Sezona Svjetskog prvenstva Formule 1 ulazi u samu završnicu. U iduća tri vikenda gledat ćemo tri Grand Prixa i doznati tko će ove godine ponijeti vozački, a tko konstruktorski trofej prvaka svijeta. Triple header počinje Velikom nagradom Las Vegasa u Sjedinjenim Američkim Državama.

Ove smo godine već imali dvije utrke u SAD-u. Veliku nagradu Miamija u svibnju osvojio je Lando Norris u McLarenu, a Veliku nagradu SAD-a u Austinu, prošlog mjeseca, Charles Leclerc s bolidom Ferrarija. Tko će slaviti na ulicama kockarske meke u saveznoj državi Nevadi?

Velika nagrada Las Vegasa dolazi nam nakon dva slobodna vikenda, tijekom kojih su se timovi pripremali za ovu žestoku završnicu sezone. Odmah nakon utrke na Stripu kreće žurno pakiranje opreme i velika seoba naroda prema Bliskom istoku. Velikim nagradama Katara i Abu Dhabija završit će Svjetsko prvenstvo 2024.

Pitanje prvaka još uvijek nije riješeno, iako je ono u konkurenciji vozača vrlo blizu rješenja. Max Verstappen pobijedio je u bolidu Red Bulla na prošloj utrci u Brazilu i tako konačno prekinuo svoj dugački post, koji je trajao od 30. lipnja pa sve do 3. studenoga. Što je za Nizozemca još važnije, tom je pobjedom značajno povećao svoju prednost u ukupnom poretku pa tri utrke prije kraja sezone ima lijepa 62 boda prednosti u odnosu na Landa Norrisa.

U praksi to znači da bi Max mogao osigurati svoju četvrtu titulu već ovog vikenda. Stvar će biti i matematički riješena ako Verstappen završi utrku ispred Norrisa ili u slučaju da Norris bude ispred, ali ne osvoji barem tri boda više od Verstappena. Primjerice, ako Verstappen ne osvoji ni bod, onda Norris mora biti minimalno osmi ili deveti s najbržim krugom utrke da bi odgodio odluku barem do katarskog Grand Prixa.

“Nakon Brazila, tjedan dana sam bio prilično potišten. Shvatio sam da stvari više nisu pod mojom kontrolom. To je prilično demoralizirajuće, ali naučite to prihvatiti. To je život.”

“Na početku sezone nisam bio na razini na kojoj sam trebao biti. Nakon ljetne stanke moji su nastupi bili vrlo dobri, tako da ne bih mnogo toga mijenjao. Da biste izazvali Verstappena, morate biti blizu savršenstva.”

Lando Norris, McLaren

U svakom slučaju, da bi Norris postao prvak trebala bi se dogoditi totalna senzacija ili neki suludi niz pehova za njegovog suparnika. Izgledno je da će Verstappen uskoro stati uz bok svom prethodniku Sebastianu Vettelu, koji je također s Red Bullom osvojio četiri uzastopna naslova svjetskog prvaka u Formuli 1.

Norris još nije siguran na drugom mjestu jer Charles Leclerc je 24 boda iza njega, tako da monegaški vozač još uvijek može do statusa viceprvaka. Od nekih interesantnih dvoboja do kraja sezone, možemo spomenuti unutarmomčadski obračun u Mercedesu. George Russell je šesti u poretku vozača i ima dva boda više od Lewisa Hamiltona, koji bi se sasvim sigurno od momčadi želio oprostiti pobjedom nad momčadskim kolegom. Naravno, u donjem dijelu poretka mala bodovna razlika dijeli veliki broj vozača pa jedan dobar rezultat u završnim utrkama može dovesti do značajnih promjena. Najbolje se to vidjelo u Brazilu u slučaju vozača iz Alpinea.

Konstruktorsko prvenstvo sad je daleko interesantnije od vozačkog i za očekivati je da će o prvaku odlučivati zadnja utrka jer su tri momčadi vrlo, vrlo blizu. Vodeći je McLaren s 593 boda. Ferrari na drugoj pozicija ima 557, a Red Bull na trećoj 544. Za obranu titule ‘Bikovi’ će trebati doprinos Sergija Pereza, sada više nego ikad, u suprotnom titulu će osvojiti jedna od momčadi koje trofej čekaju jako, jako dugo. Ferrari prvenstvo konstruktora nije osvojio od 2008., a McLaren od 1998.

“Ferrari je jak već neko vrijeme. Imaju dva vrlo dobra vozača i imaju vrlo dobar tim. Poboljšali su svoj bolid i pronašli dobar smjer u kojem idu. Blizu smo, Red Bull je također blizu. Mišljenja smo da će Vegas odgovarati Ferrariju, ali Katar bi ponovno trebao odgovarati nama.”

Lando Norris, McLaren

Mercedes ima sigurno četvrto, a Aston Martin vjerojatno peto mjesto. Ne bude li nekih suludih rezultata kao u Brazilu. Za šesto mjesto vodit će se opaka borba i to nije samo za prestiž, već za značajan komad financijskog kolača koji se dijeli timovima sukladno ostvarenim rezultatima. Alpine je na 49, Haas na 46, a RB na 44 boda. Izgledno je da će Williams i Sauber završiti na devetom i desetom mjestu.

Utrka u Las Vegasu po mnogočemu je specifična pa su tako i neki timovi odlučili pripremiti specijalan dizajn svojih bolida za trkaći vikend na Stripu.

Inače, tijekom stanke između Brazila i Las Vegasa, Sauber je objavio da će vozačku postavu iduće sezone činiti Nico Hülkenberg i Gabriel Bortoleto. To znači da Valtteri Bottas i Guanyu Zhou imaju još samo tri oproštaje utrke za momčad iz Hinwila.

“Sada barem znam na čemu sam. Život ide dalje. Ovo je nezgodan sport i našao sam se u nesretnoj situaciji, držao sam posljednje slobodno mjesto na gridu. Pričao sam s puno ljudi, ali ništa nije otišlo dalje. Nije mi bilo suđeno.”

“Imam nekih interesantnih ponuda na stolu pa ću vidjeti. Po meni, skok u neku novu kategoriju došao bi prebrzo, sad smo već skoro u prosincu. To je realnije u slučaju da ne pronađem sjedalo u Formuli 1 za 2026.”

Valtteri Bottas, Sauber

U bogatoj povijesti Formule 1 utrke su se održavale na čak 13 različitih staza smještenih na 11 lokacija u Sjedinjenim Američkim Državama. Za Las Vegas ne možemo reći da je neka legendarna lokacija u svijetu utrkivanja, no možda to s vremenom postane. Velika nagrada Las Vegasa 2024. bit će četvrta utrka Formule 1 u tom gradu, a ukupno 79. utrka na teritoriju SAD-a. Tako će se SAD izjednačiti po broju održanih utrka Svjetskog prvenstva s Velikom Britanijom i Njemačkom, a više ima jedino Italija (107).

Las Vegas je bio domaćin F1 utrka 1981. i 1982. Te su utrke nosile naziv Velike nagrade Caesars Palacea, a vožene su na onoj nimalo atraktivnoj, improviziranoj stazi napravljenoj na parkingu hotela. Imale su dodatnu važnost jer su bile posljednje utrke u tim sezonama pa se baš u Las Vegasu odlučivalo o prvacima. Pobjednik utrke 1981. bio je Australac Alan Jones u Williamsu, a osvajanjem petog mjesta do naslova prvaka došao je vozač Brabhama, Nelson Piquet.

Godinu kasnije opet je osvajač petog mjesta na posljednjoj utrci sezone ponio naslov svjetskog prvaka. U tom slučaju, Keke Rosberg s Williamsom. Pobjednik utrke bio je Michele Alboreto u Tyrrellu. Iako su na njima padale odluke o prvacima, utrke u Las Vegasu nisu privukle veći broj gledatelja, a s obzirom na to da su vozači imali vrlo loše mišljenje o stazi, VN Caesars Palacea nestala je iz F1 kalendara nakon samo dvije godine.

Novi pokušaj uvođenja ove atraktivne lokacije u svijet Formule 1 dogodio se prošle godine. Staza Las Vegas Strip svojom konfiguracijom nikoga nije oborila s nogu, no pokazala se prošle godine prilično dobrom za utrkivanje. Gledali smo dosta zanimljivu utrku u kojoj je Max Verstappen pobijedio ispred osvajača pole positiona Charlesa Leclerca i Sergija Pereza.

“Idemo prema posljednjim utrkama sezone i definitivno nemamo najbrži bolid, ali vidjet ćemo što možemo napraviti ovdje. Prošle smo godine imali zabavnu utrku ovdje, ali Ferrari je već tada bio vrlo brz. Čini se kako staza odgovara njima, ali nadam se da ćemo biti u borbi i pokušati ponovno pobijediti.”

“U vozačkom prvenstvu stvari sada izgledaju nešto bolje. Možemo se nadati da ćemo i ovdje biti kompetitivni, ali ne znamo koliko. U odnosu na Brazil, ovo je posve drukčija staza, a razlika je i u temperaturama. Nadam se da možemo zadržati taj momentum.”

Max Verstappen, Red Bull

Verstappen do sada ima šest pobjeda na američkom tlu, baš kao i Lewis Hamilton. Nakon pobjede Leclerca na Velikoj nagradi SAD-a prošlog mjeseca, Ferrari je najuspješniji konstruktor s 14 pobjeda na utrkama održanim u SAD-u.

Krug stazom Las Vegas Strip dugačak je 6,2 kilometra. Druga je to staza u F1 kalendaru po duljini svog kruga, kraća jedino od staze Spa u Belgiji. Ukupno je 17 zavoja u jednom krugu, a staza je po svojim karakteristikama vrlo brza. Tri su dugačka pravca, a najveće brzine bolida idu i do 350 km/h. Dobrih mjesta za pretjecanje također ima, a lani se posebno dobrim za napade pokazao zavoj broj 14. U utrci će se voziti 50 krugova. Rekord kruga iznosi 1:35,490 i postavio ga je Oscar Piastri u McLarenu.

Pirelli je za ovu utrku pripremio najmekše gume iz svog spektra, što je već postalo uobičajeno za sve ulične utrke u kalendaru. Smjesa C3 imat će bijelu oznaku najtvrđe gume ovog vikenda, C4 će biti žuti medium, a C5 crveni soft. Identičnu smo situaciju imali i prošle godine u Las Vegasu. Vozačima će glavni problem biti zagrijavanje guma na odgovarajuću radnu temperaturu, ali i nedostatak gripa. Predviđa se da bi strategija dva ulaska u boks trebala biti najbolja za ovu utrku.

“Obožavam ovu stazu, ali ja obožavam sve ulične staze. Jednostavno volim taj osjećaj vožnje blizu pored ograda, uživam u tom vozačkom izazovu. Ovdje je nezgodno jer je grip vrlo slab, tako da imate jako puno proklizavanja posvuda.”

Charles Leclerc, Ferrari

Vremenska prognoza za trkaći vikend u saveznoj državi Nevadi prilično je jednosmjerna. Prema meteorolozima, šansa za kišu ne postoji, tako da Pirelli gume s plavim i zelenim oznakama ne treba niti dijeliti timovima. Ono što će biti određena briga vozačima i njihovim inženjerima su relativno niske temperature. Najviša dnevna temperatura bit će oko 20 stupnjeva Celzija, no sve se sesije održavaju u večernjim satima i bit će značajno hladnije. Za vrijeme kvalifikacija i utrke temperatura zraka trebala bi biti između 10 i 15 stupnjeva. Mogući su i povremeni jači naleti vjetra, posebno na dan utrke.

Satnica za Veliku nagradu Las Vegasa nije po volji europske publike. Prvi slobodni trening u petak i treći slobodni trening u subotu počinju usred noći po srednjoeuropskom vremenu – u 3:30. Sve ostale sesije počinju u 7 sati (22 sata po lokalnom vremenu u Nevadi): drugi slobodni trening u petak, kvalifikacije u subotu i utrka u nedjelju. Ljubitelji Formule 1 neće moći dugo spavati.

Naravno, izvještaji o sesijama i ostale važne vijesti očekuju vas na GP1.hr.

Objava Najava VN Las Vegasa: Verstappenova prva meč-lopta pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak