Nova sezona Svjetskog prvenstva Formule 1 sad je zaista ‘pred vratima’, možemo to slobodno reći. Od srijede do petka na stazi Bahrain International održat će se službena predsezonska testiranja F1 bolida, a onda ostaju još dva tjedna do početka prvog Grand Prixa sezone.

Dosta je već vremena prošlo od posljednjeg slučaja u kojem se predsezonska testiranja i prva utrka sezone nisu održavali na istoj lokaciji. Zadnji put to se dogodilo pandemijske 2020. godine kad su predsezonska testiranja održana u Barceloni, a prvenstvo je startalo tek u srpnju Velikom nagradom Austrije.

U periodu od 2021. do 2024. predsezonski testovi održavali su se u Bahreinu, a Sakhir je ujedno bio i domaćin prve utrke u sezoni. Specifičnu smo situaciju imali jedino 2022. godine, kad su zbog uvođenja novih pravila testiranja održana u dva dijela. Prvi dio u Barceloni, a drugi u Bahreinu.

Uoči početka Svjetskog prvenstva Formule 1 2025. testiranja će se ponovno provesti u Bahreinu. Zašto baš tamo? Staza Bahrain International dugačka je 5412 metara i ima 15 zavoja. Nudi kombinaciju bržih i sporijih zavoja, kao i dva dugačka pravca, što je timovima pogodno za testiranje različitih postavki na bolidima. Također, u ovo doba godine Bliski istok obično nudi znatno stabilnije i povoljnije vremenske uvjete nego što je to slučaj s europskim stazama.

Max Verstappen i Red Bull, pobjednici VN Bahreina 2024.(Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Međutim, Velika nagrada Bahreina u ovom slučaju neće biti prva, već četvrta utrka u kalendaru Formule 1. Sezona će startati Velikom nagradom Australije u Melbourneu od 14. do 16. ožujka, a potom slijede utrke u Kini (21. – 23. ožujka) i Japanu (4. – 6. travnja) prije povratka u Bahrein. Timovima i vozačima to će malo zakomplicirati situaciju jer, za razliku od prošlih sezona, na prvom trkaćem vikendu neće imati sasvim svježe podatke s testiranja na istoj stazi i idealno podešene bolide.

Budući da Svjetsko prvenstvo na prijelazu iz 2024. u 2025. nije doživjelo neke značajnije promjene u tehničkom pravilniku, svi ovogodišnji bolidi zapravo su evolucija prošlogodišnjih i ne treba očekivati nekakve senzacionalne promjene u odnosima snaga među timovima. Krajem prošle sezone moglo se uočiti kako su razlike među timovima sve manje, a za očekivati je kako će se taj trend nastaviti u novoj sezoni i da će ekipe iz sredine ili donjeg dijela poretka smanjiti zaostatak za vodećima. Možda nam već tri dana bahreinskog testiranja to i dokažu.

Možda novi bolidi neće predstavljati tako veliku nepoznanicu za inženjere deset F1 timova, ali zato su vozačke postave doživjele ogromne promjene u odnosu na 2024. pa će naglasak u većoj mjeri biti stavljen na prilagodbu novih lica.

Lando Norris i Oscar Piastri, McLaren F1 Team

Samo dvije momčadi imaju iste vozačke postave kao prošle godine. Jedna od tih momčadi je McLaren i sasvim sigurno aktualni konstruktorski prvaci u toj stabilnosti imaju određenu prednost pred svojim konkurentima. Druga momčad koja je zadržala iste vozače je ona Aston Martinova.

Posve novi vozački par imaju Sauber i Haas, dok je preostalih šest timova mijenjalo po jednog vozača. Također, iznenađujuće je velik broj debitanata u natjecanju. Za Isacka Hadjara, Gabriela Bortoleta i Kimija Antonellija VN Australije bit će prva F1 utrka u karijeri. Jack Doohan je do sada vozio jednu, Oliver Bearman tri, a Liam Lawson 11 utrka. Ne treba posebno naglašavati koliko će svim novacima – novacima općenito ili novacima u timovima, predsezonska testiranja biti važna za privikavanje na novo radno okruženje.

Iako je svaki od transfera bio intrigantan na svoj način, nema nikakve sumnje da će pažnja javnosti u najvećoj mjeri biti usmjerena na Lewisa Hamiltona i Ferrari. Jednostavno, ne događa se često da najtrofejniji vozač svih vremena mijenja momčad pa još k tome seli iz Mercedesa u Ferrari.

Foto: Scuderia Ferrari Media Centre

Satnica predsezonskih testiranja je uobičajena. Tri su testna dana, a momčadi u svakom danu imaju na raspolaganju osam sati za vožnju. Jutarnja sesija odvija se od 8 sati ujutro do podneva, zatim slijedi jednosatna stanka, a poslijepodnevna sesija traje od 13 do 17 sati po srednjoeuropskom vremenu. Vremenska razlika između Bahreina i Hrvatske je dva sata, tako da sesije po lokalnom vremenu traju od 10 do 14 i od 15 do 19 sati.

Za one koji u prošlosti nisu pratili predsezonska testiranja, važno je napomenuti da svaka momčad na testiranju smije koristiti samo jedan bolid. Timovi su većinom objavili kako su rasporedili svoje vozače za ta tri dana. Gotovo svi timovi će u svakom testnom danu koristiti oba vozača – jednog u jutarnjoj, a jednog u poslijepodnevnoj sesiji. Iznimka su Red Bull i Williams, koji će svakom svom vozaču dati jedan cijeli dan. Ferrari je zasad objavio raspored samo za prvi dan.

Momčad Srijeda 26.02. Četvrtak 27.02. Petak 28.02.
McLaren Piastri / Norris Piastri / Norris Norris / Piastri
Ferrari Hamilton / Leclerc ? ?
Red Bull Lawson / Verstappen Lawson Verstappen
Mercedes Antonelli / Russell Russell / Antonelli Antonelli / Russell
Aston Martin Alonso / Stroll Alonso / Stroll Stroll / Alonso
Alpine Doohan / Gasly Gasly / Doohan Doohan / Gasly
Haas Bearman / Ocon Ocon / Bearman Bearman / Ocon
Racing Bulls Tsunoda / Hadjar Tsunoda / Hadjar Hadjar / Tsunoda
Williams Albon / Sainz Sainz Albon
Sauber Hülkenberg / Bortoleto Hülkenberg / Bortoleto Bortoleto / Hülkenberg
*Vozač koji je naveden prvi vozi jutarnju sesiju, a drugi vozač poslijepodnevnu

Već po običaju, ne treba očekivati da će nam predsezonska testiranja dati odgovor na pitanje koja momčad započinje prvenstvo u najboljoj formi. Postala je tradicija da se dobri timovi na testiranjima vole igrati skrivača, odnosno ne pokazivati baš svu raskoš svog potencijala.

Testiranja prvenstveno služe za isprobavanje svih sustava i različitih postavki bolida. Ponovno ćemo na bolidima gledati razmazane fluorescentne boje i raznorazne konstrukcije sa senzorima, koje timovi koriste za prikupljanje podataka. U prvi plan uvijek se stavlja pouzdanost, dok vremena najbržih krugova nisu pretjerano relevantna. Možemo reći kako se na testiranjima obično ne može otkriti tko je najbolji, ali se vrlo često može otkriti tko je najlošiji i tko ima najviše problema.

Ranije u tekstu spomenuto je kako Bahrein obično nudi stabilne vremenske uvjete, ali… Vremenske prognoze sugeriraju kako bi ove godine mogla pasti kiša tijekom četvrtka. U srijedu i petak trebalo bi biti suho, no ne pretjerano toplo. Najviša dnevna temperatura trebala bi se kretati između 15 i 20 stupnjeva.

Zanimljivo je da su samo dvije momčadi od Pirellija ‘naručile’ kišne gume. Za testiranje je svaki tim mogao izabrati 35 setova guma, a tijekom tri dana smije iskoristiti 30 setova. Može se uočiti kako su najpopularnije gume s oznakom C3.

Gume će itekako biti predmet interesa timovima i vozačima jer nisu iste kao prošle godine. Kako kažu u Pirelliju, konstrukcija guma malo je modificirana kako bi bolje ogovarala povećanom aerodinamičkom opterećenju kojem će biti izložena najnovijom verzijom ove generacije bolida. Novost je smjesa C6, najmekša guma u spektru talijanskog proizvođača. Tijekom sezone uglavnom će se koristiti na uličnim stazama i na mjestima gdje opterećenja za gume nisu prevelika.

Oni koji žele pratiti predsezonska testiranja uživo, mogu to učiniti pretplatom na F1 TV. Na portalu GP1 moći ćete svakog dana pročitati izvještaj o najvažnijim zbivanjima – prvi nakon jutarnje sesije i drugi na kraju dana. Također, za naredne dane spremamo vam tehničke analize bolida i druge tekstove kojima ćemo vas uvesti u novu sezonu.

Utrkivanje sad već nedostaje svima, ali do prvog gašenja svjetala nije ostalo puno. Potrebno je još samo malo strpljenja, a predsezonska testiranja dat će nam nešto sadržaja za zabavu do Melbournea.

Objava U srijedu počinju predsezonska testiranja F1 bolida – evo najvažnijih informacija pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak