Pred nama je drugi trkaći vikend sezone Svjetskog prvenstva Formule 1 2024. Nakon dvostruke pobjede Red Bull Racinga na otvaranju prvenstva u Bahreinu, karavana se preselila u grad Džedu u Saudijskoj Arabiji, a bit će to još jedna Velika nagrada koja će svoj vrhunac doživjeti u subotu.
Jeddah Corniche Circuit ugostit će elitno automobilističko natjecanje od 7. do 9. ožujka. Kalendar je prilagođen činjenici da u nedjelju 10. ožujka počinje sveti mjesec Ramazan u islamskoj vjeri, tako da će se četvrto izdanje Velike nagrade Saudijske Arabije održati od četvrtka do subote.
Ova se utrka prvi put pojavila u kalendaru Formule 1 2021. godine, a prvi pobjednik postao je Lewis Hamilton u Mercedesu. Tada je to bila predzadnja utrka sezone, bjesnila je bitka za naslov između Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena i baš su u Džedi imali jedan od svojih prebliskih susreta u toj napetoj sezoni. Britanac je na kraju slavio u Saudijskoj Arabiji sa skoro 22 sekunde prednosti pred Verstappenom, a tko bi tada pomislio da će mu do današnjeg dana to biti posljednja pobjeda u Formuli 1.
Jeddah ha entregado grandes momentos de la @F1, cómo la crucial batalla entre Hamilton y Verstappen en 2021.#F1 #Hamilton #Verstappenpic.twitter.com/AeqwLJ9bVi
— Carburando (@CarburandoTV) March 6, 2024
Iduća dva izdanja VN Saudijske Arabije osvojio je Red Bull. Interesantna se borba vodila 2022. između Maxa Verstappena i Charlesa Leclerca, a na kraju je Nizozemac pobijedio sa samo pola sekunde prednosti. Lani je Verstappen imao kvar na bolidu u kvalifikacijama pa je morao startati s 15. mjesta. Uspio se u utrci probiti do druge pozicije, a pobjedu je slavio njegov momčadski kolega Sergio Perez. Meksikanac se može pohvaliti da u Saudijskoj Arabiji ima i dvije najbolje startne pozicije. Od tri ukupno u svojoj karijeri.
Ulična staza u Džedi pred vozače postavlja potpuno drukčiju vrstu izazova u odnosu na prošlotjedno utrkivanje na stalnoj stazi Sakhir u Bahreinu. Krug po Jeddah Corniche Circuit dugačak je 6174 metra, što znači da je jedina duža staza u F1 kalendaru ona u Belgiji. Tijekom jednog kruga vozači moraju savladati čak 27 zavoja, pri čemu se mnogi prolaze punom brzinom, a sama utrka u subotu trajat će 50 krugova.
S obzirom na to da se radi o uličnoj stazi, zaštitne barijere konstantna su prijetnja vozačima pa će se i najmanja pogreška skupo plaćati. Vrlo su velike šanse da ćemo u nekoj fazi utrke vidjeti sigurnosni automobil u akciji. Pretjecanja na stazi smještenoj uz obalu Crvenog mora nisu problem. Lani ih je tijekom utrke obavljeno čak 136, a vozačima u tom pogledu pomažu čak tri DRS zone.
“Staza u Džedi je zabavna, no jako je važno samopouzdanje zbog toga što je staza tako brza i tečna. Bit će zanimljivo otići na neku drugu stazu i vidjeti kako će se FW46 ponašati. Nadam se da ćemo ovog vikenda iskoristiti naučeno u Bahreinu.”
Alex Albon, Williams
Bazirano na iskustvima iz prethodnih sezona, Pirelli je za VN Saudijske Arabije odabrao gume C2 kao tvrđu smjesu, C3 kao srednju opciju te C4 kao mekšu smjesu. Za razliku od Bahreina gdje su vozači tijekom utrke uglavnom obavljali po dva zaustavljanja u boksu, tijekom utrke u Saudijskoj Arabiji dovoljna bi mogla biti i samo jedna promjena guma. No, isto tako treba imati na umu da strategija često bude podređena događanjima na stazi, odnosno eventualnim izlascima sigurnosnog automobila.
Puno taktiziranja možemo očekivati i u kvalifikacijama. S obzirom na to da se radi o uličnoj stazi, evolucija same podloge dosta je naglašena tijekom trkaćeg vikenda pa je važno odvoziti brzi krug u pravome trenutku. Na prošlim je izdanjima utrke znalo biti i dosta problema s prometom tijekom kvalifikacija.
Što se trenutne forme vozača i timova tiče, Max Verstappen i Red Bull započeli su novu sezonu u pobjedničkom tonu. Sve ono što smo gledali tijekom 2023., na razočaranje mnogih fanova koji priželjkuju neizvjesnije utrkivanje, nastavilo se na startu nove sezone uvjerljivom dvostrukom pobjedom ‘Bikova’. U tom rezultatskom smislu nije ih poremetila niti afera koja se veže uz Christiana Hornera, a koja očigledno još nije završena, kao niti unutarnje borbe za prevlast u redovima prvaka.
Inače, između dviju utrka u javnost je izašla još jedna problematična vijest za Formulu 1 i posebno za predsjednika Međunarodne automobilističke federacije Mohammeda Ben Sulayema. Tiče se upravo prošlogodišnje VN Saudijske Arabije, a prema neimenovanom zviždaču, predsjednik FIA-e je direktno pokušao utjecati na rezultate utrke, tražeći opoziv kazne koja je dodijeljena Fernandu Alonsu. Vidjet ćemo u idućim tjednima kako će se ta priča rasplesti.
Za ostalih devet timova na F1 gridu trenutačno je jedina opcija nadati se da Red Bullov bolid ove godine ipak neće biti onako dominantan kao prošlogodišnji ili barem ne na svim stazama. Bikovi su u Bahreinu uvijek bili jaki, a otkrit ćemo ovog vikenda hoće li jednako dobri biti i na brzoj uličnoj stazi u Džedi.
Uspiju li doći do pobjede, osamostalit će se na trećem mjestu konstruktora s najviše pobjeda u Formuli 1. Naime, u Bahreinu je Red Bull upisao svoju 114. pobjedu u F1, a time se izjednačio s učinkom Williamsa. Više pobjeda imaju samo Ferrari i McLaren.
“Momčad je imala odličnu prvu utrku sezone i sada s optimizmom gledam prema Džedi, gdje nas čeka prava jako brza poluulična staza, na kojoj degradacija guma neće biti tako izražena. Bit će malo toplije nego u Bahreinu, tako da će biti zanimljivo vidjeti razlike u performansama svih timova. Prošle godine to je bila dobra staza za nas pa se nadam da možemo napraviti nešto slično i osigurati dobar rezultat za momčad.”
Max Verstappen, Red Bull Racing
Ferrari je na otvaranju sezone bio najbliži pratitelj Red Bulla. Charles Leclerc kvalificirao se u prvi startni red, a Carlos Sainz odradio vrlo dobru utrku i došao do trećeg mjesta. Mercedes je u Bahreinu jako dobro otvorio vikend, no kasnije je upao u određene probleme s hlađenjem, zbog kojih u utrci nije izgledao pretjerano dobro. I Ferrari i Mercedes vidjeli su neke dobre stvari kod svojih bolida na otvaranju sezone, no morali bi brzo korigirati određene nedostatke žele li ostati koliko-toliko blizu Red Bullu.
“Oba su vozača bila zadovoljna balansom bolida i stabilnijom platformom koju daje W15. Nažalost, u subotu navečer hlađenje nije bilo u skladu s našim predviđanjima. To nas je natjeralo na doziranje u ranoj fazi i koštalo nas je prilike da pokažemo naš pravi potencijal. Bio je to frustrirajući početak sezone, ali naučit ćemo nešto iz toga.”
Toto Wolff, šef Mercedesove momčadi
McLaren je imao pristojan, ali ne pretjerano dobar vikend u Bahreinu. Inače ta staza nije donosila sreću ekipi iz Wokinga pa se tamo nadaju da će već od Džede stvari izgledati bolje. Aston Martin je u sezonu ušao kao peta momčad po brzini bolida, tako da je Fernando Alonso ostao daleko od pobjedničkog postolja na kojem je stajao prošle godine.
Što se tiče timova koji nisu osvojili bodove u Bahreinu, određenih pozitivnih stvari bilo je kod Saubera i Haasa. Sauberov Guanyu Zhou osvojio je 11. mjesto u utrci, dok je Haasov Nico Hülkenberg imao jako dobre kvalifikacije te je ušao u Q3. RB i Williams u sezonu su ušli ciljajući redovite plasmane u Top 10, tako da ne mogu biti pretjerano zadovoljni početkom prvenstva, a posebno to vrijedi za Alpine koji proživljava start iz noćne more.
“Imamo puno prostora za napredak i znamo u kojim područjima. Znam da ćemo pronaći rješenja. Naporno radimo s alatima koje imamo i potrebno nam je strpljenje. Svi smo svjesni situacije i da će trebati nešto vremena za poboljšanja. Ulazim u ovaj vikend spreman napraviti sve za najbolji mogući rezultat.”
Pierre Gasly, Alpine
Vremenski uvjeti na obali Crvenoga mora bit će stabilni, tako da to ne bi trebalo imati utjecaja na tijek trkaćeg vikenda. Šansa za kišu ne postoji, bit će sunčano i toplo tijekom sva tri dana. Drugi slobodni trening, kvalifikacije i utrka voze se pod svjetlima reflektora u noćnom okruženju pa će tada temperature biti nešto niže nego na slobodnim treninzima koji će se voziti po danu. Očekuje se da će temperatura zraka uglavnom biti oko 25 stupnjeva Celzija.
Satnicu nije teško zapamtiti. Slobodni treninzi u četvrtak i petak počinju u 14:30 po hrvatskom vremenu, a noćne sesije startaju u 18 sati po hrvatskom, odnosno u 20 sati po lokalnom vremenu.
Objava Četvrta VN Saudijske Arabije: Hoćemo li dobiti i četvrtog različitog pobjednika? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak