Prošlogodišnja utrka u Singapuru ostala je itekako dobro upamćena jer je bila jedina na kojoj nije pobijedio Red Bull. Aktualna sezona otišla je pak u smjeru totalne raznolikosti pa do sada već imamo sedam različitih pobjednika utrka iz četiri različite momčadi. U jeku velike borbe za konstruktorski naslov prvaka, uistinu je teško bilo što prognozirati, osim da će na stazi Marina Bay kvalifikacije biti od goleme važnosti.

Možda su Baku i Singapur udaljeni otprilike sedam tisuća kilometara, ali za logistiku Formule 1 očigledno nije nikakav problem obaviti transfer osoblja, bolida i opreme s obale Kaspijskog jezera do krajnjeg juga Malajskog poluotoka u samo par dana.

Još se nije slegla prašina nakon vrlo dobre i uzbudljive Velike nagrade Azerbajdžana, koja je održana prošle nedjelje, a putujući cirkus već je spreman za novu avanturu – Veliku nagradu Singapura.

Pred nama je 18. od ukupno 24 utrke u aktualnoj sezoni Svjetskog prvenstva, a nakon ove ekspresne seobe iz Europe, preko Kavkaza do jugoistoka Azije, uslijedit će neobična četverotjedna pauza prije početka američke turneje.

Singapore – Marina Bay Street Circuit (Photo by Glenn Dunbar / LAT Images)

Velika nagrada Singapura pojavila se u kalendaru Formule 1 2008. godine. Pobjednik prvog natjecanja na stazi Marina Bay bio je Fernando Alonso u bolidu Renaulta, a ta utrka, prva ikad u Formuli 1 održana pod svijetlima reflektora, ostala je upamćena po aferi ‘Crashgate’. Prekid u održavanju singapurskog Grand Prixa dogodio se 2020. i 2021. zbog pandemije koronavirusa, tako da je od 2008. do danas održano 14 izdanja te vrlo izazovne utrke.

Rekorder po broju pobjeda je Sebastian Vettel, koji je VN Singapura triput osvajao s Red Bullom i dvaput s Ferrarijem. Lewis Hamilton ima četiri pobjede, jednu s McLarenom i tri s Mercedesom, dok je Alonso dvaput bio na najvišoj stepenici postolja. Po jednu pobjedu ostvarili su Nico Rosberg, Sergio Perez i Carlos Sainz. Koliko su u Singapuru važne kvalifikacije sugerira podatak da je čak devet puta do sada utrku osvojio vozač koji je startao s pole pozicije.

Pobjedničko postolje na VN Singapura 2023.

Iz perspektive konstruktora, po četiri puta u Singapuru su pobjeđivali Red Bull, Ferrari i Mercedes, a po jednom McLaren i Renault. S obzirom na trenutnu formu, bit će zanimljivo pratiti hoćemo li za vikend dobiti prvog konstruktora s pet singapurskih pobjeda ili će McLaren doći do svog prvog trijumfa od 2009.

Ekipa iz Wokinga stiže u Singapur na krilima izvrsne pobjede Oscara Piastrija u Bakuu. Mladi Australac slavio je nakon fantastične borbe protiv Charlesa Leclerca u Ferrariju, a kad se tome pridoda četvrto mjesto Landa Norrisa, McLaren je nastavio dobar niz rezultata i prvi put nakon više od deset godina došao do vodećeg mjesta u poretku konstruktora. Samo kao podsjetnik, posljednju konstruktorsku titulu McLaren je osvojio prije 26 godina.

Nakon velikih nadogradnji bolida predstavljenih još u Miamiju, bolid McLarena bio je prilično konkurentan na gotovo svim adresama i nije imao neku posebno lošu utrku. Na zadnje dvije postaje u kalendaru gledali smo zanimljiv duel McLarena i Ferrarija, kao u dobra stara vremena, a svaka je ekipa uzela po jednu pobjedu. Leclerc u Monzi, a Piastri u Bakuu.

Oscar Piastri, McLaren F1 Team

“Lando je i dalje ispred u prvenstvu i da budem iskren, ima realniju šansu osvojiti vozačko prvenstvo. Baku je bio pokazatelj kako se mi u McLarenu želimo utrkivati. Lando je pomogao u Bakuu, savršeno smo izveli našu kulturu utrkivanja. Ja želim pobjeđivati, ali naravno da ću rado pomoći Landu u osvajanju prvenstva, ako ću moći”, komentirao je Piastri situaciju s timskim odredbama u njegovoj momčadi.

Još kad tome pridodamo podatak da je prošle godine VN Singapura osvojio Carlos Sainz u Ferrariju, ispred Landa Norrisa u McLarenu, onda se nekako može očekivati da će te dvije momčadi i ovog vikenda igrati itekako važnu ulogu na stazi Marina Bay. Forma je dobra i jednima i drugima, a od neprocjenjive važnosti bit će subotnje kvalifikacije.

Osim dobrim rezultatima, McLaren u zadnje vrijeme dosta prašine diže i određenim segmentima svojih bolida. Prije se pričalo o fleksibilnim prednjim krilima, za koja je FIA rekla da su u redu, a nakon Bakua internet su preplavile snimke stražnjeg McLarenovog krila. Pri velikim brzinama gornji panel tih krila kao da se rotirao unatrag, pri čemu je stvaran mali otvor, popularno nazvan ‘mini-DRS’. U drugim timovima smatraju da bi takva krila trebala biti zabranjena, a iz krovne organizacije poručili su kako “prate fleksibilnost svih segmenata na svim bolidima te da zadržavaju pravo tražiti od timova određene promjene u bilo kojem trenutku u sezoni”. Vidjet ćemo u kojem će pravcu ići ta priča.

Iako su u zadnje vrijeme McLaren i Ferrari bilježili bolje rezultate, ova nas je sezona naučila da uvijek trebamo biti spremni na iznenađenja u vrhu. Nikad se ne zna kad će se dogoditi neki novi bljesak Mercedesa ili Red Bulla.

“Mi smo koncentrirani samo na iduću utrku, pokušavamo izvući maksimum iz potencijala našeg bolida na svakoj utrci. Činimo to dosta dobro nakon ljetne stanke i trebamo nastaviti taj trend. Sezona je duga, imamo još tri sprint utrke i puno je bodova dostupno svima. Ne možemo se opustiti. Radimo dobar posao. Imamo manje nadogradnje ovog vikenda i nadam se da će nam pomoći”, rekao je Charles Leclerc.

Charles Leclerc nakon velike pobjede u Monzi

Nakon što je osvojio tri od zadnje četiri utrke prije ljetne stanke, Mercedes je ušao u drugi dio sezone s velikim ambicijama, ali zasad ih nije uspio opravdati. Nisu Srebrne strijele izgledale posebno dobro u Nizozemskoj i Italiji, a nisu niti u Azerbajdžanu, ali je treće mjesto Georgea Russella donekle popravilo dojam. Bilo bi to peto mjesto, da nije došlo do onog sudara Carlosa Sainza i Sergija Pereza.

Meksikanac je prije tjedan dana napokon imao jedan dobar nastup. Bio je na putu prema pobjedničkom postolju, čak donekle konkurirao za pobjedu, a cijeli je vikend bio brži od Maxa Verstappena. No, zbog spomenute nesreće nije osvojio niti bod, tako da na postolju nije bio već 12 uzastopnih trkaćih vikenda.

Što se Maxa Verstappena tiče, doista je teško objasniti što se zadnjih mjeseci dogodilo s njim i njegovim bolidom, gdje je nestala ona moć trostrukog prvaka. U prvih deset utrka sezone upisao je sedam pobjeda, a na zadnjih sedam utrka nema niti jednu – tek dva druga, jedno četvrto, tri peta i jedno šesto mjesto. Prednost u prvenstvu još je uvijek čvrstih 59 bodova, ali situacija za Nizozemca daleko je od idealne. Singapur je lani bio jedina lokacija u Formuli 1 na kojoj Red Bull nije pobijedio, možda će ove godine baš tu prekinuti svoj loš niz rezultata.

“Naš bolid generalno nije vrlo dobar po neravninama i pasicama, a to je ono što imamo ovdje i trebamo pokušati stabilizirati bolid. Ne znam gdje uopće početi, no uvjeren sam da ćemo odraditi posao bolje nego prošle godine. Konkurencija je sada dosta jača. Oscar radi fantastičan posao u zadnje vrijeme i oni su vrlo snažni kao momčad. Na nama je da im otežamo posao. Sve kreće od nas, trebamo učiniti naš bolid boljim”, komentirao je Verstappen uoči nastupa u Singapuru.

Max Verstappen, Red Bull Racing

Peti u prvenstvu je i dalje Aston Martin, u zadnje vrijeme opijen potpisom Adriana Neweyja. Ipak, taj uspjeh izvan staze još neko vrijeme neće donositi rezultate pa u Silverstoneu moraju pronaći drugi način kako poboljšati performanse. Fernando Alonso uzeo je solidno šesto mjesto u Bakuu, i on se počastio onom kašom koju su skuhali Sainz i Perez.

Kako sada stvari stoje, u završnici prvenstva mogla bi se razbuktati borba za šesto mjesto konstruktora. Riječ je o ekipama koje najčešće otkidaju one ‘male’, ali itekako vrijedne bodove.

Nakon ljetne stanke RB se našao u određenoj krizi i na zadnje tri utrke nije osvojio niti bod. Haas je osvajao deseto mjesto u Monzi i Bakuu, a fenomenalan uspjeh postigao je Williams na prošloj utrci, sedmim mjestom Alexa Albona i osmim Franca Colapinta. S tih deset bodova Williams je sada na minus 18 u odnosu na RB i na minus 13 u odnosu na Haas. Moglo bi se tu zakomplicirati. Blizu je i Alpine, no francuska momčad trenutačno djeluje dosta lošije od konkurenata, osim u usporedbi s posljednje plasiranim Sauberom, koji još uvijek nema niti bod u ovoj sezoni.

Pierre Gasly, Alpine F1 Team

RB i Sauber posljednje su ekipe koje još nisu potvrdile drugog vozača za iduću sezonu. Čeka se odluka o kolegama Yukija Tsunode i Nica Hülkenberga, a možda ćemo biti nešto pametniji po tom pitanju nakon singapurskog vikenda.

Ono što znamo, ovog se vikenda u bolid Haasa vraća Kevin Magnussen: “Čudno je gledati na televiziji kako netko drugi vozi vaš bolid, ali tako je ispalo. Sretan sam što se vraćam ovdje u Singapuru, na još jednoj odličnoj stazi.”

Staza Marina Bay prošle je godine doživjela značajne promjene. U posljednjem sektoru napravljen je pravac od otprilike 400 metara, umjesto prijašnja četiri zavoja na tom dijelu staze. Tim zahvatom ukupni broj zavoja smanjen je s 23 na 19, a duljina novog kruga iznosi 4940 metara. U utrci se voze 62 kruga.

Opisane izmjene u konfiguraciji staze napravljene su s ciljem boljeg utrkivanja, odnosno lakšeg praćenja bolida ispred. Ipak, i prošlogodišnja je utrka pokazala da je u Singapuru vrlo teško pretjecati. Ove su godine organizatori nastavili s reasfaltiranjem staze, tako da vozače čeka nova podloga na dijelovima između zavoja 3 i 9, 10 i 12 te 14 i 17.

Staza Marina Bay inače je imala tri DRS zone, a FIA je ove godine dodala još jednu, koja će se protezati između zavoja 14 i 16. Kakvi će biti efekti te dodatne DRS zone, otkrit ćemo tek u nedjelju.

Pirelli je za VN Singapura pripremio gume C3 kao tvrđu smjesu, C4 kao srednju i C5 kao mekšu. Iste su gume korištene prošle godine u Singapuru, ali i na prethodne dvije utrke u Monzi i Bakuu. Za očekivati je da ćemo gume C5 gledati samo u kvalifikacijama, dok će timovi i vozači utrku odrađivati kombinirajući gume C3 i C4. Na stazi Marina Bay jedno zaustavljanje u boksu traje oko 28 sekundi, a zbog toga i činjenice da izvesti pretjecanja nije nimalo lako, ekipe se u najvećem broju slučajeva odlučuju za strategiju jednog ulaska u boks.

Drukčije može biti jedino u slučaju većeg broja incidenata, koji bi uzrokovali period sigurnosnog automobila ili čak prekid utrke. S obzirom na to da se radi o uličnoj stazi i da su izletne zone vrlo rijetke, svaka se pogreška skupo plaća. Staza je teška, uvjeti također, pa sigurnosni automobil i nije tako rijetka pojava na stazi Marina Bay.

S obzirom na to da se nalazi u neposrednoj blizini Ekvatora, Singapur svojim posjetiteljima jamči visoke temperature, veliku količinu vlage u zraku i nepredvidivo vrijeme. Ništa drukčije ne bi trebalo biti ni tijekom vikenda koji je ispred nas. Temperatura zraka preko dana će biti iznad 30 stupnjeva, a niti nakon zalaska sunca neće se značajnije smanjivati, možda do 26-27 stupnjeva. Povremeni pljuskovi uvijek su mogući u toj regiji, a šansa za kišu tijekom subote i nedjelje procjenjuje se na 40 posto.

S obzirom na to da se u Singapuru vozi u večernjim satima, satnica je zapravo ‘normalna’ za europsku publiku Formule 1. Treninzi u petak održat će se u 11:30 i u 15 sati, a isti su termini subotnjih sesija. Treći slobodni trening je u 11:30, a kvalifikacije počinju u 15 sati. Start nedjeljne utrke zakazan je za 14 sati po srednjoeuropskom vremenu.

Nekoliko je timova pripremilo specijalni dizajn svojih bolida za Veliku nagradu Singapura pa pogledajte u nastavku kako će izgledati…

Izvor: X/Mercedes AMG Petronas F1 Team
Izvor: X/Visa Cash App RB F1 Team
Izvor: X/McLaren

Objava VN Singapura: Novi obračun na vrhu McLarena i Ferrarija ili su Red Bull i Mercedes spremili protuotrov? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak