O ovogodišnjoj Velikoj nagradi Australije mogao bi se napisati roman, pravi triler. Ili možda satirična komedija, ako više naginjete sarkastičnom tonu i duboko ste iziritirani aktualnim trenutkom vašeg omiljenog sporta.

Pa iako bih ovom prilikom najradije opet secirao sve kontroverzne situacije i “raspalio” po sudačkim “ekspertima” koji iz trkaćeg vikenda u trkaći vikend ruše ugled elitnog automobilističkog natjecanja, na neki način kao da nemam što novo reći o njima, a da nije već puno puta analizirano u tekstovima različitih autora na našem portalu. A nije nemoguće da ovih dana naletite na još jedan takav.

Nakon totalnog kaosa kojeg su kreirali proteklog vikenda u Melbourneu, zapravo se pitam samo jedno: Jesu li ti ljudi koji su postavljeni na najodgovornije funkcije toliko nesposobni donijeti prave odluke u onim “škakljivim” trenucima ili sad već namjerno rade stvari zbog kojih si kosu čupaju svi F1 “tradicionalisti”, koji su za to natjecanje čuli i prije izlaska Netflixove igran… pardon, dokumentarne serije.

Nisam inače, ili barem mislim da nisam, jedan od onih koji će tvrdoglavo zazivati neka prošla vremena poznatom rečenicom “nekad je bilo bolje”, ali gledajući određene situacije u Formuli 1 u proteklih nekoliko sezona, čovjeku se stvarno teško ne zapitati je li to još uvijek onaj isti sport kojeg smo nekad poznavali. I nisu za to krivi vozači, niti timovi.

Ljudi u direkciji utrke kao da više ne znaju čemu služi sigurnosni automobil, a u kojim uvjetima doista treba posegnuti za crvenom zastavom. Sudačka nedosljednost doista je nevjerojatna i ne mogu se oteti dojmu da bi F1 fanovi koji su u životu pogledali kakvih dvadesetak utrka, u golemoj većini slučajeva bolje odrađivali posao sudaca od onih pet ljudi koje FIA posjedne u sudačke stolice. Godinama su već uvjerljivo najslabija karika Formule 1 i stvarno ostaje dojam da bi sport bolje funkcionirao bez njih. Veća je šansa da se vozači sami dogovore oko odgovornosti za neki incident, nego da nam suci serviraju realnu i razumnu odluku.

Nažalost, svjedoci smo da Formula 1, unatoč stalnim izmjenama i doradama pravilnika, ne postaje sport u kojem dominira racionalnost i objektivnost pri prosuđivanju određenih spornih situacija, već se ta pravila primjenjuju kako kome u datom trenutku paše. I što je najgore, stvari se nikako ne pomiču u pravom smjeru, naprotiv. Od preranog odlaska Charlieja Whitinga, preko Michaela Masija pa do aktualnog direktora utrka Nielsa Witticha, konfuzija samo postaje veća.

Čini se da nam ne preostaje drugo nego prihvatiti taj kaos kao ono nepopularno “novo normalno” ili jednostavno sreću potražiti u praćenju nekog drugog natjecanja. Znamo da oni zagriženi ljubitelji Formule 1 neće pribjeći ovom drugom rješenju, no je li uopće realna nekakva nada da će stvari krenuti na bolje?

Bilo kako bilo, gurnemo li glavne negativce malo u stranu, moglo se na Velikoj nagradi Australije vidjeti i onih stvari zbog kojih volimo F1.

Start VN Australije (Photo by Peter Fox/Getty Images)

Pobjednik je treću utrku zaredom došao iz redova Red Bulla. Max Verstappen napokon je upisao svoju prvu pobjedu u Australiji i prvu za svoju momčad nakon 2011. i Sebastiana Vettela. Također, ovo je prvi put u povijesti da je Red Bull otvorio sezonu s tri uzastopne pobjede.

Na postolju smo imali trojicu F1 prvaka – Verstappena, Hamiltona i Alonsa (ukupno 11 naslova), a ovo je prvi takav slučaj nakon VN Mađarske 2018. kad su prva tri mjesta popunili Hamilton, Vettel i Raikkonen. Još jedna zanimljivost, ovo je bio 34. put da su Verstappen i Hamilton zauzeli prva dva mjesta i kroz čitavu F1 povijest nije postojao par vozača koji je toliko puta okupirao pozicije jedan i dva.

Iza leđa trojice najboljih bilo je jako puno događanja – duela na stazi, nesreća, uspona i padova, neočekivanih rezultata, tako da je prava šteta da se u danima nakon utrke najviše priča o (nepotrebnim) crvenim zastavama. Ah da, ako vam je promaklo, tri crvene zastave u jednoj utrci su još jedan rekord po kojem će se pamtiti ova utrka na stazi Albert Park.

Neke druge pamtljive stvari proći ćemo u našim standardnim rubrikama za analizu utrke…

VOZAČ VIKENDA: LEWIS HAMILTON

Možda na prvu djeluje čudno što ovdje ne stavljam Maxa, koji je suvereno osvojio pole position i bez previše dvojbi upisao svoju drugu pobjedu sezone, no s obzirom na moć Red Bullovog bolida, od Verstappena se trenutno ništa manje od toga niti ne očekuje. Na startu utrke je bio jako oprezan, što se donekle i može razumjeti, ali izgubio je pritom dvije pozicije, a još je kasnije u utrci isprobavao kako njegov RB19 kosi australsku travu pa stoga gubi pravo na status vozača vikenda.

Hamilton je pak konačno uspio odvoziti pravu utrku u Mercedesu W14. Nikako se nisu slagali na početku sezone i Lewis je djelovao prilično rezignirano nakon utrke u Saudijskoj Arabiji. I u Australiji je u kvalifikacijama bio sporiji od Russella, a tko zna, možda bi ova rubrika bila posvećena upravo mlađem Mercedesovom vozaču da ga nije zadesio peh s crvenom zastavom, a onda i kvar motora.

No, činjenica je da se Hamiltonovoj utrci ne može naći zamjerka. Nakon starta je u zavoju broj 3 jako lijepo prošao ispred Verstappena. Kasnije je razlika u brzini bolida jednostavno bila prevelika da bi se borio za pobjedu, ali je s puno odlučnosti pristupio duelu za drugo mjesto protiv Alonsa i, suprotno očekivanjima, taj duel dobio. U komunikaciji s trkaćim inženjerom moglo se čuti nekog “probuđenog” Hamiltona, a kakvu je utrku odvozio zapravo je najbolje opisao Fernando:

“Trudio sam se prisiliti ga na pogrešku cijelu utrku. Pokušao sam mu doći blizu, ali vozio je fantastično dobro i bez greške. Poput prvaka, što i jest.”

Fernando Alonso

TRAGIČARI VIKENDA: GEORGE RUSSELL I ALPINE

U doista ludoj utrci nije nedostajalo kandidata za status tragičara. Prvi je svakako George Russell. Odlično je startao i poveo utrku, ali izgubio je vodstvo kad je otišao u boks za vrijeme sigurnosnog automobila u sedmom krugu, a prije nego su suci prvi put isukali crvene zastave. Kad je utrka nastavljena pokušao je spasiti što se spasiti dalo, no utrku je završio nakon 17 krugova kvarom motora. Mogao je to biti veliki dan za Russella, ali kao da je sve bilo protiv njega.

Na pragu najboljeg rezultata sezone bio je i Alpine, budući da je Gasly najveći dio utrke proveo u Top 5. Ocon je također bio u igri za poneki bod, ali prilikom restarta nakon druge crvene zastave sve je pošlo krivo za vozače u ružičastim bolidima, međusobno su se sudarili i ostali bez prilike sudjelovati u onom trećem restartu. Vraćaju se u Francusku praznih ruku, tek s nekakvim optimizmom jer je bolid djelovao dosta konkurentno.

POTEZ VIKENDA: SAINZ VS GASLY

Pierre Gasly je odlično vozio na četvrtom mjestu nakon odustajanja Russella. Donekle je uspijevao pratiti tempo Hamiltona i Alonsa, a uspješno je zadržavao Sainza iza svojih leđa. No, u 25. krugu Ferrarijev mu je vozač “prodao” pravu fintu. Na kočenju za zavoj broj 3 “cimnuo” je na vanjsku stranu, a kad je Gasly krenuo to zatvoriti, u trenu mu se ubacio s unutarnje strane i preuzeo četvrtu poziciju.

IZNENAĐENJE VIKENDA: NICO HüLKENBERG

U Bahreinu i Saudijskoj Arabiji povratnik u F1 pokazao je brzinu u kvalifikacijama, no u utrkama nije bio na željenoj razini. U Melbourneu se opet probio u Q3, ali s razlikom da je i u utrci bio jako, jako dobar. Dugo je držao sedmu poziciju, onda ipak pao iza Pereza i Norrisa. Kod onog kaotičnog restarta napredovao je za nekoliko pozicija, čak u jednom trenutku bio četvrti iza kažnjenika Sainza pa je “u igri” bio scenarij prema kojem bi Nico prvi put u karijeri stao na postolje. Direkcija utrke ipak je restirala poredak kakav je bio kod prethodnog restarta te je ‘Hulk’ u konačnici zauzeo sedmo mjesto.

Pokušao je Haas nešto promijeniti žalbom, ali je ista odbijena. Iako su tu ostali malo razočarani, ulazak u Q3 i sedmo mjesto u utrci sigurno bi potpisali bez razmišljanja da im je netko ponudio prije početka vikenda.

RAZOČARANJE VIKENDA: LECLERC & SAINZ

Ferrari kao da ima pretplatu na ove negativne rubrike. Razočaranje se dogodilo već u kvalifikacijama kad su Sainz i Leclerc zauzeli peto i sedmo mjesto, a treba imati na umu da je Perez ispao već u Q1. Ispred Ferrarija očekivano je bio Verstappen, ali i oba Mercedesa, Alonso u Aston Martinu, dok se Stroll ugurao između Propetih konjića.

A baš je kontakt sa Strollom presudio Leclercu u prvom krugu utrke. Po procjeni sudaca trkaći incident, nakon kojeg je Ferrarijev vozač završio u šljunku i mogao početi s pakiranjem za povratak u Europu. Sainz je imao peh kao i Russell. Izgubio je pozicije zbog ranog odlaska u boks i crvene zastave koja je uslijedila. Nakon toga je vozio svoju najbolju utrku ove sezone i lijepo se probijao do četvrtog mjesta, ali na kraju je imao onaj sudar s Alonsom, za koji su ga suci kaznili i zapravo mu oduzeli bodove. Kazna je vjerojatno prestroga, tim više što je Alonso vraćen na treće mjesto, a Sainzovo i Ferrarijevo razočaranje ovim vikendom još izraženije.

ISPOD RADARA: MCLARENOVI TALENTI

McLaren je u Australiju došao bez ijednog boda, a u Woking se vraća s lijepih 12 bodova i na šestom mjestu konstruktorskog poretka. Naravno, nije to nikakav znak da je bolid McLarena odjednom postao jako dobar. Odličan rezultat plod je ispadanja nekih vozača iz vrha, ali i jako dobrih vožnji Norrisa i Piastrija. To im treba priznati.

Lando se jako dobro držao cijelu utrku. Istaknuo se dosta dobrim otporom Perezu u Red Bullu i uspješno odrađenim pretjecanjem Hülkenberga. Na kraju je za sve to nagrađen šestim mjestom. Piastri je tijekom utrke stalno bio negdje na rubu bodova, ali uspješno se držao podalje problema i kad su otpali Alpineovci, a Sainz dobio kaznu, mogla je početi velika australska proslava prvih bodova u karijeri.

IZJAVA VIKENDA: ESTEBAN OCON

Esteban Ocon kroz godine je stekao reputaciju prilično incidentnog vozača pa kad od njega čujete ovakvu izjavu nakon utrke, kako ga ne nagraditi mjestom u ‘izjavi vikenda’?

“Neki su vozači imali samoubilačke sklonosti u prvom zavoju, poput Nycka de Vriesa s unutarnje strane. Očigledno je kako se u tom trenutku moglo puno toga dobiti, no očito i malo previše za neke vozače.”

MEME VIKENDA: RASPAD SISTEMA U VODSTVU UTRKE

Za kraj još jedan povratak na početnu temu ovog teksta, ali ipak ćemo završiti u šaljivom tonu…

Izvor: Instagram/f1wow

Objava Kako gurnuti tri prvaka na postolju u drugi plan? Zapratite FIA-u za više savjeta pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak