Više od dvadeset puta utrka za Veliku nagradu Meksika održana je na stazi Autodromo Hermanos Rodrigues u Meksiko Cityju od 1963. godine. Prva utrka za VN Meksika održana je 1962. godine na novoizgrađenoj stazi Magdalena Mixhuca u Meksiko Cityju, no tom prilikom nije bila dio Svjetskog prvenstva Formule 1. Ova staza nosila je naziv prema parku u kojem se nalazila, a koji je bio domaćin različitih sportskih događaja kao što su biciklizam, hokej na travi, košarka i mačevanje tijekom Ljetnih olimpijskih igara 1968. godine.

VN Meksika postala je dio kalendara Svjetskog prvenstva Formule 1 1963. godine, a po drugi put je pobijedio Jim Clark. Nedugo zatim ova utrka je izgubila svoje mjesto u kalendaru Svjetskog prvenstva, uglavnom zbog prevelike popularnosti. Organizatori nisu mogli kontrolirati masu od preko 200.000 gledatelja uz stazu koji su sam događaj činili opasnim za vozače. Utrka se zadržala do 1970. godine, a na zadnjem izdanju prve etape održavanja utrke pobijedio je Jacky Ickx za Ferrari.

Kasnije je ova staza redizajnirana i renovirana, te je dobila i novi naziv. Nova era Formule 1 u Meksiku nastavila se na stazi Autodromo Hermanos Rodriguez, nazvanoj po Ricardu i Pedru Rodriguezu, braći automobilistima koji su tragično stradali u automobilističkim nesrećama. U kalendar se VN Meksika vratila 1986. godine, ali još jednom nije uspjela zadržati svoje mjesto zbog nemogućnosti organizatora da osiguraju potrebna sredstva za modernizaciju staze, a ni zagađenje Meksiko Cityja nije išlo u prilog održavanju ove utrke. Posljednja utrka ove etape održana je 1992. godine.

Treća sreća za Meksiko se ukazala nakon 23 godine, 2015. godine na istoj stazi. Značajna unapređenja su izvršena, sve prema dizajnu Hermanna Tilkea, a na opće oduševljenje ljubitelja Formule 1 iz Meksika. Prvo povratničko izdanje rasprodano je u rekordnom roku. Naravno da je i ova utrka otkazana 2020. godine zbog pandemije, ali se već 2021. godine vratila pod novim imenom, VN Meksiko Cityja, kako bi se naglasila podrška lokalnih vlasti. Posjećenost utrke raste iz godine u godinu, s preko 395.000 gledatelja uz stazu tijekom prošlogodišnjeg trkaćeg vikenda. Prelazak Sergia Pereza u Red Bull 2021. godine samo je dodatno dolio ulje na vatru i potražnja za ulaznicama je rapidno rasla. Sergio je 2021. godine postao prvi Meksikanac na pobjedničkom postolju na domaćem terenu, a isto mu je uspjelo i godinu kasnije.

Sergio Perez slavi treće mjesto na domaćem GP-u 2021. (Photo by Lars Baron/Getty Images)

Jedini vozač u povijesti s četiri pobjede u Meksiku je Max Verstappen, a od povratka Meksika u kalendar 2015. godine pobjeđivali su samo vozači Mercedesa i Red Bulla. Dvije pobjede ima Lewis Hamilton, a Maxu i Lewisu društvo pravi Nico Rosberg s jednom pobjedom, 2015. godine. Osim Lewisa, po dvije pobjede imaju Jim Clark, Alain Prost i Nigel Mansell. Clark je pobijedio i 1962. godine, no te godine utrka nije bila dio Svjetskog prvenstva Formule 1 i podijelio ju je s Trevorom Taylorom.

Prva etapa povijesti VN Meksika završila je kaotičnom situacijom uz stazu u Meksiko Cityju. Kontrola mase bila je ozbiljan problem, te je ogromna posjećenost utrke 1970. godine gotovo dovela do otkazivanja same utrke prije nego je i počela. Što bliže vozačima željelo je prići oko 200.000 gledatelja uz stazu, pa su Jackie Stewart i miljenik domaće publike Pedro Rodriguez ranije izašli na stazu kako bi zamolili gledatelje da ostanu iza sigurnosnih ograda. Unatoč molbama vozača, masa je bila nezaustavljiva, preskakali su ograde i prilazili uz samu stazu.

Utrka je ipak startala, Jacky Ickx je poveo ispred Stewarta i Claya Regazzonija, no brzo je izgubio vodeću poziciju. Kasnije, nakon što je Jackie Stewart udario u psa koji je zalutao na stazu i morao odustati iz utrke, Ferrarijevi vozači, Ickx i Regazzoni su ponovo preuzeli vodeće pozicije. Jack Brabham je iz utrke odustao s treće pozicije radi kvara motora u 53. krugu. Ferrariji su ostvarili dvostruku pobjedu, a pobjedničko postolje je upotpunio Jack Brabham u bolidu vlastite momčadi.

Unatoč ogromnoj popularnosti Formule 1 u ovoj zemlji, Meksiko nije uspio iznjedriti puno vozača koji su nastupili na utrkama Svjetskog prvenstva. Ukupno pet vozača iz Meksika je startalo u utrkama Svjetskog prvenstva, a samo dvojici je za rukom pošlo pobjeđivati. Pobjede su Meksiku donijeli Pedro Rodriguez i Sergio Perez. Pedro Rodriguez, jedan od braće po kojim staza u Meksiko Cityju nosi ime ,pobjeđivao je dva puta. Njegov brat Ricardo natjecao se u utrkama Formule 1, ali je tragično stradao prije nego je ova utrka postala dio kalendara Svjetskog prvenstva. Osim braće Rodriguez i Sergia Pereza, boje Meksika branili su još Moises Solana šezdesetih godina prošlog stoljeća, Hector Rebaque krajem sedamdesetih i Esteban Gutierrez 2013., 2014. i 2016. godine. Najuspješniji je Perez sa šest pobjeda, a ujedno je i jedini Meksikanac koji je utrke započinjao s najbolje startne pozicije.

“Meksiko ima najbolje fanove. U posljednji sektor kruga je posebna uživancija. Ovdje imamo jedan od najdužih pravaca na kojim razvijamo rekordne brzine. Ljudi u Meksiku posebno vole Formulu 1 i fantastičan je osjećaj biti u takvom okruženju”, svoje iskustvo iz Meksika opisao je Felipe Massa.

Objava Formula 1 u Meksiku: Miljenica publike pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic