Monza je jedna od najstarijih staza u kalendaru Svjetskog prvenstva Formule 1. Njena povijest datira još iz davne 1922. godine kad je po prvi put bila domaćin utrke za Veliku nagradu Italije. Originalna konfiguracija staze protezala se na preko deset kilometara, od čega je jedna dionica prilično slična današnjem izgledu staze. Jedna je od četiri staze u ovogodišnjem kalendaru koje su bile dio inauguralne sezone Svjetskog prvenstva Formule 1 1950. godine i od tada je samo jednom izostala iz kalendara. Bilo je to 1980. godine kad je utrka za VN Italije održana na Imoli.

Stara staza duljine od deset kilometara korištena je na utrkama pedesetih godina prije nego su organizatori odlučili unaprijediti stazu radi nekoliko fatalnih nesreća koje su se na ovoj stazi dogodile. Kroz godine Monza je doživjela niz promjena i poboljšanja uključujući i dodatak Variante del Rettifilo i Variante Ascari šikana.

Kultna Parabolica, posljednji zavoj na stazi u Monzi

Smještena u srcu najvećeg parka u Europi, Monza ima posebno mjesto u srcu svih ljubitelja Formule 1, osobito navijača momčadi Ferrari koji se posebno raduju trkaćem vikendu na ovoj stazi. Tribine uz stazu mogu ugostiti preko 50.000 gledatelja, dok uz dijelove bez mjesta za sjedenje utrke na ovoj stazi može uživo pratiti i 100.000 ljudi. Nakon ograničenja u pogledu dozvoljenog broja gledatelja , prošle godine je tijekom trkaćeg vikenda Monzu posjetilo 337.000 obožavatelja utrkivanja bolida Formule 1.

Na Monzi su po broju pobjeda najuspješniji Michael Schumacher i Lewis Hamilton, svaki s po njih pet. Od momčadi najuspješniji je Ferrari čiji su vozači na domaćem terenu pobjeđivali 19 puta. Njihovu posljednju pobjedu ostvario je Charles Leclerc 2019. godine. Sebastian Vettel je svoj put prema zvijezdama započeo u Italiji, pobijedivši po prvi put u svojoj karijeri čime je postao najmlađi pobjednik tog vremena. Vettelova Monza iz 2008. godine se često spominje i na listama nezaboravnih kišnih utrka Formule 1. Od 2003. do 2019. godine samo jednom se dogodilo da vozač koji je utrku započeo s najbolje startne pozicije utrku ne završi na prva dva mjesta. Lewis Hamilton se 2009. godine slupao u posljednjem krugu utrke nakon što je utrku započeo s prve pozicije.

Leclerc pobjeđuje u Monzi 2019.

Kako se ova utrka ranije održavala krajem sezone, 12 vozača je svoje naslove svjetskog prvaka osiguravala na ovoj stazi. Prvi put se to dogodilo 1950. godine, a zadnji put 1979. godine. Giuseppe Farina je prvi vozač koji je svoj naslov osigurao na Monzi i jedini Talijan kojem je takav pothvat uspio.

Utrke na stazi Monza često budu vremenski najkraće tijekom sezone. Rekord za najkraću utrku koja se odvezla u punom broju krugova napravio je Michael Schumacher 2003. godine kad je pobijedio za samo 74 minute.

Od 16 utrka sezone Formula 1 1988. godine samo jednom nisu pobjeđivali vozači momčadi McLaren. Nevjerojatnu dominaciju zaustavio je Ferrari tek na 12. stanici sezone. Bila je to prva dvostruka pobjeda vozača Ferrarija nakon smrti osnivača momčadi Enza Ferrarija. Bila je to ujedno i posljednja Ferrarijeva pobjeda do 1996. godine. Prva dva mjesta na startu utrke osigurao si je McLarenov dvojac SennaProst, a pratili su ga dečki iz Ferrarija, Gerhard Berger i Michele Alboreto.

Berger i Alboreto na ulasku u Parabolicu

Prost je na početku utrke napao momčadskog kolegu, no nije Senni dugo trebalo da ponovo preuzme vodstvo. Berger ih je pratio sa samo nekoliko sekundi zaostatka za Prostom, a Prost nije odustajao od borbe s momčadskim kolegom. Nakon deset krugova Berger je popustio pritisak na Prosta kako bi sačuvao gorivo, a Prost je smanjivao zaostatak za Sennom. U 30. krugu Prostov bolid je počeo odbijati poslušnost i u 35. krugu se povukao u boks i odustao iz utrke, što je jedini kvar na motoru koji je McLaren ima tijekom sezone 1988.

Prostovo odustajanje je unaprijedilo Bergera na drugu poziciju, a njegovog druga iz Ferrarija Alboreta na najnižu stepenicu pobjedničkog postolja. Samo dva kruga do kraja utrke, dok je za krug obilazio vozača Williamsa Jean-Louisa Schlessera, koji je u utrci mijenjao bolesnog Nigela Mansella, kad je došlo do sudara koji je Sennu izbacio iz utrke. Ferrariji su na pladnju dobili dvostruku pobjedu.

Dvostruka pobjeda bila je posebno emotivna za momčad i njihove navijače Tifose. McLaren je te sezone bio tako silan da je pobjeda da Monzi bila ostvarenje sna za vozače, momčad i sve obožavatelje. Pričalo se kako su nakon utrke Ferrarijevi navijači u ime Italije zahvaljivali Schlesseru što je izbacio Sennu iz utrke.

Voljena je Formula 1 u Italiji. Italija nam je dala staze, momčadi i 98 vozača Formule 1 od kojih su dvojica osvajala naslove svjetskog prvaka. To su Giuseppe Nino Farina koji je ujedno i prvi svjetski prvak Formule 1 te Alberto Ascari koji je prvi dvostruki prvak u povijesti. Sva tri talijanska naslova su iz ranog doba Formule 1 pedesetih godina. Oba talijanska prvaka su svoje naslove osvajali za talijanske momčadi, Farina za Alfa Romeo, a Ascari za sinonim talijanskog automobilizma, Ferrari.

Mario Andretti, iako po rođenju Talijan, svoj naslov svjetskog prvaka iz 1978. godine osvojio je vozeći pod američkom zastavom. Petnaest vozača iz Italije je pobjeđivalo u utrkama Formule 1, a od njih je zadnju talijansku pobjedu ostvario Giancarlo Fisichella na VN Malezije 2006. godine. Najviše bodova za Italiju osvojio je Ricardo Patrese, koji je sudjelovao na 257 utrka, pobijedio šest puta i osvojio 281 bod. Po pobjedama najuspješniji je Ascari s 13 pobjeda. Michele Alboreto započeo je 194 utrke tijekom 14 sezona u Formuli 1.

Četiri Talijana sudjelovala su u više od 200 utrka, ali su uspjeli sabrati samo deset pobjeda i 62 pobjednička postolja. Radi se o već spomenutom Patreseu, Giancarlu Fisichelli, Jarnu Trulliju i Andrei de Cesaris. Antonio Giovinazzi je posljednji Talijan u bolidu Formule 1, a od njegovog odlaska nakon sezone 2021. Formula 1 je bez vozača iz Italije. Boje ove zemlje brani bezvremenska momčad iz Maranella, Ferrari.

Jedina žena koja je ikad osvajala bodove u povijesti Formule 1 također dolazi iz Italije. Lella Lombardi je šestim mjestom na VN Španjolske osigurala pola boda s obzirom na to da je utrka prekinuta i da se podijelilo pola od raspoloživog broja bodova.

„Biti na pobjedničkom postolju na Monzi poseban je osjećaj. Ovdje možete osjetiti svu ljubav koju navijači imaju za svoju momčad što je najbolja nagrada nakon savršenog vikenda,“ izjavio je Fernando Alonso nakon VN Italije 2013. godine na kojoj je osvojio drugo mjesto.

Objava Formula 1 u Italiji: Mighty Monza pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic