Prva ikad utrka Formule 1 koja je održana iza „željezne zavjese“ je utrka za Veliku nagradu Mađarske, utemeljena 1986. godine i sadržana u svakom kalendaru Svjetskog prvenstva Formule 1 otad, uključujući i pandemijsku 2020. godinu. Utrka se održava na stazi Hungaroring pored Budimpešte i rezultat je napora Bernieja Ecclestonea da Formulu 1 dovede u istočni dio Europe. U igri je bila i Moskva, a kad je odluka pala na Mađarsku, ideja je bila da se utrkuje ulicama Budimpešte. Međutim tadašnja mađarska vlast je ipak odlučila izgraditi namjensku stazu 19 kilometara udaljenu od glavnog grada. Izgradnja Hungaroringa je završena samo osam mjeseci prije prve staze i već na prvo izdanje je privukla oko 200.000 ljubitelja utrkivanja iz Istočnog bloka.

Hungaroring svojim gledateljima omogućuje fantastičan pogled na stazu. Staza se nalazi u dolini i s uzvišenih gledateljskih pozicija moguće je ispratiti oko 80% kruga. Staza Hungaroring je sa svojim 4,381 kilometrom dužine treća najkraća staza u kalendaru i druga najsporija, odmah iza Monaka. Uska izvedba staze ostavlja vrlo malo prostora za pretjecanje, zbog čega staza i nije baš omiljena među vozačima. Utrka se u pravilu održava krajem srpnja, u vrhuncu europskog ljeta, pa rijetko imamo kišna izdanja utrke za Veliku nagradu.

U prosjeku oko 100.000 gledatelja pohodi Hungaroring tijekom svakog dana trkaćeg vikenda. U vrijeme kad je Robert Kubica vozio utrka za VN Mađarske bila je de facto utrka za VN Poljske, jer je ogroman broj gledatelja iz Poljske dolazio ispratiti trkaći vikend. Mađarska je prilično popularna destinacija za ljubitelje Formule 1 iz Europe i do 2027. godine će sigurno biti dio kalendara. Mađarska nije odustala od organiziranja utrke ni tijekom pandemijske 2020. godine, kad je utrka održana pred praznim tribinama. Pred praznim tribinama je svoju osmu i rekordnu pobjedu odnio Lewis Hamilton, a godinu dana kasnije pobijedio je Esteban Ocon, ostvarivši prvu pobjedu svoje karijere na prilično kaotičnoj utrci u promjenjivim vremenskim uvjetima.

Osim što je pobijedio najviše puta na Hungaroringu, Hamilton je i rekordnih osam puta startao utrku na VN Mađarske s najbolje startne pozicije. Po broju pobjeda iza Hamiltona je Michael Schumacher, s duplo manje pobjeda, njih četiri. Od konstruktora najuspješniji je McLaren s jedanaest pobjeda. Osim Hamiltona, od aktualnih vozača pobjeđivali su Ocon, Verstappen, Alonso i Ricciardo. Alonso je po prvi put u karijeri pobijedio upravo u Mađarskoj, 2003. godine, dvadeset godina prije svog ovogodišnjeg nastupa na ovoj stazi. 2014. godine pobijedio je Daniel Ricciardo, tad vozač momčadi Red Bull, koji će ove godine nastupiti iako do prije par dana nije imao svoje mjesto na gridu.

Prvi put u karijeri je u Mađarskoj pobijedio i Jenson Button 2006. godine. Button je utrku startao s 14. startne pozicije, a osim Buttona samo je još Nigel Mansell uspio pobijediti na VN Mađarske nakon starta s lošijeg od četvrtog. Mansell je 1989. godine pobijedio nakon što je utrku započeo s 12. startne pozicije. Osim već spomenutih Alonsa, Ocona i Buttona, po prvi put u karijeri upravo u Mađarskoj su pobjeđivali još Damon Hill i Heikki Kovalainen.

Od 1986. godine na Hungaroringu je bilo mnogo zanimljivih trenutaka i utrka. Danas ćemo se vratiti u raniji period utrkivanja na ovoj stazi i prisjetiti se kako je Thierry Boutsen u svom Williamsu zadržao brže i jače od sebe i na iznenađenje mnogih ostvario jednu od svoje tri pobjede u karijeri, koja je ujedno i njegova posljednja. Utrka za Veliku nagradu Mađarske 1990. godine mogla bi se promatrati na dva načina. S jedne strane dokazala je koliko je teško pretjecati na ovoj stazi, kad je prosječno brz Boutsen iza sebe zadržao legendarnog Ayrtona Sennu. S druge strane, može se gledati kao napeta utrka u kojoj je jedan od vozača ipak imao svoj dan i odnio je ne baš tako očekivanu pobjedu. Kad se sve uzme u obzir, ova utrka je zapravo bila oboje.

Thierry Boutsen se za utrku u svom Williamsu kvalificirao na najbolju startnu poziciju čime je od samog početka bio u prednosti, no trebalo je izdržati sve pritiske kroz čitav tijek utrke. Boutsen je na startu obranio svoju poziciju od Bergera i Senne. Senna je bio u rezervnom bolidu momčadi McLaren, nakon što je imao kvar na svom trkaćem bolidu i na samom početku pao je s četvrte na čestu poziciju. Vodeća ekipa, Boutsen, Berger, Patrese i Mansell polako su se odvajali od ostatka poretka. Senninom McLarenu je trebalo nešto malo više vremena da se zagrije, pa je negdje na pola distance počeo smanjivati prednost vodeće petorke.

Posljednjih 25 krugova sličili su na shootout. Mansell se približio Patreseu, Nannini je napadao s pete pozicije, a Senna ga je pratio u stopu. Patrese, momčadski kolega vodećeg Boutsena, pokušao je duže ostati na stazi kako bi mu pomogao pobjeći, no konačno je ipak morao otići po nove gume. Mansell je u pokušaju da pretekne Patresea ranije ostao bez pozicije i pao iza Nanninija i Senne.

Boutsen se držao na vodećoj poziciji, nešto manje od šest sekundi ispred Nanninija, koga su pratili Senna, Mansell i Berger, ponovo formirajući svojevrsni vlakić. U 64. krugu Senna je napao Nanninija u šikani, McLaren je zakačio Benettona i Nannini je bio izvan igre. Par krugova kasnije Berger je isto učinio s Mansellom, a ovaj put su obojica izgubila pozicije. Senna je ostao sam loviti Boutsena do kraja utrke. Prednost vodećeg dvojca u odnosu na trećeplasiranog Piqueta bila je skoro pola minute.

Senna je pokušao naći put pored sporijeg Williamsa, no uz malu pomoć uskog Hungaroringa, Senna je ipak ostao iza. Boutsen je prošao kroz cilj 0,288 sekundi ispred Senne, a kasnije je tvrdio kako bi u slučaju da je utrka duže trajala vjerojatno ostao bez kočnica. Bila je to treća i posljednja utrka u karijeri Thierryja Boutsena.

Iako je Formula 1 prilično popularna u Mađarskoj i Hungaroring iznimno posjećena staza, Mađarska je Formuli 1 dala samo jednog vozača koji se natjecao u Svjetskom prvenstvu. Zsolt Baumgartner se u periodu 2003.-2004. godina natjecao za momčadi Jordan i Minardi. Nastupio je 20 puta i osvojio samo jedan bod tijekom svoje karijere. Svoj jedini bod osvojio je na utrci za Veliku nagradu Sjedinjenih Američkih Država 2004. godine na stazi Indianapolis. Utrku je završio na osmom mjestu i bio je predzadnji u poretku vozača na kraju utrke, ali i zadnji koji je prošao kroz cilj.

“Sviđa mi se utrka za VN Mađarske. Svi kažu kako je to Monako bez zidova, ali nije, to je Mađarska! Brza je, gotovo uvijek je vruće, i iako je uska ima dovoljno mjesta za pretjecanje. Uvijek mi je ova staza bila draga, a i sam grad je zanimljiv. Budimpešta je predivna, pravo mjesto za započeti ljetni odmor.”, rekao je povratnik na stazu Daniel Ricciardo.

Objava Formula 1 u Mađarskoj: Monako bez zidova pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic