 2020. godine. Trkalište je podsjetilo na svoje slavne dane, stoga se F1 odlučila zadržati je u kalendaru. Ove godine gledat ćemo četvrtu utrku za VN Emilije-Romagne. Utrka u Imoli nosi ovo ime otkako se vratila u Svjetsko prvenstvo, a prošlogodišnjim ugovorom staza ima zagarantirano mjesto u kalendaru sve do 2025. godine. Naknada za održavanje utrke ovdje iznosi 21 milijun dolara.
Utrka po ulicama Monte Carla za VN Monaka jedna je od najglamuroznijih i najznanijih utrka u povijesti Formule 1. Ipak, neki fanovi Formule 1 nevoljko gledaju ovu utrku budući da zbog veličine bolida gotovo da i nema pravog utrkivanja po uskim ulicama Kneževine. VN Monaka i F1 lani su obnovili ugovor kojim ćemo utrku u Monte Carlu gledati bar do 2025. godine. Naknada za održavanje VN Monaka iznosi 20 mil. USD od kojih 10 milijuna osigurava organizator, a ostatak dolazi kao postotak boravišne pristojbe posjetitelja i turista.
Velika nagrada Španjolske na stazi Barcelona-Catalunya održavat će se bar do 2026. godine. Tako stoji u ugovoru koji su prije godinu i pol obnovili organizatori utrke i čelništvo Formule 1. Staza u Kataloniji poznata je momčadima budući da su se na ovoj stazi godinama vršila predsezonska testiranja. Pratiteljima ovoga sporta staza Catalunya nije omiljena, no staza je uoči ovogodišnjeg izdanja utrka doživjela male preinake na svome lay-outu što će možda dovesti do zanimljivije utrke. Naknada za organizaciju VN Španjolske organizatore stoji 25 milijuna dolara.
Velika nagrada Kanade dio je kalendara Svjetskog prvenstva Formule 1 još od druge polovice sedamdesetih godina. Staza Gilles Villeneuve u Montrealu do sada je ugostila 41 utrku za VN Kanade što ju čini petom po redu stazom po broju održanih F1 utrka te prvom po redu od neeuropskih staza koje su održale najviše F1 utrka. Prema ugovoru iz 2017. godine staza će se naći u kalendaru sve do 2029. godine. Naknada za održavanje ove utrke organizatore stoji 32 mil. USD.
Velikoj nagradi Austrije prije nekoliko dana produžen je ugovor do 2027. godine. Staza Red Bull Ring u austrijskom mjestu Spielberg 2014. godine vratila se u kalendar Formule 1. Jednostavna staza u srcu Europe s deset zavoja i čak tri DRS zone proteklih je godina nudila mnogo zanimljivosti, a 2020. i 2021. godine ugostila je i privremenu VN Štajerske. Naknada za održavanje VN Austrije na Red Bull Ringu organizatore godišnje stoji 25 milijuna američkih dolara.
13. svibnja 1950. godine britanski Silverstone ugostio je prvu utrku Formule 1. Toliko godina poslije, u 74. sezoni Formule 1, kultni Silverstone i dalje je stanica u kalendaru te se nada zadržati tu čast. Naknada za održavanje Velike nagrade Velike Britanije iznosi 26 mil. USD, a Silverstone ima ugovor do 2024. godine. Uskoro bismo, stoga, trebali doznati kakvu će budućnost Silverstone imati u Formuli 1, no uz činjenicu da Ujedinjeno Kraljevstvo uvijek ima nekoliko vozača na gridu te da su sjedišta mnogih momčadi upravo u UK-u, ostanak Silverstonea, koji redovito isporučuje zanimljive utrke, ne bi trebao biti upitan.
Nakon VN Velike Britanije u kalendaru dolazi VN Mađarske. Popularni Hungaroring još od 1986. godine neprekidno je dio kalendara Formule 1. Staza ima ugovor do 2027. godine, stoga će staza u našem susjedstvu još barem nekoliko godina biti poprište F1 cirkusa. Naknada za održavanje VN Mađarske iznosi okruglih 40 milijuna dolara, što ju čini najskupljom europskom utrkom.
Velika nagradna Belgije na kultnom Spa-Francorshampsu jedna je od onih stanica Svjetskog prvenstva koje fanovi gledaju sa strahopoštovanjem. Neizvjesna je budućnost omiljenog Spaa unutar F1 kalendara. Belgijsko trkalište imalo je ugovor s F1 do 2022. godine, a nakon lanjske utrke, staza je dobila još jednu godinu produžetka ugovora. Naknada za održavanje VN Belgije iznosi 22 mil. USD, a, ukoliko se ne donese nova odluka ili ne potpiše novi ugovor, staza nakon ove godine više neće biti dio Svjetskog prvenstva Formule 1. Pa ipak, ukoliko bi se nekoliko europskih stanica izmjenjivalo unutar F1 kalendara, Spa-Francorshamps mogla bi biti jedna od stanica rotirajućih domaćinstava.
Prije dvije sezone u kalendar Formule 1 vratila se Velika nagrada Nizozemske. Obnovljeni Zandvoort 36 godina nakon posljednje utrke ponovno je otvorio vrata svojih garaža u kojima je ugostio bolide Formule 1. Staza ima ugovor do 2025. godine, a iznos održavanja utrke iznosi 32 mil. USD. Nagađa se kako bi Zandvoort mogao sa Spa u rotirajuće domaćinstvo, no budući da utrka u zemlji dvostrukog svjetskog prvaka redovito donosi vojsku narančastih navijača, Maxov renome mogao bi biti razlog da staza nastavi biti redovita stanica kalendara.
Njezino veličanstvo Monza u svim godinama natjecanja zvano Formula 1 ima svega jedan izostanak. Od 1950. godine pa do danas, VN Italije samo se 1980. godine nije vozila na ovoj stazi i to zbog renoviranja. Talijanski Hram brzine ima ugovor do 2024. godine, a naknada za održavanje ove utrke iznosi 25 mil. USD.
Ulična utrka za Veliku nagradu Singapura prošle je godine nagrađena novim ugovorom koji jamči da ćemo utrku u tom bogatom dalekoistočnom gradu-državi gledati do 2028. godine. Naknada za održavanje utrke na Marina Bay stazi iznosi 35 mil. USD.
Kao Silverstone i Monza, još jedna legendarna F1 staza ima ugovor do 2024. godine. Radi se o japanskoj Suzuki koja se lani, nakon dvije godine izbivanja, ponovno vratila u kalendar Svjetskog prvenstva Formule 1. Suzuka je jedna od staza koja zasigurno zaslužuje svoje mjesto u kalendar te je nada svih zaljubljenika u ovaj sport da će japanska ljepotica dobiti novi ugovor. Naknada za održavanje utrke za VN Japana na stazi Suzuka iznosi 25 mil. USD.
Od ove godine stalna stanica Svjetskog prvenstva počinje biti i Katar. Nakon što je 2021. godine imao svoju premjeru, a 2022. nije bio dio kalendara, katarski Losail od ove sezone pa sve do 2032. godine bit će stalna stanica kalendara. Katar je desetogodišnji ugovor dobio vrlo lako, budući da je posljednjih godina Bliski istok područje koje F1 posebno cijeni. Naknada za održavanje utrke za VN Katara iznosi visokih 55 milijuna dolara te je zajedno sa Saudijskom Arabijom druga najskuplja utrka u kalendaru.
Staza Circuit of the Americas 2012. godine postala je sastavni dio F1 kalendara. Popularnu COTA-u bolidi posjećuju već više od deset godina, a tako će ostati barem do 2026. godine dokle stazi traje ugovor. Naknada za održavanje utrke za VN SAD-a na stazi u Austinu iznosi 30 milijuna dolara. Lanjsko izdanje VN SAD-a u tri dana održavanja pozvala je na tribine čak 440 tisuća posjetitelja što je novi rekord posjećenosti F1 vikenda.
Nakon utrke u Texasu, na red tradicionalno dolaze utrke u ostatku “Novog svijeta”. Po povratku u kalendar 2021. godine, utrka na stazi Hermanos Rodriguez bivala je preimenovana iz VN Meksika u VN Mexico Cityja, a tu ćemo utrku gledati barem do 2025. godine, dokle traje ugovor. Naknada za održavanje ove utrke koju organizator plaća Formuli 1 iznosi 30 milijuna dolara.
Gdje je Meksiko, u blizini je i Brazil, točnije utrka za VN Sao Paola, kako se posljednja dva izdanja naziva ta stanica kalendara. Utrka na Autodromu Jose Carlos Pace, popularnom Interlagosu, ima ugovor do 2025. godine, a naknada za održavanje utrke iznosi 25 mil. USD.
Ovogodišnji novitet Svjetskog prvenstva Formule 1 je VN Las Vegasa! Još jedna ulična utrka, još jedna noćna, još jedna u SAD-u. Treća je to ovogodišnja utrka na američkom tlu, a kao i kod VN Miamija, u organizaciji ove utrke financijski sudjeluje Formula 1. Utrka koja će krajem sezone imati svoj debi ima ugovor do 2025. godine, no već se nagađa da će Las Vegas kao urbana i popularna destinacija dobiti povjerenje Formule 1 barem do 2032. godine!
Tradicionalno finale sezone je VN Abu Dhabija. Yas Marina u Abu Dhabiju sve od 2009. godine ima čast zatvarati sezonu oktanskog cirkusa, a ta privilegija organizatore stoji 42 milijuna dolara. Staza ima ugovor do 2030. godine.
Uz iscrpan i detaljan presjek staza iz kalendara Formule 1, red je da napomenem i fantomsku Veliku nagradu Kine.
Posljednju utrku za VN Kine gledali smo 2019. godine. Bila je to velika svečanost, budući da je to bila tisućita utrka Formule 1! Kako god, Kina je formalno još uvijek dio Svjetskog prvenstva. Iako ovu utrku uslijed kineskih nedaća s koronom nekoliko godina nismo gledali, prema važećem ugovoru, utrku na stazi Šangaj gledat ćemo do 2025. godine.
Mnoge zemlje imaju u interesu održavati utrke Formule 1. Svako malo povuče se priča o Kyalamiju u Južnoj Africi i Sepangu u Maleziji. Čelništvo Formule 1 nikad ne odbacuje te mogućnosti, no uvijek nešto stane na put da se te suradnje obnove.
Uoči lanjskog rastanka VN Francuske i Formule 1, Stefano Domenicalli podsjetio je na “sjajan projekt koji se radi u Nici koja želi ulični Grand prix.” Razmatrala se i ulična utrka u Londonu i Copenhagenu, no obje ideje nisu zaživjele.
Gradonačelnik kolumbijskog grada Barranquille naumio je u svoj grad dovesti utrku Formule 1.
Kalendar Svjetskog prvenstva svake je godine sve veći. Ove godine čine ga 23 utrke, a bila je planirana i 24. – ona kineska koja se na koncu otkazala. Ruku pod ruku s proširenjem kalendara provodi se napuštanje staza i autodroma te odlazak u gradove, na urbana područja i top destinacije gdje je veća fluktuacija ljudi.
Dugogodišnje ugovore puno lakše dobivaju staze u urbanim sredinama kao što su Singapur, Baku, Melbourne, Montreal…ili one u sredinama svijeta u kojima raste interes i popularnost ovoga sporta. Tako sve četiri bliskoistočne utrke imaju ugovore do 2030-ih. S druge strane, utrke na europskim trkalištima, koja su uvijek smještena na rubu gradova ili u potpunosti izvan njih, u pravilu dobivaju produžetke ugovora ne duže od 4 ili 5 godina.
Popularnost Formule 1 uvelike je narasla u mnogim dijelovima svijeta i u redu je davati prilike i njihovim stazama da se okušaju u kalendaru. No, čudno je gledati kalendar Svjetskog prvenstva Formule 1 u kojemu se priča da će VN Las Vegasa dobiti dugoročni ugovor na neviđeno, a u kojemu, s druge strane, Spa-Francorshampsu, stazi koja je nedavno imala obnovu, vrijeme ističe.
Objava Presjek staza F1 kalendara: Kojim putem krenuti? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Marko Dobrecovic