Felipe Massa otkriva kako ima u planu razmotriti pravne opcije koje bi mu pomogle u ispitivanju ispravnosti rezultata sezone 2008. godine.

Brazilac je odlučio potražiti pomoć pravnika oko ishoda prvenstva 2008. godine, nakon što je Bernie Ecclestone ponudio svježe informacije o događajima koji su se dogodili na kontroverznoj utrci u Singapuru, a koji su Massu skupo koštali na kraju sezone.

Utrku u Singapuru obilježio je orkestrirani incident Nelsona Piqueta Jr., koji je prethodio izlasku sigurnosnog automobila u točno određenom trenutku kako bi se pomoglo momčadskom kolegi Fernandu Alonsu u dolasku do pobjede. Takav splet okolnosti pod dirigentskom palicom Flavija Briatorea naposljetku je skupo koštao Felipea Massu, koji se odlučuje na odlazak u boks, otkida crijevo za dolijevanje goriva te s vodeće pozicije pada na 13. mjesto, a njegov glavni rival za naslov prvaka Lewis Hamilton utrku završava na trećoj poziciji. Razlika osvojenih bodova na spomenutoj utrci pomogla je Hamiltonu u osvajanju prvog naslova karijere.

Informacija da je cijela situacija oko Piquetovog incidenta zapravo bila “namještaljka” pojavila se 2009. godine. Cijela afera je uzdrmala F1 svijet i kažnjeni su “organizatori” pa je tako Renault dobio dvogodišnju zabranu nastupanja u Formuli 1, a tehnički direktor Renaulta Pat Symonds i šef momčadi Flavio Briatore su dobili zabranu obnašanja bilo koje funkcije unutar sporta.

Felipe Massa je odmah uložio prigovor kod FIA-e, ali za odgovor je dobio odbijenicu uz obrazloženje da nakon FIA-ine ceremonije za dodjelu nagrada više nema prostora za mijenjanje rezultata utrka.

Daljnja istraga koju je provela FIA nije ponudila nikakve dokaze da su Fernando Alonso i širi tim ekipe Renaulta bili upoznati s planovima niti da su na bilo koji način sudjelovali u realizaciji istih te da bi promjena rezultata utrke bila nepravedan potez.

Unatoč već presuđenim presudama, Massa smatra da postoje temelji da se sve odluke preispitaju još jednom, a pogotovo nakon Ecclestoneove sugestije da se za prekršaje znalo još 2008. godine, prije FIA-ine ceremonije za dodjelu nagrada. Ecclestone je izjavio da je Max Mosley bio svjestan povrede sportskog pravilnika još tijekom 2008. godine.

“Odlučili smo ostaviti stvari onakvima kakve jesu za sada. U to vrijeme cilj je bio spašavanje sporta od velikog skandala. Tada sam koristio svoju slatkorječivost kako bih pokušao utišati Nelsona i sačuvati ga mirnim neko vrijeme.”

“Tada je pravilo bilo jasno, rezultati sezone su upisani u kamenu nakon FIA-ine ceremonije za dodjelu nagrada, tako da je Hamilton dobio trofej i sve je bilo dobro”.

“Imali smo dovoljno saznanja i informacija da i te 2008. godine istraga bude pokrenuta, a rezultati utrke u Singapuru budu poništeni. U tom Slučaju Felipe Massa bi bio prvak, a ne Lewis Hamilton.”

Bernie Ecclestone

Izjava Ecclestonea privukla je pozornost Masse koji želi proučiti ima li elemenata za eventualne pravne radnje u budućnosti:

“Postoji pravilo koje kaže da je prvenstvo odlučeno u trenutku kada vozač primi svoj trofej prvaka i da se ništa dalje ne može mijenjati, čak i ako je dokazana prevara. Tada mi je Ferrarijev odvjetnik rekao za to pravilo. Išli smo i drugim odvjetnicima koji su ponudili isti odgovor, tako da sam vjerovao da nema elemenata za bilo kakve promjene.”

“Sada smo čuli od bivšeg vlasnika F1 da su postojala saznanja još tijekom 2008. godine, a da je s kontroverzom bio upoznat i predsjednik FIA-e Max Mosley te da nisu poduzeli nikakve legalne akcije, sve kako bi se sačuvao ugled sporta. Veoma je tužno znati da su rezultati utrke trebali biti poništeni, a ja bih bio prvak na kraju sezone da jesu.”

Felipe Massa

Massa priznaje da njegovi motivi da se otkrije istina nisu financijske prirode:

“Nisam motiviran eventualnim financijskim benefitima. Želim situaciju izvesti na čisto te vidjeti pravdu. Kažnjen sam za nešto što nije moja pogreška i nešto što je proizvod pljačke, utrka je pokradena i pravda mora izaći na vidjelo. Uistinu jedina pravda bi bila poništiti rezultate utrke.”

Brazilac smatra da eventualna promjena rezultata prvenstva nakon toliko godina ne bi bila novost u svijetu sporta:

“Već smo vidjeli situacije poput ove u sportu. Lanceu Armstrongu u biciklizmu, kada je dokazano da je bio dopingiran, sve titule su mu oduzete. Gdje je razlika?”

FIA će donijeti konačnu presudu

Massa planira istražiti slučaj, iako se čini da ne postoji pravni put da se rezultati VN Singapura iz 2008. ponište. FIA-in internacionalni sportski kodeks ne dozvoljava bilo kakve pritužbe ako prođe više od 14 dana od dana kada se sporna situacija dogodila. Nadalje, FIA-in pravosudni sustav je jasan i jedina institucija koja je „jača“ jeste Međunarodni sud, tako da za Massu baš i ne postoji alternativno rješenje.

Članak zakona 1.3.1b ISC-a kaže: “Sudionici se obvezuju da će se bez rezerve podvrgnuti odlukama sportskih vlasti i posljedicama koje iz toga proizilaze.”

U teoriji, Massa može tražiti pravdu na Sudu o sportskoj arbitraži (CAS), ali taj sud nema ovlast nad problemima poput ovoga. CAS se primjerice može uključiti u presude vezane za FIA-in anti-doping disciplinski odbor.

Sudska struktura poput ove u FIA-i je bila i glavni razlog za Mercedesovo odustajanje od pravne borbe nakon završnih rezultata utrke u Abu Dhabiju 2021. godine, kada je Hamilton izgubio titulu nakon niza kontroverznih odluka donesenih od strane Michaela Massija.

Šef momčadi Mercedesa Totto Wolff tada je izjavio da ako je postojala bilo kakva mogućnost sudskog rješavanja spora, da bi vjerojatno slučaj završio na sudu.

“Vjerujemo da smo imali izuzetno jak slučaj u našim rukama, s pravne strane ne postoji niti jedan sud koji ne bi presudio u našu korist. Ali, problem su strukture sudova i FIA-e, postoji razlika između biti u pravu i zadovoljiti pravdu.”

Toto Wollf

Massa nam je zasigurno podigao mnoge upitnike, a ostaje za vidjeti hoće li uspjeti pronaći pravni put i eventualno promijeniti ishod sezone 2008.

Objava Massa razmatra pravne opcije vezane za aferu Crashgate pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Anes Šestan