Pred Lewisom Hamiltonom i Mercedesom je 12. zajednička sezona u Formuli 1, no sada znamo da će to biti i posljednja. Sedmerostruki prvak svijeta od iduće će godine biti vozač Ferrarija, a vodstvo Mercedesa tek treba odlučiti tko će zamijeniti Lewisa i pridružiti se Georgeu Russellu. Na prvi pogled opcija ima dosta, ali ona najatraktivnija imena Formule 1 vezana su dugoročnim ugovorima, stoga Mercedesu neće biti lako donijeti ovu odluku.

Kad govorimo o vozačkim postavama timova Formule 1, situacija je u posljednje vrijeme bila prilično mirna i stabilna, a iz kuta fanova i neutralnih promatrača – pomalo dosadna. Tome u prilog govori podatak da se prvi put u povijesti Formule 1 tijekom zimskog perioda između sezona nije dogodila nijedna promjena u vozačkom rosteru. Svih 20 vozača zadržalo je radna mjesta s kraja prošle sezone.

Nekako smo priželjkivali i očekivali da ćemo u nastavku ove godine, odnosno u pripremama za 2025., dobiti određenu zadovoljštinu te da će na tržnici vozača biti toliko interesantno da ćemo brzo zaboraviti na ovu monotonu zimu 23/24. Zašto? Pa zbog činjenice da barem polovici F1 vozača aktualni ugovori istječu na kraju sezone koja će početi za četiri tjedna.

Za one koji vole bombastične transfere, nije počelo dobro. Prvo je Ferrari objavio produljenje ugovora s Charlesom Leclercom, a onda se dan kasnije ponosno oglasio i McLaren, potpisom novog ugovora s Landom Norrisom. I Leclerc i Norris trenutno spadaju među najbolje i najpoželjnije vozače u Formuli 1, a nakon ovih objava postalo je jasno da oni neće tako skoro biti dostupni na tržištu.

Dakle, i u novoj se godini nastavilo putem stabilnosti, sve dok nije eksplodirala prava bombetina u četvrtak ujutro. Na prvu je priča o mogućem prelasku Lewisa Hamiltona iz Mercedesa u Ferrari djelovala nestvarno, ali sve se odigralo prilično brzo i prije kraja dana imali smo službenu potvrdu.

O veličini i značaju tog ‘transfera’ ne treba puno govoriti. Najtrofejniji vozač u povijesti Formule 1, vlasnik sedam naslova prvaka i 103 Grand Prix pobjede, napušta ekipu s kojom je ostvario najveći dio svojih uspjeha i 2025. prelazi u redove najtrofejnije F1 momčadi i jedine momčadi koja se natječe u Svjetskom prvenstvu od njegova pokretanja sve do danas. Nema sumnje, to je jedan od najspektakularnijih F1 ‘transfera’ ikad, a takva je bila i reakcija javnosti.

Odjeknula je Hamiltonova odluka u svim sferama društva te izazvala potrese i u sportskom i u poslovnom sektoru. Moguće je da će Hamiltonov prelazak u Ferrari za sobom povući čitav niz promjena u vozačkim postavama za 2025. godinu.

I dalje je na tržnici jako puno otvorenih pitanja. Znamo da će iduće godine za Ferrari voziti Leclerc i Hamilton, za McLaren Norris i Piastri, Verstappen je vezan za Red Bull, a Russell za Mercedes. I to je otprilike – to. Svi ostali vozači tek se trebaju izboriti za nove ugovore.

Kako to obično ide, svi će u početku malo kalkulirati i čekati što će napraviti oni timovi koji imaju najpoželjnija trkaća sjedala, a to su u ovom trenutku Red Bull i Mercedes. Onda će se popunjavati one ‘manje popularne’ pozicije.

Prije senzacionalne objave, mnogi su vjerovali da će Hamilton završiti karijeru u Mercedesu

Hamilton je trebao biti u Mercedesu 2025., tako se barem govorilo prošle godine kad je potpisan novi ugovor, ali postojala je klauzula koja je omogućavala raniji rastanak i Lewis je osjetio da mu treba promjena. Vozit će za Mercedes u nadolazećem prvenstvu pa ne možemo baš reći da je šokirao svoju momčad ili da ju je ostavio na cjedilu, ali da je Srebrne strijele sada doveo u pomalo nezgodnu situaciju – jest. To ne skriva niti Toto Wolff.

“KAD SMO LEWIS I MI ODLUČILI IĆI NA KRAĆI UGOVOR, ZNALI SMO ZAŠTO TO RADIMO. TO JE OSTAVLJALO OTVORENE OPCIJE I ZA NJEGA I ZA NAS. UZBUDLJIVA JE SITUACIJA NA KRAJU 2024. S NEKIM DOBRIM VOZAČIMA KOJI ĆE BITI SLOBODNI, A NEKI SU POTPISALI NOVE UGOVORE PRIJE PAR TJEDANA, NO TO SU ISTO MOGLE BITI PRILIKE. DA SE OVO DOGODILO PRIJE ŠEST TJEDANA, MOGLO JE BITI VIŠE PRILIKA ZA NAS, ALI SAD JE TAKO KAKO JE.”

Toto Wolff, šef momčadi Mercedes

Kako će se dalje razvijati situacija na tržištu F1 vozača u velikoj mjeri ovisi baš o Mercedesu, odnosno o idućem potezu Tota Wolffa i njegovih suradnika. S jedne strane, opcija imaju puno, no s druge strane nemaju baš tako puno onih prvorazrednih.

Stoga, evo liste vozača za kojima bi Mercedes mogao posegnuti te ih pridodati Georgeu Russellu. Valja naglasiti da se iz momčadi nisu službeno oglasili po tom pitanju niti izražavali bilo kakve želje. Na listi su vozači koje se najviše spominje među predstavnicima medija, F1 insajderima i navijačima.

CARLOS SAINZ (FERRARI)

Velika je nepoznanica za koga će Carlos voziti iduće sezone (Foto: Scuderia Ferrari Press Office)

Ovo bi vjerojatno bio najjednostavniji rasplet. Ferrari je Mercedesu ‘oteo’ Hamiltona, a pritom ‘odbacio’ svog drugog vozača Carlos Sainza. Toto će sa svojim suradnicima sigurno razmisliti o Španjolcu koji će 1. rujna navršiti 30 godina. Možda bi direktna razmjena imala najviše smisla.

Carlos je prošle godine bio jedini vozač koji je došao do pobjede u Formuli 1, a da nije vozio bolid Red Bulla. U F1 karijeri odradio je devet sezona i vozeći za Toro Rosso, Renault, McLaren i Ferrari skupio puno iskustva. Sainz je brz vozač, pouzdan sakupljač bodova, sposoban doprinijeti razvoju bolida.

Istina je da će za Sainza mnogi reći kako ipak ne spada u onu najvišu vozačku kategoriju i da nije vozač za osvajanje prvenstva, ali čak i da je tako, Mercedes je uvjeren da za ulogu te prve violine ima Russella.

Wolff je rekao da si želi uzeti vremena za odluku o drugom vozaču, no kad je Sainz u pitanju, ne bi trebao previše čekati jer njega će željeti i drugi timovi. Posebno ga se povezuje sa Sauberom, koji će 2026. postati Audi.

ALEXANDER ALBON (WILLIAMS)

Mnogi bi timovi voljeli vidjeti Alexa u svom bolidu (Foto: Glenn Dunbar / LAT Images)

U usporedbi sa Sainzom, Alex Albon je mlađi (navršit će u ožujku 28 godina), ali i nešto neiskusniji. Odradio je do sada četiri natjecateljske sezone u Formuli 1, a vozio je za Toro Rosso, Red Bull i Williams.

I dok u Red Bullu 2020. nije briljirao, zbog čega su ga zamijenili Sergijem Perezom, dolaskom u Williams Albon je počeo raditi fantastične stvari. Tijekom 2023. imao je jako puno odličnih nastupa u ne tako odličnom bolidu i praktično je sam dovukao Williams do vrlo dobrog sedmog mjesta u poretku konstruktora.

Zbog brzine koju je pokazao postao je jedan od najtraženijih vozača na tržištu, posebno kad govorimo o tim vozačima koji su donekle podcijenjeni i voze za timove iz donjeg dijela poretka. Ranije su postojale glasine da bi Albon mogao u Ferrari. U Maranello neće, barem ne još, ali možda bi iz Grovea mogao preseliti u Brackley.

Prema nekim izvorima, Albonov višegodišnji ugovor s Williamsom možda uključuje i 2025., no pokuca li Wolff na Vowlesova vrata, vjerojatno će se pronaći neko rješenje. Isto vrijedi kao i za Sainza – Albon je tražena roba i ako ga Mercedes jako želi, ne bi trebao previše čekati.

ESTEBAN OCON (ALPINE)

Hoće li možda Estebanova karijera krenuti uzlaznom putanjom?

Francuski je vozač dugo ‘spavao u Mercedesovom šatoru’, tako da ga Toto Wolff i njegovi kolege jako dobro poznaju. Esteban Ocon često je naglašavao da bez Wolffa i Mercedesa ne bi dogurao do Formule 1, a najbliže sjedanju u jednu od Srebrnih strijela bio je tamo krajem 2019., no Bottas je tada ipak zadržao svoje radno mjesto.

Mogli bismo reći da Estebanova karijera do sada nije dosegnula razinu koja mu se predviđala i kojoj se on apsolutno nadao, ali i on će uskoro navršiti (tek) 28 godina pa možda ono najbolje tek dolazi.

Utrkivao se u Formuli 1 za Manor, Force Indiju/Racing Point te Renault/Alpine. Može se pohvaliti da je 2022. sezonu završio s boljim učinkom od momčadskog kolege Fernanda Alonsa, dok su lani on i Pierre Gasly bili prilično ravnopravni u jednoj prilično osrednjoj sezoni Alpinea.

Oconov ugovor s Alpineom ističe na kraju godine pa Mercedes nema baš nikakvu prepreku, želi li vratiti svog nekadašnjeg juniora.

FERNANDO ALONSO (ASTON MARTIN)

Fernando je prošle sezone imao puno uspjeha s Aston Martinom

Komentirajući Hamiltonov prelazak u Ferrari, na pitanje tko bi trebao zamijeniti sedmerostrukog prvaka svijeta u Mercedesu, Jenson Button je bez puno premišljanja ispalio da bi volio vidjeti Fernanda Alonsa u tom bolidu.

Možda to ne djeluje kao pretjerano dobra ideja dugoročno gledano jer, iako Fernando proživljava drugu mladost u svojim 40-ima, jasno je da se i njegovoj velikoj F1 karijeri ipak bliži kraj. Međutim, ako Mercedes ne traži dugoročno rješenje, apsolutno se može ‘izgraditi slučaj’ za dovođenje Alonsa.

Dvostruki je svjetski prvak, o iskustvu ne trebamo pričati, karizmatičan je i uvijek interesantan medijima i navijačima, a dokazao je prošle sezone da s konkurentnim bolidom još uvijek može voziti jako dobro te bez problema parirati novoj generaciji vozača. Nekako mislim da bi se on i Russell mogli dobro slagati.

Fernando je više puta komentirao da mu je dolazak u Aston Martin bio izvrstan potez (također zamijenio višestrukog prvaka svijeta, Sebastiana Vettela) i da se u toj momčadi odlično osjeća, no znamo da uvijek traži što bolje trkaće sjedalo. Ako Aston Martin ne bude onako dobar kao u prvom dijelu prošle sezone, možda bi Alonso poželio još jednu novu avanturu.

DANIEL RICCIARDO (RB)

Veliko je pitanje hoćemo li u 2024. gledati onog starog Daniela (Photo by Dan Mullan/Getty Images)

Ne bih rekao da je ovo pretjerano realno, ali spominje se i Honey Badger u tim pričama oko Mercedesa. U prošlosti ga se povremeno povezivalo s Mercedesom pa ako je interes nekad postojao, možda bi se mogao opet intenzivirati.

Daniel Ricciardo prije svega mora dokazati da još uvijek ima sve ono što je potrebno za natjecanje na najvišem nivou. Sjećamo se kako je loše izgledao u McLarenu i zašto je tamo izgubio mjesto. Prošle mu se sezone iznenada pružila prilika za brzi povratak u akciju jer Nyck De Vries nije iskoristio svoju šansu u AlphaTauriju, no nakon povratka u bolid brzo mu se dogodila ona ozljeda te je realno imao samo jedan odličan nastup – sedmo mjesto u Meksiku.

Ricciardo će u srpnju navršiti 35 godina. Njegova je želja izboriti se za još jednu priliku u Red Bullu, ali ako rezultati ne budu dobri i ako tu svoju želju ne uspije ispuniti, sumnjam da će ga Mercedes poželjeti u svojim redovima. I dalje ga prati reputacija vozača koji može pobjeđivati u utrkama, ali to iz današnje perspektive izgleda kao prilično davna prošlost.

MICK SCHUMACHER (mercedesova rezerva)

Bi li Toto stavio pred Micka novi ugovor za posao stalnog vozača Mercedesa?

Ako Wolff želi vozača iz vlastitih redova, na raspolaganju mu je Mick Schumacher. On je dvije sezone vozio za Haas, ali onda je ostao bez mjesta u američkoj momčadi. Toto Wolff odlučio ga je uzeti pod svoje i prošlu je sezonu proveo u ulozi rezervnog vozača Mercedesa, a ove će se godine natjecati u Svjetskom prvenstvu u utrkama izdržljivosti za Alpine.

Schumacheru je i dalje glavni cilj povratak u Formulu 1, a Wolff ga je tijekom prošle godine često hvalio i naglašavao da bi se za njega trebalo naći mjesta u nekom od deset timova. E sad, cijeni li Toto Micka baš toliko da bi mu iduće sezone dao mjesto u Mercedesu… Teško je reći.

Iako je imao neke dobre nastupe, Schumacher je u Haasu izgubio mjesto zbog pogrešaka koje je radio i pritom dosta koštao svoju momčad. Opet, prošle je sezone utrke promatrao iz Mercedesove garaže, učio je kako momčad radi, surađivao s Lewisom, Georgeom i ostatkom ekipe. Da posjeduje više od samo slavnog prezimena dokazao je uspjesima u juniorskim kategorijama, a vidjet ćemo kakvi su Mercedesovi planovi za njega.

ANDREA KIMI ANTONELLI (Formula 2, prema racing)

Andrea Kimi Antonelli dio je Mercedesovog juniorskog programa od 2019.

Postoji još jedan vozač iz unutarnjih Mercedesovih rezervi o kojem se puno priča, no vjerojatno prerano. Kimi Antonelli uskoro će krenuti u svoju prvu sezonu natjecanja u Formuli 2, a u kolovozu će zakoračiti u punoljetnost.

Definitivno se radi o velikom talentu, mladiću koji je briljirao u utrkama kartinga, ali i u juniorskim trkaćim serijama za formule. Osvojio je talijansko i njemačko prvenstvo Formule 4 2022., a prošle godine regionalna prvenstva Europe i Bliskog istoka. FIA prvenstvo Formule 3 odlučio je preskočiti i ide direktno u FIA prvenstvo Formule 2 s Prema Racingom.

Da bi se Antonellija uopće uzelo u obzir za Formulu 1, prvo mora odraditi izvrsnu sezonu u F2 i zadovoljiti uvjete za dobivanje licence. Ako se to i dogodi, pitanje je bi li Wolff novaka posjeo u Mercedesov bolid. Sjećamo se kako je to išlo s Russellom, primjerice. Prvo škola u Williamsu pa tek onda druženje s velikim dečkima. Evo što je Wolff rekao na temu Antonellija:

“KIMI JE S MERCEDESOM OD NJEGOVE 11. GODINE. BIO JE U JUNIORSKOM PROGRAMU I NJEGOVA KARIJERA BILA JE VRLO USPJEŠNA. MISLIM DA JE NAJVAŽNIJE U OVOJ FAZI DA SE FOKUSIRA NA FORMULU 2. AKO SADA KRENU GLASINE, TO MU NEĆE POMOĆI U FORMULI 2. TEK JE IZAŠAO IZ KARTINGA PRIJE PAR GODINA, NEMA JOŠ NITI 18 GODINA. RADIJE NE BIH ZAPOČINJAO NAGAĐANJA O KIMIJEVOM ULASKU U F1 U OVOM TRENUTKU.”

Toto Wolff, šef momčadi Mercedes

PEREZ, BOTTAS, VETTEL…

Osim gore navedenih vozača, u svakoj situaciji ovog tipa postoje još mnoge kombinacije – realne ili manje realne. Možemo još spomenuti mogućnost da Mercedes angažira Sergija Pereza, ako Meksikanac ne bi dobio novi ugovor u Red Bullu. Međutim, pretpostavka je da bi Perez morao imati još jednu lošu sezonu da bi ga Red Bull izbacio, a pitanje je onda zašto bi ga Mercedes želio u tom slučaju, posebno ako ima drugih i boljih opcija.

Negdje se spominje opcija povratka Valtterija Bottasa u Mercedes, no ne bih tu opciju shvaćao previše ozbiljno. Istina je da Bottas jako dobro poznaje Mercedesovu ekipu i metode rada, dobro je služio momčadi u onim godinama Hamiltonove dominacije, no povratak u ovom trenutku ne bi imao previše smisla.

Sebastian Vettel oprostio se od Formule 1 na kraju 2022.

Fanovi Formule 1 koji su podržavali Sebastiana Vettela, sada glasno zazivaju njegov povratak u natjecanje i smatraju da je upravo to potez kojeg bi Mercedes trebao povući. Nijemac je otišao u vozačku mirovinu na kraju 2022., ali nije u potpunosti odbacio mogućnost povratka. Mercedes je iz mirovine izvukao Michaela Schumachera 2010., možda bi mogao i Vettela 15 godina kasnije. Bila bi to lijepa priča, ali Mercedes mora razmišljati o rezultatima. Kako je Vettel vozio u zadnjim sezonama u Ferrariju i nakon toga u Aston Martinu, ne bih rekao da Mercedes pretjerano vrednuje njegovo trenutno vozačko umijeće, posebno nakon dvije godine izvan sporta.

Završiti možemo u nešto opuštenijem tonu, s vozačem koji se sam već ponudio Wolffu putem društvenih mreža… a vi odgovorite na anketno pitanje ispod, da doznamo koga biste vi najradije vidjeli u bolidu Mercedesa 2025.

Note: There is a poll embedded within this post, please visit the site to participate in this post’s poll.

Objava Mercedes čeka teška odluka: Tko nakon Hamiltona? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak