Od 20 vozača koje ćemo gledati u Formuli 1 tijekom 2025. godine, gotovo polovicu možemo povezati s Red Bullovom vozačkom akademijom. Najnoviji produkt te akademije je Isack Hadjar koji će voziti za momčad RB. Vide li zaista čelnici Red Bulla u njemu buduću zvijezdu Formule 1 ili mu nude priliku jer trenutačno nemaju bolju opciju?

Red Bull će ove godine proslaviti 20. obljetnicu svog debija u Formuli 1. Velika nagrada Australije održana 6. ožujka 2005. bila je prva utrka momčadi koja je u iduća dva desetljeća ispisala velike uspjehe u elitnom automobilističkom natjecanju. Dovoljno je istaknuti osam vozačkih i šest konstruktorskih titula.

Međutim, osim rezultatskim uspjesima u spomenutom razdoblju, Red Bull se itekako voli pohvaliti svojom vozačkom akademijom. Velike zasluge za taj projekt idu pokojnom Dietrichu Mateschitzu koji je pri pokretanju F1 momčadi došao do zaključka da ne želi skupo plaćati tuđe vozače, već da je puno bolje stvarati vlastite. Ogromnu ulogu u tome je odigrao i dr. Helmut Marko. On i danas, 20 godina kasnije, ima važnu ulogu u kreiranju sportske politike dviju Red Bullovih F1 ekipa te pri odabiru vozača.

Red Bullova vozačka akademija do sada je ‘proizvela’ 17 vozača za Formulu 1. Jasno, među njima se ističu Sebastian Vettel i Max Verstappen, četverostruki prvaci svijeta i vozači koji su postali prave legende Formule 1. Na popisu je još nekoliko imena koja su ostavila ili se još uvijek trude ostaviti dublji trag, a ima i onih koje bismo svrstali u rubriku ‘promašaja’ jer nisu opravdali velika očekivanja.

Najnovije ime koje je Red Bull stavio na popis svojih F1 vozača je Isack Hadjar. Nakon što je raskinuta suradnja sa Sergijom Perezom i nakon što je Liam Lawson promoviran u ulogu momčadskog kolege Maxa Verstappena, na upražnjeno mjesto u ‘B momčadi’ Visa Cash App RB postavljen je ovaj 20-godišnji Francuz.

Isack Alexandre Hadjar rođen je u Parizu 28. rujna 2004. godine. Njegova obitelj potječe iz Alžira, tako da Isack ima dvojno državljanstvo, no natječe se pod zastavom Francuske. Dolazi iz obitelji liječnika i fizičara, u kojoj ranije nitko nije imao bilo kakvih poveznica sa svijetom utrkivanja. Roditelji su mu kupili karting kad je imao sedam godina, a otac Yassine znao se uhvatiti mehaničarskog posla.

“Zainteresirao sam se za automobile gledajući film ‘Cars’. Moji roditelji, isto kao djedovi i bake, uglavnom su liječnici ili fizičari i nemaju nikakve veze s automobilizmom. Moj je otac uvijek gledao F1, a počeo sam i ja gledati s njim kad mi je bilo šest godina. Želio sam voziti karting i roditelji su mi ga kupili kad sam imao sedam godina. Ljubav prema utrkivanju došla je sama od sebe”, govorio je Isack o svojim vozačkim počecima.

Isack Hadjar na utrci Regionalnog Europskog prvenstva u Mugellu 2021.
Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

S natjecanjima u kartingu počeo je 2012., prvo na nacionalnoj razini, a 2017. se pojavio na međunarodnoj sceni. I dok se za neke vozače već u ranoj dobi moglo pretpostaviti da će jednog dana biti dio automobilističke elite, za Hadjara bi rijetki tako nešto prognozirali. U tom periodu natjecanja u kartingu zaista se nije posebno isticao, niti zabilježio neke vrijedne rezultate na međunarodnom nivou.

Ipak, kad je prešao u utrke formula, Isackova je vozačka karijera krenula uzlaznom putanjom. Vozio je Prvenstvo Francuske u Formuli 4 pa 2019. prvi put pobijedio, a 2020. zauzeo treće mjesto u poretku s tri pobjede i 11 plasmana na postolje.

“Jednu od mojih najdražih utrka vozio sam u francuskoj Formuli 4 2020. Startao sam s 14. mjesta na gridu i probio se do drugog mjesta. Bilo je to na stazi Paul Ricard, na kojoj nije tako lagano pretjecati, ali je sam se u prvih nekoliko krugova ludim pretjecanjima probio do četvrtog mjesta. Odvozio sam najbrži krug i prestigao drugog vozača u završnoj fazi utrke”, ispričao je Hadjar.

Pamtit će zauvijek trkaći vikend Regionalnog Europskog prvenstva u Monaku, budući da je uspio povezati pole position i pobjedu u utrci s najbržim krugom. Nakon toga mu je Helmut Marko ponudio mjesto u juniorskom timu Red Bulla. Tijekom 2021. osvojio je peto mjesto u Regionalnom Europskom prvenstvu i šesto u Azijskom prvenstvu Formule 3.

Isack Hadjar na utrci Regionalnog Europskog prvenstva na Red Bull Ringu 2021.
Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Dobar je posao odradio u natjecanjima 2022. godine. Završio je treći u Regionalnom Azijskom prvenstvu te debitirao u FIA prvenstvu Formule 3 s ekipom Hitech Grand Prix, zauzevši četvrto mjesto u ukupnom poretku s tri pobjede i pet pobjedničkih postolja. U Red Bullovoj akademiji nisu željeli čekati te su Francuza već za 2023. prebacili u FIA prvenstvo Formule 2.

Odradio je dvije sezone u tom natjecanju koje predstavlja završni korak na putu do ulaska u F1. Vozio je za Hitech Pulse-Eight 2023. te osvojio 14. mjesto u ukupnom poretku. Imao je nekih dobih nastupa te godine, poput primjerice trećeg mjesta u sprint utrci na Red Bull Ringu, ali nije bio dovoljno konstantan u osvajanju bodova da bi konkurirao za vrh.

Prošle godine prešao je u Campos Racing. Otvorio je prvenstvo četvrtim mjestom u sprint utrci u Bahreinu, no iduće tri utrke nije završio, tako da početak sezone nije bio bajan. Preokret je donio trkaći vikend u Melbourneu, kad je Hadjar bio šesti u sprintu pa pobijedio u glavnoj utrci. Nadovezao je na to pobjedu u Imoli i drugo mjesto u Monaku te je postalo jasno da može konkurirati za naslov prvaka. Bio je tada drugi u poretku s dva boda zaostatka za Paulom Aronom, a Gabriel Bortoleto držao je tek peto mjesto s 28 bodova manje od Hadjara.

Isack Hadjar na utrci FIA prvenstva Formule 2 na stazi Spa
Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

U nastavku prvenstva predstavnik Red Bullove akademije uspio je pobijediti na legendarnim stazama Silverstone i Spa, čak i povesti u F2 prvenstvu, međutim imao je u drugom dijelu sezone mnogo utrka na kojima nije osvojio bodove. U isto vrijeme, Bortoleto se dizao i preuzeo prvo mjesto nakon utrka u Bakuu.

Konačno, o prvaku je odlučivao posljednji trkaći vikend u Abu Dhabiju. Na startu glavne utrke situacija je bila ‘pobjednik odnosi sve’, ali Hadjaru se ugasio bolid i izgubio je rat prije nego je završna bitka uopće počela. Bortoleto je drugim mjestom potvrdio titulu, a Hadjar se morao pomiriti sa statusom viceprvaka.

Vjerojatno mu je taj poraz bilo puno lakše prebroditi kad je doznao da će ove godine biti na gridu Formule 1. Ubrzo nakon Abu Dhabija krenula je ta lančana reakcija: Perez odlazi iz Red Bulla – Lawson dolazi na njegovo mjesto – Hadjar popunjava upražnjenu poziciju u RB-u.

“On je definitivno sirovi talent. Treba ga još malo izbrusiti, ali posjeduje brzinu”, rekao je o Hadjaru šef Red Bullove momčadi Christian Horner.

Isack Hadjar (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

S obzirom na razvoj događaja u drugoj polovici 2024. godine i činjenicu da je Hadjar ostao posljednji dio slagalice pri slaganju vozačkih postava za nadolazeću sezonu, postavlja se pitanje je li Hadjarova promocija u F1 zaista ono što je Red Bull želio napraviti jer toliko vjeruje mladom Francuzu ili je u datom trenutku jednostavno ostao bez boljih opcija. Dok su Horner, Marko i ostali razmišljali što napraviti s Perezom, drugi su timovi već osigurali usluge onih najpoželjnijih mladih vozača današnjice – Bortoleta, Bearmana i Antonellija.

U jednom je periodu Red Bull bio jako zagrijan za Franca Colapinta koji je sjajno krenuo kad je dobio priliku u Williamsu, ali kako je prema kraju sezone Argentinac sve više griješio, tako su postepeno rasle Hadjarove dionice. Iako u juniorskoj karijeri nije osvojio niti jednu titulu, upravo je Isack postao novi momčadski kolega Yukija Tsunode.

Hadjar je na glasu kao vozač koji zna biti prilično beskompromisan, ali i glasan preko radio veze. Kaže ono što misli, i kad treba i kad ne treba. Podsjeća vas na nekoga? Da, vjerojatno će imati što naučiti od Tsunode.

Dakle, među dosadašnjih 16 vozača iz svoje akademije Red Bull je imao višestruke prvake svijeta (Vettel, Verstappen), kvalitetnog vozača sposobnog pobjeđivati u F1 (Ricciardo), vozače kojima nije dovoljno vjerovao pa oni danas rade dobre stvari za neke druge timove (Gasly, Albon, Sainz), ali i vozače koji nisu ostavili dublji trag u F1 (Buemi, Alguersuari, Vergne, Kvjat, Hartley…). Jasno, bilo je i onih koji su se zagubili putem i nikad nisu dogurali do samog vrha.

Pogledamo li vozačke postave za 2025. godinu, od ukupno 20 vozača čak je njih osam prošlo kroz vozačku akademiju Red Bulla. Pohvala je to radu te akademije, no teško je oteti se dojmu da mnoge od tih vozača u Red Bullu nisu iskoristili na pravi način. A gledajući unaprijed, veliko je pitanje je li Red Bull ono najbolje od svoje akademije zadržao za sebe ili će mu neke prilike koje je propustio zagorčati život?

“Moji trkaći heroji su Ayrton Senna i Lewis Hamilton, a ambicija mi je postati prvak Formule 1”, kaže Hadjar koji će se u Formuli 1 natjecati s brojem 6 na svom bolidu.

Hadjar je na kraju prošle sezone testiranje u Abu Dhabiju odradio vozeći Red Bullov bolid
(Photo by Clive Mason/Getty Images)

Objava Isack Hadjar – buduća Red Bullova zvijezda ili tek rješenje u nedostatku boljih opcija? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak