Veza koju Japan ima s Formulom 1 traje dugi niz godina i vrlo je uspješna i funkcionalna. Prva utrka za Veliku nagradu Japana na stazi Fuji održana je 1976. godine i nakon samo dva izdanja napravljena je višegodišnja pauza. Japan se kao redovna stanica u kalendar ponovo smjestio 1987. godine, ovog puta na stazi Suzuka koja je, uz kratkotrajni izlet na stazu Fuji 2007. i 2008. godine, postala neizostavan dio sezone. Japan je, kao i mnoge druge zemlje, propustio ugostit utrku Formule 1 2020. i 2021. godine zbog pandemije virusa Covid-19.
Osim kao domaćin utrke, Japan je dio Formule 1 i u konstruktorskom i vozačkom smislu. Proizvođači poput Toyote i Honde se uglavnom brinu o tome, sa svojim dolascima i odlascima u ovaj sport u ovom ili onom smislu. Sedamdesetih godina prošlog stoljeća, dolaskom utrke u Zemlju izlazećeg Sunca, počeli su pristizati i vozači na grid. Niz Japanaca je u tom periodu vozilo bolide Formule 1, ali bez nekih većih uspjeha. Prvi Japanac koji je postao vozač Formule 1 bio je Hiroshi Fushida, koji je debitirao u ovom sportu 1975. godine, no nikad nije uspio startati u utrci. On se uspio kvalificirati za Veliku nagradu Nizozemske, no radi eksplozije motora nije započeo utrku. Kasnije iste sezone nije se kvalificirao za Veliku nagradu Velike Britanije.
Nekoliko Japanaca nastupilo je na prvom izdanju utrke na svom domaćem terenu. Masahiro Hasemi se kvalificirao za VN Japana 1976. godine te je utrku uspio završiti na 11. mjestu. Na VN Japana trebao je nastupiti i Masami Kuwashima, no on je ipak zamijenjen prije prvog treninga za utrku, s obzirom na to da nije uspio ostvariti konkurentno vrijeme. Noritake Takahara bio je najbolje plasiran Japanac na devetom mjestu, dok je „najbrži Japanac na svijetu“, Kazuyoshi Hoshino odustao iz utrke. Bez većih uspjeha prošli su Japanci prvi period VN Japana u kalendaru. Naime, 1977. godine nastupio je još Kunimitsu Takahashi na VN Japana i potom će Japan čekati čitavo desetljeće kako bi se ponovo našao na stazi.
Satoru Nakajima prvi je Japanac s punim radnim vremenom u Formuli 1. Sponzoriran od strane Honde, karijeru je započeo 1987. godine te je postao konkurentan u srednjem dijelu poretka tijekom pet sezona koje je proveo u Formuli 1. Nakajima je jedan dio svoje karijere proveo kao momčadski kolega Ayrtona Senne u momčadi Lotus te je prvi Japanac koji je osvajao bodove u Formuli 1. Svoje prve bodove osvojio je već na svom drugom nastupu na utrci za VN San Marina gdje se plasirao na 6. poziciju. Nakajimina karijera u Formuli 1 trajala je pet godina s nastupom na 80 utrka. Neobična statistika ostaje iza Nakajime, on naime nikad nije uspio biti bolji od svog momčadskog kolege u poretku vozača na kraju sezone.
Only three times in F1 history has a Japanese driver scored a podium…
The very first to do it? None other than Aguri Suzuki – and on home soil too!
He would later go on to found Super Aguri in 2006 #F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/TppIDyRiG7
— Formula 1 (@F1) April 2, 2024
Aguri Suzuki debitirao je u Formuli 1 na utrci na VN Japana 1988. godine, te se u povijest upisao kao prvi Japanac koji se penjao na pobjedničko postolje. Najbolji rezultat njihove karijere je treće mjesto na utrci za VN Japana 1990. godine. Vozio je za momčadi Larrousse, Footwork, Jordan i Ligier, te je nakon završetka karijere u utrkivanju postao zainteresiran za konstruktorske vode. Aguri je osnovao vlastitu momčad, prvo u Japanskoj Formuli Nippon u suradnji s vozačem iz Meksika Adrianom Fernandezom, a kasnije i u Formuli 1. Bio je vlasnik momčadi Super Aguri F1 koja se u Formuli 1 natjecala u periodu od 2006. do 2008.
Devedesete su bile loše za Japan u pogledu rezultata na stazi. Naoki Hattori je pokušao nastupiti na dvije utrke, ali se za njih nije uspio kvalificirati, a Ukyo Katayama je unatoč svojih 97 nastupa uspio skupiti samo pet bodova. Toshio Suzuki, koji nema nikakvu rodbinsku vezu s Agurijem, i Hideki Noda su nastupili nekoliko puta bez osvajanja bodova. Taki Inoue je uspio odvesti dijelu sezonu, ali ugledajući se na svoje prethodnike, nije osvajao bodove. Bilo je još nekoliko sporadičnih i ne baš jako spomena vrijednih japanskih nastupa u Formuli 1.
Sljedeća veća zvijezda iz Japan bit će Takuma Sato koji je debitirao s početkom sezone 2002. kao vozač momčadi Jordan i rezultate njihove suradnje s Hondom. Početak njegove karijere imao je šarolikih rezultata, od petog mjesta u Japana, do spektakularnog udesa u Austriji. Njegova nekonzistentnost dovela je do raskida ugovora s Jordanom, nakon čega ga je momčad B.A.R. zaposlila kao testnog vozača. U stalnog vozača promoviran je po odlasku Jacquesa Villeneuvea. 2004. godine na VN Sjedinjenih Američkih Država osvojio je treće mjesto i popeo se na pobjedničko postolje, no vrijedi napomenuti da je utrku završilo samo devet vozača. Sato je karijeru 2006. godine nastavio u momčadi svog sunarodnjaka Agurija, te je s odlaskom ove momčadi iz Formule 1 završila i Satova karijera. Pokušao se priključiti momčadi Toro Rosso 2009. godine, ali bez uspjeha.
Momčad Super Aguri je zaposlila Yujija Idea 2006. godine u okviru svog plana da postanu prva sve-japanska momčad u Formuli 1. Ide je nastupio samo četiri puta prije nego što mu je suspendirana licenca. Potom je kao testni vozač u Super Aguriju angažiran Sakon Yamamoto, no i njegova karijera je završila bez bodova.
Sin Satora Nakajime, Kazuki Nakajima je nastupom na VN Brazila 2007. godine postao prvi Japanac čiji je i otac vozio bolide Formule 1. On je popunio mjesto Alexandera Wurza u momčadi Williams. Nastupio je na 36 utrka s još jednim sinom bivšeg vozača, budućim svjetskim prvakom Nicom Rosbergom. Tijekom karijere skupio je devet bodova.
Posljednji umirovljeni Japanac s karijerom vrijednom spomena je Kamui Kobayashi. On je debitirao na VN Brazila 2009. godine za momčad Toyota kako bi zamijenio ozlijeđenog Tima Glocka. Iste godine nastupio je još na VN Abu Dhabija gdje je osvojio svoje prve bodove. To je motiviralo momčad Sauber da mu osigura mjesto za naredne tri godine, gdje je često utrke završavao u bodovima. Svoj najbolji rezultat ostvario je 2012. godine na VN Japana kad se popeo na pobjedničko postolje. U karijeri je ostvario 125 bodova.
Trenutno boje Japana brani Yuki Tsunoda, vozač momčadi RB. Tsunodu podržava Honda još od 2016. godine u okvirvu Honda Formula Dream projekta. U Formuli 1 debitirao je 2021. godine za momčad Alpha Tauri. Tsunoda tijekom svoje karijere nije mijenjao momčadi, samo je njegova momčad mijenjala naziv. Tsunoda je dosad više puta utrke završavao bodovima, a kao rezultat karijere ima četvrto mjesto na utrci za VN Abu Dhabija 2021. godine.
Objava Hometown Heroes: Japan pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic